Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

€5000 subsidie in Vlaanderen vanaf januari

This site may earn commission on affiliate links.
Ik vat de 2 summiere antwoorden samen die ik na een verduidelijkingsvraag kreeg:
De praktische regelingen aangaande de zero emission bonus moeten nog definitief beslist worden.
Ik zal u informeren zo spoedig als de regeling definitief is.
Sowieso zal de bonus pas ingaan voor wagens verkocht vanaf 01/01/2016.
Meer info kan ik u pas geven wanneer er overeenstemming hierover is bereikt tussen alle betrokken partijen.


Klinkt in mijn geval, levering en betaling in december, niet zo positief.
Zodra ik meer nieuws krijg zal ik dat hier melden.

Ik rijd, als particulier, al elektrisch vanaf eind december 2013. BIV was ook toen al 0€ en de rijtaks bedroeg en bedraagt het minimum, namelijk 76€. De met veel poeha aangekondigde maatregelen komen op dit ogenblik dus neer op 76€ per jaar, want de premie ligt nog niet vast. Dat verschil zal nogal een verandering teweegbrengen.
Zal ik vanaf 2016 geen rijtaks meer moeten betalen of wordt ik gestraft omdat ik te vroeg ecologisch bezig was en moet ik 76€ blijven betalen?
In elk geval gaat men de bezitters van (sjoemel-)diesels niet meer laten betalen. Daar is de verhoogde rijtaks enkel van toepassing op de nieuw ingeschreven wagens. De fraude blijft dus nog jaren lonen.
Wat een visie...wat een toonbeeld van goed bestuur.
 
...
[/I]Ik vat de 2 summiere antwoorden samen die ik na een verduidelijkingsvraag kreeg:
...
Sowieso zal de bonus pas ingaan voor wagens verkocht vanaf 01/01/2016.
...

Als 'verkocht' het criterium wordt, dan is bestelbon/order agreement wellicht het beoordelingscriterium.
Dit zou betekenen dat er nog wel enkele particuliere kopers extra ontgoocheld worden door het aankondigingsbeleid van onze overheid.
Zou hen best ook enkele reputation points mogen kosten.
 
Op 17/10 heb ik gemaild met het kabinet van Turtelboom:
Geachte minister,
In de pers heb ik vernomen dat vanaf 1 januari 2016 Vlaanderen een Zero Emission bonus gaat geven aan elektrische voertuigen. Ik heb een Tesla besteld die in december 2015 geleverd gaat worden. Ik ga deze Tesla als prive persoon kopen en naar aanleiding van uw besluit heb ik enkele vragen:
- Ik neem aan dat ik alleen van deze bonus gebruik kan maken als ik de Tesla pas in januari laat inschrijven?
- Of is de factuurdatum van belang in deze?
- Dezelfde vragen, en waarschijnlijk dezelfde antwoorden, voor de BIV en jaarlijkse verkeersbelasting.
- Ik las dat de bonus op kan oplopen tot €5000. Hoe kan ik de bonus berekenen?

Ik vat de 2 summiere antwoorden samen die ik na een verduidelijkingsvraag kreeg:
De praktische regelingen aangaande de zero emission bonus moeten nog definitief beslist worden.
Ik zal u informeren zo spoedig als de regeling definitief is.
Sowieso zal de bonus pas ingaan voor wagens verkocht vanaf 01/01/2016.
Meer info kan ik u pas geven wanneer er overeenstemming hierover is bereikt tussen alle betrokken partijen.


Klinkt in mijn geval, levering en betaling in december, niet zo positief.
Zodra ik meer nieuws krijg zal ik dat hier melden.

Nadat ik een tijdje niets gehoord heb, heb ik nog maar eens een mail naar het kabinet gestuurd op 5 november:
..ondertussen is het mij duidelijk uit de pers dat zelfs een inschrijving dit jaar de BIV en VKB 0 euro zullen zijn.
Ik neem aan dat dat besluit voortgekomen is uit het overleg tussen alle partijen?
Indien ja, kunt u mij ook al details geven over de zero emission bonus?

Antwoord op 6/11:
Zuiver mbt de ‘bonus’ is er nog geen overeenstemming en kan ik u nog niet informeren.
 
Voor Belgen, die hun belastingen dit jaar nog wensen te optimaliseren is er de momenteel nog minder gekende mogelijkheid om te genieten van Taks Shelter voor start-ups. Ook wie EV's een warm hart toedraagt komt hierbij aan zijn trekken: http://ethischbeleggen.com/samen-batterijden-voor-gentlemen-mv/.

Staat open voor iedereen die naast de subsidies zal grijpen wegens te vroeg aangekocht, of wegens aankoop binnen vennootschap.
En wie wacht op 2016 om zijn wagen aan te kopen kan beide gewoon cumuleren.
 
Ik zit zelf met een dilemma.... (luxeprobleem) De X komt ergens volgend jaar, ik heb mijn S per volgende week (als het goed is) verkocht en ik zou mijn credits vd actie alleen op een nieuwe S in mogen zetten.... En vanaf volgende week gaan de prijzen omhoog... dus ik voel druk om in actie te komen...
Aan de andere kant zijn er dus Belgen die dit jaar nog geen aankoop mogen doen en dus de prijsverhoging zullen moeten slikken?

Wellicht dat 1 en 1 dan toch 2 kan zijn, en dat ik iemand blij kan maken door een auto te bestellen vóór de prijsverhoging naar wens van.... en die dan na 1/1 formeel verkoop, en bij aflevering / op dag van aflevering de auto overdraag???

Natuurlijk gebruik ik wel de justdiggit referral code :)
 
Nadat ik een tijdje niets gehoord heb, heb ik nog maar eens een mail naar het kabinet gestuurd op 5 november:
..ondertussen is het mij duidelijk uit de pers dat zelfs een inschrijving dit jaar de BIV en VKB 0 euro zullen zijn.
Ik neem aan dat dat besluit voortgekomen is uit het overleg tussen alle partijen?
Indien ja, kunt u mij ook al details geven over de zero emission bonus?

Antwoord op 6/11:
Zuiver mbt de ‘bonus’ is er nog geen overeenstemming en kan ik u nog niet informeren.

Omdat mijn 90D volgende week al geleverd kon worden heb ik het kabinet nog maar eens gebeld. Ik heb dan uiteindelijk met de verantwoordelijke kunnen spreken. Hij gaf mij het volgende antwoord:
De Zero emission bonus is vorige week vrijdag besproken geweest met alle partijen, maar er was nogal wat onenigheid over het toekennen daarvan aan dure auto's. Het wordt waarschijnlijk in de komende weken afgehamerd. Maar er werd al gesproken dat er een maximum aankoopprijs van 45000 Euro van toepassing wordt en dat de factuurdatum van belang zal zijn, dus niet de inschrijvingsdatum.
Conclusie: de kans is zeer klein dat Tesla eigenaars gebruik zullen kunnen maken van deze zero emission bonus.
Dit topic kan dus gesloten worden en ik ga mijn 90D volgende week ophalen!!!
 
Ik vind het niet zo gek dat de overheid hiermee constructeurs ook aanzet tot het op de markt brengen van FEVs voor minder dan 45K. Langs de andere kant is er natuurlijk de kostprijs van de batterij die uit het totaal plaatje zou mogen gehaald worden. Als je daar geen rekening mee houdt, penaliseer je FEVs met een groot bereik.
 
Dat is inderdaad het mogelijke perverse effect van deze regeling. Straks brengen ze nog een FEV op de markt met een 10 kWh batterij om de premie van 5000 EUR te kunnen scoren.

Hier zien we weer het gebrek aan deskundigheid. Als men verder vooruit zou kijken dan zou men weten dat het op termijn erg ongunstig is als er veel van die lowrange auto's bijkomen want die hebben een veel intensievere laadinfra nodig wat zowel duur als onhandig is.

Men zou juist inderdaad auto's met een grote range, dus meer dan 320 km moeten bevoordelen. Dat dat op dit moment alleen Tesla is ligt niet aan Tesla maar aan de tot voor kort slapende auto-industrie.

Geldt dit ook voor PHEV's? Dan is men echt op de verkeerde weg. Waarom nodigt men ons niet eens uit? Samen hebben wij een deskundigheid EN ervaring dat we daar wel iets zinnigs in kunnen zeggen. Beter dan dat men, bij gebrek aan kennis en inzicht, het moet hebben van allerlei websites ofwel Google.
 
Ik voel me flink genaaid door het kabinet Turtelboom wat mij verkeerde informatie doorgaf :cursing:

daarnet "turtle tree" eens opgezocht. de afbeelding spreekt voor zich.
turtle tree.jpg
 
Helemaal waar, H.
Maar helaas zijn wij van WC Eend nogal enthousiast over WC Eend.
Hier zien we weer het gebrek aan deskundigheid. Als men verder vooruit zou kijken dan zou men weten dat het op termijn erg ongunstig is als er veel van die lowrange auto's bijkomen want die hebben een veel intensievere laadinfra nodig wat zowel duur als onhandig is.

Men zou juist inderdaad auto's met een grote range, dus meer dan 320 km moeten bevoordelen. Dat dat op dit moment alleen Tesla is ligt niet aan Tesla maar aan de tot voor kort slapende auto-industrie.

Geldt dit ook voor PHEV's? Dan is men echt op de verkeerde weg. Waarom nodigt men ons niet eens uit? Samen hebben wij een deskundigheid EN ervaring dat we daar wel iets zinnigs in kunnen zeggen. Beter dan dat men, bij gebrek aan kennis en inzicht, het moet hebben van allerlei websites ofwel Google.
 
Dit betreft enkel particuliere aankopers. Ik denk niet dat er veel Tesla's particulier zijn aangekocht. Eens de aankoopprijs boven de 40.000€ stijgt, zakt het aandeel van de particulier trouwens snel weg, hier in België. Voor bedrijfswagens of zakelijke wagens geldt een andere,nog voordeligere regeling.
Dit betreft ook enkel full electric vehicles en waterstofauto's, dus geen PHEV's.
Dit moet gezien worden in de context van nog altijd aan de gang zijnde oversubsidie aan bezitters van zonnepanelen waarvoor alle Vlamingen sinds kort flink bijbetaln. Men wil absoluut vermijden dat er opnieuw gemeenschapsgeld gaat naar "rijke" mensen.
Ik kan mij wel in de regeling vinden. Met deze maatregel zullen heel wat 2de wagens in een gezin elektrisch worden. Die wagens worden dan in het begin waarschijnlijk typisch gebruikt voor de taxidienst voor de kinderen of de boodschappen met veel korte ritten in de centra van de steden.
Die elektrische "2de wagen" zal spoedig waarschijnlijk meer kilometers afleggen dan de ICE van het gezin.
 
Last edited:
Dit betreft enkel particuliere aankopers. Ik denk niet dat er veel Tesla's particulier zijn aangekocht. Eens de aankoopprijs boven de 40.000€ stijgt, zakt het aandeel van de particulier trouwens snel weg, hier in België. Voor bedrijfswagens of zakelijke wagens geldt een andere,nog voordeligere regeling.
Dit betreft ook enkel full electric vehicles en waterstofauto's, dus geen PHEV's.
Dit moet gezien worden in de context van nog altijd aan de gang zijnde oversubsidie aan bezitters van zonnepanelen waarvoor alle Vlamingen sinds kort flink bijbetaln. Men wil absoluut vermijden dat er opnieuw gemeenschapsgeld gaat naar "rijke" mensen.
Ik kan mij wel in de regeling vinden. Met deze maatregel zullen heel wat 2de wagens in een gezin elektrisch worden. Die wagens worden dan in het begin waarschijnlijk typisch gebruikt voor de taxidienst voor de kinderen of de boodschappen met veel korte ritten in de centra van de steden.
Die elektrische "2de wagen" zal spoedig waarschijnlijk meer kilometers afleggen dan de ICE van het gezin.

Wat heeft rijk/arm te maken met het geven van subsidie? Subsidie is bedoeld om een bepaalde ontwikkeling te stimuleren en niet om inkomenspolitiek te bedrijven toch?

Ik snap al die ingewikkelde regelingen niet, zowel in NL als BE.
Waarom niet gewoon €250,- subsidie per kWh batterijcapaciteit geven aan iedereen. En dat bedrag komende jaren langzaam laten afnemen.
De subsidie is bedoeld om elektrisch rijden over de hobbel van de dure batterijaanschaf heen te helpen totdat de batterij qua kWh-prijs commercieel kan concurreren met verbrandingsmotoren.
Verder vooral investeren in goede laadinfrastructuur en de juiste randvoorwaarden daarvoor. Dan is ook de andere hobbel voor adoptatie van EV's weggenomen.
 
Wat heeft rijk/arm te maken met het geven van subsidie? Subsidie is bedoeld om een bepaalde ontwikkeling te stimuleren en niet om inkomenspolitiek te bedrijven toch?

Ik snap al die ingewikkelde regelingen niet, zowel in NL als BE.
Waarom niet gewoon €250,- subsidie per kWh batterijcapaciteit geven aan iedereen. En dat bedrag komende jaren langzaam laten afnemen.
De subsidie is bedoeld om elektrisch rijden over de hobbel van de dure batterijaanschaf heen te helpen totdat de batterij qua kWh-prijs commercieel kan concurreren met verbrandingsmotoren.
Verder vooral investeren in goede laadinfrastructuur en de juiste randvoorwaarden daarvoor. Dan is ook de andere hobbel voor adoptatie van EV's weggenomen.
Dat is ongeveer hetzelfde als ik had voorgesteld, maar dan wereldwijd en dat kan allemaal betaald worden door VW in plaats van een forse boete waarvan onduidelijk is waar die miljarden dan naar toe gaan.