Als het druk is en er zijn laders vrij met alleen ccs kabel, dan moet je die pakken omdat die de stroom niet delen met een ander laadstation. De laadstations met ccs en type2 zijn altijd gepaard.P.S. bijkomende vraag: gebruik ik best de CCS- of Type 2-stekker wanneer ik de keuze heb bij een SuC?
(heb de CCS retrofit laten uitvoeren op mijn MS75D)
Je kan hier alles vinden:P.S. bijkomende vraag: gebruik ik best de CCS- of Type 2-stekker wanneer ik de keuze heb bij een SuC?
(heb de CCS retrofit laten uitvoeren op mijn MS75D)
Huh? Bij mijn MS75 was de piek qua laadsnelheid al rond de 75 km - met 100% SoC op 340 km - om daarna snel af te nemen. Of ik snap je verhaal niet.Het snelst ben je als je telkens niet verder hoeft te laden dan het punt waar de laadsnelheid lager begint te worden.
Dus met mijn oude model S is dat tot ongeveer 65%. Als de volgdende SuC dichtbij genoeg is, is het dus het snelst om zo hard mogelijk te gaan. Maar als je daarvoor tot ver boven de 65% moet laden dan kan je beter de snelheid beperken en minder lang laden.
Je kunt het zien als dat voor elke afgelegde km zul je zowel met je snelheid op de weg er langs moeten als met je laadsnelheid.
In de praktijk zul je altijd aanpassingen maken onder weg als hiermee bezig bent: je hebt te maken met laders die niet het volle vermogen kunnen geven waardoor je beter minder vol kunt vertrekken en langzamer rijden, files waardoor het verbruik omlaag gaat en je daarna harder kunt rijden, onverwacht lange laadstops waardoor je extra vol vertrekt, rijen bij de SuC waardoor je beter eentje eerder/later neemt...
Ja, met "lager" bedoel ik dus "te laag". De laadsnelheid begint al eerder af te nemen, maar zolang het nog snel genoeg gaat ben je nog steeds sneller door langer te laden en sneller te rijden.Huh? Bij mijn MS75 was de piek qua laadsnelheid al rond de 75 km - met 100% SoC op 340 km - om daarna snel af te nemen. Of ik snap je verhaal niet.
Ja, dat is iets persoonlijke, bij mijn MS ging het al snel te traag. Geweldige auto en als ik hem zie blijf ik hem nakijken maar voor de rest ben ik blij met mijn M3, ik hoef me niet meer druk te maken om dergelijke toch wel randzaken.Ja, met "lager" bedoel ik dus "te laag". De laadsnelheid begint al eerder af te nemen, maar zolang het nog snel genoeg gaat ben je nog steeds sneller door langer te laden en sneller te rijden.
Daar houdt je routeplanners rekening mee. ze zal altijd proberen je snelste route te plannen. Je hoeft je maximum dus niet op 75% te zetten of zoJa, met "lager" bedoel ik dus "te laag". De laadsnelheid begint al eerder af te nemen, maar zolang het nog snel genoeg gaat ben je nog steeds sneller door langer te laden en sneller te rijden.
Mijn ervaring is dat hard rijden (> 150 km/h) meer tijdwinst oplevert dan de extra laadtijd kost. Ik vind alleen hard rijden met 6-7x kort laden gevoelsmatig langer duren dan 3-4 stops van een uur met een nuttige tijdsbesteding (Teams, lunch, avondeten, ...). Het verschil tussen de kortste reistijd versus ‘de reis is de bestemming’’.Deze redenering gaat met een EV uiteraard niet meer op.
Normaal wel ja. Behalve dus als je daardoor een stuk meer dan 75% SoC nodig hebt, want dan gaat het laden extra langzaam.Mijn ervaring is dat hard rijden (> 150 km/h) meer tijdwinst oplevert dan de extra laadtijd kost. Ik vind alleen hard rijden met 6-7x kort laden gevoelsmatig langer duren dan 3-4 stops van een uur met een nuttige tijdsbesteding (Teams, lunch, avondeten, ...). Het verschil tussen de kortste reistijd versus ‘de reis is de bestemming’’.
Ik heb het uitgerekend voor een M3 LR (op basis van EV database: 162 Wh/km (bij 110 km/hr, kwadratisch met de snelheid) en 148 kW laadsnelheid (constant genomen). De optimale rijsnelheid ligt dan op 180 km/hr, het gemiddelde met laden erbij is dan 118 km/hr. Overigens maakt het niet veel uit, want bij 130 km/hr ben je veel zuiniger en ga je 108 km/hr gemiddeld.Mijn ervaring is dat hard rijden (> 150 km/h) meer tijdwinst oplevert dan de extra laadtijd kost. Ik vind alleen hard rijden met 6-7x kort laden gevoelsmatig langer duren dan 3-4 stops van een uur met een nuttige tijdsbesteding (Teams, lunch, avondeten, ...). Het verschil tussen de kortste reistijd versus ‘de reis is de bestemming’’.
Ik heb het uitgerekend voor een M3 LR (op basis van EV database: 162 Wh/km (bij 110 km/hr, kwadratisch met de snelheid) en 148 kW laadsnelheid (constant genomen). De optimale rijsnelheid ligt dan op 180 km/hr, het gemiddelde met laden erbij is dan 118 km/hr. Overigens maakt het niet veel uit, want bij 130 km/hr ben je veel zuiniger en ga je 108 km/hr gemiddeld.
De oorspronkelijke vraag was wat de optimale snelheid is. Het antwoord is dus zo snel mogelijk. Je kan dus beter 120km/u op de snelweg rijden ipv 90. Die test werd gedaan met laden tot 64% en aankomen onder de 10%.180 km per uur is toch gewoon onmogelijk. Hoeveel kilometers kan ik naar Basel rijden zonder limiet? 80 kilometer maximaal of nog minder?
Overigens, naarmate je harder rijdt wordt je verbruik hoger. Snap ik. Maar is dat liniair in die zin dat 100 ten opzichte van 130 net zoveel bespaart als 150 ten opzichte van 180? Nice to know.
Thnx maar geen antwoord op mijn vraag, voor zover die überhaupt te beantwoorden valt overigens.De oorspronkelijke vraag was wat de optimale snelheid is. Het antwoord is dus zo snel mogelijk. Je kan dus beter 120km/u op de snelweg rijden ipv 90. Die test werd gedaan met laden tot 64% en aankomen onder de 10%.
Je moet je stops dus zo plannen dat je niet voorbij de 65% mort laden. In de realiteit is dat moeilijk omdat je amper voldoende tijd hebt om naar het toilet te gaan en/of iets te eten. Na de langere stops ga je dan een charger proberen te skippen.
Sorry, neen dat is niet lineair. Dat is het trouwens ook niet een ICE. Een Bugatti Veyron rijdt zijn tank leeg op 15 minuten aan 400km/u. Het kost meer en meer energie om de luchtweerstand te overbruggen naarmate je sneller gaat rijden.Thnx maar geen antwoord op mijn vraag, voor zover die überhaupt te beantwoorden valt overigens.
Ok, thnx en geen sorry. Ik dacht hetzelfde met mijn boerenverstand.Sorry, neen dat is niet lineair. Dat is het trouwens ook niet een ICE. Een Bugatti Veyron rijdt zijn tank leeg op 15 minuten aan 400km/u. Het kost meer en meer energie om de luchtweerstand te overbruggen naarmate je sneller gaat rijden.