Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

10 graden onder 0 en vet wind tegen, in een X 75D

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn ouders hebben die auto. Maar die doet 1:11,5 op de snelweg. Het gewogen gemiddelde (opgave fabriek) is overigens 1:14,5. Dus dichter bij de 20% dan je dacht.
Geen idee waar je die cijfers vandaan hebt....ik heb ze van Autoweek. Misschien is die site verouderd. Zou kunnen. Overigens was ik nog gul met mijn getal...want dat is volgens Autoweek het gemiddelde verbruik. Had eigenlijk "buiten de bebouwde kom" moeten gebruiken in vergelijk met praktijk snelwegverbruik...dat was 1:17,9!

Punt was dan ook dat een te gunstig geteste uitkomst flink afwijkt van de praktijk. Zeker bij "sportiever" rijden. Veel meer dan de 20% van de TS die gebaseerd is op verwachtingen die ook bij een ICE auto onredelijk zijn.
 
Mijn ouders hebben die auto. Maar die doet 1:11,5 op de snelweg. Het gewogen gemiddelde (opgave fabriek) is overigens 1:14,5. Dus dichter bij de 20% dan je dacht.

Als ik nu naar de opgaaf voor een snelweg rit kijk van geven ze de X5 3.0xd op voor 1:19,23 of wel 5,2l per 100km.
Alleen zullen ze dan niet harder gaan dan 75-80km/u.
De 1:14,5 is voor het gewogen verbruik en niet voor de snelweg.

Als je dan de 1:19,23 afzet tegen de feitelijk verreden 1:11,5 op de snelweg dan is dit een verschil ruim 40% t.o.v. de opgave en ruim 67% t.o.v. het feitelijke verbruik.;)

Het gewogen verbruik zal rond de 1:10 liggen en als je dat afzet tegen de opgave van 1:14,5 dan is het verschil ook gigantisch.
 
Geen idee waar je die cijfers vandaan hebt....ik heb ze van Autoweek. Misschien is die site verouderd. Zou kunnen. Overigens was ik nog gul met mijn getal...want dat is volgens Autoweek het gemiddelde verbruik. Had eigenlijk "buiten de bebouwde kom" moeten gebruiken in vergelijk met praktijk snelwegverbruik...dat was 1:17,9!

Punt was dan ook dat een te gunstig geteste uitkomst flink afwijkt van de praktijk. Zeker bij "sportiever" rijden. Veel meer dan de 20% van de TS die gebaseerd is op verwachtingen die ook bij een ICE auto onredelijk zijn.

Ik heb zo ook van autoweek. Het is het voorlaatste model.

Vroeger had je ook de verbruikscijfers bij continue 90 en 120km/h. Die lagen dichter bij de realiteit. De huidige "buiten de bebouwde kom", heeft veel te lage cijfers tov de realiteit.
 
nVQxyQ
NEDC.png
 
  • Informative
Reactions: Sagitta013
Mijn ouders hebben die auto. Maar die doet 1:11,5 op de snelweg. Het gewogen gemiddelde (opgave fabriek) is overigens 1:14,5. Dus dichter bij de 20% dan je dacht.

Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.
 
Aan het einde van het jaar zullen er nog genoeg potentiële kopers zijn, sla je slag.

Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.

X5 houden dan maar?
 
De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden.

Hadden jullie het toen wel over de 75D?

Destijds hebben bij mij twee verschillende verkopers aangegeven dat een S100D bij gewoon gebruik 400km moet halen. Later gaf één verkoper zelfs aan dat als ik constant 130km/h rijd op de Franse snelwegen ik ook die range niet moet verwachten. Nu ik een S100D heb blijkt dat bereik toch heel erg mee te vallen. Uiteraard in Chill mode, op de snelweg lekker op autopilot met 110/115 km/h, hoger enkel als het echt een stuk rustiger en een rustige rechtervoet maar wel met 21".

Ik denk dat de X100D dat ook makkelijk moet kunnen halen ondanks het hogere verbruik, zelfs in de winter.

Je geeft aan zelf aan stevig door te rijden. Moest je met je ICE voertuigen ook niet wat vaker tanken?

Wij hebben destijds een Aygo gekocht want dat moest een super zuinige autootje zijn, volgens mij was de fabrieksopgave 1:22 maar echt never nooit gehaald en is eerder 1:17 en bij korte ritjes 1:15. Dat is ook ruim 30% minder!

Als ik dan de NEDC normering haal van Tesla Model X 75D dan is dat 417km. 70% hiervan is 291km dus zo erg wijkt het niet af van hoe andere merken voorheen hun verbruik communiceerden.
 
@Doubleyou, ik heb in frankrijk met de X vanaf 95% (eerste stuk was berg af) 370 km gereden, kwam met 25 km rest aan bij de supercharger, gewoon normaal gereden met het verkeer mee, dus 113 waar 110 mag en 135 waar 130 mocht. Het verbruik lag ergens rond de 220 wh/km, op korte ritte merk ik inderdaad dat het verbruik makkelijk naar de 280 wh/km. Ik ben het er mee eens dat het niet het werkelijke verbruik is, de laadverliezen worden hier niet in mee genomen dus het werkelijk afgenomen aantal kwh ligt 10% hoger. Ook zit er nog wat sluipverbruik in de auto die je niet in de tripdata ziet. Heb tijdens de e-rally de accu van 100% naar 4% gereden, dit was niet in 1 keer een aantal keer stilgestaan waarvan 1 keer met climate control aan. volgens de tripmeter had ik 405 km @ 220 wh/km en 89 kWh verbruikt, er missen dus nog wat verbruikte kwh’s.
 
Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.
Zelfs met mijn bijna 3 jaar oude S90D haal ik in de zomer meer dan 400 km. En dat met nog geen 78 kWh aan beschikbare accucapaciteit.

Het rekensommetje dat je moet maken (klopt niet helemaal, want rolweerstand) is: 130 km/u levert bijna 70% meer verbruik op dan 100 km/u (130*130=16900 vs 100*100=10000).
Dus als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt dan zal je verbruik rond de 220 Wh/km zijn in de zomer met de X en dat vertaalt toch echt naar 445 km en niet naar 300 km. Voor die 300 km moet je een verbruik zien te krijgen van 330 Wh/km. Dat lukt zelfs @gelden niet.
De verkoper heeft geen woord gelogen.
 
  • Like
Reactions: Janc and CO2CLEAN
Zelfs met mijn bijna 3 jaar oude S90D haal ik in de zomer meer dan 400 km. En dat met nog geen 78 kWh aan beschikbare accucapaciteit.

Het rekensommetje dat je moet maken (klopt niet helemaal, want rolweerstand) is: 130 km/u levert bijna 70% meer verbruik op dan 100 km/u (130*130=16900 vs 100*100=10000).
Dus als je je netjes aan de maximumsnelheid houdt dan zal je verbruik rond de 220 Wh/km zijn in de zomer met de X en dat vertaalt toch echt naar 445 km en niet naar 300 km. Voor die 300 km moet je een verbruik zien te krijgen van 330 Wh/km. Dat lukt zelfs @gelden niet.
De verkoper heeft geen woord gelogen.
Als ik vanuit Amsterdam vol vertrek naar Erfstadt dan heb ik niet veel meer over ondanks ik me dan aan de snelheid hou. Afstand is ongeveer rond de 300 km.
 
Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.

Het heeft alleen met de rechtervoet te maken.
Ik heb een S85 van februari 2015. Ik heb een gemiddeld verbruik over de laatste 30.000 km van 202 Wh/km.
In de zomer kom ik gemakkelijk 400 km ver, in de winter 350. Dit alles in Nederland waar ik niet harder rij dan 103 km/u.
Ondanks de 21" velgen en achterwielaandrijving is mijn verbruik in de zomer nooit hoger dan 170 tot 190 Wh/km.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Het heeft alleen met de rechtervoet te maken.
Ik heb een S85 van februari 2015. Ik heb een gemiddeld verbruik over de laatste 30.000 km van 202 Wh/km.
In de zomer kom ik gemakkelijk 400 km ver, in de winter 350. Dit alles in Nederland waar ik niet harder rij dan 103 km/u.
Ondanks de 21" velgen en achterwielaandrijving is mijn verbruik in de zomer nooit hoger dan 170 tot 190 Wh/km.
Die waardes haal ik met de S ook met 103 km/h op de snelweg. Maar hou me liever aan de toegestane snelheid;)
 
  • Like
Reactions: Tozz
Je geeft aan zelf aan stevig door te rijden. Moest je met je ICE voertuigen ook niet wat vaker tanken?

Met een ICE vond ik vaker tanken geen probleem. De tijdsinvestering was minimaal. In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range toe in 5 minuten. Met mijn EV voeg ik in dezelfde tijd nog geen 25-33km aan range toe. Daarnaast kon ik dit met mijn ICE praktisch overal doen, waarbij je met een EV nog er gebonden bent aan snelladers op je route.

Ik kan prima uit de voeten met mijn range, maar er zijn zeker situaties waarin de ICE hier echt een groot voordeel had.
 
  • Like
Reactions: Exiteer
Inderdaad is ook mijn eigen ervaring met mijn huidige BMW 525D (net verkocht) en van mijn vrouw haar BMW X5 3.5D (nu te koop). En ook hiervoor BMW gereden, het klopt echt wel die ongeveer 20%. Ik ga het echt niet met opzet lelijker maken voor Tesla dan het toch al is, geen reden toe.
En mijn termen 'farce' en 'spijt' zijn nog een understatement van wat ik echt vind (oplichterij). De auto rijdt heerlijk, nog beter dan ik had verwacht. Maar de range is gewoon belachelijk, echt belachelijk. De verkoper in adam gaf aan dat 400-450 km zeker gehaald moest kunnen worden. Blijkt nog geen 300. Sorry hoor het is jammer dat er geen medestanders zijn dat Tesla het verbruik op papier eerst maar in dezelfde verhouding als de old school automerken moet brengen. Nog fraaier zou zijn daadwerkelijk verbruik, daadwerkelijke range communiceren. Maar ja dan had ik deze auto zeker niet gekocht nee. En met mij vele anderen.

- Tesla MOET de range publiceren volgens de methode waarmee de auto de typegoedkeuring heeft gehaald
- Als jij vindt dat de verkoper je verkeerd heeft voorgelicht op jouw vragen over de range, dan kan ik als enig advies geven...naar de kantonrechter en gaan voor dwaling. Daar is al jurisprudentie over...even zoeken naar Leaf, rechter, koop terugdraaien.

Nabrander: Overigens zeg je nu iets compleet anders dan in je openingspost. Eerst zeg je:

Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso!

Je communiceerde dat dit was gebaseerd op de "rated" range van je Model X, dan wel de NEDC resultaten die Tesla moest publiceren.

Nu claim je dat die 400km uit de mond van een verkoper is gekomen? Dus... ?
 
  • Like
Reactions: Maurice1
Met een ICE vond ik vaker tanken geen probleem. De tijdsinvestering was minimaal. In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range toe in 5 minuten. Met mijn EV voeg ik in dezelfde tijd nog geen 25-33km aan range toe. Daarnaast kon ik dit met mijn ICE praktisch overal doen, waarbij je met een EV nog er gebonden bent aan snelladers op je route.

Ik kan prima uit de voeten met mijn range, maar er zijn zeker situaties waarin de ICE hier echt een groot voordeel had.

Het tanken in 5 minuten met een ICE is mij i.i.g. nog nooit gelukt.

Soms kan je pinnen bij de pomp en dan gaat het nog redelijk snel maar 5 min is heel optimistisch. Als bijv. door Frankrijk reist zal je gemerkt hebben dat je soms een tijd staat te wachten voordat je mag tanken omdat de auto voor je nog niet betaald heeft. Dan als je getankt hebt sta weer en een tijd in de rij om af te mogen rekenen en is de broodjesverkoop veel belangrijker dan het betalen van jouw brandstof.
Daarnaast wil je waarschijnlijk ook nog een keer een plasstop houden na het tanken en dan ben je in totaal zo 20min tot een half uur verder.
Bij het laden van een BEV kan je alles wat je moet doen tijdens het laden en bij een ICE moet je alles doen achter elkaar omdat je eenmaal de slag moet vast blijven houden.

Met de Tesla laden bij de SuC gaat alsvolgt:
Inpluggen, naar de koffiebar lopen, koffie opdrinken, plasstop houden, terug naar de auto lopen, loskoppelen en dan is er 30min voorbij wat normaal genoeg is voor weer ruim 2u rijden en ca. 250km

Uiteraard is nu nog de mogelijkheid tot snelladen beperkter dan het kunnen tanken met een ICE.
Het enige merk dat dit ook serieus neemt is Tesla helaas.

Het enige wat niet lukt met een BEV t.o.v. mijn diesel is instappen, verstand op nul en ruim 1000km later weer uitstappen.
Als je echter verstandig bent dan stop je iedere 2u en hou je minimaal 15min tot 30min pause.
Met een BEV wordt je verplicht tot verstandig gedrag.
 
In 5 minuten voegde ik zo'n 800-1000km aan range
Helemaal gelijk mits je meteen door kunt. In 10 minuten tijd heb ik 's nachts getankt, geplast en verse koffie. Echter, het gebeurd echt een hele enkele keer dat ik dit met een ICE doe. Bijvoorbeeld 's nachts als ik door knal naar Nederland van vakantie en als er tenminste 2 rijders zijn en dan om de 3 a 4 uur wisselen. Prima veilig te doen maar dat hangt een beetje van de rijder af.

Toch kijk ik er niet op tegen dit nu met een EV te doen maar dan met langere pauzes. Dan doe ik gewoon zelf even een powernap! Kan ik lekker zelf heel de rit blijven rijden :)
 
Gisteren heen en terug van oostnl naar Rotterdam , een nacht buiten gestaan, niet aan de lader.
324km en nog 12% over .
Snelweg (+10 % max snelheid waar mogelijk), 23 graden, en veel autopilot,

Ik heb gemerkt dat ik dit niet haal als ik lekker snel weg ben bij de verkeerslichten ;-)


63498462-34BF-4FF1-9961-216D9093C2A8.jpeg
Ik zal je zeggen dat ik met de MX 100D nog geen 300 km haal, met huidig 'normaal' weer. En ja ik rij stevig. Maar wat een farce die Tesla range. Op papier 568 km. Dan denk ik, ik haal er niet zoals bij benzine/diesel auto's 20% af maar zelfs 30% om 'save' te zitten. Dus dan denk je die 400 km haal je sowieso! Maar wat blijkt, nog geen 300 km!
Ik begin al spijt te krijgen van mijn aankoop.