Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12 batterij, dcdc, en SOC

This site may earn commission on affiliate links.
Nu rij ik altijd maar korte ritjes met mijn MS60, maar nu had ik voor één keer gepland om aanstaande maandag 1000km Frankrijk in te rijden en dinsdag weer 1000km terug, en nu geeft mijn auto aan dat de 12v accu vervangen moet worden sinds gisteren :(..
Serviceafspraak gemaakt voor een nieuwe accu, en ze zouden vanmorgen al komen, maar helaas gecancelled, want accu niet op voorraad en nu komen ze over twee weken.
Volgens Tesla geen probleem om door te rijden zolang ik maar niet onder de 20% SOC ga parkeren omdat dan de DCDC wordt uitgeschakeld.
Wie weet of die tijdens het rijden wel gewoon aan blijft onder de 20%? Servicecenter heeft daar niet op gereageerd.
Met mijn 60 kom ik bij elke supercharger rond de 7% aan, en ik rij ook een groot deel in het donker met het licht aan en zo. Dus als hij onder de 20% ook tijdens het rijden de 12v niet bijlaadt haal ik het vast niet?

Wie weer daar wat van?
 
Kan je niet simpelweg zelf een accu kopen en monteren? Of denk ik dan te makkelijk?
Ik sta dit weekend op een beurs en moet morgenmiddag vertrekken. Dan ben ik zondagavond terug en moet maandagochtend weer heel vroeg in de auto richting Frankrijk. Moet morgenochtend eigenlijk nog van alles voorbereiden en die 12v accu zit ook nog wel op een vervelend plekje bij een oude S kan ik me herinneren is denk wel een uurtje werk.
Zal eens kijken of mijn automaterialen groothandel zo'n accu heeft staan, maar of ik morgenochtend genoeg tijd kan vrijmaken??....


--edit-- helaas ook bij hen niet op voorraad. Misschien toch maar weer met de Kona Electric gaan zoals vorige keer :-( .. Of het er op wagen met de MS..
 
Het lijkt mij niet heel erg dat de auto heel even niet wordt bijgeladen om daarna weer bijgeladen te worden. De 2u er na.

Gevoelsmatig gaat er meer om een zwakke accu niet in de kou te zetten zonder dat deze bijgeladen kan worden.

uiteraard geen verbruikers aanzetten op bv de 12V poort.
 
Ik sta dit weekend op een beurs en moet morgenmiddag vertrekken. Dan ben ik zondagavond terug en moet maandagochtend weer heel vroeg in de auto richting Frankrijk. Moet morgenochtend eigenlijk nog van alles voorbereiden en die 12v accu zit ook nog wel op een vervelend plekje bij een oude S kan ik me herinneren is denk wel een uurtje werk.
Zal eens kijken of mijn automaterialen groothandel zo'n accu heeft staan, maar of ik morgenochtend genoeg tijd kan vrijmaken??....


--edit-- helaas ook bij hen niet op voorraad. Misschien toch maar weer met de Kona Electric gaan zoals vorige keer :-( .. Of het er op wagen met de MS..
Heb dit in augustus ook gehad, gefikst in 15minuten door Tesla auto uitschakelen afkoppelen demonteren hepa filter en demonteren batterij en daarna het omgekeerd ging vrij vlot door Tesla, zou doorrijden en dan Tesla service ergens binnenspringen om deze te vervangen waarschijnlijk zijn ze niet overal niet beschikbaar. Vroegen of ik veel USB gebruikte was al na 1 jaar dat ik deze terug moest vervangen had deze melding na update, waarschijnlijk zekerheid ingebouwd voor versnelde vervanging van deze batterij. (€199,31)​
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ik zou wel een booster/powerbank meenemen, neem aan dat je die wel hebt. Tegen mij werd een jaar of twee geleden gezegd dat je nog wel even door kan met die melding kan ik me herinneren, heb toen zelf iets van anderhalve week gereden met melding op display.
 
Vorige zondag kreeg ik tijdens het rijden de melding : Acceleration and top speed reduced / Performance may be restored on next drive. In eerste instantie dacht ik dat het een autopilot melding was wegens niet tijdig reageren op de stuurmelding, maar het bleek iets anders. Na een lunchstop wilde de wagen niet meer starten. Bij diagnose op afstand door Tesla: iets met de 12v batterij (defect of een los contact), maar na alle waarschijnlijkheid ook iets met de HV batterij. In elk geval: wagen moest getakeld en mijn hele zondag kwijt.

Wat heb ik hieruit geleerd: eigenlijk niets, want er is nooit een melding gekomen dat er iets met de 12v batterij was. In het verleden had ik die melding wel over een haperende 12v batterij wel al eens gehad al en toen heb ik onthouden dat je onmiddellijk de 12v batterij moet laten vervangen.

In elk geval: meldingen over 12v altijd ernstig nemen. Zelf heb ik helaas geen melding gekregen en onderstaand zie je het resultaat :-(

IMG_0139.jpeg



Schermafbeelding 2022-10-25 om 14.21.31.png
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Vorige zondag kreeg ik tijdens het rijden de melding : Acceleration and top speed reduced / Performance may be restored on next drive. In eerste instantie dacht ik dat het een autopilot melding was wegens niet tijdig reageren op de stuurmelding, maar het bleek iets anders. Na een l
Dit zal wel een 'ander' probleem zijn dan de 12V accu vrees ik... eerder met de HV te maken. 😬

Ik heb gebeld naar Tesla om eens te checken vanop afstand betreft m'n 12V accu, omdat ik net nu dit lang weekend naar NL moet en niet meer bij een SeC geraak, en men zegt dat ik nog paar weekjes verder kan hiermee.
Een tip is wel: zorgen dat je niet onder de 20% SOC komt, omdat de HV dan stopt om de 12V op te laden.
Daar ga ik dus wel op letten !