Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12 batterij, dcdc, en SOC

This site may earn commission on affiliate links.
Nou, ik heb het er op gewaagd, en ben maandag 1000 km Frankrijk in gereden, gisteren 1000 km terug. Ik dacht dat een uitdaging zou worden met mijn langzaamladende 60 met 52,5 kWh bruikbare capaciteit. De 12v accu heeft geen problemen opgeleverd.
Het is heel bijzonder, maar deze reis was zeer goed te doen. Normaal laadt mijn auto niet meer sneller dan 30kW, maar in Frankrijk startte het laden met 70 kWh en bleef daar tot ca 30% SOC. Zolang ik dus maar in het onderstukje accu reed was het goed te doen. Met drie man er in had ik met 110 km per uur een gemiddeld verbruik van 144 wh per km, dus ook mijn actieradius was bruikbaar.
Op de terugweg geladen in Oosterhout, en daar was hij onmiddellijk weer gecapped op 30 kW laadsnelheid. Ook lukte het me de laatste 180 km vanaf Oosterhout niet meer om onder de 169 wh per km te komen zelfs niet als ik nog rustiger ging rijden. Het lijkt dus of Tesla iets in mijn auto geprogrammeerd heeft waardoor hij alleen binnen NL onbruikbaar is.. Geladen tot 76% in Oosterhout, thuis aangekomen met 1%, nergens meer harder gereden dan 100, en vanaf Deventer 90 met de kachel uit..
 
144wh/km bij 110km/u is heel netjes. Dat haal ik nooit met deze temperaturen en al helemaal niet bij 110km/u. Dan zit ik met een volle auto eerder op 220wh/km.

Ik laad tot 50% denk ik gemiddeld met 120kW maar gezien jouw verbruik zo laag is heeft mijn hogere laadsnelheid effectief amper verschil met jouw ervaring
 
  • Like
Reactions: one-ten
Goedemorgen,

Zojuist heb ik mij voorgesteld en tevens een vraag gesteld, echter misschien is het beter dat in een betreffend topic te plaatsen.

Het valt mij regelmatig op dat wanneer ik mijn auto oplaadt tot bv 60% en ik een aantal uren later instap, het percentage ineens een paar % lager staat, zonder dat ik er wat mee gedaan heb.

Is dit iets wat vaker voorkomt bij de lezers?

Alvast bedankt voor de info!
 
144wh/km bij 110km/u is heel netjes. Dat haal ik nooit met deze temperaturen en al helemaal niet bij 110km/u. Dan zit ik met een volle auto eerder op 220wh/km.

Ik laad tot 50% denk ik gemiddeld met 120kW maar gezien jouw verbruik zo laag is heeft mijn hogere laadsnelheid effectief amper verschil met jouw ervaring
Dat vind ik wel een flink hoog verbruik.
Als mijn auto zich binnen NL net zo gedroeg als dat hij nu op mijn frankrijk reisje deed was ik prima tevreden.
Uit onvrede heb ik mijn auto vorige week te koop gezet, iemand wil nu voor de vraagprijs komen kijken. Maar nu begin ik te twijfelen. Buiten het trage laden in NL is hij verder prima, en op dit soort reisjes is het gratis laden toch ook leuk. Hij rijdt ook nog heerlijk.
Als ik hem nu weg doe heb ik wel spotgoedkoop gereden. En zit dan een beetje te twijfelen over een model Y RWD. Maar wat schiet ik er mee op? Nauwelijks meer range, en misschien wel snellere degradatie en dus binnen een paar jaar dezelfde range als met de oude S. Hoe lang zal hij snel blijven laden?
Als ik over een paar jaar een nieuw 75 pakket onder de 60 zou kunnen laten zetten heb ik meer range voor minder geld, maar wel een oude auto.
Kom er niet uit... Mijn streven was de S op te rijden omdat ik het leuk vind een auto zo lang mogelijk door te rijden.
 
Dat vind ik wel een flink hoog verbruik.
Als mijn auto zich binnen NL net zo gedroeg als dat hij nu op mijn frankrijk reisje deed was ik prima tevreden.
Uit onvrede heb ik mijn auto vorige week te koop gezet, iemand wil nu voor de vraagprijs komen kijken. Maar nu begin ik te twijfelen. Buiten het trage laden in NL is hij verder prima, en op dit soort reisjes is het gratis laden toch ook leuk. Hij rijdt ook nog heerlijk.
Als ik hem nu weg doe heb ik wel spotgoedkoop gereden. En zit dan een beetje te twijfelen over een model Y RWD. Maar wat schiet ik er mee op? Nauwelijks meer range, en misschien wel snellere degradatie en dus binnen een paar jaar dezelfde range als met de oude S. Hoe lang zal hij snel blijven laden?
Als ik over een paar jaar een nieuw 75 pakket onder de 60 zou kunnen laten zetten heb ik meer range voor minder geld, maar wel een oude auto.
Kom er niet uit... Mijn streven was de S op te rijden omdat ik het leuk vind een auto zo lang mogelijk door te rijden.
Wow…afgezien van dat laatste argument… maar een nieuwe Y RWD is echt een flinke upgrade over een oude S60 hoor. Tot 190kW laden, ook bij anders CCS laders zoals Fastned, meer bereik, nieuwe AP hardware… als je de mogelijkheid hebt zou ik het serieus overwegen.
(heb zelf ook een S60 gehas die max 100kW haalde.)
 
  • Like
Reactions: one-ten
Wow…afgezien van dat laatste argument… maar een nieuwe Y RWD is echt een flinke upgrade over een oude S60 hoor. Tot 190kW laden, ook bij anders CCS laders zoals Fastned, meer bereik, nieuwe AP hardware… als je de mogelijkheid hebt zou ik het serieus overwegen.
(heb zelf ook een S60 gehas die max 100kW haalde.)
Denk dat het hem meer gaat dat hij zelden bij de SuC staat. Ik sta er ook enkel met vakanties.

Ik zelf pas niet echt lekker in de Y. Geef mij de S maar qua comfort.

Maar zeker de nieuwe Ryzen based MCU is prettig als ook dat het vrij zuinig rijdt. Maar ja, daar heb je dan wel de afschrijving van de Y waar zijn S nog amper afschrijving heeft en gratis laad.
 
  • Like
Reactions: one-ten
Ik heb nu vier jaar gereden in mijn S, en als ik hem verkoop krijg ik 1000 euro minder terug dan waarvoor ik hem gekocht heb. Dan heb ik dus vier jaar gratis gereden.
Ik moet dan een dikke 15000 euro bijleggen op een nieuwe model Y rwd. Een bedrag wat je normaal bijna zou zijn kwijt geweest aan de afschrijving van de S.Toch is het 15000 euro uitgeven, die ik als ik doorrij niet hoef uit te geven, al krijg ik waarschijnlijk nooit meer zo'n bedrag voor mijn S, en ben ik dan over een paar jaar misschien alsnog dat bedrag kwijt door de afschrijving die ik dan wél heb op de S.
Ik supercharge zelden, ik heb een camper dus vakanties met de S komen bijna niet voor. Maar door mijn roadtrip van deze week die goed beviel kreeg ik het idee dat ik dat wel vaker zou kunnen gaan doen, en dan is 0 euro superchargen wel leuk.
Ik ben 1,92 meter en zit uitstekend in mijn S. En ik heb in vier jaar ongeveer nul euro uitgegeven aan onderhoud. Wel CCS laten inbouwen.
Natuurlijk ook gratis spotify en connectivity.
Ik heb de S WA-verzekerd voor 30 euro per maand. De Y zou ik allrisk verzekeren en zal waarschijnlijk snel 80 euro per maand gaan kosten.

Dus best wat nadelen. Maar de Y is moderner en nieuw en laadt sneller.

Ik rij mijn S privé en ik denk dat dat met een Y ook weer verstandiger zou zijn. Want de bijtelling is denk ik altijd hoger dan de autokosten, en nu kan ik mijn km's nog declareren. Of zijn er tegenwoordig nog voordelen van het zakelijk rijden, ik kan ze niet meer ontdekken?
 
144wh/km bij 110km/u is heel netjes. Dat haal ik nooit met deze temperaturen en al helemaal niet bij 110km/u. Dan zit ik met een volle auto eerder op 220wh/km.

Ik laad tot 50% denk ik gemiddeld met 120kW maar gezien jouw verbruik zo laag is heeft mijn hogere laadsnelheid effectief amper verschil met jouw ervaring
Model S 60kwh heeft significant minder gewicht dan 90 kwh
 
  • Like
Reactions: ramonneke
Ik heb nu vier jaar gereden in mijn S, en als ik hem verkoop krijg ik 1000 euro minder terug dan waarvoor ik hem gekocht heb. Dan heb ik dus vier jaar gratis gereden.
Ik moet dan een dikke 15000 euro bijleggen op een nieuwe model Y rwd. Een bedrag wat je normaal bijna zou zijn kwijt geweest aan de afschrijving van de S.Toch is het 15000 euro uitgeven, die ik als ik doorrij niet hoef uit te geven, al krijg ik waarschijnlijk nooit meer zo'n bedrag voor mijn S, en ben ik dan over een paar jaar misschien alsnog dat bedrag kwijt door de afschrijving die ik dan wél heb op de S.
Ik supercharge zelden, ik heb een camper dus vakanties met de S komen bijna niet voor. Maar door mijn roadtrip van deze week die goed beviel kreeg ik het idee dat ik dat wel vaker zou kunnen gaan doen, en dan is 0 euro superchargen wel leuk.
Ik ben 1,92 meter en zit uitstekend in mijn S. En ik heb in vier jaar ongeveer nul euro uitgegeven aan onderhoud. Wel CCS laten inbouwen.
Natuurlijk ook gratis spotify en connectivity.
Ik heb de S WA-verzekerd voor 30 euro per maand. De Y zou ik allrisk verzekeren en zal waarschijnlijk snel 80 euro per maand gaan kosten.

Dus best wat nadelen. Maar de Y is moderner en nieuw en laadt sneller.

Ik rij mijn S privé en ik denk dat dat met een Y ook weer verstandiger zou zijn. Want de bijtelling is denk ik altijd hoger dan de autokosten, en nu kan ik mijn km's nog declareren. Of zijn er tegenwoordig nog voordelen van het zakelijk rijden, ik kan ze niet meer ontdekken?
Hoe krijg je 30 euro WA verzekerd? Veel schadevrije jaren?
 
Dinsdag melding dat 12V accu vervangen moest worden. Via app afspraak voor donderdag gemaakt. Woensdagmiddag werd ik gebeld dat ze in de buurt waren en of het uitkwam dat ze meteen langskwamen. Prima! Inclusief kop koffie en een praatje in 30 minuten de nieuwe accu erin.

Ook hele nette prijs: € 206,46 inclusief BTW