Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12v-batterij en dash-cam

This site may earn commission on affiliate links.
Ongeveer 5 maanden na aanschaf van mijn Model S kreeg ik de melding in het display dat de 12v-batterij moest worden vervangen. Ongeveer 2 maanden daarvoor had ik mijn dashcam laten inbouwen door het bedrijf in Almere dat velen van jullie wel kennen. Dit tot volle tevredenheid.
Sc Tilburg deed niet moeilijk, stelde geen vragen en verving de 12v onder garantie.
Vandaag (na weer een maand) kreeg ik de melding echter weer! En nu kwamen de lastige vragen wel. Zou de dashcam de oorzaak hiervan kunnen zijn? Ik kwam als leek niet verder dan dat het door een betrouwbaar bedrijf is ingebouwd met veel ervaring in het inbouwen van dashcams bij Tesla's, maar veel indruk maakte dat niet. Men gaat eea doormeten. Maar ik proefde duidelijk de neiging om een externe oorzaak zoals de dashcam aan te wijzen...
Herbert bezwoer mij dat de Blackvue niet de oorzaak kan zijn. Het ding gebruikt slechtts 3.8 watt.
Zijn er op dit forum meer mensen die bovenstaande herkennen? Of misschien suggesties of opmerkingen hebben hierover?
Ik hoor het graag!
 
  • Like
Reactions: herb_k
Nog even als toevoeging. het is mogelijk om (tijdelijk) tussen de aansluiting en de camera een zogenaamde PowerMagic Pro te plaatsen. Deze houd de accu spanning in de gaten en zal bij een vooraf ingestelde spanning, bijvoorbeeld 12,2 V, de camera uitzetten.
Dit wordt bij "gewone" auto's gedaan om te voorkomen dat accu's leeglopen.
Bij een Tesla wordt de 12V accu constant bijgeladen en zou dit niet nodig moeten zijn.
 
Ik heb begrepen dat het telkens bijladen van de 12V door de hoofdbatterij erg belastend is voor die kleine 12V-accu. Kan dit oorzaak van het snelle falen zijn?
Ik heb ze overigens jouw telefoonnummer gegegeven, Herbert, zoals afgesproken.
 
  • Like
Reactions: herb_k
lijkt mij sterk dat de dashcam de oorzaak zou zijn.
alle andere systemen, zoals de computers aan boord, werken ook vanaf de 12v batterij.
die wordt dan ook bij iedere wagen continu ontladen en regelmatig bijgeladen vanaf de hoofdbatterij.
vandaar de vampire drain.

heb je gegevens hoe groot de vampire drain bij jou is ?
met en zonder dash cam.
dat zou al een eerste beeld kunnen geven over abnormale verbruiken.

succes
 
Oké....Vandaag bij Tesla Tilburg geweest. En zoals verwacht geven ze de dashcam de schuld.:mad:
Hun verklaring: de Tesla is geprogrameerd voor het gebruik van een bepaalde hoeveelheid stroom. Doordat de dashcam erbij komt, registreert de computer van de Tesla een iets groter stroomverbruik en geeft hij dus het onterechte signaal dat de 12v-batterij moet worden vervangen....
Waarom dan bij mij en niet bij al die andere Tesla-dashcammers? Kunnen ze niet zeggen!
Ze hebben de batterij vervangen. Waarom, het was toch een onterechte melding? "Voor de zekerheid!":confused:
Hun advies: OF de camera uit als de Tesla stilstaat en niet geladen wordt (daar heb ik hem juist voor aangeschaft) OF een externe batterij (wat volgens Herbert bij een Tesla niet werkt, want ook binnen no time leeg)
Nou kunnen ze mij als leek van alles wijs maken, dus ik heb Herbert gevraagd dit uit te zoeken met Tilburg. Wordt vervolgd dus. Voorlopig staat de dashcam uit :(
 
Oké....Vandaag bij Tesla Tilburg geweest. En zoals verwacht geven ze de dashcam de schuld.:mad:
Hun verklaring: de Tesla is geprogrameerd voor het gebruik van een bepaalde hoeveelheid stroom. Doordat de dashcam erbij komt, registreert de computer van de Tesla een iets groter stroomverbruik en geeft hij dus het onterechte signaal dat de 12v-batterij moet worden vervangen....
Waarom dan bij mij en niet bij al die andere Tesla-dashcammers? Kunnen ze niet zeggen!
Ze hebben de batterij vervangen. Waarom, het was toch een onterechte melding? "Voor de zekerheid!":confused:
Hun advies: OF de camera uit als de Tesla stilstaat en niet geladen wordt (daar heb ik hem juist voor aangeschaft) OF een externe batterij (wat volgens Herbert bij een Tesla niet werkt, want ook binnen no time leeg)
Nou kunnen ze mij als leek van alles wijs maken, dus ik heb Herbert gevraagd dit uit te zoeken met Tilburg. Wordt vervolgd dus. Voorlopig staat de dashcam uit :(

Ik ga er mee aan de slag.
Maar dit slaat nergens op wat Tesla zegt.

1 waarom heb jij als enige (die ik ken) problemen en die andere 200 niet?

2 Als de auto stilstaat is er bij een Tesla niets anders aan de hand dan dat hij rijdt. Bij een ICE wordt de 12v batterij geladen door een dynamo. Bij een Tesla door de DC-DC converter. Maar dat is niet anders dan rijden of stilstaan.

3 Ze zeggen dat de accu nu meer cycles krijgt doordat er een extra verbruiker aanhangt. Daardoor zou de accu eerder "stuk" gaan. Echter na 1 maand is wel erg snel. Zeker gezien het verbruik. Wat is het verbruik van de camera <4W tov alle overige gebruikers?

4. Tesla laat bij de SeC bij hun demo auto's de hele nacht de verlichting (DRL en achterlichten) branden. Moeten bij deze auto's ook na een maand de 12V accu vervangen worden?

Wordt vervolgt.
 
  • Like
Reactions: CO2CLEAN
Met dit soort redeneringen van leveranciers kan ik ook slecht omgaan. Grote onzin van Tesla in mijn ogen. Als het nagenoeg nog nooit is voorgekomen bij grote aantallen andere klanten met eenzelfde oplossing dan mag je aannemen dat het probleem ergens anders ligt. Wat een bekend probleem is bij de dashcam is dat de SD-kaartjes stuk gaan. Dit weet de leverancier en die doet er dan ook niet moeilijk over deze te vervangen, ook na de garantieperiode. Zo hoort het.
Ik zou het omwille van Tesla een tijdje zonder dashcam doen. Als het probleem zich niet opnieuw voordoet gewoon weer aansluiten. Als het probleem zich wel voordoet heb jij aangetoond dat t daar dus niet aan gelegen heeft.
 
  • Like
Reactions: herb_k
Met dit soort redeneringen van leveranciers kan ik ook slecht omgaan. Grote onzin van Tesla in mijn ogen. Als het nagenoeg nog nooit is voorgekomen bij grote aantallen andere klanten met eenzelfde oplossing dan mag je aannemen dat het probleem ergens anders ligt. Wat een bekend probleem is bij de dashcam is dat de SD-kaartjes stuk gaan. Dit weet de leverancier en die doet er dan ook niet moeilijk over deze te vervangen, ook na de garantieperiode. Zo hoort het.
Ik zou het omwille van Tesla een tijdje zonder dashcam doen. Als het probleem zich niet opnieuw voordoet gewoon weer aansluiten. Als het probleem zich wel voordoet heb jij aangetoond dat t daar dus niet aan gelegen heeft.

Is al een wat oudere test ,maar blijkbaar zijn de snelste en duurste SD kaartjes niet nodig

64GB Micro SD cards for Blackvue DR650GW-2CH,DR600GW and DR750LW-CH (Page 1) / The Best 64GB Micro SD for Blackvue DR650GW-2CH,DR600GW and DR750LW-CH Dashcams / Blackvue UK Forum
 
Oud draadje even doen herleven. Ik heb al 3 jaar 2 dubbele dashcams draaien, en merk sinds begin dit jaar dat de auto niet meer spontaan gaat slapen.

Laatstleden de eMMC chip laten vervangen en halverwege het vervangen was de 12V accu ontladen.

Ik vermoed dat beiden met mekaar te maken hebben: de 12V accu nadert einde leven, en wordt door de grote accu vaak/continu bijgeladen omdat er constant een stroomverbruik is van de dashcams.

Ik denk erover om een LiPo te plaatsen, maar vraag me dan ook af of een extra PowerMagic Pro dan ook niet nuttig is. Ik zou het wel leuk vinden moest ik achteloos de auto kunnen achterlaten voor meerdere weken, zonder dat ik telkens mijn aftermarket accessoires moet unpluggen omdat het regelmatig laden van de 12V accu de grote accu langzaam leeg trekt.
 
Heb na 110.000km en 3,5 jaar nog geen problemen met mijn 12v accu, maar als ik een keer de eerste melding ga krijgen ga ik hem vervangen door zo'n Li-ion 12v accu als deze:

https://www.ohmmu.com/tesla

Wat ik mij afvraag, is dat vervangen een klusje wat je zelf kunt doen?
En zoja, zou het dan verstandig zijn om zo'n accu alvast in de frunk te leggen voor het geval dat je onderweg problemen krijgt? Of is dit niet iets wat je even langs de weg doet, zoals bij een ICE 12v accu.
 
  • Informative
Reactions: watt