Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12V batterij ineens dood en dode Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Ik heb een lichte argwaan richting auto fabrikanten
Een lichte argwaan?
Dat is nog eufemistisch.

Heb ooit eens in 2009 voor een 8.000km en 4jr. oude peugeot 107 (boodschappenwagentje van de vrouw) een nieuwe starter van 360 euro +350euro manuren moeten betalen. Toen ik opmerkte dat dit wel zeer vroeg is voor een defecte starter was de opmerking :"doet u veel korte afstanden?", waarop mijn antwoord:" het is toch een stadswagentje?"
Plus het feit dat mijn schoonvader deze garage heeft geholpen groot te worden eind jaren '80, begin jaren '90.

Sindsdien ben ik nooit meer naar een merkengarage geweest. Enkel naar de auto5.be voor een uitlijning en banden en alle andere onderhoud (inclusief voorste draagarmen een keer) zelf altijd gedaan. (betrof die 107, een 306 en een 320d)

Tesla is de eerste waar ik terug door het merk zelf er weer aan laat werken. En luchtfilter, ruitenwissers opvolgen slijtage remmen en banden doe ik hier ook nog wel zelf.

I know,stevig off topic, maar voor mij zijn er 2 dieven in het dagelijkse leven: immokantoren en garagisten. Tesla doet het op dat vlak ietsje beter door alles in jouse te houden en geen concessiehouders aan te stellen.

Zo, dat moest er even uit.
 
Last edited:
I know,stevig off topic, maar voor mij zijn er 2 dieven in het dagelijkse leven: immokantoren en garagisten. Tesla doet het op dat vlak ietsje beter door alles in jouse te houden en geen concessiehouders aan te stellen.

Zo, dat moest er even uit.
De immokantoren in België rekenen inderdaad het dubbele van de Nederlandse kantoren aan courtage. Bizar, want ik vind de Nederlandse makelaars al te veel rekenen.
 
  • Informative
Reactions: FVO
Toevallig niet schokken bij traag rijden/optrekken? Daar is ook een nieuw topic voor opgestart...
Niets ernstig. Maakte veel lawaai tijdens traag rijden (< 30 km). Bleek iets met de coating van de motor te maken hebben zei de technieker. Ik heb geen verdere vragen gesteld en ze hebben er direct een nieuwer en opmerkelijk stiller exemplaar ingelepeld. Happy customer.
 
Ik ben er ook blij mee. Maar in het verleden door Audi al een keer flink genaaid met een auto die 3 dagen uit garantie was en 90.000km op de teller had staan: EUR 6.000 voor nieuwe motor. Ik heb een lichte argwaan richting auto fabrikanten.


Ik ben ook verrast hoe snel het gaat!

Vrijdag weet ik meer, dan zal ik posten wat er nu écht aan de hand was.

Had met mijn Audi Q5 een probleem met het AdBlue systeem. Dure reparatie maar de 2 jaar garantie was nog net niet voorbij. 3 weken later kwam het probleem weer terug.

Nu moest ik wel betalen. En Audi geeft “nooit garantie op wat onder garantie is uitgevoerd”. Op mijn antwoord dat dit dan mijn laatste Audi zal zijn kwam het antwoord dat dit bij alle automerken zo is.

Uiteindelijk zijn alleen de arbeidskosten in rekening gebracht, maar heb hier toch een nare nasmaak aan over gehouden.
 
Ik heb gisteren mijn S opgehaald in Tilburg. Uiteindelijk heb ik een volledig nieuw 85kWh pack (D-revisie) gekregen en daarbij een berg nieuwe moertjes.

Alles onder garantie, geen cent hoeven afrekenen :)

Weet je zeker dat je een nieuw pack hebt ?
En indien wel : dat dat zal blijven ?

Mijn pack is ook eens vervangen, maar dat bleek achteraf een tijdelijke oplossing (loaner, bij wijze van spreken).
Na herstelling is mijn pack terug gemonteerd.

Nu goed; wat er ook van is : netjes opgelost.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Jep, super. 12V was dus in orde.

90% is ongeveer 337km en 100% (vandaag lange rit) is 375km. Dat is niet veranderd dus.
Mooi opgelost voor je, W.
De actuele capaciteit wijst m.i. niet op een spiksplinternieuw batterijpakket. Mijn vier jaar oude pakket heeft met ruim 90.000 km gebruik ongeveer die waarden. Lijkt eerder op refurbished, wat ik persoonlijk ook prima zou vinden.
 
Mooi opgelost voor je, W.
De actuele capaciteit wijst m.i. niet op een spiksplinternieuw batterijpakket. Mijn vier jaar oude pakket heeft met ruim 90.000 km gebruik ongeveer die waarden. Lijkt eerder op refurbished, wat ik persoonlijk ook prima zou vinden.
Lijkt er inderdaad op, maar ik ben tevreden. Zijn de zelfde waardes die ik eerder ook haalde. Praktisch niets veranderd.

8 jaar garantie, ik ben er blij mee!
 
Weet je zeker dat je een nieuw pack hebt ?
En indien wel : dat dat zal blijven ?

Mijn pack is ook eens vervangen, maar dat bleek achteraf een tijdelijke oplossing (loaner, bij wijze van spreken).
Na herstelling is mijn pack terug gemonteerd.

Nu goed; wat er ook van is : netjes opgelost.
Ah, die tekst kan verwarrend zijn. Ik vermoed een refurbished pack, maar ze hebben niet getracht de mijne te repareren, daarom ‘nieuw’.

Niets gehoord over dat ik een keer terug moet voor mijn eigen pack.
 
Is een crash van de 12V voorspelbaar?
M.a.w. kan een inspectie voor je vakantiereis dit voorkomen.
Zijn er tekens die kunnen wijzen op nakend defect?
Jouw Tesla geeft zelf aan of de 12 Volt accu moet worden vervangen. Als die melding komt, even bellen met Tesla. Ze kijken dan even hoeveel volt de accu nog levert.
Gemiddeld kun je na die melding nog zeker een maand rijden.
Ik rij al anderhalve week met de melding dat mijn 12 Volt accu moet worden vervangen. Tesla heeft ze niet op voorraad.
 
Mijn 12V accu is 2 weken geleden vervangen. Na 3 weken en 4 dagen keurig voor de deur vervangen door Tesla. Moest wel €181,46 betalen via factuur achteraf.

Auto is bijna 3 jaar oud en 100500 op de teller. De vorige vervanging was begin 2017 dat was gratis want binnen de garantie. Zit nu dus op 12V accu nr 3.
 
Ik r
Jouw Tesla geeft zelf aan of de 12 Volt accu moet worden vervangen. Als die melding komt, even bellen met Tesla. Ze kijken dan even hoeveel volt de accu noog levert.
Gemiddeld kun je na die melding nog zeker een maand rijden.
Ik rij al anderhalve week met de melding dat mijn 12 Volt accu moet worden vervangen. Tesla heeft ze niet op voorraad.

Ik rij al meer dan een maand met die melding rond. Er zijn er velen met die melding. Paar keer gebeld met Tesla tijdens het rijden en gaf vrolijk 13,6 en tweede keer 14,0 Volt aan. Meldingen zijn voorgekomen na vorstperiode en een van de laatste updates.
Eenmaal even onder de 12 Volt geweest komt die melding en gaat niet meer weg. Daardoor ook geen updates meer kunnen uitvoeren, geen summon meer en een irritante melding voor je neus.

Zoethouder is dat er een lading 12 Volt batterijen onderweg zou zijn uit USA, maar dat schip had al twee keer de Atlantic kunnen oversteken ondertussen.

Dus, tijd voor iets meer druk?
 
Twee maanden moeten wachten op een nieuwe 12V accu. Dit kon eventueel via de mobiele service, maar gekozen om het te combineren met de achterrem-terugroep-modificatie in A'dam Sec. De melding is inderdaad vervelend en de bijwerkingen ook. Ondanks de geruststelling door het SeC, tot tweemaal toe, bleef ik toch wat onrustig. Wel netjes op de hoogte gehouden.