Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

12V batterij ineens dood en dode Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Voor een automonteur ongeveer anderhalf uur werk...

Dan zou ik toch een andere monteur zoeken. SeC rekende 125 voor de batterij en 85 euro om het ding bij mij thuis te vervangen. De vervanging was in een kwartier gepiept. De batterij zit ook bij mij aan de bijrijderszijde (op de foto links achter de afdekkap). De monteur had wel extra lange dopsleutels want het ding is inderdaad lastig bereikbaar.
 

Attachments

  • C556CBC7-8103-4038-84C3-A4F41B2303EB.jpeg
    C556CBC7-8103-4038-84C3-A4F41B2303EB.jpeg
    406.9 KB · Views: 137
Je hebt classics en echte classics (oldtimers): de neus is daarvoor niet bepalend.

Ik ben het gedeeltijk met je eens, Ik maak namelijk ook onderscheid tussen ‘classics’ en echte oldtimers. Wel vind ik de neus juist behoorlijk bepalend.

Mijn neus staat liever achter mijn ‘classic’ (Model S uit 12/2013) dan achter de oldtimer (W123 300 TDT uit 1982) :)
 
Ik ben het gedeeltijk met je eens, Ik maak namelijk ook onderscheid tussen ‘classics’ en echte oldtimers. Wel vind ik de neus juist behoorlijk bepalend.

Mijn neus staat liever achter mijn ‘classic’ (Model S uit 12/2013) dan achter de oldtimer (W123 300 TDT uit 1982) :)

Ah! Kan je trouwens heel goed een EV van maken, zo’n vriendelijke Benzreus. Ruimte zat en een sterk chassis. Weet je hoe cool dat is?!
 
Ah! Kan je trouwens heel goed een EV van maken, zo’n vriendelijke Benzreus. Ruimte zat en een sterk chassis. Weet je hoe cool dat is?!

Dat vind ik zeker cool. Ik heb alleen nog geen voor mij acceptabele offertes gezien. Mijn hoop was even gevestigd op een bedrijf uit Apeldoorn dat een G-klasse ombouwde voor defensie. Dat had de potentie van een scale-up maar is bij mijn weten niet verder gekomen dan een prototype.

Dus is de W123 nu in gebruik op vergelijkbare wijze als een paard na de introductie van de auto: iets uit het verleden om af en toe een ritje mee te maken in het weekend.

Belangrijk verschil: paarden mogen hier nog steeds de binnenstad in, mijn Mercedes sinds 1 januari 2019 niet meer...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB and Jkr85
Dan zou ik toch een andere monteur zoeken. SeC rekende 125 voor de batterij en 85 euro om het ding bij mij thuis te vervangen. De vervanging was in een kwartier gepiept. De batterij zit ook bij mij aan de bijrijderszijde (op de foto links achter de afdekkap). De monteur had wel extra lange dopsleutels want het ding is inderdaad lastig bereikbaar.
Hahaha, ik ga geen andere monteur zoeken. Ik kan het niet terugvinden, maar ik heb ergens in 2015 een prijsopgave van het SeC ontvangen die veel hoger was. De batterij incl vervangen kostte iets van 300 euro en dat moest in het SeC gebeuren. Grootste probleem was echter dat die 12V-batterij de eerste 6 weken niet leverbaar was.
Toen hebben we zelf een alternatief gezocht en gevonden, een vergelijkbare accu van VMF, eveneens AGM met dezelfde afmetingen kostte nog geen 100 euro. Echter bleken de polen andersom te zitten waarvoor we stukjes railkoper hebben geplaatst (wat allemaal veel meer tijd kostte dan anderhalf uur uiteraard).
De anderhalf uur voor een gemiddelde monteur is onze inschatting als een automonteur ZONDER Tesla-ervaring de 12V-accu in een classic MS zou moeten vervangen.
 
Hahaha, ik ga geen andere monteur zoeken. Ik kan het niet terugvinden, maar ik heb ergens in 2015 een prijsopgave van het SeC ontvangen die veel hoger was. De batterij incl vervangen kostte iets van 300 euro en dat moest in het SeC gebeuren. Grootste probleem was echter dat die 12V-batterij de eerste 6 weken niet leverbaar was.
Toen hebben we zelf een alternatief gezocht en gevonden, een vergelijkbare accu van VMF, eveneens AGM met dezelfde afmetingen kostte nog geen 100 euro. Echter bleken de polen andersom te zitten waarvoor we stukjes railkoper hebben geplaatst (wat allemaal veel meer tijd kostte dan anderhalf uur uiteraard).
De anderhalf uur voor een gemiddelde monteur is onze inschatting als een automonteur ZONDER Tesla-ervaring de 12V-accu in een classic MS zou moeten vervangen.
Mijn meest recent vervanging (juni 2019) duurde drie kwartier door een Mobiele Service medewerker. Kosten waren € 188,60 incl BTW en de oude 12V accu mocht ik houden.
 
Bij mijn auto (100D uit 2018) is net ook de DC-DC convertor vervangen. De schermen bleven zwart en even later werkte niks meer. 12V opladen lukte ook niet meer (met accu lader). Bleek dus DC-DC convertor te zijn. Ik heb de factuur nog niet ontvangen, maar neem aan dat het garantie is.

Nog geen 80K gereden neem ik aan? Wel snel al dat hij kapot is, auto is nog maar een jaartje oud...
 
Nog geen 80K gereden neem ik aan? Wel snel al dat hij kapot is, auto is nog maar een jaartje oud...
Heb wel vaker gelezen (of via YouTube) gezien dat deze convertor vaker stuk gaat. Overigens schijnt het ook zo te zijn dan deze DC-DC convertor "uit" gaat wanneer de hoofdaccu onder een bepaald niveau komt. De 12V wordt via deze convertor opgeladen uit de accupack. Het "leegrijden" (of met zeer lage SoC laten staan) kan een impact hebben op de levensduur van de 12V. Naar verluid ergens rond de 10-12% is de cutoff naar het schijnt.
 
  • Informative
Reactions: FrankNL
Heb wel vaker gelezen (of via YouTube) gezien dat deze convertor vaker stuk gaat. Overigens schijnt het ook zo te zijn dan deze DC-DC convertor "uit" gaat wanneer de hoofdaccu onder een bepaald niveau komt. De 12V wordt via deze convertor opgeladen uit de accupack. Het "leegrijden" (of met zeer lage SoC laten staan) kan een impact hebben op de levensduur van de 12V. Naar verluid ergens rond de 10-12% is de cutoff naar het schijnt.

Leegrijden komt nog wel eens voor bij mij. Alhoewel echt leeg meestal dan toch nog zo'n 8-15km range over is. Maar zo laten staan zou ik niet aandurven...wel goed om te weten dat het dus mogelijk ook nog gevaarlijk is voor je 12V accu! Thx...
 
IMG_5818.JPG

Na 7 jaar (batterij heeft het dus goed uitgehouden) vanochtend deze melding.
Even bij T-service in Hoofddorp gevraagd wat de vervanging zou gaan kosten en kreeg een opgave van 250 euro incl. montage.
Zou wel een nieuw (beter) type zijn dan de oude (oude zou bovendien niet meer leverbaar zijn), maar de oude vond ik dus goed genoeg.
Prijs wijkt nogal af van die van hetgeen @PaulusdB ruim een jaar geleden betaald heeft.
Iemand hier goede recente ervaringen? Kosten?
 
View attachment 598347
Na 7 jaar (batterij heeft het dus goed uitgehouden) vanochtend deze melding.
Even bij T-service in Hoofddorp gevraagd wat de vervanging zou gaan kosten en kreeg een opgave van 250 euro incl. montage.
Zou wel een nieuw (beter) type zijn dan de oude (oude zou bovendien niet meer leverbaar zijn), maar de oude vond ik dus goed genoeg.
Prijs wijkt nogal af van die van hetgeen @PaulusdB ruim een jaar geleden betaald heeft.
Iemand hier goede recente ervaringen? Kosten?
Ik denk dat je een reële prijs geoffreerd hebt gekregen, M.
Bij Tesla was/is het een vaste prijs, onafhankelijk van de uitvoering van je Model S. Daar heb ik met mijn 2013 Classic voordeel van gehad; Mobiele Service was er echt wel drie kwartier mee bezig. Bij de Classics is het veel meer werk dan bij de uitvoeringen met de accu op een beter bereikbare plek. Kan dus geen kwaad om toch even een prijs op te vragen bij een Tesla Service Center.

Verder hanteert het bedrijf in Hoofddorp naar mijn idee 'value-based' prijzen, m.a.w. als Tesla minder dan hen zou rekenen, zakken ze wellicht nog wel een beetje. (Reparatie van een deursluitmechanisme kost bij hen € 150, omdat het bij Tesla € 300 kost, niet omdat het onderdeel zoveel kost of omdat het zoveel werk is.)
 
View attachment 598347
Na 7 jaar (batterij heeft het dus goed uitgehouden) vanochtend deze melding.
Even bij T-service in Hoofddorp gevraagd wat de vervanging zou gaan kosten en kreeg een opgave van 250 euro incl. montage.
Zou wel een nieuw (beter) type zijn dan de oude (oude zou bovendien niet meer leverbaar zijn), maar de oude vond ik dus goed genoeg.
Prijs wijkt nogal af van die van hetgeen @PaulusdB ruim een jaar geleden betaald heeft.
Iemand hier goede recente ervaringen? Kosten?

Doe wel even navragen of hun ook de configuratie aanpassen anders is er een kans dat je binnen paar jaar weer met een defecte staat.

Service Required after 12v battery replacement

Anders bij Tesla een prijs opvragen, volgens mij zijn hun niet duur met de 12V accu.

Edit, niet goed gelezen
 
Last edited:
Tesla blijkt goedkoper dan de prijsopgave die ik vanuit het bij meerdere mensen bekende bedrijf in Hoofddorp kreeg.
Volgende week wordt de 12V batterij vervangen.
Maar de melding van de batterij is er al een paar weken niet meer geweest.
Tesla geeft aan dat hij maar beter wel vervangen kan worden; ze verwachten dat de melding vrij vlot weer terug kan komen.
Ik denk dat ik de vervanging maar doorzet; de batterij is immers al weer zeven jaar oud.
Klein stemmetje in mij roept: zullen we toch niet lekker testen hoe lang hij het gaat volhouden?
Ik doe mijn uiterste best om het te negeren.
 
Waarom iets vervangen dat nog gewoon functioneert? Dat doe je normaliter alleen wanneer de combinatie van faalkans en -consequenties groot is. En die faalconsequenties zijn maar klein. Je krijgt een melding en hebt dan nog weken, zoniet maanden voordat de accu daadwerkelijk de geest geeft.

Er is blijkbaar ook iets in de software veranderd in de signalering. Eerder waren de foutcodes permanent, d.w.z. ze gingen niet vanzelf weg, maar pas nadat deze foutcode verwijderd werd; al dan niet handmatig of bij het vervangen van de 12V accu.
Sowieso zijn de door Tesla gebruikte 12V accus van superieure kwaliteit, zoek de specificaties maar eens op. Ook is het laadproces tegenwoordig verbeterd t.o.v. de eerste jaren.

Het zal toch niet zo zijn dat de foutdetectie minder streng is geworden om het onder garantie vervangen van 12V accus te minimaliseren?
 
  • Informative
Reactions: Maarten
Waarom iets vervangen dat nog gewoon functioneert? Dat doe je normaliter alleen wanneer de combinatie van faalkans en -consequenties groot is. En die faalconsequenties zijn maar klein. Je krijgt een melding en hebt dan nog weken, zoniet maanden voordat de accu daadwerkelijk de geest geeft.

Er is blijkbaar ook iets in de software veranderd in de signalering. Eerder waren de foutcodes permanent, d.w.z. ze gingen niet vanzelf weg, maar pas nadat deze foutcode verwijderd werd; al dan niet handmatig of bij het vervangen van de 12V accu.
Sowieso zijn de door Tesla gebruikte 12V accus van superieure kwaliteit, zoek de specificaties maar eens op. Ook is het laadproces tegenwoordig verbeterd t.o.v. de eerste jaren.

Het zal toch niet zo zijn dat de foutdetectie minder streng is geworden om het onder garantie vervangen van 12V accus te minimaliseren?
Je bent het stemmetje flink aan het voeden @PaulusdB ...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Na 7 jaar moet je er van uit gaan dat een 12 volt accu gewoon op is. Gemiddelde levensduur is 5 jaar, ook bij andere merken. Ik zou absoluut vervangen, zeker als je al eens een melding had. Vergeet niet dat op de eerste echt koude dag van het jaar, en die komt er aan, de hulpdiensten overuren draaien om alle lege accu’s te vervangen of minimaal een starthulp te geven. Ik heb geen zin om een uur te wachten, als ik ergens heen wil of moet.