Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2 jaar oude Model S inruilen ivm wijziging bijtelling

This site may earn commission on affiliate links.
Eind september 2016 heb ik een Model S 75 kenteken KK-363-R gekocht.

Ik ben heel tevreden over deze auto en wilde hem het liefst zeker 8 jaar rijden.

Echter vanaf 2019 veranderd de bijtellingsregeling. Dit betekend dat vanaf het 6-de jaar ik 22% bijtelling over mijn auto zou moeten afrekenen. (Ook logisch als in 2030 er geen co2 uitstoot op nieuwe auto's meer mag zijn)

Het lijkt dan ook dat het voor mij voordeliger (niet duurder) zou zijn mijn auto nu in te ruilen en eenzelfde Model S terug te kopen?

Nadelen: superchargen is persoonsgebonden ipv auto gebonden indien aanschaf nog voor 16 september 2018.
online connectie moet je na een jaar voor gaan betalen? Weet iemand hoeveel dat wordt?
De afschrijving na 2 jaar is uiteraard fors, maar dat wordt compenseert door het langer profiteren van de lagere bijtelling.

Ik zou natuurlijk op een Model 3 kunnen wachten ergens eind 2019 of 2020. Kijkend naar de prijzen op de amerikaanse website zou dit voor een standaard range ergens tussen de 55000 en 60000 euro liggen. (tesla Model S in Nederland is ongeveer factor 1.16 maal de prijs van de Tesla Model S in Amerika)

Gezien de lagere restwaarde en het bijtellingsnadeel boven de 50.000 en de Model S een betere/grotere auto lijkt mij een model 3 dan ook geen optie ten opzichte van een nieuwe in 2018/

Kan iemand hier iets op aanvullen/toevoegen?

gr Chris
 
Als je ZZPer bent zou de bijtelling na 5 jaar lager moeten zijn, zie deze post van RobsEV.
Als je geen ZZPer bent is het koffiedik kijken of dit wel of niet goedkoper is, aangezien het van de politiek afhangt wat de bijtelling gaat worden na 2020. Aangezien de CO2 doelstelling nog lang niet gehaald is kan er best nog een lagere bijtelling gekozen worden, of misschien wordt er een uitvinding gedaan die het nog beter is dan een Tesla.
Ik denk dat niemand hier een zekere uitspraak over kan doen, sorry :)
 
  • Like
Reactions: svbladel
Heb mijn S ook versneld ingeruild, maar was ook eenvoudig uit de lease. Nu is de restwaarde nog hoog: zit nog een paar jaar lage bijtelling op en model 3 nog niet leverbaar. Mocht hem daarom zonder boete inleveren mits ik weer bij dezelfde leasemaatschappij zou bestellen.

Volgende mnd krijg ik mijn nieuwe!!
 
  • Like
Reactions: robertvg and Tozz
Ik zou natuurlijk op een Model 3 kunnen wachten ergens eind 2019 of 2020. Kijkend naar de prijzen op de amerikaanse website zou dit voor een standaard range ergens tussen de 55000 en 60000 euro liggen. (tesla Model S in Nederland is ongeveer factor 1.16 maal de prijs van de Tesla Model S in Amerika)
bedoel je met standaard range LR of SR ?
 
bedoel je met standaard range LR of SR ?

SR staat voor standard range, niet short range :)

Als je de mogelijkheid hebt, zou ik gewoon een nieuwe kopen. Je leeft maar 1 keer en dan heb je meteen de MCU2 en andere hardware upgrades die sinds 2016 zijn doorgevoerd.

De SR model 3 zal overigens beginnen rond de 40.000 Euro. Met premium pakket, EAP en mooi kleurtje zit je op zo'n 51.000 Euro.
 
  • Informative
Reactions: Klaas
Indien een zzp'er bij aanschaf ervoor gekozen heeft om voor de inkomstenbelasting de auto tot het ondernemingsvermogen te beschouwen, kan hij/zij de auto na 5 of hoeveel jaar dan ook NIET naar privé overhalen.

bron belastingdienst:

Keuzemogelijkheden voor de inkomstenbelasting
Als u niet meer dan 500 kilometer per jaar met uw auto voor privédoeleinden rijdt, zullen wij de auto voor de inkomstenbelasting als een auto van uw onderneming zien. U kunt in dit geval niet zelf kiezen.

Rijdt u meer dan 500 kilometer per jaar voor privédoeleinden, dan kunt u zelf kiezen of u de auto als ondernemingsvermogen wilt aanmerken of als privévermogen. De keuze geldt per auto. Bij een nieuwe auto kunt u dus altijd opnieuw kiezen. U geeft uw keuze aan in de 1e digitale aangifte inkomstenbelasting die u als ondernemer instuurt. Als u eenmaal hebt gekozen, kunt u deze keuze alleen herzien zolang deze nog geen onherroepelijke gevolgen heeft gehad. Van een onherroepelijk gevolg is bijvoorbeeld sprake als u geen bezwaar meer kunt indienen tegen uw aanslag. Daarna kunt u alleen in uitzonderlijke gevallen opnieuw kiezen.
 
Ik ben geen boekhouder, maar volgens mij maakt de belastingdienst geen onderscheid tussen een ZZP'er en een BV. Sterker nog, behalve de 19 cent kun je over de kosten die je zakelijk hebt gemaakt met je privé auto de voorbelasting terugkrijgen. De vergoeding wordt daarmee zelf meer dan 19 cent. Zie deze link voor meer info.
Voor de Belastingdienst is een zzp-er een ondernemer, een DGA niet.
 
Een zzp-er kan ook een DGA zijn.
Jullie bedoelen waarschijnlijk een IB ondernemer.
Een DGA kan als ZZP-er ook een IB ondernemer zijn :D:p

Samenvattend:
  • Als de auto in bezit is van een BV, kan de auto door de BV verkocht worden aan wie dan ook, waaronder de DGA (die hem dan in privé gaat rijden en een kilometervergoeding van de BV voor de zakelijke kilometers krijgt)).
  • Als de auto in het bezit is van een eenmanszaak dan mag de auto niet naar privé gehaald worden, maar de bijtelling is daarentegen nooit hoger dan de werkelijke kosten, wat onder de streep (nadat de auto is afgeschreven) op hetzelfde uitkomt als privé rijden. Je kunt dan echter geen kilometervergoeding declareren.
  • Als je besluit een nieuwe te kopen zul je een deel van de MIA weer terug moeten betalen, anderzijds heb je weer MIA op de nieuwe auto.
 
Last edited:
Iedereen bedankt,

Conclusie to zover is:

1) ik ben dga. Je zou hem naar privé kunnen halen en kms schrijven. Dat kms schrijven is niet mijn sterkste kant, dus niet doen in mijn geval.

Dus nu inruilen, mijn verlies nemen en 2 jaar langer van 4% profiteren

2) en zzp er kan doorrijden omdat de bijtelling in zijn geval max de kosten zijn

3) verwachte model 3 sr net boven de 51k.