Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

2019.40.50.1 geeft 1.5% verlies capaciteit

This site may earn commission on affiliate links.

ramonneke

Active Member
Moderator
Apr 26, 2018
4,915
3,605
Rotterdam
M'n eerste laadsessie met 2019.40.50.1 resulteerd in een capaciteitsverlies van bijna 1.5% !!

upload_2019-12-25_15-45-38.png



Fijn kerstcadeautje Elon!

Uiteraard pas 1 laadsessie maar deze springt buiten m'n volledige historie variatie.

Zien meer mensen dit?
 
Bij mij ook ineens drop in teslafi te zien. Deel de ervaring wel. Zal wel weer iets teruggeschroefd zijn. Maar t boeit me niet zoveel. Als je rustig rijd rij ik meerdere kms voordat er 1 km afgaat, en als ik op de snelweg 140 blaas voor 150 km ben je bij wijze van spreken het dubbele kwijt aan range. Dus tja, wat zegt zo’n getalletje eigenlijk. Tis meer het gevoel, dat ze wat afpakken;)
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: ramonneke
Het getalletje zegt dat je minder kunt laden. Je verbruik blijft identiek.

Het gevoel afpakken? Sorry, maar ik doe m'n best om degradatie te voorkomen dus dit raakt me zeker! Ik wil voorkomen dat ik 20% degradatie heb bij 100000km oftewel 20kWh kwijt ben wat gelijk staat aan 100 kilometer! Dan helpt 1.5% niet!

Maar interessant dat uit 2 uit 2 dus degradatie aantoont. Benieuwd naar andere S/X ervaringen.
 
Ik was een paar updates terug ook 10km opeens kwijt. Kruipt nu weer langzaam omhoog, eens kijken wat de laatste update doet. Het is denk ik geen degradatie, want dat komt ws niet zo in 1x. Ws gereserveerd voor buffer oid. Wel vervelend dat ze er niet transparant over zijn
 
Het getalletje zegt dat je minder kunt laden. Je verbruik blijft identiek.

Het gevoel afpakken? Sorry, maar ik doe m'n best om degradatie te voorkomen dus dit raakt me zeker! Ik wil voorkomen dat ik 20% degradatie heb bij 100000km oftewel 20kWh kwijt ben wat gelijk staat aan 100 kilometer! Dan helpt 1.5% niet!

Maar interessant dat uit 2 uit 2 dus degradatie aantoont. Benieuwd naar andere S/X ervaringen.

Ik zou me niet zo druk maken. Je gaat echt niet ineens zomaar achteruit in beschikbare capaciteit.
 
Ik deed de update toen ik 16 km over had aan bereik, direct na de update was het 14 km. Toen ik een half uur later keek zag ik dit: EF418249-78B1-4EF2-BD15-E145F6B98DFB.jpeg

daarna meteen maar de auto laten laden. (Komt eigenlijk nooit voor dat ik onder de 70 km range thuis kom)

na het laden leek het bereik wel minder dan verwacht. 285km bij 80% ipv 295. Maar ik heb ook altijd gehoord dat degradatie ed. eigenlijk niet alleen uit deze indicatie af te lezen valt. Maar valt me wel op dat er nu meer mensen zoiets vergelijkbaars zien.
 
Ik deed de update toen ik 16 km over had aan bereik, direct na de update was het 14 km. Toen ik een half uur later keek zag ik dit: View attachment 492759
De auto gebruikt als hij aan de stekker hangt en nog niet aan het laden is de stroom uit de accu's. Dus als hij een update uit voert of uit zijn slaap wordt gehouden zal de range inderdaad teruglopen.

Voorverwarmen doet hij wel via de laadkabel.

Althans dat is mijn ervaring.
 
Als dat 1,5% is, lijkt het erop dat je nog weinig degradatie hebt. Ik heb al boven de 8% verlies gezeten. Ik maak me ondertussen niet meer druk om de cijfers die de BMS leveren.
View attachment 492773
Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt in Teslafi en welke opties jullie aanvinken? Snap wat degradatie is maar hoe ik het uit Teslafi haal niet. Moet je perse naar 100% laden eerst?
 
hier na 1 charge met de laatste update nog geen afwijkingen

ik heb trouwens starting range vs current range aangeduid voor de stippellijn. Hij hangt elke avond aan de lader, of om de andere avond en ga zelden onder de 30% (niet bewust, ik rijd gewoon niet genoeg kms in 1 zitting) dus vaak 30/40% tot 80% laden. een enkele keer tot 90 of richting 100

Schermafbeelding 2019-12-26 om 09.02.27.png
 
  • Informative
Reactions: ramonneke
Kan iemand me uitleggen hoe dit werkt in Teslafi en welke opties jullie aanvinken? Snap wat degradatie is maar hoe ik het uit Teslafi haal niet. Moet je perse naar 100% laden eerst?

Je hoeft niets aan te vinken. Via het menu Charges -> Battery Report

Gewoon laden zoals altijd. Teslafi neemt het aantal rated kilometers gerapporteerd door de API en extrapoleerd deze naar 100% maar enkel voor de sessies die voltooid worden.
 
Je hoeft niets aan te vinken. Via het menu Charges -> Battery Report

Gewoon laden zoals altijd. Teslafi neemt het aantal rated kilometers gerapporteerd door de API en extrapoleerd deze naar 100% maar enkel voor de sessies die voltooid worden.

Gaat hard dan bij mij met de M3LR AWD sinds 30-9 :(
-1.18%
Nog niet geladen na update 40.50.1.
Alleen AC geladen en een enkele keer tot 100%

100% geladen op:

13-10: 497.5km_______fw 32.12.1
29-10: 496.5km_______fw 32.12.2
29-11: 498.9km_______fw 36.2.1
24-12: 491.2km_______fw 40.2.1

1.jpg
 
Last edited: