Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

21 inch breedset onder Tesla model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Zijn er forumleden met ervaring van 21 inch breedset velgen onder de Tesla Model 3?
Hoe zijn jouw ervaringen tot de wegligging en het sportieve karakter?
Ik twijfel nog over 20 inch of 21 inch ivm snellere schade 21 inch wanneer je eens een rand of put raakt. Ook het aanbod banden is in 21 inch beperkt tot Michelin (duurder).
 
Zelf heb ik een 20"breedset op mijn model 3. In combinatie met verlaging. Ziet er erg dik uit, maar het verbruik is gigantisch gestegen vergeleken met de normale banden. Wel vind ik het lastig dat door de verlaging, hoge drempels e.d. contact met de bodem tot gevolg hebben. Ik ben dus niet zo tevreden over de Cobra verlaging. Maar qua looks enzo, superdik. Leuke comments krijg je ook. :cool:
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Zelf heb ik een 20"breedset op mijn model 3. In combinatie met verlaging. Ziet er erg dik uit, maar het verbruik is gigantisch gestegen vergeleken met de normale banden. Wel vind ik het lastig dat door de verlaging, hoge drempels e.d. contact met de bodem tot gevolg hebben. Ik ben dus niet zo tevreden over de Cobra verlaging. Maar qua looks enzo, superdik. Leuke comments krijg je ook. :cool:
Wat versta je onder 'gigantisch gestegen' ?
Verbruik maakt me verder niet zo heel veel uit. Zelf ga ik ook voor de 20" set, omdat 21" net iets té is om nog comfortabel dagelijks te rijden. Veel polderwegen, dus kans op schade is daardoor flink groter in vergelijking met 20".
Bandenmaat wordt waarschijnlijk 245 voor en 265 achter.
Jij hebt de 4 cm Cobra verlaging? Die ga ik zelf ook nog monteren. Ook de drempelkwestie heb ik in deze regio weinig last van.

Je remklauwen ook (laten) spuiten of verven zie ik?
 
Mijn ervaringen met 20" staggered (235-275) zijn:
  • Meer dan 10% extra verbruik,
  • Flinke reductie van veercomfort.
Uiteindelijk vond ik het verschil met mijn 18" winterbanden zo groot dat ik zelfs mijzelf niet meer kon uitleggen dat je voor het uiterlijk iets moest laten. Ik heb ze dus verkocht... Mijn vrouw vond rood altijd al belangrijker dan coole velgen..

Ik heb ze schadevrij gehouden, maar vergt serieus aandacht! 18" is veel minder gevoelig, maar ook die zie je zelden onbeschadigde van.

Niks is zo persoonlijks als een paar mooie velgen natuurlijk. Succes met je afweging!
 
Toch een aardig effect op verbruik lees ik dan, maar dat vind ik minder erg.
Rijd nu op de standaard 19 inch velgen (zonder schade na 4 jaar).
Het veercomfort wordt minder maar hoop dat de wegligging verbetert met een bredere set.
Leg ze op een 9j, ipv de standaard 8.5j. Als je daar 235 op legt staan de banden wat getrokken wat ik zelf dan weer minder mooi vind.
 
Wat versta je onder 'gigantisch gestegen' ?
Verbruik maakt me verder niet zo heel veel uit. Zelf ga ik ook voor de 20" set, omdat 21" net iets té is om nog comfortabel dagelijks te rijden. Veel polderwegen, dus kans op schade is daardoor flink groter in vergelijking met 20".
Bandenmaat wordt waarschijnlijk 245 voor en 265 achter.
Jij hebt de 4 cm Cobra verlaging? Die ga ik zelf ook nog monteren. Ook de drempelkwestie heb ik in deze regio weinig last van.

Je remklauwen ook (laten) spuiten of verven zie ik?
Bij mij is het verbruik gestegen met minimaal 20%. Met koud weer en harde wind, ruim 30% hoger verbruik. Gemiddeld verbruik was 193Wh over 70.000 km met de andere brede wielen eronder. Nu is dat aan het zakken omdat ik al een tijdje (>11.000km) met de standaard wielen rijd.
Ik heb voor 245-35-20 en achter 285-30-20. Ik vond het verbruik ook nooit zo erg, maar voor mijn werk moest ik regelmatig verder rijden en dan vind ik het wel lastig dat ik tussentijds moest laden. Maar verder geen probleem. Ik had de cobra verlaging van 15mm genomen, maar de verlaging is inmiddels ruim 4 cm. Met andere woorden, hij zakt behoorlijk door. Het levert me toch wel problemen op met rijden van parkeergarages, drempels etc.
Comfort daarentegen, vind ik niet slecht. Ligt goed op de weg en is niet oncomfortabel wat mij betreft.
Ja, fluorescerend groene remklauwen vond ik een leuke twist bij mijn auto.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Bij mij is het verbruik gestegen met minimaal 20%. Met koud weer en harde wind, ruim 30% hoger verbruik. Gemiddeld verbruik was 193Wh over 70.000 km met de andere brede wielen eronder. Nu is dat aan het zakken omdat ik al een tijdje (>11.000km) met de standaard wielen rijd.
Ik heb voor 245-35-20 en achter 285-30-20. Ik vond het verbruik ook nooit zo erg, maar voor mijn werk moest ik regelmatig verder rijden en dan vind ik het wel lastig dat ik tussentijds moest laden. Maar verder geen probleem. Ik had de cobra verlaging van 15mm genomen, maar de verlaging is inmiddels ruim 4 cm. Met andere woorden, hij zakt behoorlijk door. Het levert me toch wel problemen op met rijden van parkeergarages, drempels etc.
Comfort daarentegen, vind ik niet slecht. Ligt goed op de weg en is niet oncomfortabel wat mij betreft.
Ja, fluorescerend groene remklauwen vond ik een leuke twist bij mijn auto.
Dat las ik inderdaad ook dat sommige veren aardig doorzakken. Kwaliteit blijkt dus behoorlijk te variëren.
Cobra is dus niet aan te raden wegens snel doorzakken?

Wel vreemd dat het verbruik zo enorm toeneemt. 30% kan toch niet alleen aan bredere banden/andere velgen liggen eigenlijk? Iets meer rolweerstand, minder aerodynamische velgen..
 
Last edited:
Ik rijd ook met een breedset van 20 inch. Mijn gemiddelde verbruik over 50.000km ligt rond de 200Wh.
Effe doorrijden in Duitsland (145 op autopilot) voor vakantie levert met4 personen en volle auto makkelijk een gemiddelde op van 230/240Wh.
Ik moet dan dus echt 4 keer laden, maar neem dat voor lief voor die 2 keer per jaar.

Overigens is mijn auto verlaagt met 30mm Eibach veren. Staat super, maar elke parkeergarage is angstig. Raak regelmatig met de bodem de grond. Hetzelfde geldt voor inritten in woonwijken.

Ik rijd in de winter met 19 inch en geen breedset, dan zakt het verbruik al snel richting 180/185Wh.
 
Ik rijd ook met een breedset van 20 inch. Mijn gemiddelde verbruik over 50.000km ligt rond de 200Wh.
Effe doorrijden in Duitsland (145 op autopilot) voor vakantie levert met4 personen en volle auto makkelijk een gemiddelde op van 230/240Wh.
Ik moet dan dus echt 4 keer laden, maar neem dat voor lief voor die 2 keer per jaar.

Overigens is mijn auto verlaagt met 30mm Eibach veren. Staat super, maar elke parkeergarage is angstig. Raak regelmatig met de bodem de grond. Hetzelfde geldt voor inritten in woonwijken.

Ik rijd in de winter met 19 inch en geen breedset, dan zakt het verbruik al snel richting 180/185Wh.
Hoelang rijd je reeds op de Eibach veren? Deze zijn nog niet ingezakt?
Lees wat 'inzak' verhalen van de Cobra's, dus zit ook te denken aan een Eibach setje.
 
Ik rijd nu 3 jaar op de Eibachs en ben er zeer tevreden over.
Ik heb het nooit gemeten waar ze op begonnen en waar ze nu op zitten, het staat gewoon mooi 😊.
Ik denk dat ze wel iets zijn ingezakt, maar niet veel. Niet zo erg als ik lees over de Cobra veren.

Als ik moest kiezen, dan wist ik het wel. Tevens vind ik Eibach een meer gerenomeerd merk dan Cobra, maar dat is niet gebaseerd op diepgravend onderzoek. Ik ken het gewoon langer. Ik weet niet of KW alleen veren heeft, anders is dat ook een erg goed merk.
 
Dat las ik inderdaad ook dat sommige veren aardig doorzakken. Kwaliteit blijkt dus behoorlijk te variëren.
Cobra is dus niet aan te raden wegens snel doorzakken?

Wel vreemd dat het verbruik zo enorm toeneemt. 30% kan toch niet alleen aan bredere banden/andere velgen liggen eigenlijk? Iets meer rolweerstand, minder aerodynamische velgen..
is idd niet alleen door de banden, maar voornamelijk door koude en (tegen)wind
 
Zijn er forumleden met ervaring van 21 inch breedset velgen onder de Tesla Model 3?
Hoe zijn jouw ervaringen tot de wegligging en het sportieve karakter?
Ik twijfel nog over 20 inch of 21 inch ivm snellere schade 21 inch wanneer je eens een rand of put raakt. Ook het aanbod banden is in 21 inch beperkt tot Michelin (duurder).
Ik rij sinds een paar maanden met een 21-inch set onder mijn M3P. Geen breedset maar voor en achter dezelfde maat.
Tomason TN19 21-Inch
VOOR: 9.0J ET 35 + 3,5mm Spoorverbreder
ACHTER: 9.0J ET 35 + 15mm Spoorverbreder
VOOR: Vredestein 245/30R21
ACHTER: Vredestein 245/30R21

Door de spoorverbreders staan de velgen naar mijn mening nu precies goed in de wielkasten.
Je opmerking dat er alleen maar Michelin banden in 21-inch zijn klopt natuurlijk niet, er zijn zat alternatieven.
 

Attachments

  • -893523745-1964662257.jpg
    -893523745-1964662257.jpg
    173.8 KB · Views: 206
Last edited:
Zelf heb ik een 20"breedset op mijn model 3. In combinatie met verlaging. Ziet er erg dik uit, maar het verbruik is gigantisch gestegen vergeleken met de normale banden. Wel vind ik het lastig dat door de verlaging, hoge drempels e.d. contact met de bodem tot gevolg hebben. Ik ben dus niet zo tevreden over de Cobra verlaging. Maar qua looks enzo, superdik. Leuke comments krijg je ook. :cool:
Je profiel foto geeft al een mooie indruk van je auto. Heb je ook een foto met hogere resolutie?
 
Bij mij is het verbruik gestegen met minimaal 20%. Met koud weer en harde wind, ruim 30% hoger verbruik. Gemiddeld verbruik was 193Wh over 70.000 km met de andere brede wielen eronder. Nu is dat aan het zakken omdat ik al een tijdje (>11.000km) met de standaard wielen rijd.
Ik heb voor 245-35-20 en achter 285-30-20. Ik vond het verbruik ook nooit zo erg, maar voor mijn werk moest ik regelmatig verder rijden en dan vind ik het wel lastig dat ik tussentijds moest laden. Maar verder geen probleem. Ik had de cobra verlaging van 15mm genomen, maar de verlaging is inmiddels ruim 4 cm. Met andere woorden, hij zakt behoorlijk door. Het levert me toch wel problemen op met rijden van parkeergarages, drempels etc.
Comfort daarentegen, vind ik niet slecht. Ligt goed op de weg en is niet oncomfortabel wat mij betreft.
Ja, fluorescerend groene remklauwen vond ik een leuke twist bij mijn auto.
Inmiddels alweer een paar maanden geleden, maar het hogere verbruik klopt inderdaad. Kan me er niet zo aan storen maar voor de mensen waar verbruik belangrijk is, je velgen hebben dus veel invloed :D

Nog steeds zeer tevreden over de verlagingsset van Eibach. Comfort valt nog redelijk mee maar de wegligging is aanzienlijk verbeterd!
Inmiddels wel al eens de vloer van een parkeergarage gekust en een forse drempel geraakt :)
 
  • Like
Reactions: Dikkie Dik
Je profiel foto geeft al een mooie indruk van je auto. Heb je ook een foto met hogere resolutie?
 
Vraagje, wordt de tesla model s met 21 inch velgen standaard met een breedset afgeleverd? Of zijn alle banden gelijk bij 21 inch? Ik lees namelijk dat sommige een breedset hebben en ik heb ook gelezen dat het 4x het zelfde betreft.

Volgens mij is de P100D bij 21" een breedset en de 75D bij 21" rondom 245. Daarmee zijn beide opties af fabriek leverbaar geweest.
 
  • Like
Reactions: Topperharley