Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

21 inch velgen: pro's en cons

This site may earn commission on affiliate links.
+1 Wim, behalve dat het zwabberen wel meevalt. Op winterbanden staat de Tesla op 19". En gaan we naar Noorwegen op winter of zomerbanden?

Weinig gemerkt van zwabberen bij lagere snelheden.
Bij Autobahn snelheden vond ik de stabiliteit op 19" én winterbanden niet zo best. Ik vermoed wel dat dit eerder aan de winterbanden ligt dan aan de 19" velg.

- - - Updated - - -

+1 Wim, behalve dat het zwabberen wel meevalt. Op winterbanden staat de Tesla op 19". En gaan we naar Noorwegen op winter of zomerbanden?

Uiteraard afhankelijk van het seizoen en de plaatsen die je in Noorwegen wil aandoen, maar de meeste plaatsen zullen nu wel lukken op zomerbanden.
Ben er in december geweest en het land van West naar Oost doorkruist (i.e. je rijdt een stuk door de bergen), dan zeker winterbanden! Tenzij je er uiteraard cool wil uitzien op 21" sloffen :cool:
 
Hier een kleine bump. Ik ben de 21 inch aan het overwegen voor mijn maand oude MS75. Dit vanwege de looks en wegligging. Echter lees ik veel horrorverhalen van met name Amerikaanse gebruikers. Nou hebben ze daar ook slechtere wegen, maar overall zijn de verhalen niet best.

Qua verbruik zeggen Tesla monteurs dat je met 21 er op vooruit gaat, omdat deze velgen lichter zijn dan de standaard 19 inch. Dit overigens in tegenstelling met wat de website van Tesla. Nou is het verbruik overigens voor mij geen issue. Als ik 10 KM moet inleveren, kan ik daar mee leven. Dat de banden wat duurder zijn is ook geen issue.

Graag hoor ik de recente ervaringen van gebruikers. Naar de 21 inch gaan, of door blijven rijden met de 19?
 
Graag hoor ik de recente ervaringen van gebruikers. Naar de 21 inch gaan, of door blijven rijden met de 19?

Vind je de looks cool, ga dan voor 21" (evt alleen in de zomer). Kijk je puur praktisch, houd het dan bij 19".

Ik heb mijn Tesla laten leveren met 19" en voor de zomer een set Arachnids (21") gekocht voor een hele mooie prijs. Hoewel het verbruik hoger is, meer bandengeluid en na 1 zomer al wat kleine beschadigingen, geen seconde spijt van gehad!

PS op sommige plekken in de VS zou ik me ook 2x bedenken om 21" te nemen, maar op NL wegen is het prima. Alleen bij parkeren ff goed opletten of doorrijden voor een betere plek.
 
Het zou inderdaad enkel voor de looks zijn. en ik begrijp dat de wegligging wat beter is. Winterbanden gaan dan op de 19 inch. Enige punt van zorg zijn wel de stoepranden. Meer bandengeluid is nieuw, dat is wellicht ook wel een dingetje.
 
Tesla banden keus 21 en 19 en stuureigenschappen en weggedrag
De 21" velgen, los van de wel heel fraaie looks, geven je een duidelijk betere stuurrespons. Het voelt meer aan als 'op rails' rijden. Door de lagere bandwang wordt bij een onregelmatigheid in de weg de demping eerder aangesproken. Bij de luchtvering van de Model S gebeurt dit heel effectief en comfortabel.

19" geeft wat minder stuurprecisie en vooral de veerkarakteristiek is duidelijk anders, voor mij minder prettig, zelfs met luchtvering. Bij een onregelmatigheid in het wegdek veert een 19" band meer in, maar ook meer uit. Rubber heeft nauwelijks demping en er ontstaat een wat stuiterig gedrag. De verschillen zijn voor ervaren bestuurders heel goed te merken.

Nadelen van 21" zijn een wat hoger verbruik, grotere bandenslijtage en wat meer afrolgeluid. Ook is de kans op velgschade wat groter. Over de hogere prijs hoef ik niet uit te wijden, het verschil is significant.

Het is allemaal een kwestie van smaak, persoonlijke wensen en prioriteiten. Ik heb voor mezelf een compromis gevonden, in voorjaar, zomer en najaar rij ik met grijze 21" turbines en Michelin Pilot Super Sport, in de winter met grijze 19" turbines met Michelin PA4.
 
Wat Wim zegt ;-) 21" is meer geluid, meer verbruik, veel hogere kosten, directer en vooral mooier. Gisteren zag ik een MS staan waar alle 4 de velgen over de gehele rand parkeerschade hadden. Dan ziet het er toch echt stukken minder uit! Dus ben je (of een andere bestuurder) niet een ster in parkeren of het inschatten van bochten of grote van de auto dan wellicht lekker bij 19" houden.
 
Of denk eens aan Alloygators. Wellicht iets voor 'watjes', maar het heeft de 22" velgen al een paar keer gered.
Allemaal een kwestie van smaak. Ik heb ze er zegge en schrijven één dag onder gehad. ík vond het heel lelijk, maar dat hoeft niet voor anderen te gelden. In rond 70.000 km twee keer een stoeprand schade gehad met een 21" velg.
Ik repareer het zelf dus ...
 
Of weet je niet hoe autopark werkt...

De keren dat autopark niet een marge van praktisch een schoolliniaal aanhoud van de stoep met fileparkeren grenst tegen de 100%. Vrij nutteloos tenzij je graag fietsers/autos tegen je spiegels aan wilt krijgen maar je velgen zullen niet snel beschadigen.

Achteruit parkeren in vak werkt wel goed met autopark maar met achteruit in parkeren maar ik me niet druk om de velgen maar om openslaande deuren. De auto is echt al super breed en doe ik enkel als die absoluut niet anders kan.
 
Voor de mensen die twijfelen tussen 19" en 21": ik heb nog geen seconde spijt gehad met mijn 20". Voor de winter heb ik de zelfde velgjes maar dan in het grijs. Hopelijk kan ik hiermee iemand helpen met deze belangrijke beslissing ;)

20181016_115222.jpg