Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

21 inch velgen: pro's en cons

This site may earn commission on affiliate links.
Hi,

@Bvl: thanks voor je reactie, ik zou wel nog durven kijken voor alloygators => om zo de beschadiging tot een min te beperken..

Ik was vooral benieuwd naar het rijcomfort. Hoe is het comfort zonder luchtveringen? Deze hadden we er niet bijgenomen

en begin wel even te vrezen dat we daardoor aan comfort zullen inboeten...

Iemand?

Gr
 
Hi,

@Bvl: thanks voor je reactie, ik zou wel nog durven kijken voor alloygators => om zo de beschadiging tot een min te beperken..

Ik was vooral benieuwd naar het rijcomfort. Hoe is het comfort zonder luchtveringen? Deze hadden we er niet bijgenomen

en begin wel even te vrezen dat we daardoor aan comfort zullen inboeten...

Iemand?

Gr

De persoon van Tesla met wie ik destijds gesproken heb raadde aan om bij 21" wel voor luchtvering te gaan... Net omwille van het comfort. Bij 19" vond hij luchtvering quasi overbodig.
 
Idem hier, ook bij mij hebben ze luchtvering aangeraden in combinatie met 21". En ik heb ook alloygators en die hebben alvast éénmaal hun dienst bewezen. Ze beschermen zowel de velgen, maar verbergen ook eventuele kleine beschadigingen. Het ziet er van dichtbij misschien iets minder cool uit, maar vanop afstand zijn ze niet zichtbaar.
 
  • Love
Reactions: herb_k
De persoon van Tesla met wie ik destijds gesproken heb raadde aan om bij 21" wel voor luchtvering te gaan... Net omwille van het comfort. Bij 19" vond hij luchtvering quasi overbodig.
Vreemd. Alsof het verschil tussen de standen niet merkbaar is en bijvoorbeeld high bij een lelijke hobbel geen zin heeft? Ik zet m bij oudere mensen altijd high bij in/uitstappen.

Iets meer OT: ben van 21 naar 19 overgestapt en nooit spijt van gehad, in alle opzichten meer comfortabel en geen schades meer. 21 is ontegenzeggelijk imposanter (maar dat ziet niet iedereen als pre).
 
21" ziet er veel lekkerder uit. Verder alleen maar nadelen: comfort, beschadigingen, verbruik. Ik rijd dus 21" :))

Ow ja, nadelen: ik geloof dat een setje banden voor 21" ook net iets duurder zal uitvallen dan dezelfde set voor 19".
Wellicht is de 19" velg + band lichter dan de 21" combo. Dus misschien is de 19" een tikje sneller?
En... misschien het grootste nadeel: weinig winterbanden beschikbaar voor 21". In mijn geval dus een extra 19" setje voor de winterbanden.
 
Idem hier, ook bij mij hebben ze luchtvering aangeraden in combinatie met 21". En ik heb ook alloygators en die hebben alvast éénmaal hun dienst bewezen. Ze beschermen zowel de velgen, maar verbergen ook eventuele kleine beschadigingen. Het ziet er van dichtbij misschien iets minder cool uit, maar vanop afstand zijn ze niet zichtbaar.
+1!
 
thanks voor de reacties :)! Ik vind het esthetisch ook wel mooier met de 21inch, we zullen de
nadelen er dan maar bijnemen.

Sowieso voor de winter lijkt het idd nog een goed idee om een extra
set winterbanden mét 19inch velgen aan te kopen.

Rsvarthur: heb jij dan luchtveringen?
 
21" ziet er veel lekkerder uit. Verder alleen maar nadelen: comfort, beschadigingen, verbruik. Ik rijd dus 21" :))

21" rijdt als op rails, 19" zwabbert alle kanten op. Dat is mijn conclusie nadat ik een loaner reed met 19" en daarna weer vertrok in mijn eigen S met 21" Michelin Pilot Sport banden. De Michelins hebben een behoorlijk buiten de velg stekende rubber rand die vrij goed beschermt tegen velgschade.

Mijn verbruik na 30.000 km is 216 wH/km. De laatste 6000 km 200 wH/km. Ik heb rangemode niet ingeschakeld, dan gaat het verbruik nog rond 10 wH/km verder omlaag. De zwaarte van de rechtervoet is bepalender voor het verbruik dan 21 of 19 inch velgen.

Het kleine beetje meer geluid neem ik op de koop toe. Bandenslijtage is ook een kwestie van de rechtervoet. Na 25.000 km hebben mijn voorbanden nog ruim 6 mm profiel, de achterbanden 5 mm profiel. Betekent dat een set 21" Michelin Pilot Sport bij mij zeker 50 tot 60.000 km meegaat.
 
Mijn 21'' hebben - rationeel beschouwd - alleen maar nadelen.

Maar...... Ze zien er mooier uit dan 19 of 20''! (Nadat ze inmiddels alle 4 opnieuw een poedercoating hebben gekregen: 3 vanwege beschadigingen en nummer 4 om niet uit de toon te vallen [emoji16])
 
21" ziet er veel lekkerder uit. Verder alleen maar nadelen: comfort, beschadigingen, verbruik. Ik rijd dus 21" :))
En 21" banen zijn een stuk duurder, en je rijd er veel minder kilometers op....

AlloyGators zijn nog steeds te koop met €10 korting en zelfs €20,- korting als je ze ook laat monteren bij AlloyGator Nederland, voor TMC lezers.
 
20150710_074853394_iOS.jpg
20150710_074700950_iOS.jpg