Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Het duurt nog even, zeker als je in 2017 met een vijfjarig leasecontract gestart bent, maar soms is het goed om wat vooruit te kijken. In 2019 komt er in Nederland een significante verandering van het bijtellingspercentage, zoals de plannen er nu voor staan.
Voor volledig elektrische auto’s gaat het bijtellingspercentage van 4% vanaf 2019 gelden tot maximaal 50.000 euro van de catalogusprijs. Voor bedragen daarboven geldt het dan geldende algemene bijtellingspercentage van 22%. Uitzondering hierop zijn auto’s die op waterstof rijden.
bron: ANWB

Met een Tesla zit je natuurlijk al heel snel boven de € 50.000 - zelfs voor een Model 3 met wat extra's. Boven de € 50.000 betaal je dan jaarlijks 22% over de cataloguswaarde, gebaseerd op de nieuwprijs met BTW. Ik heb even uitgerekend wat dat in mijn geval kost en dat is meer dan € 1500 per maand. In één klap is het rijden in een Model X dan eigenlijk niet meer interessant. Oftewel er moet geforceerd iets veranderen, zoals:
a) De auto alleen nog 100% zakelijk gebruiken en niet meer privé
b) De auto overhevelen naar privé
c) De auto inruilen/verkopen en een goedkopere elektrische auto kopen/leasen
(of d) ombouwen naar een Hesla ;-) )

Ik snap best dat er ergens een grens getrokken moet worden, maar ik denk dat deze stap een serieuze impact op elektrisch rijden gaat hebben. De bijtelling wordt immers gebaseerd op de nieuwwaarde plus BTW en dat is bij Tesla's toch al snel een vorstelijk bedrag (ook tweedehands loont dus niet).

In de Balkende-tijd had het kabinet ooit de doelstelling dat er in 2020 1 miljoen elektrische auto's in Nederland moesten rijden. Dat gaan we bij lange na niet halen en al helemaal niet met drastische veranderingen als deze. Nu wordt er nog gedacht over plannen rondom klimaatverandering en het stimuleren van duurzaamheid, dus er kunnen nog zaken veranderen, maar vooralsnog wordt dat dus in 2019 eerder de nek om gedraaid dan gestimuleerd.

Hoe denken jullie hierover?
 
Uiteindelijk is de auto een luxe product en voor de overheid een melkkoe. Het is dus niet meer dan logisch dat er een eind komt aan het goedkoop zakelijk rijden. Nu is de verhouding voor besteedbaar maandbedrag voor een particulier, elektrisch leaserijder en een leaserijder met conventionele motor zoek. De huidige instap Tesla is net zo duur als een BMW 540i. Als je het op het werk goed doet kan je een BMW 520i/520d of Audi A6 2.0tfsi/TDI. Maar een A6 3.0tdi biturbo of 540i is toch niet zomaar een standaard auto. Nu kijk je al niet meer op (in ieder geval ieder op dit forum) als de prijs >100.000 euro aanschaf is. Dat zijn prijzen van een Audi A8, Mercedes S klasse of BMW 7 serie. Fiscale bijtelling (bruto) van een auto van 100.000 euro zijn 333 euro vs 1833 euro. Dus je bijtelling van een Tesla is gelijk aan de bijtelling over een auto van 18.000 euro (Opel Corsa bijv). Oftewel de baas betaald net zo veel bijtelling als de jongste bediende... Stel je rijdt particulier, dan kan je voor 200 euro per maand een oude auto rijden. Neem je je leasebedrag erbij is het nog niet veel meer dan een 3 jaar oude Golf.

Dat de prikkel om een Tesla te kopen kleiner wordt is logisch met deze maatregel. Maar dat is uiteindelijk toch een selecte groep, zeker als de bijtelling niet meer zo gesubsidieerd wordt. De grootste groep werknemers/lease rijders rijdt een Golf, Megane, Passat. Eventueel een A4 of BMW 3 serie. Deze rijden nauwelijks elektrisch, want er is nog niet veel aanbod. Als er in de groep <40/50.000 Euro een goed alternatief elektrische auto te leasen is denk ik dat de switch snel gemaakt wordt voor een grote groep. Ik denk dat een Ampera-e of de nieuwe Leaf goede potentie hebben. Als de Golf-e wat meer range heeft idem dito.

Voor de Model S of Model X is het jammer dat deze straks niet meer zo aantrekkelijk is, maar dit zal voor het halen van 1 miljoen elektrische auto’s niet de druppel zijn.
 
Mee eens dat het fijn zou zijn voor de adoptie van elektrisch rijden als ze het nog een paar jaar uitstellen.
Maar het blijft volgens mij ook met deze regeling nog steeds goedkoper om een Tesla te rijden dan een gelijkwaardige benzineauto.

Ik hoop maar dat mijn Model 3 nog dit jaar komt. Zou erg jammer zijn als ik net extra bijtelling moet gaan betalen door deze regeling. Dan wordt het even uitrekenen wat goedkoper is: bijtelling dokken, of de meerprijs voor achteraf toevoegen van de autopilot opties.
 
Ik vind vooral de consequenties voor tweedehands auto’s ergerlijk. Deze gaan van 0 of 4 procent bijtelling naar 7% bijtelling over de eerste 50k cataloguswaarde en 25% bijtelling over de cataloguswaarde boven 50k.

Dit zal tot gevolg hebben dat zeer veel tweedehands Tesla’s van 2013 tot en met 2018 na de eerste periode van 60 maanden naar het buitenland zullen verdwijnen. Wie zal immers voor een tweedehands tesla van 5 jaar of ouder met een cataloguswaarde van 100k een netto bijtelling van 8000 per jaar (bijna 700 per maand) willen betalen?

Dat lijkt mij toch niet de gewenste uitkomst van beleid. Géén extra inkomsten maar wel auto’s die naar het buitenland verdwijnen.
 
Ik vind vooral de consequenties voor tweedehands auto’s ergerlijk. Deze gaan van 0 of 4 procent bijtelling naar 7% bijtelling over de eerste 50k cataloguswaarde en 25% bijtelling over de cataloguswaarde boven 50k.

Dit zal tot gevolg hebben dat zeer veel tweedehands Tesla’s van 2013 tot en met 2018 na de eerste periode van 60 maanden naar het buitenland zullen verdwijnen. [..]
Klopt. Dat misbruik van hybrides (die achteraf helemaal niet zo schoon blijken te zijn - Foutlander etc) wordt aangepakt snap ik wel. Maar zeker met alle duurzame doelstellingen zou je het aantrekkelijk moeten houden om CO2 neutraal elektrisch te rijden. Als die Tesla's straks inderdaad naar het buitenland verdwijnen heeft dat een averechts effect (minder EV's). De overgang is bovendien extreem (0%-7%-25%). Een CO2 neutrale Tesla wordt daarmee gelijkgesteld aan een vervuilende fossiele wagen met overtollige pk's. Ik vraag me af of de overheid zich daar bewust van is.
 
Overheid is onbetrouwbaar. Aan de andere kant, de pruducenten hebben nu wel een drive zo compleet mogelijke elektrische auto's te fabriceren van rond de 50k. Zag je ook met de aangescherpte eisen rondom 14%. In no time andere velgen en hoppa lage bijtelling verxekerd.
 
Dit is precies de reden waarom ik afgelopen december zakelijk de keuze gemaakt heb voor een MS. Een auto met een dergelijke aanschafprijs zul je in de nabije toekomst (zolang je op de overheid kunt vertrouwen) niet meer voor een dergelijk maandbedrag aan bijtelling kunnen rijden. Ik denk dat ook veel zakelijke rijders deze auto na 5 jaar zullen overhevelen naar privé aangezien het aantal KM's niet meer doorslaggevend zal zijn met de slijtage aan de elektrische auto's.

Model 3 met wat opties was anders de beste keuze geweest. Stel je betaalt 60K voor de M3, heb je over de eerste 50K de 4% en dan maakt die laatste 10K voor 22% ook niet meer het verschil, mocht je een dergelijke uitvoering willen.

5 jaar vooruit kijken kunnen we toch niet met de doorlooptijd van de kabinetten dus wie weet wat er de komende jaren nog gaat veranderen.
 
Tweedehands Tesla’s gaan naar Spanje meen ik. Overigens is al lange tijd bekend dat de korting op bijtelling maar 5 jaar duurt. En Tesla/DLL geeft een gegarandeerde restwaarde. Dat is niet voor in Nederland... Daar gaat niemand particulier 40/45000 neerleggen voor een 5 jaar oude auto. Dus er is markt elders in Europa voor deze auto’s
 
En ik in november graag een X120 met facelift. Moet kunnen.
Ja, ik ga er wel vanuit dat ik dan een S120 (oid) krijg mét CCS aansluiting. Want anders ben ik niet heel erg blij.

Is het nu al volledig zeker dat de regeling echt doorgaat? Ik heb nog tot 2021 en zie dan wel weer, maar als het doorgaat dan wordt het of de opt-out regeling of km-admin en een oude diesel erbij -:)
Volgens mij wel. Ik heb nog geen verhalen gehoord dat het anders wordt in ieder geval.

We gaan in ieder geval de EAP achteraf aanzetten.
Ik ook. Scheelt weer stukje bijtelling en Tesla schijnt het gewoon voor de originele prijs te willen activeren als je het direct besteld.
 
Vind het niet meer dan normaal dat het uitzonderlijk gunstige regime aangepast gaat worden. De bedoeling is electrisch rijden te stimuleren, niet electrisch rijden in te dure auto's. Tegen 2019 heb je keuze uit 3 modellen die redelijk geprijsd zijn (nieuwe Nissan, de Ampera en de Model 3). Dus dan hoeft die subsidie voor de S en de X echt niet meer. Ik snap ook niet goed de opmerkingen over betrouwbare overheid? Onbetrouwbaar zou zijn als ze met terugwerkende kracht dingen zouden aanpassen. Nu geven ze meer dan een jaar op voorhand aan wat er verandert.
 
  • Like
Reactions: GIO1974 and nervus
Onbetrouwbaar is dat o.a. bijtellingsregels elke zoveel jaren worden aangepast. Er zit geen logica in. De ene keer is woonwerk zakelijk, dan weer prive. Vervolgens mag je tot 500 km prive rijden zonder bijtelling, daarvoor had je staffels. 0, 4, 14, 22, 25 procent met x en y uitstoot.
Komop zeg, dit is een hap-snapbeleid.
 
  • Like
Reactions: MarcelS
Dat is echt spijkers op laag water zoeken. De markt verandert ieder jaar, uiteraard dat de regels snel mee moeten veranderen. Zolang je op voorhand weet waar je aan toe bent valt er echt niet te klagen. Ik wil hooguit begrip opbrengen voor de gevolgen op de tweedehandswaarde. Maar die zijn uiteindelijk niet zo heel doorslaggevend als je de wagen, zoals de regels suggereren, 5 jaar aanhoudt. Dan is zelfs een waardeval van 10 000 EUR (en dat is echt extreem) minder dan 170EUR/maand.
 
Dat is echt spijkers op laag water zoeken. De markt verandert ieder jaar, uiteraard dat de regels snel mee moeten veranderen. Zolang je op voorhand weet waar je aan toe bent valt er echt niet te klagen. Ik wil hooguit begrip opbrengen voor de gevolgen op de tweedehandswaarde. Maar die zijn uiteindelijk niet zo heel doorslaggevend als je de wagen, zoals de regels suggereren, 5 jaar aanhoudt. Dan is zelfs een waardeval van 10 000 EUR (en dat is echt extreem) minder dan 170EUR/maand.

Ik denk dat de gevolgen voor de restwaarde van tweedehandswagens zeer gering zullen zijn: tesla is bij uitstek een auto die profiteert van de interne markt van de EU, nu je niet te maken hebt met dealers uit andere landen die geen garantieservice willen of kunnen verlenen. Je ziet nu al zeer duidelijk een Europese markt voor tweedehands tesla’s.

Ik denk dat het enige - maar in mijn optiek wel onacceptabele - gevolg van de regeling is dat tweedehands tesla’s massaal naar het buitenland zullen verdwijnen.

De regeling zal dan ook in het geheel geen extra geld opleveren. Vergelijk het met de nieuwe klassiekerregeling voor de MRB, waar diesels van 25 tot 40 jaar oud weer de volle mep wegenbelasting zouden betalen. Deze regeling heeft tot gevolg gehad dat bijna 100% van deze auto’s naar het buitenland is gegaan of is geschorst, de regeling heeft geen extra geld opgeleverd.

Dat was in het geval van deze diesels niet bezwaarlijk, daar wilden wij immers van af. Iets wat niet opgaat voor volledig elektrische tweedehands auto’s....