Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Welke incentive maakt de Ampera’s in Spanje gewild?
Niet zo zeer een incentive (alhoewel je korting krijgt op wegenbelasting), als wel de eigenschappen van de ampera in combinatie met de scherpe tweedehands prijzen maken de ampera daar geliefd.

In een land als Spanje met grote interne afstanden en een brak laadnetwerk, is een plug-in hybride als een ampera een goed alternatief voor mensen die elektrisch willen rijden zonder beperkt te worden door het (on)beschikbare laadnetwerk. Bij de kopers die ik ken zitten overigens veel reserveringshouders voor een model 3.
 
Niet zo zeer een incentive (alhoewel je korting krijgt op wegenbelasting), als wel de eigenschappen van de ampera in combinatie met de scherpe tweedehands prijzen maken de ampera daar geliefd.

In een land als Spanje met grote interne afstanden en een brak laadnetwerk, is een plug-in hybride als een ampera een goed alternatief voor mensen die elektrisch willen rijden zonder beperkt te worden door het (on)beschikbare laadnetwerk. Bij de kopers die ik ken zitten overigens veel reserveringshouders voor een model 3.
In Spanje is die beschikbaarheid Idd een probleem.
 
ik hoor 42.000 euro genoemd en 2 keer zo duur als gewoon stroom laden ...
Naast de 42 mille voor de ombouw € 0,40 per kWh.
Resultaat is een tragere Model S met minder laadruimte. Door het toegenomen gewicht ook met meer banden- en remmen slijtage.

Schrijf die 42 mille in 5 jaar af en leg in die vijf jaar 200.000 km af waarvan de helft met waterstof. 100.000 km op waterstof is 20.000 kWh en dus 8.000 euro aan waterstof. Die 42 mille zijn overigens de componenten, niet het arbeidsloon.
Al met al 50.000 euro of 10.000 euro per jaar.
Komt ongeveer overeen met de uitgespaarde bijtelling.
Tenminste .... als deze Hesla als een waterstofauto wordt gezien door de belastingdienst.
Het is overduidelijk slechts een range extender. Zonder de grote Tesla accu kan de auto niet rijden. De waterstof unit is gewoon een ingebouwde lader.
 
Vincent Everts geeft aan de prijs gezakt zou zijn naar 10.000 euro. Nog steeds veel geld. Het zou een business case zijn voor 2019 als de Hesla na ombouw gezien zo worden als een FCEV. Alleen dan heeft dit zin. Hoe zit het met (omgebouwde) FCEV na 5 jaar bijtellingskorting. Blijven die 4% of gaan die ook terug naar 25/22%? Anders zou je je Classic kunnen ombouwen tot FCEV en blijven profiteren van 4% bijtelling.
 
Vincent Everts geeft aan de prijs gezakt zou zijn naar 10.000 euro. Nog steeds veel geld. Het zou een business case zijn voor 2019 als de Hesla na ombouw gezien zo worden als een FCEV. Alleen dan heeft dit zin. Hoe zit het met (omgebouwde) FCEV na 5 jaar bijtellingskorting. Blijven die 4% of gaan die ook terug naar 25/22%? Anders zou je je Classic kunnen ombouwen tot FCEV en blijven profiteren van 4% bijtelling.
Ik geloof niet dat ik voor een bijtellingsvoordeel zou willen gaan rondrijden met een waterstofgas tank in mijn frunk of kofferbak...

Overigens, als ik de regelgeving goed begrijp geldt ook voor een h2 auto dat deze na 60 maanden bijtelt tegen het dan geldende tarief, maandelijks vast te stellen. Een omgebouwde Classic uit 2013 zou dus voor 7% (25 procent oorspronkelijk basis bijtellingspercentage minus 18 procent huidige korting) over de volledige cataloguswaarde moeten worden bijgeteld.
 
Ik geloof niet dat ik voor een bijtellingsvoordeel zou willen gaan rondrijden met een waterstofgas tank in mijn frunk of kofferbak...

Overigens, als ik de regelgeving goed begrijp geldt ook voor een h2 auto dat deze na 60 maanden bijtelt tegen het dan geldende tarief, maandelijks vast te stellen. Een omgebouwde Classic uit 2013 zou dus voor 7% (25 procent oorspronkelijk basis bijtellingspercentage minus 18 procent huidige korting) over de volledige cataloguswaarde moeten worden bijgeteld.
Een demontabele installatie zou nog slimmer zijn...

Als de bijtelling naar 7% zou gaan, is het handig om nog door te rijden met de Classic. De inruilprijzen zijn immers ook laag aan het worden, maar de slijtage aan de auto is beperkt.
 
Naast de 42 mille voor de ombouw € 0,40 per kWh.
Resultaat is een tragere Model S met minder laadruimte. Door het toegenomen gewicht ook met meer banden- en remmen slijtage.

Schrijf die 42 mille in 5 jaar af en leg in die vijf jaar 200.000 km af waarvan de helft met waterstof. 100.000 km op waterstof is 20.000 kWh en dus 8.000 euro aan waterstof. Die 42 mille zijn overigens de componenten, niet het arbeidsloon.
Al met al 50.000 euro of 10.000 euro per jaar.
Komt ongeveer overeen met de uitgespaarde bijtelling.
Tenminste .... als deze Hesla als een waterstofauto wordt gezien door de belastingdienst.
Het is overduidelijk slechts een range extender. Zonder de grote Tesla accu kan de auto niet rijden. De waterstof unit is gewoon een ingebouwde lader.

Het is gewoonweg bizar tot waar de belasting mensen toe aanzet. :confused:
 
Het lijkt er inderdaad op dat het CDA (Omtzigt met zijn 700 miljoen) en de VVD (draagvlak mensen, draagvlak) het klimaatbeleid op het gebied van mobiliteit flink hebben versoberd. Ook ten opzichte van de eerdere voornemens. Zelfs door reeds bestaand beleid (Autobrief II) aan te passen door de bijtelling een jaar eerder te verhogen naar 8%.

Het financiële verschil met fossiel wordt zo kleiner, dus de prikkel ook. Combineer dat met de weerstand tegen verandering ("snel tanken, vakantie, caravan, gedoe met laadpassen") en het zal zeker een negatieve impact hebben op de verkopen. En vervolgens dus op het tweedehands aanbod. De doelen van 2030 gaan hierdoor nooit gehaald worden.

P.S. Ik ben dit topic ooit gestart maar ik kan de titel niet meer aanpassen... (zou inderdaad mooi zijn)