Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
Advocaat van de duivel: het geeft de andere landen kans om NL bij te benen, en er zit wat meer rek in de laadvoorzieningen dus de kans dat je aan een volle FastNed/Supercharger/Ionity/Allego aankomt is lager.

Alles valt en staat met het aanbod van EV's in 2021-2022. Als prijzen inderdaad snel zakken en mensen eenvoudig een elektrische Mercedes, BMW, Audi, Skoda, VW, Volvo, ... kunnen bestellen en kopen, dan is men vooruitziend. Maar eerlijk gezegd is met dergelijke fiscale regels het voor de constructeurs net niet interessant om EV's te verkopen want op hun klassieke benzines en diesels hebben ze meer marge en volume. En het calvinisme de Nederlander indachtig gaan goedkope benzines nog altijd populair blijven.
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen op een Tesla forum -;)
Maar ik snap de afbouw regeling helemaal. Waarom zou je een auto van een 100k subsidie geven? Nu push je autofabrikanten om goedkopere EV's te produceren. Autos van onder de 50k, dit is voor een stuk grotere groep bereikbaar. Ver weg het grootste gedeelte EVs, en met name Tesla's zijn leaseautos. Het aantal mensen dat een Tesla S binnen hun lease budget is verhoudingsgewijs erg klein, dus je geeft subsidie aan een erg klein gedeelte van de bevolking (die het al zeer goed heeft).

Uiteindelijk denk ik dat het alleen maar goed is voor all EV rijders als er meer goedkopere autos op de markt komen, zodat infrastructuur verbeterd.

Ik verwacht dat er snel helemaal geen markt in NL is voor een bedrijf als Tesla die autos van rond de ton produceert, als het niet lease is. Hoeveel mensen gaan nu sparen of lenen voor een auto van 100k? 4% was het enige bestaansrecht van Tesla S/X in NL.
 
Misschien moet Tesla als het zo ver is deze Canadese variant ook maar in Nederland introduceren;).
Tesla komt met Model 3 met ... 150 km actieradius!
Tesla heeft in Canada een nieuwe basisversie van de Model 3 gelanceerd die niet verder dan 150 km komt op een acculading. Geen zorgen: de auto dient puur om Tesla’s kleinste model in aanmerking te laten komen voor een aantrekkelijke subsidie.

Die subsidie bestaat uit een door de overheid betaalde korting van 5.000 Canadese dollars, zo’n 3.300 euro, bij aanschaf van een elektrische auto. Daarvoor stelt de overheid echter als eis dat de auto niet meer kost dan 55.000 dollar en, let op, de basisversie van het betreffende model minder kost dan 45.000 ‘Canadian’, net geen 30.000 euro.
 
Door dit Wieber(..s) beleid wordt onze keuze m.b.t. aanschaf weer wat “makkelijker”.

De e -Niro valt immers af omdat die pas in 2020 geleverd wordt (los van laadtijd). Resteren een M3....of toch een fossiele middenklasser (30k) met 22%, maar wel een bereik van 800 km;)

M3 FR AWD maakt meeste kans, nog even nachtje slapen, is namelijk wel even ruim 60k “ophoesten”. Had hem eigenlijk pas eind volgend jaar nodig, omdat huidige auto dan pas zijn 7% kwijt raakt...
 
Door dit Wieber(..s) beleid wordt onze keuze m.b.t. aanschaf weer wat “makkelijker”.

De e -Niro valt immers af omdat die pas in 2020 geleverd wordt (los van laadtijd). Resteren een M3....of toch een fossiele middenklasser (30k) met 22%, maar wel een bereik van 800 km;)

M3 FR AWD maakt meeste kans, nog even nachtje slapen, is namelijk wel even ruim 60k “ophoesten”. Had hem eigenlijk pas eind volgend jaar nodig, omdat huidige auto dan pas zijn 7% kwijt raakt...


“Heb” hem..
 
Door dit Wieber(..s) beleid wordt onze keuze m.b.t. aanschaf weer wat “makkelijker”.

De e -Niro valt immers af omdat die pas in 2020 geleverd wordt (los van laadtijd). Resteren een M3....of toch een fossiele middenklasser (30k) met 22%, maar wel een bereik van 800 km;)

M3 FR AWD maakt meeste kans, nog even nachtje slapen, is namelijk wel even ruim 60k “ophoesten”. Had hem eigenlijk pas eind volgend jaar nodig, omdat huidige auto dan pas zijn 7% kwijt raakt...
Goed argument om die 7% auto te verkopen aan iemand die nog op een EV wacht. Heeft die ook nog een jaar voordeel.
 
Voor mij is range belangrijk, maar kwam eigenlijk nu pas per toeval de SR tegen. Wist dat die bestond, maar leek me vanwege range niet interessant. Maar wel < euro 50k. Dus ruim 150 euro netto per maand minder (wij moeten de auto zelf kopen) dan de AWD LR.

Belangrijkste Verschillen die ik zie naast de range
- basis radio
- basis navigatie
- geen stoelverwarming achter
- geen internet

Geeft de navigatie van de SR dus geen info over de beste laadmomenten?

Zijn er nog andere nadelen?
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen op een Tesla forum -;)
Maar ik snap de afbouw regeling helemaal. Waarom zou je een auto van een 100k subsidie geven? Nu push je autofabrikanten om goedkopere EV's te produceren. Autos van onder de 50k, dit is voor een stuk grotere groep bereikbaar. Ver weg het grootste gedeelte EVs, en met name Tesla's zijn leaseautos. Het aantal mensen dat een Tesla S binnen hun lease budget is verhoudingsgewijs erg klein, dus je geeft subsidie aan een erg klein gedeelte van de bevolking (die het al zeer goed heeft).

Uiteindelijk denk ik dat het alleen maar goed is voor all EV rijders als er meer goedkopere autos op de markt komen, zodat infrastructuur verbeterd.

Ik verwacht dat er snel helemaal geen markt in NL is voor een bedrijf als Tesla die autos van rond de ton produceert, als het niet lease is. Hoeveel mensen gaan nu sparen of lenen voor een auto van 100k? 4% was het enige bestaansrecht van Tesla S/X in NL.
Je mag alles zeggen. Prima om alles van verschillende kanten te belichten.

Het gaat nu echter niet meer om de 50k cap voor 4% bijtelling, want die is er dus al sinds 1 januari 2019. Dure EV's boven de 50k zijn daardoor een stuk minder aantrekkelijk. Eventueel voor puur zakelijk gebruik, dus zonder bijtelling. Of voor mensen die het makkelijk kunnen betalen.

De discussie nu gaat (ondanks de oude titel) om het vandaag gepresenteerde klimaatakkoord. Het gaat nu dus om alle EV's, ook de goedkopere. De aanschafsubsidie die zou komen gaan naar beneden en de bijtelling gaat al vanaf 2020 omhoog (niet zoals eerder beloofd in 2021). Dat zal als gevolg hebben dat er MINDER goedkope EV's verkocht gaan worden, waardoor dus ook de tweedehandsmarkt kleiner (en duurder) blijft. Veel EV's zijn immers niet op korte termijn leverbaar, dus daarvoor wordt het sowieso 2020.
 
De discussie nu gaat (ondanks de oude titel) om het vandaag gepresenteerde klimaatakkoord. Het gaat nu dus om alle EV's, ook de goedkopere. De aanschafsubsidie die zou komen gaan naar beneden en de bijtelling gaat al vanaf 2020 omhoog (niet zoals eerder beloofd in 2021).

Edit#
De bijtelling vanaf 2020 omhoog, dit is waar ik al een tijdje bang voor ben. Mijn LM wil 1e week januari 2020 mijn auto leveren ivm 2020 kenteken, officieel loopt mijn huidige contract december 2019 af. Wanneer de bijtelling inderdaad per 2020 al omhoog gaat heb ik/mijn LM wat te regelen.
 
Last edited:
Edit#
De bijtelling vanaf 2020 omhoog, dit is waar ik al een tijdje bang voor ben. Mijn LM wil 1e week januari 2020 mijn auto leveren ivm 2020 kenteken, officieel loopt mijn huidige contract december 2019 af. Wanneer de bijtelling inderdaad per 2020 al omhoog gaat heb ik/mijn LM wat te regelen.
Het jan-2020 kenteken is normaliter gunstiger voor de restwaarde van de auto, omdat die dan jonger lijkt dan een van dec-2019.
Echter door de magische werking van de bijtelling voor privégebruik is nu de dec-2019 gekentekende weer waardevaster. Jouw belang en dat van de leasemaatschappij lopen dus netjes parallel.
Kenteken van dec-2019 en levering (ver) in 2020 zal opnieuw veel voorkomen in het zakelijke segment.
 
De 'autobranche' struikelt trouwens ook over het vervroegd verhogen van de bijtelling (openbreken Autobrief II). De staatssecretaris heeft er niet op gereageerd. Het openbreken van bestaand beleid, leidt altijd tot problemen. Zeker gezien de korte termijn (over een half jaar gaat het al in).

Branche valt over vervroegde verhoging EV-bijtelling in 'realistisch' Klimaatakkoord

Ik vraag me af welke krachten de staatssecretaris hebben bewogen. Ik vermoed druk vanuit VVD en CDA, maar dat is speculatie.
 
  • Like
Reactions: robertvg
Ik verwacht veel annuleringen van EV bestellingen bij andere automerken, de dit jaar niet kunnen leveren. Ook zullen velen hun geplande auto aankoop naar voren (naar 2019) halen. Dat worden goede verkoop kwartalen in Nederland dit jaar voor Tesla.
 
Ik mag het eigenlijk niet zeggen op een Tesla forum -;)
Maar ik snap de afbouw regeling helemaal. Waarom zou je een auto van een 100k subsidie geven? Nu push je autofabrikanten om goedkopere EV's te produceren. Autos van onder de 50k, dit is voor een stuk grotere groep bereikbaar. Ver weg het grootste gedeelte EVs, en met name Tesla's zijn leaseautos. Het aantal mensen dat een Tesla S binnen hun lease budget is verhoudingsgewijs erg klein, dus je geeft subsidie aan een erg klein gedeelte van de bevolking (die het al zeer goed heeft).

Uiteindelijk denk ik dat het alleen maar goed is voor all EV rijders als er meer goedkopere autos op de markt komen, zodat infrastructuur verbeterd.

Ik verwacht dat er snel helemaal geen markt in NL is voor een bedrijf als Tesla die autos van rond de ton produceert, als het niet lease is. Hoeveel mensen gaan nu sparen of lenen voor een auto van 100k? 4% was het enige bestaansrecht van Tesla S/X in NL.

Heb je je wel eens afgevraagd of 22% bij zowel een ICE als een BEV wel redelijk is?

Ik wel.

Bij gelijke overall kosten is de BEV momenteel ongeveer 80% duurder in aanschaf. Om gelijke bijtelling te hebben op basis van voordeel voor de werknemer zou de bijtelling van een BEV ongeveer 12% moeten zijn.

Een M3 LR AWD gaat volgend jaar al naar 12,7% zonder accesoires. Beetje aankleden en het wordt nog meer.

Kortom: voor zakelijk rijden wordt de BEV in heel veel gevallen volgend jaar al ongunstiger behandeld dan een ICE.

Voor de dure modellen is dat al het geval.
 
Privacy settings
"De VVD-fractievoorzitter zegt om die reden een voorkeur te hebben voor de variant waarbij enkel eigenaren van een elektrische auto gaan rekeningrijden. ,,Ik wil in ieder geval niet dat de tankers gaan betalen voor de laders’’, zegt Dijkhoff. "
Nou, dat is lekker
Dijkhoff wil dus dat de vervuiler niet betaald. Waarom dan de industrie een CO2 heffing opleggen? Ik had naar mijn vader moeten luisteren en beter mijn best op school moeten doen. Dan had ik dit sterke staaltje van deze neo-liberalist wél begrepen.
 
Last edited:
Ik verwacht veel annuleringen van EV bestellingen bij andere automerken, de dit jaar niet kunnen leveren. Ook zullen velen hun geplande auto aankoop naar voren (naar 2019) halen. Dat worden goede verkoop kwartalen in Nederland dit jaar voor Tesla.


Zojuist de M3 AWD LR met trekhaak besteld! Verwachte leverdatum: augustus.

Dus vanaf nu officieel lid van de Tesla familie. We zijn benieuwd.
 
  • Like
Reactions: wooter