Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

22% bijtelling boven de €50.000 vanaf 2019

This site may earn commission on affiliate links.
De bijtelling zal voor veel van ons straks niet meer ter zake doen vermoed ik. Privé rijden zal het worden. Ofwel de bestaande auto naar privé halen ofwel een nieuwe met een aantrekkelijk financial lease tarief. Vervolgens tegen km vergoeding mee rijden. Dat kon nog wel eens voordelig uitpakken per saldo met de lage onderhoudskosten en de hoge restwaarde.
 
  • Love
Reactions: PaulusdB
Gefeliciteerd @Luc2000!

--

Lidmaatschap van een politieke partij opgezegd (D66), reacties op sociale media geplaatst en er uiteindelijk maar een stukje op LinkedIn over geschreven:
Het klimaatakkoord is voor duurzame mobiliteit een stap achteruit
De voorgestelde maatregelen zullen nog aangepast worden om tot een parlementaire meerderheid te komen. Of je het nu leuk vindt of niet, er zal dus juist bij de oppositiepartijen moeten worden aangedrongen op meer zinvolle maatregelen. Succes daarmee.
 
Last edited:
De bijtelling zal voor veel van ons straks niet meer ter zake doen vermoed ik. Privé rijden zal het worden. Ofwel de bestaande auto naar privé halen ofwel een nieuwe met een aantrekkelijk financial lease tarief. Vervolgens tegen km vergoeding mee rijden. Dat kon nog wel eens voordelig uitpakken per saldo met de lage onderhoudskosten en de hoge restwaarde.
Dat is inderdaad een overweging. Een andere optie zou misschien 100% zakelijk gebruik zijn, dus helemaal geen bijtelling. Maar dan kun je auto dus niet meer voor privézaken gebruiken en dat is natuurlijk wel een groot nadeel.

Over het naar privé halen lees ik wel allerlei haken en ogen, o.a.:
* Als u de auto overbrengt naar privé, moet dit tegen een reële prijs.
* Heeft u de auto destijds met btw gekocht en bijvoorbeeld niet van een particulier, dan mocht u de btw bij aankoop aftrekken. Zet u de auto echter binnen vijf jaar over naar privé, dan moet u per jaar 20% van de btw terugbetalen aan de fiscus.
* Bij overbrengen naar privé moet u bovendien over de overnamesom weer btw rekenen die uw bedrijf weer moet afdragen.
bron

De paniek in 2021 is al wel te voorspellen: Nederlanders kopen na topjaar 2019 in 2020 geen elektrische auto's meer. Wat nu?
Ja, dat denk ik ook. 2019 wordt sowieso een nieuw record. Met 8% bijtelling kan een EV nog steeds aantrekkelijk zijn, maar komt het echt op de goedkopere auto's aan. En juist daar mag nog wel wat concurrentie bij. Wie goed kan leveren in Q3 en Q4 dit jaar zal spekkoper zijn. Tesla dus, maar daarna zullen de verkopen instorten, mede omdat naast de 8% ook de cap naar 45k gaat. Alleen het instapmodel is dan eigenlijk nog interessant.

Als ze serieus zijn over de kilometerheffing enkel voor elektrische auto's dan zou je inderdaad wel gek zijn als je een elektrische auto koopt.
Wat ik niet begrijp zijn de loze mededelingen hierover. Ja, 'we denken er over na'. Het zegt helemaal niets, maar het leidt tot enorm veel onzekerheid. Niet EV-rijders houden dit in hun achterhoofd en gaan er wellicht vanuit dat EV-rijden nu nog interessant is, maar over enkele jaren niet meer. Dat beïnvloed toch. En bij twijfel is het makkelijker om alles bij het oude te laten.

Het is logisch dat er ooit een vorm van km-heffing moet komen. MRB op basis van gewicht is achterhaald en bezit ipv gebruik ook. Maar doe dat dan gewoon voor alle auto's naar ratio van vervuiling (zoals ooit ook het plan was), dan komt het vanzelf goed. Maar de VVD schijnt daar allergisch voor te zijn.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Dat is inderdaad een overweging. Een andere optie zou misschien 100% zakelijk gebruik zijn, dus helemaal geen bijtelling. Maar dan kun je auto dus niet meer voor privézaken gebruiken en dat is natuurlijk wel een groot nadeel.

Over het naar privé halen lees ik wel allerlei haken en ogen, o.a.:

bron


Ja, dat denk ik ook. 2019 wordt sowieso een nieuw record. Met 8% bijtelling kan een EV nog steeds aantrekkelijk zijn, maar komt het echt op de goedkopere auto's aan. En juist daar mag nog wel wat concurrentie bij. Wie goed kan leveren in Q3 en Q4 dit jaar zal spekkoper zijn. Tesla dus, maar daarna zullen de verkopen instorten, mede omdat naast de 8% ook de cap naar 45k gaat. Alleen het instapmodel is dan eigenlijk nog interessant.


Wat ik niet begrijp zijn de loze mededelingen hierover. Ja, 'we denken er over na'. Het zegt helemaal niets, maar het leidt tot enorm veel onzekerheid. Niet EV-rijders houden dit in hun achterhoofd en gaan er wellicht vanuit dat EV-rijden nu nog interessant is, maar over enkele jaren niet meer. Dat beïnvloed toch. En bij twijfel is het makkelijker om alles bij het oude te laten.

Het is logisch dat er ooit een vorm van km-heffing moet komen. MRB op basis van gewicht is achterhaald en bezit ipv gebruik ook. Maar doe dat dan gewoon voor alle auto's naar ratio van vervuiling (zoals ooit ook het plan was), dan komt het vanzelf goed. Maar de VVD schijnt daar allergisch voor te zijn.

Een kleine kanttekening : In feite betaal je al een stukje BTW terug voor privegebruik van je zakelijke auto als ondernemer:
Hebt u geen kilometeradministratie? Dan mag u alle btw over het onderhoud en gebruik aftrekken. Vervolgens moet u aan het einde van het jaar de afgetrokken btw corrigeren wegens het privégebruik. Dit doet u door 1,5% van de catalogusprijs (inclusief btw en bpm) aan te geven als verschuldigde btw." Op een X P100D (2018) van 176 k is dat dus 2640 euro BTW per jaar. Dus in feite betaal je als ondernemer al meer dan een derde van de BTW terug door privegebruik in 5 jaar.
 
Je vergist je. Het is 2,7% gedurende de eerste vijf (gedeelten van) kalenderjaren.
Ja dat was in ieder geval zo en zo heeft mijn boekhouder het ook altijd gedaan.
Bovenstaande staat nu op de site van de belastingdienst:Zakelijk gebruik van de privéauto

Maar als het toch 2,7 % is dan is het bedrag uiteindelijk dus nog veel hoger. Lekker duidelijk weer trouwens...
 
Last edited:
Ja dat was in ieder geval zo en zo heeft mijn boekhouder het ook altijd gedaan.
Bovenstaande staat nu op de site van de belastingdienst: Zakelijk gebruik van de privéauto
Dat staat er inderdaad; in geval van zakelijk gebruik van de privéauto.
Dat is iets anders dan privégebruik van de zakelijk aangeschafte auto.
Dit staat dan ook gewoon op de pagina die jij linkt:
Gebruikt u een auto die tot uw privévermogen behoort, ook voor zakelijke doeleinden? ...
 
Dat staat er inderdaad; in geval van zakelijk gebruik van de privéauto.
Dat is iets anders dan privégebruik van de zakelijk aangeschafte auto.
Dit staat dan ook gewoon op de pagina die jij linkt:
Ja moeilijk he lezen :) Je hebt gelijk die 2,7 % is het gewoon. Dus betekent dat je voor een X P100D van 176 K 4752,- per jaar BTW terug betaald door privé gebruik. Dan heb je een groot deel van de BTW na 5 jaar dus gewoon terug betaald.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Over het naar privé halen lees ik wel allerlei haken en ogen, o.a.:

bron

Ten aanzien van de BTW worden hier twee dingen door elkaar gehaald. Herziening en btw verschuldigd bij overdracht naar privé.

Herziening doe je als er geen BTW verschuldigd is op basis van levering.

Echter, de overdracht naar privé wordt aangemerkt als een levering en dan krijg je dus gewoon BTW over de dan geldende marktwaarde.

Dat is ook logisch, want stel ik koop een auto van 60.000 euro. Ik trek de BTW af. Binnen een jaar haal ik de auto terug. Ik moet dan alsnog BTW betalen over het geheel plus dan nog over de marktwaarde?

Neen. Dat zou volledig ingaan tegen de neutraliteit van de BTW. Als je gewoon over de marktwaarde BTW aftikt heb je al precies de juiste correctie te pakken.
 
  • Informative
  • Like
Reactions: DutchTM3 and Yero
Ja moeilijk he lezen :) Je hebt gelijk die 2,7 % is het gewoon. Dus betekent dat je voor een X P100D van 176 K 4752,- per jaar BTW terug betaald door privé gebruik. Dan heb je een groot deel van de BTW na 5 jaar dus gewoon terug betaald.

Voor een EV is de 2,7% in mijn ogen dan ook per defintie een keuze die je (haast) nooit moet maken.

Want in combinatie met dat je alsnog BTW moet afdragen bij vervreemding recupereert de fiscus de BTW aftrek in veel gevallen meer dan volledig.
 
  • Like
Reactions: watt
Gefeliciteerd @Luc2000!

--

Lidmaatschap van een politieke partij opgezegd (D66), reacties op sociale media geplaatst en er uiteindelijk maar een stukje op LinkedIn over geschreven:
Het klimaatakkoord is voor duurzame mobiliteit een stap achteruit

Dank Yero!


Dit deel uit jouw stuk vind ik ijzersterk.

Het huidige akkoord versobert de impuls voor elektrisch rijden. En al over een half jaar, in plaats van in 2021. De regering breekt namelijk bestaand beleid open (Autobrief II), waarbij afgesproken was dat de bijtelling van 4% tot en met 2020 bleef bestaan. Er zijn momenteel meer dan 10.000 kopers die een auto in bestelling hebben staan die pas in 2020 geleverd wordt - de bijtelling wordt dan dus ineens verdubbeld, tegen de afspraken in. En voor wie nu overweegt elektrisch te gaan rijden is er nog een krap half jaar over om tot actie over te gaan. Vrijwel onmogelijk aangezien dit proces tijd kost en veel nieuwe auto’s niet snel leverbaar zijn. Zelfs de autobranche (die doorgaans vrij behoudend is) heeft protest aangetekend. Het veranderen van de spelregels tijdens de wedstrijd getuigt van weinig visie en betrouwbaarheid. Blijkbaar denkt het kabinet dat er nu al genoeg mensen elektrisch rijden, maar het gaat nog om circa 7 tot 8% van het aantal nieuw verkochte auto's en in absolute zin is het nog helemaal te verwaarlozen.


Het verwoordt precies mijn “irritatie”, met name de “onbetrouwbaarheid”. Je zal maar een E-Niro besteld hebben, en volgend jaar de rekening met ruim euro 100 per maand zien stijgen. En dat nog afgezien van de MIA regeling, al hebben de 2019 bestellers daar geen last van. Daarover weten we pas eind december meer (voor 2020), maar versobering ligt voor de hand (trend). Huidige voordeel is nog maximaal euro 5000 netto, maar in 2020...? Zal ook doorwerken in de leaseprijzen.

Zoals jullie weten heb ik de afgelopen tijd wat opties op een rijtje gezet, obv netto contante waarde, even een resumé op basis uitgangspunten autobrief 2.

Referentie = nieuwe middenklasser benzine (euro 30000 a 35000)
- tanken om de hoek

Tesla M3 AWD LR
- redelijk bereik, maar kan (m.i.) nog niet tippen aan voordeel benzine
- euro 50 a 60 euro per maand netto goedkoper dan bovenstaand middenklasse benzine auto

KIA E-Niro
- redelijk bereik (minder dan LR), extreme thuislaadtijden (1 fase), maar ook bij fastned maar max 77kw
- maar euro 200 netto goedkoper dan bovenstaande middenklasse benzine auto
- echter....levering vanaf 2020...dus theorie


Bij de huidige regeling zou de E-Niro voor veel mensen (zakelijk) een mooi alternatief zijn voor een middenklasse benzine. Bij de nieuwe regeling (zeker bij aanpassing MIA) wordt het verschil echter wel erg minimaal. Dus wie stapt dan nog over, zeker gezien de nadelen (bereik, oplaadtijd)? De Tesla M3 LR wordt met de nieuwe regeling in 2020 ook fors duurder, en dus veel minder aantrekkelijk. Veel andere EV alternatieven met een redelijk bereik zijn er voorlopig nog niet... (waarschijnlijk pas vanaf 2021).

Zelfs wij hebben op basis van dit gegeven eraan gedacht om in 2020 een benzine auto te kopen (ZZP), waarbij mijn vrouw alsnog de doorslag heeft gegeven voor Tesla M3 aankoop in 2019 (iets goedkoper, maar vooral milieu). Ik denk echter dat bij de meeste mensen geld versus comfort een belangrijker argument zal zijn....

Kortom, hoeveel extra EV’s worden er vanaf 2020 nog zakelijk gekocht? Dus over enkele jaren ook minder tweedehands voor de privé markt, maar dat laatste was toch juist het achterliggende doel van de overheid? Ik begrijp het niet meer...

Volgends mij hebben ze in Den Haag onderschat:
- levertijd van een EV met redelijk bereik en betaalbaar
- de beperkingen die deze auto’s toch nog hebben (bereik en met name laadtijd)

Elon Musk zal zijn omzet in 2019 zien stijgen, maar vanaf 2020....Of gaan de prijzen van de M3 dan fors omlaag (vgl MS).

Kortom, we schieten bij onze keuzes allemaal op bewegende doelen. Laatst nog een interview met Jeroen vd Veer (ex CEO Shell) op BNR gehoord. Juist dit breken van spelregels is ook voor grote bedrijven een doorn in het oog (vestigingsklimaat).
 
Volgends mij hebben ze in Den Haag onderschat:
- levertijd van een EV met redelijk bereik en betaalbaar
- de beperkingen die deze auto’s toch nog hebben (bereik en met name laadtijd)
Ik denk dat ze in Den Haag precies weten wat ze doen: de EV de nek omdraaien ten gunste van de ICE modellen. Dat levert gewoon meer op voor de schatkist en olie/auto lobbyisten. En dan in 2021 roepen dat het eerlijke marktwerking is en dat de waterstofauto nu echt bijna gaat doorbreken.
 
  • Funny
Reactions: PaulusdB
Dit is hoe het in de politiek werkt. Ze weten precies waar ze mee bezig zijn.
Het akkoord is een akkoord van belangengroeperingen met het kabinet. Het kabinet zal echter voordat dit in wetgeving wordt omgezet nog heel wat discussie hebben met de 2e en 1e kamer. De scherpe randjes zullen er nog af gaan. Het openbreken van Autobrief 2 is zo'n scherp randje.

Niks om je zorgen over te maken, dus.

Sterker nog, er worden met opzet dit soort scherpe randjes in het akkoord gezet. Je kunt daarmee de aandacht afleiden van de echt belangrijke zaken, zoals het toenemende bijtellingspercentage vanaf 2021.
 
  • Like
Reactions: PaulusdB
Ja moeilijk he lezen :) Je hebt gelijk die 2,7 % is het gewoon. Dus betekent dat je voor een X P100D van 176 K 4752,- per jaar BTW terug betaald door privé gebruik. Dan heb je een groot deel van de BTW na 5 jaar dus gewoon terug betaald.

2,7% x 5 jaar = 13,5% < 21%.

Je kunt niet alleen de btw op de aanschaf terugvorderen, maar gedurende deze jaren ook op alle andere kosten. Zoals de verbruikte elektriciteit, onderhoud, parkeren, wassen, wrappen etc.

Dus de 2,7% kan nog wel degelijk voordelig zijn.

Uiteraard is het altijd mogelijk om uitsluitend btw van werkelijke privé gebruik te betalen (pro-rata berekening, daar is in eerdere threads al over gesproken).
 
Dit is hoe het in de politiek werkt. Ze weten precies waar ze mee bezig zijn.
Het akkoord is een akkoord van belangengroeperingen met het kabinet. Het kabinet zal echter voordat dit in wetgeving wordt omgezet nog heel wat discussie hebben met de 2e en 1e kamer. De scherpe randjes zullen er nog af gaan. Het openbreken van Autobrief 2 is zo'n scherp randje.

Niks om je zorgen over te maken, dus.

Sterker nog, er worden met opzet dit soort scherpe randjes in het akkoord gezet. Je kunt daarmee de aandacht afleiden van de echt belangrijke zaken, zoals het toenemende bijtellingspercentage vanaf 2021.

Als dit scherpe randje m.b.t. openbreken autobrief 2 eind 2019 door de 1e en 2e kamer wordt bijgevijld (...), en mensen wachten hierop, dan zijn de meeste alsnog te laat met bestellen. De actuele levertijd van het alternatief voor de Tesla met nog een beetje range (E-NIRO) is dan voor veel mensen waarschijnlijk al 2021 ;) Blijft koffiedik kijken...
 
De voorgestelde maatregelen zullen nog aangepast worden om tot een parlementaire meerderheid te komen.

Inderdaad. Ik lees dan ook alleen over het onderzoeken van drie varianten van beprijzing. Niets over het invoeren van een van die drie. Een onderzoek kan zo lang duren als nodig wordt gevonden en er kan van alles uit komen. Bijvoorbeeld de conclusie dat meer onderzoek nodig is...
 
  • Like
Reactions: PaulusdB