TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

220V net vs wall charger

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Liaros87, Jan 7, 2020.

  1. Liaros87

    Liaros87 New Member

    Joined:
    Jan 7, 2020
    Messages:
    3
    Location:
    Leopoldsburg
    Hallo Tesla (en EV) Noob hier,

    Recent een Tesla 3 gekocht.
    Heden woon ik in een wat oudere woning. Electriciteit recent nog gekeurd en onderhouden.
    We gaan nog max 2-3 jaar in deze woning wonen voordat we verhuizen naar een nieuwe woning.

    Ik vind de installatie van een wall charger best duur uitvallen. +/- 1000 euro op een offerte gekregen. Lijkt me waste of money voor slechts 2tal jaar.
    Ik ben aan het overwegen om komende 2 jaar gewoon op 220V te laden. Hij gaf 13A aan overlaatst en laadde tegen 17km/u.

    Mijn huidige setup is via een stopcontact aan de achterkant van het huis via een (niet-opgerold) verlengkabel naar de 220V kabel van Tesla. Ik weet dat dit niet ideaal is. Maar kan ik zo enkele jaren aanmodderen? Zijn er gevaren?

    Is opladen via 220V (veel) duurder als via een wall charger?

    Thx for the advice!

    Groeten!
     
  2. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Als je op 220 V gaat laden is er toch iets niet helemaal goed met je huisinstallatie hoor. Het is al heel lang 230 V nominaal.

    Op zich is er niet heel veel mis met laden via een wandcontactdoos, je bent niet de enige die dat langdurig doet. Als je er genoeg bereik mee laadt, waar is dan het probleem? Let inderdaad op dat je de verlengkabel niet oprolt, hoe lang is deze? Probeer te zoeken naar een 2,5 mm2 kabel in verband met kabelverliezen, de meeste zijn 1,5 mm2.

    Overigens valt 1000 euro voor een TWC installatie best mee gezien de prijzen die sommigen voorbij zien komen. ;)
     
  3. Liaros87

    Liaros87 New Member

    Joined:
    Jan 7, 2020
    Messages:
    3
    Location:
    Leopoldsburg
    Ja, het zal dan 230 V wel zijn. Zoals ik zei: complete noob :rolleyes:
     
  4. Gamechanger

    Gamechanger Member

    Joined:
    Mar 24, 2016
    Messages:
    322
    Location:
    Herselt
    Ja op zich geeft dit geen probleem, probeer de setup van stopcontact naar auto zo kort mogelijk te houden zonder al te veel kabels ertussen. Zo haal je zelfs makkelijk tot 20km/h zonder veel opbouw van warmte.
     
  5. MoManTai

    MoManTai Member

    Joined:
    Sep 16, 2019
    Messages:
    529
    Location:
    Oude-Tonge
    Het maakt niet uit of je via een 230V stopcontact laadt of met een wall charger. De prijs per kWh is gelijk (rond de €0,21 ).
     
    • Funny x 1
  6. horta

    horta Electrified petrolhead

    Joined:
    Nov 14, 2018
    Messages:
    2,670
    Location:
    Utrecht
    Leopoldsburg ligt in België, ik weet niet wat de energieprijzen daar zijn.
     
  7. CJA Hulskamp

    CJA Hulskamp M3 RWD LR B/B

    Joined:
    Jan 30, 2016
    Messages:
    3,311
    Location:
    Koog aan de Zaan
    Zou wel een giller zijn als er verschil zou zijn. Ik vermoed dat je denkt dat de Wall Charger (TWC) de SuperCharger is (SuC).
     
  8. xtremerox

    xtremerox Member

    Joined:
    Mar 3, 2019
    Messages:
    74
    Location:
    Groene hart
    De verliezen zijn wel groter. Zolang de auto wordt geladen en niet in sleep is verbruikt ie iets van 200 watt. Langer laden is langer niet in sleep. Kijk of je in ieder geval een campingstekker aansluiting kan maken voor 16A of koop alvast de Tesla wall Charger die je straks meeverhuist en hang em zelf op met slechts 1 fase/16A.

    Zet ook je klus op werkspot, het prijsverschil is zeer groot tussen installatiemonteurs. En vergeet niet dat je de TWC straks mee kan nemen naar je nieuwe huis.
     
  9. fivari

    fivari Maker van de Fivari-charger

    Joined:
    Nov 25, 2013
    Messages:
    2,093
    Location:
    Leuven, Belgium
    Dit lijkt me een situatie waarin een Fivari-Mobile of de Fivari-Combi kan overwogen worden. Die gebruik je in je huidige woning op een gewoon stopcontact (1f14A of nog iets hoger afhankelijk van de kwaliteit van je stopcontact) en bij de verhuis laat je in je volgende woning een industrieel stopcontact installeren en gebruik je de lader om 3f16A te laden. Bovendien heb je dan een mobiele lader om op vakantie of bij vrienden en familie ook aan een aanvaardbare snelheid te laden.
     
  10. Bas.

    Bas. Active Member

    Joined:
    Mar 4, 2019
    Messages:
    1,912
    Location:
    Zuid Holland
    Gefeliciteerd met je Tesla Model 3.
     
    • Funny x 1
  11. Devils son

    Devils son Active Member

    Joined:
    Dec 31, 2013
    Messages:
    1,725
    Location:
    Omgeving Eindhoven
    Met 13 ampere haal je 18 km/u maximaal.

    Dikkere en/of kortere kabels kunnen voorkomen dat je lager uitkomt, maar niet het laden versnellen.
     
  12. MoManTai

    MoManTai Member

    Joined:
    Sep 16, 2019
    Messages:
    529
    Location:
    Oude-Tonge
    Haha, ja, ik denk dat een wall charger zo’n ding bij je thuis aan de muur is. Dus “Tesla Wall Charger/Connector”. En een SuC zo’n ding wat snel laadt en ook een stuk duurder is per kWh.
    Tja, als hij een SuC bedoelde met wat hij een wall charger noemt, dan ben ik op het verkeerde been gezet :(
     
    • Like x 1
  13. slk-A4

    slk-A4 Model S 85 12-2015

    Joined:
    Oct 24, 2018
    Messages:
    340
    Location:
    The Netherlands
    Gefeliciteerd met de 3!
    Ik zou inderdaad ook niet langdurig via een gewoon 230V wandcontactdoos gaan laden. Ik zou een rode krachtstroom stekker* of een blauwe camping stekker en contactdoos monteren. Dat kun je waarschijnlijk zelf aansluiten en kost weinig en je kunt met 16A eenfasig laden.

    *waarvan je alleen L1 aansluit
     
  14. Larss

    Larss Member

    Joined:
    Oct 4, 2019
    Messages:
    486
    Location:
    NL
    De UMC van de M3 kan niet aan die rode stekker.
     
  15. JCK

    JCK Member

    Joined:
    Jan 21, 2014
    Messages:
    143
    Location:
    Europe
    Jawel hoor, geen probleem op drie fasen.
     
  16. Larss

    Larss Member

    Joined:
    Oct 4, 2019
    Messages:
    486
    Location:
    NL
    Plaatje van de M3 UMC. Ik heb ook zo'n enorme rode contactdoos(?) in de garage hangen maar dat past echt nooit.
    Edit: never mind, er bestaan blijkbaar ook kleine versies van de rode. Dat wist ik niet.
     

    Attached Files:

    • iu.png
      iu.png
      File size:
      416.4 KB
      Views:
      7
  17. Liaros87

    Liaros87 New Member

    Joined:
    Jan 7, 2020
    Messages:
    3
    Location:
    Leopoldsburg
    Nee, dat weet ik nog net wel :D. Het is zoals xtemerox zei: ik heb schrik dat de verliezen groter zouden zijn met mijn huidige set-up tov een TWC. Door warmte. En dus ook door die laad-modus vs sleep-modus blijkbaar.

    De Fivari is inderdaad wel een interessante optie voor mijn probleem. Thx for the tip. Ik ga het grondig bekijken.
    Ik ga ook kijken voor mijn verlengkabel te optimaliseren. Helaas is er wel degelijk nood aan een verlengkabel over 10 m voor aan mijn stopcontact buiten te geraken.

    Ik ben alleszins nu wel geruster dat mijn huidige methode veilig is. Thx. Nu wil ik vooral kijken hoe ik zo weinig mogelijks inefficiënt oplaad tov een TWC.

    Afgelopen nacht mijn Model 3 toch kunnen laden van 110 tot 290. Daarmee kan ik voort. Ik rij dagelijks 50-70 km schat ik zo.

    Het is wel gek hoe snel je aan die zalige Tesla rijervaring en snufjes went. Alsof ik nooit anders gekend heb. Worth every penny so far.
    Ik betrap mezelf wel op dat ik ook wel graag zo een model Y had gehad. Ach ja... De volgende mss :D
     
  18. wooter

    wooter Nou ik heb niet te klagen over Tesla support

    Joined:
    May 3, 2017
    Messages:
    5,056
    Location:
    Belgium
    Ik laad al 2,5 jaar mijn Model X op een aan de muur gemonteerde Tesla Wall Connector, die aan een gewoon stopcontact verbonden is. Fluitje van een cent. Zelf gedaan, met een stuk verlengkabel die ik zelf had kapot gesneden met een heggenschaar :rolleyes:.
    Om braaf te zijn stel je de TWC in op max. 13A.

    Als je eenvoudig 3 fase in de garage hebt kost het weinig moeite om de TWC daarop aan te sluiten, daarvoor heb je geen installatie van 1K nodig. Ik heb geen 3 fase in de garage dus blijf enkelfase laden...

    Laden met de TMC (Tesla Mobile Connector, het dingetje dat je met je Model 3 in de koffer kreeg meegeleverd) gaat ook, maar dan moet je dus de TMC thuis laten of telkens in de frunk gooien. Ik heb dat 2 maanden gedaan, en toen ging ik op weekend zonder de TMC en heb ik 30' aan een CHAdeMO paal staan laden op terugweg naar huis omdat ik dus niet op plaats van bestemming gewoon in een 230V stopcontact kon prikken. Sindsdien de TWC uit de doos gehaald en zelf gemonteerd.
     
  19. TM3LR

    TM3LR Member

    Joined:
    Apr 11, 2019
    Messages:
    826
    Location:
    Walcheren
    Mijn UMC hangt al 8 maanden in de garage als vast lader. Nooit nodig gehad, uitgezonderd een vakantiereis naar Zweden. Toen had ik hem wel meegenomen ;)
     
    • Like x 1
  20. Baaits

    Baaits Member

    Joined:
    Nov 15, 2019
    Messages:
    26
    Location:
    NL

    Bij de model 3 zit alleen de blauwe connector.

    Die kunt je toch niet op een rode 3 fase veel aansluite??
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC