Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

220V net vs wall charger

This site may earn commission on affiliate links.
Hallo Tesla (en EV) Noob hier,

Recent een Tesla 3 gekocht.
Heden woon ik in een wat oudere woning. Electriciteit recent nog gekeurd en onderhouden.
We gaan nog max 2-3 jaar in deze woning wonen voordat we verhuizen naar een nieuwe woning.

Ik vind de installatie van een wall charger best duur uitvallen. +/- 1000 euro op een offerte gekregen. Lijkt me waste of money voor slechts 2tal jaar.
Ik ben aan het overwegen om komende 2 jaar gewoon op 220V te laden. Hij gaf 13A aan overlaatst en laadde tegen 17km/u.

Mijn huidige setup is via een stopcontact aan de achterkant van het huis via een (niet-opgerold) verlengkabel naar de 220V kabel van Tesla. Ik weet dat dit niet ideaal is. Maar kan ik zo enkele jaren aanmodderen? Zijn er gevaren?

Is opladen via 220V (veel) duurder als via een wall charger?

Thx for the advice!

Groeten!
 
Als je op 220 V gaat laden is er toch iets niet helemaal goed met je huisinstallatie hoor. Het is al heel lang 230 V nominaal.

Op zich is er niet heel veel mis met laden via een wandcontactdoos, je bent niet de enige die dat langdurig doet. Als je er genoeg bereik mee laadt, waar is dan het probleem? Let inderdaad op dat je de verlengkabel niet oprolt, hoe lang is deze? Probeer te zoeken naar een 2,5 mm2 kabel in verband met kabelverliezen, de meeste zijn 1,5 mm2.

Overigens valt 1000 euro voor een TWC installatie best mee gezien de prijzen die sommigen voorbij zien komen. ;)
 
Als je op 220 V gaat laden is er toch iets niet helemaal goed met je huisinstallatie hoor. Het is al heel lang 230 V nominaal.

Op zich is er niet heel veel mis met laden via een wandcontactdoos, je bent niet de enige die dat langdurig doet. Als je er genoeg bereik mee laadt, waar is dan het probleem? Let inderdaad op dat je de verlengkabel niet oprolt, hoe lang is deze? Probeer te zoeken naar een 2,5 mm2 kabel in verband met kabelverliezen, de meeste zijn 1,5 mm2.

Overigens valt 1000 euro voor een TWC installatie best mee gezien de prijzen die sommigen voorbij zien komen. ;)
Ja, het zal dan 230 V wel zijn. Zoals ik zei: complete noob :rolleyes:
 
Hallo Tesla (en EV) Noob hier,

Recent een Tesla 3 gekocht.
Heden woon ik in een wat oudere woning. Electriciteit recent nog gekeurd en onderhouden.
We gaan nog max 2-3 jaar in deze woning wonen voordat we verhuizen naar een nieuwe woning.

Ik vind de installatie van een wall charger best duur uitvallen. +/- 1000 euro op een offerte gekregen. Lijkt me waste of money voor slechts 2tal jaar.
Ik ben aan het overwegen om komende 2 jaar gewoon op 220V te laden. Hij gaf 13A aan overlaatst en laadde tegen 17km/u.

Mijn huidige setup is via een stopcontact aan de achterkant van het huis via een (niet-opgerold) verlengkabel naar de 220V kabel van Tesla. Ik weet dat dit niet ideaal is. Maar kan ik zo enkele jaren aanmodderen? Zijn er gevaren?

Is opladen via 220V (veel) duurder als via een wall charger?

Thx for the advice!

Groeten!

De verliezen zijn wel groter. Zolang de auto wordt geladen en niet in sleep is verbruikt ie iets van 200 watt. Langer laden is langer niet in sleep. Kijk of je in ieder geval een campingstekker aansluiting kan maken voor 16A of koop alvast de Tesla wall Charger die je straks meeverhuist en hang em zelf op met slechts 1 fase/16A.

Zet ook je klus op werkspot, het prijsverschil is zeer groot tussen installatiemonteurs. En vergeet niet dat je de TWC straks mee kan nemen naar je nieuwe huis.
 
Dit lijkt me een situatie waarin een Fivari-Mobile of de Fivari-Combi kan overwogen worden. Die gebruik je in je huidige woning op een gewoon stopcontact (1f14A of nog iets hoger afhankelijk van de kwaliteit van je stopcontact) en bij de verhuis laat je in je volgende woning een industrieel stopcontact installeren en gebruik je de lader om 3f16A te laden. Bovendien heb je dan een mobiele lader om op vakantie of bij vrienden en familie ook aan een aanvaardbare snelheid te laden.
 
Hallo Tesla (en EV) Noob hier,

Recent een Tesla 3 gekocht.
Heden woon ik in een wat oudere woning. Electriciteit recent nog gekeurd en onderhouden.
We gaan nog max 2-3 jaar in deze woning wonen voordat we verhuizen naar een nieuwe woning.

Ik vind de installatie van een wall charger best duur uitvallen. +/- 1000 euro op een offerte gekregen. Lijkt me waste of money voor slechts 2tal jaar.
Ik ben aan het overwegen om komende 2 jaar gewoon op 220V te laden. Hij gaf 13A aan overlaatst en laadde tegen 17km/u.

Mijn huidige setup is via een stopcontact aan de achterkant van het huis via een (niet-opgerold) verlengkabel naar de 220V kabel van Tesla. Ik weet dat dit niet ideaal is. Maar kan ik zo enkele jaren aanmodderen? Zijn er gevaren?

Is opladen via 220V (veel) duurder als via een wall charger?

Thx for the advice!

Groeten!
Gefeliciteerd met je Tesla Model 3.
 
  • Funny
Reactions: DutchTM3
Zou wel een giller zijn als er verschil zou zijn. Ik vermoed dat je denkt dat de Wall Charger (TWC) de SuperCharger is (SuC).
Haha, ja, ik denk dat een wall charger zo’n ding bij je thuis aan de muur is. Dus “Tesla Wall Charger/Connector”. En een SuC zo’n ding wat snel laadt en ook een stuk duurder is per kWh.
Tja, als hij een SuC bedoelde met wat hij een wall charger noemt, dan ben ik op het verkeerde been gezet :(
 
  • Like
Reactions: CJA Hulskamp
Gefeliciteerd met de 3!
Ik zou inderdaad ook niet langdurig via een gewoon 230V wandcontactdoos gaan laden. Ik zou een rode krachtstroom stekker* of een blauwe camping stekker en contactdoos monteren. Dat kun je waarschijnlijk zelf aansluiten en kost weinig en je kunt met 16A eenfasig laden.

*waarvan je alleen L1 aansluit
 
Gefeliciteerd met de 3!
Ik zou inderdaad ook niet langdurig via een gewoon 230V wandcontactdoos gaan laden. Ik zou een rode krachtstroom stekker* of een blauwe camping stekker en contactdoos monteren. Dat kun je waarschijnlijk zelf aansluiten en kost weinig en je kunt met 16A eenfasig laden.

*waarvan je alleen L1 aansluit
De UMC van de M3 kan niet aan die rode stekker.
 
Jawel hoor, geen probleem op drie fasen.
Plaatje van de M3 UMC. Ik heb ook zo'n enorme rode contactdoos(?) in de garage hangen maar dat past echt nooit.
Edit: never mind, er bestaan blijkbaar ook kleine versies van de rode. Dat wist ik niet.
 

Attachments

  • iu.png
    iu.png
    416.4 KB · Views: 405
Zou wel een giller zijn als er verschil zou zijn. Ik vermoed dat je denkt dat de Wall Charger (TWC) de SuperCharger is (SuC).
Nee, dat weet ik nog net wel :D. Het is zoals xtemerox zei: ik heb schrik dat de verliezen groter zouden zijn met mijn huidige set-up tov een TWC. Door warmte. En dus ook door die laad-modus vs sleep-modus blijkbaar.

De Fivari is inderdaad wel een interessante optie voor mijn probleem. Thx for the tip. Ik ga het grondig bekijken.
Ik ga ook kijken voor mijn verlengkabel te optimaliseren. Helaas is er wel degelijk nood aan een verlengkabel over 10 m voor aan mijn stopcontact buiten te geraken.

Ik ben alleszins nu wel geruster dat mijn huidige methode veilig is. Thx. Nu wil ik vooral kijken hoe ik zo weinig mogelijks inefficiënt oplaad tov een TWC.

Afgelopen nacht mijn Model 3 toch kunnen laden van 110 tot 290. Daarmee kan ik voort. Ik rij dagelijks 50-70 km schat ik zo.

Het is wel gek hoe snel je aan die zalige Tesla rijervaring en snufjes went. Alsof ik nooit anders gekend heb. Worth every penny so far.
Ik betrap mezelf wel op dat ik ook wel graag zo een model Y had gehad. Ach ja... De volgende mss :D
 
Ik laad al 2,5 jaar mijn Model X op een aan de muur gemonteerde Tesla Wall Connector, die aan een gewoon stopcontact verbonden is. Fluitje van een cent. Zelf gedaan, met een stuk verlengkabel die ik zelf had kapot gesneden met een heggenschaar :rolleyes:.
Om braaf te zijn stel je de TWC in op max. 13A.

Als je eenvoudig 3 fase in de garage hebt kost het weinig moeite om de TWC daarop aan te sluiten, daarvoor heb je geen installatie van 1K nodig. Ik heb geen 3 fase in de garage dus blijf enkelfase laden...

Laden met de TMC (Tesla Mobile Connector, het dingetje dat je met je Model 3 in de koffer kreeg meegeleverd) gaat ook, maar dan moet je dus de TMC thuis laten of telkens in de frunk gooien. Ik heb dat 2 maanden gedaan, en toen ging ik op weekend zonder de TMC en heb ik 30' aan een CHAdeMO paal staan laden op terugweg naar huis omdat ik dus niet op plaats van bestemming gewoon in een 230V stopcontact kon prikken. Sindsdien de TWC uit de doos gehaald en zelf gemonteerd.