TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

27.000 km update, 12v batterij probleem, waanzinnige service

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hotmint, Aug 30, 2014.

  1. Hotmint

    Hotmint Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    51
    Location:
    Groningen
    #1 Hotmint, Aug 30, 2014
    Last edited: Aug 30, 2014
    Beste (toekomstige) Tesla eigenaren,

    Ik ben sinds 13 december 2013 een gelukkige eigenaar van een parelmoer witte P85. Afgezien het feit dat ik (door eigen schuld) niet heb kunnen genieten van de mia/vamil regeling wil ik jullie meedelen dat ik echt waanzinnig tevreden ben over deze auto en de service van Tesla.

    De eerste 5 maanden heb ik de auto niet bij huis kunnen laden, maar na talloze onzinnige vergaderingen met mijn VVE heb ik sinds enkele maanden nu eindelijk een eenvoudige 16A rode stekker hangen bij mijn eigen parkeerplaats waar ik dagelijks de auto mee oplaad. Misschien niet zo veilig als een echt laadpunt, maar ik ben er tevreden mee.

    De auto heeft mij tot aan 16 augustus geen moment in de steek gelaten. Maar uitgerekend op deze dag, een dag dat er zo'n 30 familie leden op mij en de Tesla stonden te wachten vanwege een familie weekend ergens in the middle of nowhere op een boerderij in Overijssel, kreeg ik tijdens het rijden (9km van bestemming) plotseling allerlei enge meldingen in het scherm. Om een lang verhaal kort te maken, dit was het inmiddels beruchte 12V batterij probleempje, rijden was niet meer mogelijk. Na een lang telefoongesprek met Tesla service, en talloze resets, zat er niets anders op dan wachten op een oplegger die de auto zou ophalen.

    Omdat al mijn familie leden enorm zin hadden om nou eens te zien wat zo'n Tesla was, en hoe het rijd, was het natuurlijk redelijke kl*te om nu ineens te moeten opbellen om te zeggen dat de auto ermee ophield en nu moest wachten op vervangend vervoer. Ik had het verhaal uitgelegd tegen de zeer vriendelijke dame van Tesla, en deze heeft er uiteindelijk voor gezorgd dat niet alleen de auto werd opgehaald, maar ik kreeg tevens een volledige uitgeruste en opgeladen demo P85 mee om alsnog de familie te kunnen laten zien hoe waanzinnig het is om een Tesla te rijden.

    Gelukkig was ik redelijk dichtbij bestemming en werd ik tijdens het wachten opgehaald door een familielid. De oplegger kwam na 2.5 uur aanzetten bij mijn bestemming, de loaner afgeladen en vervolgens heeft (de ook zeer vriendelijke) chauffeur van dit bedrijf samen met mij mijn Tesla opgehaald. Het hele lullige van het verhaal is, we kwamen weer bij de auto aan en hij deed het weer, geen meldingen, niets meer :), maar toch maar meegenomen, omdat ik dit natuurlijk niet weer wil hebben.

    Helaas werd de volgende dag van mijn familie weekend abrupt beëindigt voor mij omdat mijn oma in Servië ernstig ziek werd. Snel heen gescheurd met een andere diesel auto en 4 dagen gebleven en weer terug. Omdat ik nieuwsgierig was naar mijn auto belde ik bij terugkomst eens op naar Tesla Tilburg omdat ik wilde weten of ze al iets hadden gevonden. Dit was niet het geval en omdat ik een geweldige loaner had was er (tenminste voor mij) geen haast bij.

    Na nog eens een dikke week te hebben rondgereden in deze loaner werd ik gisteren gebeld door Tesla met de mededeling dat mijn gehele batterij is vervangen voor een nieuwe, en dat de Tesla klaar is voor transport.

    Ik heb zojuist mijn Tesla terug gekregen, ik kan niet anders zeggen, Tesla is een geweldig bedrijf met een uitmuntende service. Ze hebben er daadwerkelijk alles aan gedaan om mij zo tevreden mogelijk te houden, en het minste wat ik kon doen is mijn ervaring over mijn auto en de service met jullie en misschien andere toekomstige eigenaren te delen.

    Conclusie:

    Na bijna 27.000 km en tot nu toe 1 voorval ben ik heel erg tevreden over de auto. En wat betreft de actieradius, helemaal top. Ik wist van te voren natuurlijk wel dat ik met mijn rechtervoet nooit 400km ga halen, maar met een gemiddeld verbruik van rond de 280 wh/km kan ik alsnog ruim mijn dagelijkse kilometers halen. Al met al raad ik deze auto echt iedereen aan, maar zodra mensen noodzakelijk minimaal 250 km per dag moeten rijden en dezelfde zware rechtervoet als ik hebben, dan zou ik deze auto niet aanraden. Maar ook dit zou geen gigantisch probleem hoeven zijn, mede door de pas geopende supercharger in Zwolle.

    DSC_0017.JPG DSC_0025.JPG IMG_0411.JPG
     
  2. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,652
    Location:
    Eindhoven
    Indrukwekkende service inderdaad!

    Terzijde (en eigenlijk misschien meer iets voor het verbruiksdraadje): Zou een S ipv een P met dezelfde zware voet minder verbruik laten zien en dus een hogere autonomie?
    (ik zit zelf met mijn S rond de 235Wh/km maar ik rij denk ik meer stadskilometers en trap daardoor niet zo diep in, dus niet te vergelijken).
     
  3. Right_Said_Fred

    Right_Said_Fred Model S - Sig. 283 EU

    Joined:
    May 11, 2012
    Messages:
    1,283
    Location:
    Gorinchem, Netherlands
    Ik zit met mijn P ook op 235 Wh/km gemiddeld in een jaar tijd (deze zomer is het zelfs 210 Wh/km) en ik houd me echt niet in.

    Vraagje aan topic starter: is uiteindelijk alleen de 12v batterij vervangen of het hele accu pack?
     
  4. Hotmint

    Hotmint Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    51
    Location:
    Groningen
    #4 Hotmint, Aug 31, 2014
    Last edited: Aug 31, 2014
    Ik ben hier wel nieuwsgierig naar, maar ik denk dat het verschil te verwaarlozen is. Het is wel zo dat ik de power die ik heb in een P ten opzichte van een S zeker dagelijks aanspreek, dus een iets hoger verbruik zal het wel zijn denk ik. Eigenlijk jammer dat ik als loaner een P85 meekreeg, anders had ik een mooie vergelijking kunnen maken! :) Ik had trouwens niet verwacht dat standaard velgen zo veel comfortabeler reden dan mijn 21 inch. Het is omdat ik het gewoon mooi vindt lijken, maar naar mijn mening verder alleen maar nadelen, qua verbruik merkte ik trouwens weinig verschil. Na 1500 km in de loaner een verschil van rond de 15 wh/km.

    - - - Updated - - -

    Zelf heb ik dit nog eens nagevraagd omdat het toch echt de melding van de 12v batterij aangaf. Maar er werd duidelijk gezegd dat het gehele accu pack is vervangen. Mijn standaard charge (80%) is trouwens ook met een aantal km gestegen, dus ik ga er van wel van uit dat het inderdaad om het volledige accu pack gaat.
     
  5. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,652
    Location:
    Eindhoven
    Nu ik er wat langer over nadenk, de momenten waarop je meer vermogen gebruikt dan met een S zijn natuurlijk maar heel kort dus zullen op het totaal niet veel uitmaken inderdaad.
    15 Wh/km verschil met 19" velgen, dat is toch een verbruiksverschil van 5% (t.o.v. 280Wh/km), dat valt in de lijn der verwachting. Merkte je veel verschil qua wegligging tussen de 21" en 19" inch?

    Mooi dat je een hele nieuwe accu hebt gekregen en hopen dat dit probleem niet meer voorkomt!
     
  6. Hotmint

    Hotmint Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    51
    Location:
    Groningen

    Misschien raar, maar ik had echt het idee dat de 19" meer grip hadden dan de mijne, maar dan moet ik er wel bij zeggen dat ik bezig ben met mijn 2e set achterbanden, en deze zijn alweer bijna af(!). Mede hierdoor heb ik het wel een beetje gehad met mijn 21", en daarbij komt ook nog dat ik aan alle 4 de velgen inmiddels schade heb :). Nee, ondanks de (naar mijn mening) veel mooiere look, zou ik toch niet weer kiezen voor 21".
     
  7. Highkick

    Highkick Grinning SRV-man

    Joined:
    Nov 22, 2013
    Messages:
    194
    Location:
    Oirschot
    De 21" michelins PS2 zijn superieur tov de Continentals, IMHO... zeker als de weg nat is.

    Om schade aan de velgen te voorkomen, heb ik alloygators geinstalleerd. Die kunnen schade voorkomen, maar ook maskeren. Ik denk dat ik ze elk jaar moet vervangen.... ze zien er niet meer uit, maar ze doen hun werk perfect.... Er komt wel vuil achter, dus ik ben benieuwd hoe de velg eruit ziet nadat ik ze er af haal, maar het zal zeker niet slechter zijn als ik ze niet had.... alle 4 de velgen zijn al flink geraakt... (meestal door mijn vriendin, natuurlijk :cool:)
     
  8. Right_Said_Fred

    Right_Said_Fred Model S - Sig. 283 EU

    Joined:
    May 11, 2012
    Messages:
    1,283
    Location:
    Gorinchem, Netherlands
    Poeh, hier na 33.000 km op 21 inch nog steeds op eerste set banden. Wel afgewisseld met 21 inch winterbanden (Pirelli). Zomer- en winterset hebben beide nog veel profiel, wel voor en achter omgewisseld bij de zomerset. Dus ik doe met de winterbanden nog zeker twee seizoenen en met de zomerbanden nog zeker een seizoen. Dan zit ik op 80.000 km voordat ik weer eens nieuwe banden moet halen. Kwestie van veel snelwegkilometers en niet te veel in de bochten hangen. Hard optrekken doe ik wel bij elk stoplicht en na elke inhalende vrachtwagen.

    Heb één keer schade gehad aan beide velgen rechts door stomme fout (inparkeren in vak dat half zo breed was als de Tesla). Dat is op kosten van Tesla verholpen (anders €200) omdat ik nog wat tegoed had. Merk dat het sindsdien toch vrij eenvoudig is om de velgen mooi te houden: ruim parkeren of gewoon half op de stoep, en bochten langs stoepranden niet te krap nemen.
     
  9. Xighting

    Xighting Member

    Joined:
    Mar 25, 2014
    Messages:
    34
    Location:
    Brabant
    Vandaag helaas hetzelfde probleem met de 12v batterij gehad. Na een tijdje deden de schermen het helemaal niet meer. Rijden niet mogelijk.

    Na een belletje met Tesla is een monteur met autoambulance gekomen en heeft na een oplaadpoging de auto meegenomen. Een nieuwe Mercedes loaner is het resultaat.

    Afgelopen middag veel door Tesla Assistance gebeld omdat ze op de hoogte gehouden wilden worden van de vorderingen omdat ze mijn Tesla niet meer konden zien in het systeem. Ook dat vind ik een groot pluspunt. Als klant weet je dan gewoon dat het niet bij het eerste belletje is gebleven en dat ze er echt mee bezig zijn.

    Afgezien van het ongemak ben ik super tevreden over de service (en de auto natuurlijk).
     

Share This Page