Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

3 fasen laden goedkoper dan 1 fase

This site may earn commission on affiliate links.
Drie fase laden geeft de mogelijkheid met 11 kW te laden met de Tesla model 3. Dat is tevens het maximum wat Tesla Model 3 aan kan. Dat is uit het net opgenomen vermogen bij 3x16A bij 230V. Praktisch gezien zijn er nog rendementsverliezen in de AC naar DC converter van ca 5% en vaak is de spanning ook lager afhankelijk van de lokale spanning die ook nog een duit bijdraagt aan de verliezen. Typisch is iets tussen 10 en 10,5 kW wat uiteindelijk in de batterij terecht komt. Ik reken met: 10,2 kW. Eenzelfde verhaal is te houden bij 1 fase laden zodat daar het vermogen tussen 3,3 en 3,5 kW beschikbaar is voor de batterij. Ik reken met: 3,4 kW.

Hoewel je kan denken dat 3,4 kW voldoende is voor je Tesla omdat je elke dag/nacht misschien wel gemakkelijk je batterij kan laden met 60% van de capaciteit wat bij de LR 60% van 75 kWh = 45 kWh wat 13,2 uur laadtijd is en bij 60% van de SR 50 kWh 8,8 uur. In de praktijk is het reeds ruim voldoende voor veel gebruikers voor dagelijks gebruik. Bij 11 kW zijn deze laadtijden uiteraard 3x korter. En dat scheelt drain verliezen.

We maken daarvoor een rekensommetje. Stel je bent een 20.000 km/jaar rijder. En je laadt alleen thuis. We nemen voor het gemak een gemiddeld ruim verbruik van 180 W/km ( inclusief verwarming/koeling e.d.), dus moet je ca 3600 kW/jr laden.

Doe je dat op 3 fasen, dan is dat ca 353 uur/jr, doe je dat op 1 fase dan duurt dat ca 1059 uur/jr. Gedurende het laden wordt niet geslapen door Tesla en het extra verbruik is dan 200 W/u meer gedurende 1059 - 353 = 706 uur ofwel 141 kW meer verlies. Zodat feitelijk ook meer geladen moet worden dus is er uiteindelijk cumalatief nog ca 44 uur of 150 kW meer nodig is op 1 fase dan op 3 fasen. Op 1 fase kost laden dus 150 x ca 0,20 ct/kW = €30,-/jr extra i.v.m. 3 fasen in dit voorbeeld. Naarmate er repectievelijk meer of minder wordt gereden c.q. geladen neemt dit verschil evenredig toe of af. Op zich is dit misschien nog geen reden om over te schakelen op 3 fasen, maar wel iets om mee te nemen in alle andere overwegingen om dat te doen.

De meeste nieuwere huizen hebben een 3 fase aansluiting tot aan de meterkast. Mijn huis gebouwd in 1974 had dat al, maar de groepenkast was maar aangesloten op 1 fase. Bij een verbouwing heb zelf ooit de groepenkast vervangen door een 3 fasen uitvoering zonder deze echt aan te sluiten op 3 fasen. Het werkelijke aansluiten op 3 fasen was daarom eenvoudig omdat alleen de netbeheerder daar de meter voor moest vervangen en 3 hoofdstoppen van 25A erin moest zetten. Die kosten uitgevoerd door de netbeheerder waren in 2017 slechts € 250,-. Voor anderen kan een noodzakelijke ombouw van een 1 fase groepenkast naar een 3 fasen een stuk duurder uitvallen.

Een gewone 3 fasen aansluiting kost aan vastrecht evenveel als een 1 fase aansluiting. Vaak wordt ten onrechte 3 fasen al meteen als een krachtaansluiting betiteld die 3x meer aan vastrecht kost. Een 3 fasen aansluiting wordt echter pas een krachtaansluiting als de 3 hoofdzekeringen meer dan 25A worden. Verder moet de verhouding groepen zekering vs hoofdzekering minimaal 1,6 zijn wat impliceert dat bij een 25A hoofdzekering een groep voor maximaal 16A afgezekerd mag zijn. Dus is 11 kW ook tevens het maximaal toegestane laadvermogen. Indien middels een slim laadpunt de hoofdstroom wordt bewaakt en die de laadstroom terugregeld kan eventueel naar hogere vermogens worden uitgeweken voor een laadpunt voor b.v. een model S of X die 16,5 kW aankan. Zelf heb ik een DIY slim laadpunt maar ga toch niet verder dan 11 kW, maar kan dan ook tegelijk electrisch koken zonder dat de hoofdzekeringen kapot gaan mocht er geladen worden.
 
De ombouwkosten zijn tegenwoordig best hoog door de type ALS (type B) die gehanteerd worden. Ombouwkosten zijn nu circa 750 euro.
Die 3 fasen ALS kost € 149,- als dat samen met de rest van het ombouwen slechts € 750,- kost valt mij dat nog reuze mee tenminste als je dat laat uitvoeren door een erkend bedrijf. Ik heb het zelf gedaan maar heb nog geen type B geïnstalleerd. Ik begrijp dat het voor een openbaar laadpunt van belang is. Voor mijzelf zie ik daar weinig praktisch nut in.
 
Heeft te maken met (lek)stroom van je auto, en dan niet het juiste gedeelte omdat rubberen banden niet zo goed geleiden.... lijkt me wel nuttig.
In principe hangt de auto aan aarde, als hij aan de laadpaal hangt. Dus die is keihard geaard. De lekstroom is ter beveiliging voor het geval je met tengels aan onder hoogspanning staande delen komt, in welk geval bij 30 mA lekstroom het net moet uitschakelen. De lekstroombeveiliging van een normale lekstroomschakelaar kan echter verpest worden omdat er theoretisch een DC component kan lopen indien de scheiding van de AC-DC converter in de auto onvoldoende is gewaarborgd door het ontwerp of omdat er iets kapot is gegaan.
Daarom schakelt een type B schakelaar ook af als er meer dan 6 mA DC stroom lekstroom loopt. Soms garandeert de autofabrikant dat ze dat zelf bewaken maar meestal niet. Hier gaat het over aansprakelijkheid, dus meestal garanderen ze niets.
 
Dan hoop ik voor je dat er nooit een Renault Zoe bij je komt laden ;)


Type B aardlekbeveiliging
Bij het toepassen van een aardlekbeveiliging voor een pv-systeem zal een type B moeten worden gebruikt volgens bepaling 712.530 van NEN 1010:2015.

Uitzonderingen voor het niet toepassen van een type B aardlekbeveiliging zijn:

  • Er is een galvanische scheiding tussen het DC-circuit en het AC-circuit aanwezig, veelal in de vorm van een transformator.
  • Tussen de omvormer en de aansluiting op de verdeelinrichting is een scheidingstransformator geplaatst.
  • Volgens de productspecificatie van de fabrikant is geen type B aardlekbeveiliging noodzakelijk.
Wordt aan een van de uitzonderingen voldaan dan kan worden volstaan met een aardlekbeveiliging van het type A.

Bron: Installatiejournaal
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Robipad
Laden met het maximale vermogen van een lader is ook efficiënter dan op deellast laden.
Dat is ook de reden dat ik met mijn classic met duolader thuis op 11kW laad, dan wordt 1 van de 2 laders maximaal gebruikt met maximaal rendement. In het buitenland kan je vaak AC laden met 22kW, dat geeft even weinig laadverlies.
Dit zal een stuk meer verschil in kosten opleveren dan 30 euro/jaar.
 
In ons jaren 30 huis was de hoofdzekering ook al voorbereid voor 3-fasen. Toen wij het huis kochten en volledig renoveerden heb ik meteen een nieuwe meterkast, gebaseerd op 3 fasen, laten installeren.

Ik heb tot 2018 nooit daadwerkelijk de 3-fasen door de netbeheerder (Stedin) laten aansluiten omdat ik het niet nodig had en het tariefverschil tussen het 1 fase en 3 fasen tarief is er, dacht ik, pas een paar jaar geleden afgehaald.

Eind 2018 Stedin laten langskomen om er 2 zekeringen (25A) bij te laten plaatsen en aansluiten op de hoofdschakelaar. Werkje van 15 min maar mocht netjes €285 aftikken voor 2 smeltzekeringen..... en 2 blauwe en 2 bruine draadjes van 50cm.


Nu laad ik in de nacht met 11kw en dat is wel een luxe e nog goedkoper ook blijkt. :cool:
 
  • Informative
Reactions: Robipad
Toen ik de Tesla kreeg zag ik er behoorlijk tegen op om een 11kW-lader aan te leggen. Ik heb een oud huis, dus er moet een andere meterkast komen en een dikke kabel naar buiten getrokken te worden waarbij alles weer netjes weggewerkt wordt. Vooral dat laatste is wel een dingetje waar ik de gemiddelde kabeltrekker niet aan laat komen, ik wil geen smerige grijze buizen op de muur geklikt hebben.
Voorlopig maar even aankijken in hoeverre ik dagelijks uitkom met 1 fase. Blijkt inderdaad ruim voldoende om dagelijks weer een volle accu te hebben.
 
Ik heb meteen na de aanschaf van de M3 in september een TWC aangelegd. Op 3 fasen, via een (stikdure) kWh meter, een automaat en een type B aardlekschakelaar. Gewoon met een 5 aderige 4mm2 rubberkabel thv de meterkast door de muur naar buiten, linksaf naar de voordeur in grijze pijp. Form Follows Function, zullen we maar zeggen. Een paar uur werk en nooit spijt van gehad. Ik laad de auto standaard op vanaf 23:00 met 8A. Daarmee belast ik mijn installatie minimaal, gebruik ik laagtarief en is de auto toch elke nacht vol, zelfs als 'ie bijna leeg was.
 
Ook geen seconde spijt dat ik met twc op 3 fasen kan laden. Toch al enkele keren meegemaakt dat ik in het midden van de nacht met een lege batterij thuis kwam en in de morgen opnieuw heel wat kilometers moest doen. Leuk dat op die enkele uren je batterij weer zo goed als vol is. Scheelt je gemoedsrust en ook de kostprijs van een supercharger is 3 maal hoger dan hetgeen ik thuis betàal. Moet je ook in rekening brengen. Ik laad hem standaard op 11kw op. Lijkt mij het meest efficiënt als ik teslafi mag geloven.
 

Attachments

  • Screenshot_20200122-121144_Chrome.jpg
    Screenshot_20200122-121144_Chrome.jpg
    266.8 KB · Views: 181
Ook geen seconde spijt dat ik met twc op 3 fasen kan laden. Toch al enkele keren meegemaakt dat ik in het midden van de nacht met een lege batterij thuis kwam en in de morgen opnieuw heel wat kilometers moest doen. Leuk dat op die enkele uren je batterij weer zo goed als vol is. Scheelt je gemoedsrust en ook de kostprijs van een supercharger is 3 maal hoger dan hetgeen ik thuis betàal. Moet je ook in rekening brengen. Ik laad hem standaard op 11kw op. Lijkt mij het meest efficiënt als ik teslafi mag geloven.
Thuis, als ik de zonnepanelen niet meereken, betaal je 21 ct/ kWh. Bij de SuC betaal je in NL 25 of 30 ct/ kWh. Veel verschil is dat niet.
Ionity gaat 79 c/kWh rekenen. Herinneren jullie deze artikel nog:
Tesla maakt superchargen stervensduur

maar liefst 28 ct/kWh!!;) Hoeveel vraagt Ionity ook alweer?

De nieuwe kop van hetzelfde blad:
https://www.autoblog.nl/nieuws/natuurlijk-accu-opladen-ev-binnenkort-schreeuwend-duur-136782:D