Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

360 snelweg-kilometers haalbaar?

This site may earn commission on affiliate links.
er zijn maar 3 oplossingen: supercharge, supercharge en supercharge (had ik supercharge al genoemd?)
Terugkomend uit België moet de rit wél via Oosterhout, Eindhoven, Tilburg of Urmond gaan. Daar aangekomen hoef je op de redelijk lege accu hooguit 100km range bij te laden dat je ongeveer 5 minuten kost. Voller laden kost alleen maar tijd, afkoppelen en wegwezen. GRATIS. Ben je in de ochtend voor op schema, dan laadt je op de heenweg bij. Kop koffie halen en je kunt weer door.
Er is nog een vierde oplossing naar mijn mening :tongue:. Het zou kunnen dat op jouw 14daagse-route geen SuperCharger gemakkelijk aan te doen is... dan is er ongetwijfeld een CHAdeMO waarvoor dat wel geldt. Dat gaat een tikje minder snel dan een echte SuperCharger maar waarschijnlijk is een half uurtje daar ook ruim voldoende.
O ja, en ik rij zo'n 85.000km per jaar met de MS en heb de range ook nog niet als een echte beperking ervaren.
 
Je ziet in alle antwoorden mooi het verschil tussen de (nog)-niet-Tesla rijder en de ervaren-Tesla-rijder. Range anxiety. Niet ervaren: twijfel. Wel ervaren: geen twijfel. Conclusie: drempelvrees, dus lekker gewoon doen! Als junior member met 6 maanden Tesla ervaring herken ik de zorg van tussentijds bijladen. Ja, eerlijk is eerlijk, je moet meer plannen, maar idd met name vanwege bijvoorbeeld de Fastned stations met Chademo lader, wordt de noodzaak tot plannen echt steeds minder.

Wat ik in ieder geval niet zou willen: steeds me moeten afvragen of ik de terugweg wel zou halen... Gewoon even bijladen dus. Zoals je al veel leest: niemand heeft spijt :smile:.
 
Bedankt voor jullie reacties!

Ja ik weet dat er meer parameters zijn dan snelheid en afstand zoals temperatuur, tegenwind, bandenmaat, gewicht in de auto etc. Laden op bestemming is op dit moment helaas echt niet mogelijk. Het probleem is zoals HWS al een beetje aangeeft dat ik nu in mijn huidige auto ook een beetje een speedjunkie ben.

Ik moet denk ik bij mezelf nagaan of ik het er voor over heb om langzamer aan te doen of bij een SuC stoppen om bij te laden.

Kwartiertje stoppen bij de supercharger, even wat mails afwerken en je bent weer onderweg
 
Tja... allemaal afwachten hoe slecht het is om een accu vaak bijna leeg te rijden. Ik schat in dat mijn accu inmiddels ca. 250 maal beneden de 10% SoC is geweest. En ik kan niet zeggen dat ik nu een accu heb die het minder doet dan de andere MS-rijders hier. Wel is het vrijwel altijd zo dat na aankomst de accu direct aan de lading is gegaan.
 
Inmiddels ben iets meer dan een jaar ook de 50k voorbij. Veel ritten Lelystad-Groningen gedaan met 130km/u. Met 100% range schat ik in dat net over de 300 km haalbaar is. Maar eerlijk gezegd vind ik soms wel eens jammer dat ik zo weinig gebruik maak van de Superchargers. Op de een of andere manier vind ik het altijd leuk en heb al een aantal keer leuke gesprekken gehad met mede Tesla rijders.
Vorige week zelfs noodgedwongen een keer bij Fastned moeten laden. Ook dat ging veel sneller dan ik dacht. Ik kreeg net een telefoontje en voor ik het door had, had ik 15% meer geladen dan ik nodig had.
 
Heb toch al een paar keer de 390 kilometer bereikt op de snelweg (en niet aan een bompa stijl van 90 km/uur) - maar even goed leeg gereden met max. van 190km (dan wel met constante snelheid van boven de 200km/uur). Rijstijl, verkeer en weer spelen een rol.
 
Vandaag met net geen 90% SoC (323 km bij vertrek) met de 70 vertrokken naar Delft.... regen / natte sneeuw 2 a 3 graden celcius... daar aangekomen, geparkeerd, een paar uur later weer naar huis.. verwarming aan en met nog 30 km over weer thuis gekomen na een rit van 250 km... waarbij even 83 km / u (Rdam) en een stukje 103 km / u (ook omgeving Rdam) en het grootste deel 133 km / u op de cruise control stond dus....
Met 90% van een 70 kun je op een dag van vandaag 250 km (+30) rijden zonder je in te houden en / of te laden... dit vertalen naar een 90 dan kom je toch een heel eind richting de 360, zeker als je een range charge zou doen en vooraf al voorverwarmd hebt....
 
Vandaag met net geen 90% SoC (323 km bij vertrek) met de 70 vertrokken naar Delft.... regen / natte sneeuw 2 a 3 graden celcius... daar aangekomen, geparkeerd, een paar uur later weer naar huis.. verwarming aan en met nog 30 km over weer thuis gekomen na een rit van 250 km... waarbij even 83 km / u (Rdam) en een stukje 103 km / u (ook omgeving Rdam) en het grootste deel 133 km / u op de cruise control stond dus....
Met 90% van een 70 kun je op een dag van vandaag 250 km (+30) rijden zonder je in te houden en / of te laden... dit vertalen naar een 90 dan kom je toch een heel eind richting de 360, zeker als je een range charge zou doen en vooraf al voorverwarmd hebt....

Mooi! Dit zou betekenen dat je met 100% toch zo op 300 km zit.
Weet je toevallig nog het gemiddelde energiegebruik over die route? Of het totaal aantal gebruikte kWh dat je uit de 90% lading hebt kunnen halen?
 
Met 90% van een 70 kun je op een dag van vandaag 250 km (+30) rijden zonder je in te houden en / of te laden... dit vertalen naar een 90 dan kom je toch een heel eind richting de 360, zeker als je een range charge zou doen en vooraf al voorverwarmd hebt....
Dat lukt echt niet met een 90D aan 133KM/uur. Nu al veel stukken gedaan op AP aan 110km/uur waarbij 300KM op 90% SoC een uitdaging is aan huidige temperaturen. Mogelijk in het platte Nederland en zonder wind (of rugwind) dat je naar de 133KM/uur kan gaan maar echt niet in Belgie, Frankrijk en Duitsland. Voor 300KM te rijden moet je 240Wh/km doen met 90% SoC op een 90D. Mogelijk in de zomer dat dit inderdaad eenvoudig is zonder met iets rekening te houden. Maar nu, spijtig genoeg cruise op 110 - 115KM/uur

Een 70 zit gewoon veel lager in verbruik heb van andere gehoord. Dus vraag me af of een 90 dan wel zo een goede keuze is... Denk dat een 70 beter in prijs zit, zeker omdat hier ook meer bruikbare batterij in zit in verhouding met een 90 zoals op het engelse forum te lezen is.
 
Last edited:
Er gaat hier toch niet beweerd worden dat met dezelfde rijstijl en snelheid een 70 een grotere range heeft dan een 90? Dat kan echt niet waar zijn!

Nee, zou ik ook vreemd vinden. Maar John is zeker weten ook geen gemiddelde verbruiker, iets met stiekem veel geoefend met zuinig rijden in n Zoe geloof ik...

Ik moet echt heel erg m'n best doen om op de snelweg onder de 250wh te blijven momenteel. M'n best doen is helaas geen 130 op de cruise control. Betekend gewoon dat 300 km uit mijn 85 (effectief 75)kWh accu met 100% laden het maximale is. 260/270 km uit 90% is voor mij echt een nette score met deze temperaturen.

Ik verwarm interieur dan voor in de ochtend, rij max 120 grotendeels op de AP, verwarming op 22 en in t begin even stoelverwarming aan. In de middag rij ik koud weg en moet ie interieur en vaak opende accu verwarmen.