Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

360 snelweg-kilometers haalbaar?

This site may earn commission on affiliate links.
Nee, zou ik ook vreemd vinden. Maar John is zeker weten ook geen gemiddelde verbruiker, iets met stiekem veel geoefend met zuinig rijden in n Zoe geloof ik...

Ik moet echt heel erg m'n best doen om op de snelweg onder de 250wh te blijven momenteel. M'n best doen is helaas geen 130 op de cruise control. Betekend gewoon dat 300 km uit mijn 85 (effectief 75)kWh accu met 100% laden het maximale is. 260/270 km uit 90% is voor mij echt een nette score met deze temperaturen.

Ik verwarm interieur dan voor in de ochtend, rij max 120 grotendeels op de AP, verwarming op 22 en in t begin even stoelverwarming aan. In de middag rij ik koud weg en moet ie interieur en vaak opende accu verwarmen.

Ik weet dat het de helft van de test is en dat ik het ook in omgekeerde volgorde moet doen (van 100% naar 0% en dan kijken hoeveel kWh ik er uit kan halen), maar kort geleden heb ik van 0% naar 100% geladen en gaf hij aan dat 67,16 kWh was geladen. Omdat ik nog iets van 60 Kw max power had had ik nog wel iets meer gekund. Maar stel 67,5 kWh effectief op een als 70 kWh gedocumenteerde 70D betekent een gunstige verhouding. Het verschil met effectief 75 kWh uit een 85 is dan niet zo groot als je erbij ook bedenkt dat de 70D efficiënter in verbruik is.
 
Er gaat hier toch niet beweerd worden dat met dezelfde rijstijl en snelheid een 70 een grotere range heeft dan een 90? Dat kan echt niet waar zijn!
Nee maar er is een verschil. Het lijkt alsof zo'n 90 best wat meer gewicht aan boord heeft waardoor het eigenlijk in verhouding niet zijn meerwaarde waard is. Een 70 gaat gewoon zuiniger rijden, je krijgt er niet meer uit, maar je Wh/km is gewoon veel lager. Dit heeft Bjørn Nyland ook op youtube aangetoond dat deze bijzonder goede waarde neerzet de 70 terwijl je er met een 85/90 achter rijdt aan een hoger verbruik.


De testen die ik gedaan heb is door op een baan helemaal alleen te rijden, dus vol in de wind en niet op een drukke autostrade (Frankrijk). Zonder stoppen, zonder afritten en uiteraard met meer hoogte verschil als in Nederland. Zetelverwarming aan op stand 1 en verwarming op 19 graden en geen extra gewicht in de wagen buiten een laptop, de juice booster en een klein 7KG koffertje met kleren. Al bij al inclusief met mij onder de 100 KG extra gewicht. Ook was het battery pack lekker warm (SUC) en tijdens de SUC stond die op 24 graden. Daarna een tijdje zelfs uit tot het te koud werd en dan die 19 graden. Owja en range mode stond gewoon aan.

Dit is gewoon de praktijk die ik dagelijks ervaar met de tesla en buiten het forum van anderen ook hoor. Hier zitten gewoon enkele rijders op die super zuinig kunnen rijden of komen enkel buiten wanneer ze rugwind hebben :) Ik rij gewoon op AP. Ben tevreden van de range... Maar 360KM autostrade rijden moet je niet aan 130KM/uur doen, maar aan 110KM/uur in normale omstandigheden (voor de tijd van het jaar). Als het een ideaal weer is, juiste luchtvochtigheid, juiste windrichting etc... dan kan je de snelheid omhoog halen. Dat zie je mooi op de trip meter en je hebt tijd genoeg om bij te stellen om met 0-5% toe te komen.


Die aangepaste snelheid rijden doe ik met plezier, maar soms lijkt het alsof niet iedereen hier helemaal correct is met te vertellen hoe ver je geraakt met welke rijstijl. De "mantel der liefde" zeker?
 
Last edited:
Die aangepaste snelheid rijden doe ik met plezier, maar soms lijkt het alsof niet iedereen hier helemaal correct is met te vertellen hoe ver je geraakt met welke rijstijl. De "mantel der liefde" zeker?

Mee eens, het juiste antwoord op de vraag van de topic starter is: nee, 360km heen en weer a 130km/h zonder te laden onderweg - ongeacht het seizoen en de omstandigheden - is niet mogelijk. Op winterse dagen of bij harde wind of regen zul je ofwel moeten bijladen, ofwel met lagere snelheid moeten rijden.

De vraag is dan hoeveel van die 360km ritten per jaar je dan rustiger aan zult moeten doen, of anders zult moeten plannen om te kunnen laden, en of je bereid bent om hiervoor een compromis te sluiten.
 
Mee eens, het juiste antwoord op de vraag van de topic starter is: nee, 360km heen en weer a 130km/h zonder te laden onderweg - ongeacht het seizoen en de omstandigheden - is niet mogelijk. Op winterse dagen of bij harde wind of regen zul je ofwel moeten bijladen, ofwel met lagere snelheid moeten rijden.

De vraag is dan hoeveel van die 360km ritten per jaar je dan rustiger aan zult moeten doen, of anders zult moeten plannen om te kunnen laden, en of je bereid bent om hiervoor een compromis te sluiten.
Dit is tenminste een duidelijk antwoord.

Iets dergelijks heb ik ook moeten uitleggen mbt. de gekochte Tesla. Je moet je rijritme aanpassen (buitenland) en voor alleen Nederland (< 300km / dag) is elektrisch rijden helemaal geen probleem met een Tesla.