Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Velen op dit forum zijn hun 4e jaar Model 3 ingegaan. Ik verwacht dat ik niet de enige ben die zich de vraag heeft gesteld wat te doen:
  1. Heerlijke auto en nog steeds zijn tijd up to date. Dus nog lang van genieten, na 5 jaar overzetten naar privé of overnemen uit de lease.
  2. Nog 1 jaar profiteren van 4% bijtelling en dan zien we wel wat de restwaarde doet en wat er dan te koop is.
  3. Nu profiteren van de hoge inruilwaarde en inruilen voor de spotgoedkope en ruime MY RWD.
  4. Als het even kan verkopen, lease beëindigen en eindelijk iets anders dan een Tesla.
  5. Ik ben de M3 al kwijt.
Ik ben, ook na een proefrit in een MY, gegaan voor doorrijden en naar verwachting langer dan 5 jaar. 115.000 bijna probleemloze kilometers, geen kraakje, veel praktisch en spotgoedkoop rijplezier. Qua kosten compenseert de hoge inruilprijs het huidige 4% voordeel (nog) niet.

Wat zijn jullie overwegingen?
 
  • Like
Reactions: Rqcg and SR89
Lol. Ik blijf steken na punt 2. Daar staat een stop. Fantastische auto, enige kleine probleem is vanwege gezondheid van ega een lage instap. Maar dat weegt niet op tegen de rest. Y is zeer aanlokkelijk, maar de ratio 4% bijtelling tot halverwege 2024 overwint. PS mijn BV heeft hem gekocht (dank BV). Dus volgend jaar over naar prive, verkopen, Y kopen? Ik weet het nog niet, zien we dan!
 
Velen op dit forum zijn hun 4e jaar Model 3 ingegaan. Ik verwacht dat ik niet de enige ben die zich de vraag heeft gesteld wat te doen:
  1. Heerlijke auto en nog steeds zijn tijd up to date. Dus nog lang van genieten, na 5 jaar overzetten naar privé of overnemen uit de lease.
  2. Nog 1 jaar profiteren van 4% bijtelling en dan zien we wel wat de restwaarde doet en wat er dan te koop is.
  3. Nu profiteren van de hoge inruilwaarde en inruilen voor de spotgoedkope en ruime MY RWD.
  4. Als het even kan verkopen, lease beëindigen en eindelijk iets anders dan een Tesla.
  5. Ik ben de M3 al kwijt.
Ik ben, ook na een proefrit in een MY, gegaan voor doorrijden en naar verwachting langer dan 5 jaar. 115.000 bijna probleemloze kilometers, geen kraakje, veel praktisch en spotgoedkoop rijplezier. Qua kosten compenseert de hoge inruilprijs het huidige 4% voordeel (nog) niet.

Wat zijn jullie overwegingen?
Ik heb mijn M3 LR omgeruild voor een MYP. En nog geen seconde spijt van. :)

Op dit moment ken ik geen ander merk dat mij hetzelfde rijgevoel kan geven, dus de keuze voor opnieuw een Tesla was vlug gemaakt. Dat kan binnen enkele jaren natuurlijk anders zijn.
 
Ik blijf ook rijden. Hogere bijtelling en weg winst. En wellicht gaan ze naar prive en geen meer op de zaak (denk zelfs slimmer ondanks de 4% hogere vennootschapbelasting, ). Is prima auto en inderdaad spotgoedkoop rijden. En toch wel beetje verslaafd aan de P versie.......nodig nee, maar o zo lekker rijden.

Als die nu komt met de Model 3 plaid (ooit geroepen door Musk), dan ga ik wel serieus kijken (S vindt ik gewoon te groot). Wordt dan gevalletje voor de heb en omdat het kan. Verder zinloos, maar van die zinloze dingen heb ik toch al het nodige gekocht. Ken mezelf inmiddels al iets beter :rolleyes:.
 
Ik heb mijn M3 LR omgeruild voor een MYP. En nog geen seconde spijt van. :)

Op dit moment ken ik geen ander merk dat mij hetzelfde rijgevoel kan geven, dus de keuze voor opnieuw een Tesla was vlug gemaakt. Dat kan binnen enkele jaren natuurlijk anders zijn.
Voor mij exact hetzelfde verhaal - met als “rationeel” argument (yeah, right) dat nu mijn oudste zoon richting de 2 meter gaat, hij echt niet meer past in de Model 3 achterin.
 
Goed en relevant nieuw draadje T-Rob!

Ik zou het liefst de 5 jaar volmaken in de M3 LR AWD FSD die ik nu heb. Zalige reisauto. Maar vanwege gezinsuitbreiding mocht ik nu eerder van mijn werkgever een grotere auto kiezen.

Dus: Tesla MY RWD met trekhaak en zonder EAP/FSD besteld. Liefst zou ik weer voor een LR AWD gaan, maar de EUR 16.000 meer kon ik niet aan mezelf verkopen. Zowel het leasebedrag als de bijtelling is dan flink hoger (samen ~ EUR 300 netto / maand hoger).

Van 1 ding spijt als ik kijk naar mijn M3: ik had nooit de FSD moeten nemen 4 jaar geleden. Zeer beperkte meerwaarde.

Als ik de MY een tijdje gereden heb zal ik een vergelijkingsreview plaatsen.
 
Last edited:
  • Like
Reactions: T-Rob
Voor mij exact hetzelfde verhaal - met als “rationeel” argument (yeah, right) dat nu mijn oudste zoon richting de 2 meter gaat, hij echt niet meer past in de Model 3 achterin.

En hier nog een M3 => MYP-er. Vorig jaar nog de 3 verkocht om de hausse van lease-wagens voor te zijn en nog enigszins goede prijs te krijgen (eigendom in BV), en naar een MYP gegaan.
Rationalisatie daarnaast was dat mijn maart '19 versie geen trekhaak had, dus dit was een (nogal omslachtige) manier om een trekhaak te krijgen :)
 
  • Like
Reactions: T-Rob
We nemen de Model 3 over na 4 jaren renting, want vrij lage kilometers, lage overnameprijs (vooraf afgesproken) en m'n vrouw wilt/hoeft geen Model Y.

De Model X is al even uit de renting en voorbij de 215000km, maar rijd nog altijd goed. Ik wil wel een Plaid, maar kan ook niet ontkennen dat vervanging nu nodig is...
 
  • Funny
Reactions: Enzo63
Eind volgende maand loopt mijn 4-jarige leaseovereenkosmt af. Eind augustus vorig jaar stond ik op het punt om privé een Model Y LR te bestellen, want mijn leasebedrag was niet toereikend, dus zou ik moeten bijbetalen. Plus de forse bijtelling. Na diverse rekensommetjes was ik tot de conclusie gekomen dat zelf kopen (en van mijn werkgever een mobiliteitsbudget krijgen) voordeliger zou zijn.

Maar op het allerlaatste moment (1 september gingen we op vakantie en voor die tijd wilde ik het geregeld hebben) kwam het bericht over de Model Y RWD. Sommetjes opnieuw gemaakt. Geen eigen bijdrage, lagere bijtelling. Nog steeds waarschijnlijk iets goedkoper om zelf te kopen, hoewel met de huidige elektriciteitstarieven het verschil steeds kleiner wordt. Nog wel even getwijfeld vanwege de mindere range, maar uiteindelijk de knoop doorgehakt en een MY RWD als leaseauto besteld. Hopelijk eind volgende maand of in maart geleverd....
 
  • Like
Reactions: wooter
Wij gaan voor 1. Dat was altijd het plan en wij hebben in de afgelopen 4 jaar geen reden gevonden om daar van af te wijken. Het is een prima auto. Mocht er een schip met geld binnenlopen dan wordt de stokoude Mini omgeruild voor een MY. Alhoewel, dan moet ik er wel een TWC bijplaatsen..... :)
 
Goedenmorgen, hier ook heel happy met de 3. Volgend jaar februari is het zover... heb ik deze 5 jaar. Plan om deze naar privé te doen (met taxatie rapport). Dan MY.. twijfel alleen over uitvoering.. vind alleen Midnight Cherry Red mooier dan Red Multi-Coat.... duur verhaal voor kleur...

Daarnaast is 4-wiel wel prettig op wintersport (2x per jaar). Bereik heeft ook behoorlijk verschil, maar voor mij geen probleem in dagelijks leven...
 
Numero 1 hier. Wagen bevalt prima en kost vrijwel niets. Met schuin oog naar MY RWD gekeken, maar een grotere auto is helemaal niet nodig. Naar privé halen wordt wat lastig ivm VOF, maar 4% bijtelling is wel erg weinig.
 
Ik ben ook voor de optie 'inruilen voor een MYP' gegaan om wat extra ruimte en comfort te krijgen. De M3LR blijven rijden was financieel veruit de beste optie, bij inruilen is de MY RWD de slimmere keus maar uiteindelijk toch voor de fun-factor gegaan met als (matige) onderbouwing dat we regelmatig wat langere afstanden snelweg rijden die wel binnen het winterbereik van de long range valt en waarschijnlijk net niet binnen die van de RWD. Voorlopig geen spijt van gekregen, de bijtelling blijft natuurlijk wel even slikken.
 
  • Like
Reactions: T-Rob
Voor mij ook optie 1. Ik heb al autopilot and FSD (voor het geval dat laatste ooit nog eens wat wordt :) ) en dat moet ik dan weer opnieuw betalen bij een volgende auto.
Maar het is de fijnste auto die ik ooit gehad heb, en zuinig ook, met ook nog een heerlijke geluidsinstallatie en ik geniet er dagelijks van.. Ik houd niet van hoge auto's dus het zou bij inruil weer een 3 moeten worden. Maar ik wil hem gewoon echt niet wegdoen, dus hij gaat straks over naar privé.
 
Ben net de berekeningen aan het maken! Nu lease via werkgever en wil prive gaan kopen met mobiliteitsbudget.

Huidige km stand is 130k. Wil doorrijden tot de max 5 jaar en zie de volgende opties:
1. huidige 3 overnemen, met dan 165k en weer circa 5 jaar doorrijden.
2. Nieuwe 3 of Y rwd kopen
3. Terug naar benzine (wil ik niet)

Eerste berekening is dat 1 het voordeligste is en 3 het duurste. 3 valt dus af, 1 voelt echter wel tricky gezien de kilometers die ik maak. Wordt denk ik optie 2.
Weer leasen is een nogo, bijtellingsregels maken dat niet meer te verantwoorden.