Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4 jaar M3, wat gaan we doen?

This site may earn commission on affiliate links.
Bijtelling, naar privé halen, etc. Ik heb daar gelukkig niks mee. M3 privé gekocht.

De mijne is uit 2019 en die blijf ik, zolang de concurrentie qua batterijcapaciteit, verbruik en laadsnelheid nog ver achterblijft, voorlopig nog wel rijden. Techniek en gadgets van Tesla maken ook dat ik superfan ben. Ruimte van de MS of MY heb ik niet nodig.

Klein minpuntje is de iets mindere afwerking. Ik ben Audi gewend en die hadden dat toch beter voor elkaar. Desalniettemin, zie bovenstaande, voorlopig slaan ze mij met geen stok uit m'n M3 :)
 
  • Like
Reactions: joesgarage and SR89
Een hybride is een halve ICE en een halve EV. Ik rij 80% elektrisch en ervaar nu de voordelen van gratis rijden op zonnepanelen en de geweldige infra van benzinestations. Het gemak van twee brandstoffen is dat je kunt kiezen. En er komen steeds meer PHEV's met een leuk bereik van 70km+, waardoor de volgende auto misschien wel 90% elektrisch gereden kan worden.

Verre vakanties zijn op benzine gewoon veel comfortabeler, je kunt 600 km rijden voordat je eens om je heen hoeft te kijken naar een pomp. Zeker in het buitenland is het laden in dorpjes gewoon een drama. Rondrit door Europa, 14 dagen gereden, en maar 2 keer een parkeerplaats tegengekomen met laadpalen. Had ik in de Tesla gereden, was ik de hele dag aan het omrijden geweest om laadpalen te zoeken. Een soort geocaching dus.

Zo lang dat niet voor elkaar is, hoef ik geen EV meer. Teveel geplan, onduidelijke kosten, niet werkende laadpalen (deze week al twee keer). Of dat je aan een laadpaal staat met een koude accu en 1 uur moet laden met de hoogste piek op 70kWh. Pas als de infra echt op orde is ga ik weer een EV kopen. En tot die tijd is een hybride voor mij de keuze...
Mijn ervaring is heel anders.

Vorig jaar, eind augustus, kreeg ik een belletje van een vriend. Hij lag in het ziekenhuis in Z-Frankrijk omdat hij op de racefiets was aangereden op de Mont Ventoux. Of ik z'n vrouw (zonder rijbewijs), auto (Audi S5 sportback) en bagage wilde ophalen. Hijzelf zou per ambulancevlucht naar NL gevlogen worden.

Diezelfde avond samen met een andere vriend in de Tesla gestapt en die kant op gereden. De volgende ochtend kwamen we aan. Tesla aan de lader gehangen, vriend bezocht in het ziekenhuis met de Audi S5. Nog even met de S5 de Mont Ventoux op gereden (als je er toch bent :)).

Volgende ochtend terug. Ik in de Tesla, vriend en vrouw van gewonde vriend in de Audi S5. Afgesproken om niet samen te rijden maar in Arlon samen te komen om te dineren (Van der Valk met SuC). De S5 kwam een kwartier eerder aan dan ik in de Tesla. Na het diner terug gereden naar onze woonplaats. Ik was 5 minuten eerder thuis dan de S5.

Moraal van het verhaal. Ook op lange afstanden maakt het geen verschil of je ICE of Tesla rijdt. Ik zeg met name Tesla en niet elektrisch, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
 
Ik hoop dat het in dit draadje mag… Ik had zojuist ikwilvanmijnautoaf.nl aan de lijn. Niemand wil meer een model 3 kopen, ze hebben moeten leuren en bellen om 1 bedrijf te vinden die mijn model 3 uit 2020, LR met FSD met 40.000km op de teller zou willen kopen. En wel voor 35.000 euro. Dat is toch onzin, of ligt dat aan mij?

Ik kreeg in 2019 het dubbele (!) door zelf te verkopen ipv aanbod van "ikwilvanmijnautoaf"..........

Bij een nette kleine recente auto met niet al te veel km zal de afwijking wellicht minder zijn maar dit is geen kanaal waar je met een Tesla veel moet verwachten.

Wellicht wel handig als je de auto prive wilt overnemen van de zaak 😅
 
Moraal van het verhaal. Ook op lange afstanden maakt het geen verschil of je ICE of Tesla rijdt. Ik zeg met name Tesla en niet elektrisch, als je begrijpt wat ik bedoel ;)
Moraal van het verhaal is dat niet elke Tesla hetzelfde is: een model X75D heeft niet hetzelfde bereik heeft als een model 3 LR. Mijn oude brikje was je echt wel een dag en 3 kilo later/zwaarder aangekomen door alle tussenstops bij de Superchargers (lees: McDonalds/vd Valk).

Friesland-> Innsbruck: 1033 km
X75D: 13uur 40min
M3LR: 10uur 11 min
 
Back on topic: ik rijd een lease model 3 LR. Zeker is dat met de huidige bijtellingsregels iedere incentive om electrisch te rijden weg is. Anderzijds vind ik benzineauto’s ook onevenredig duur geworden (beetje auto ook zo 50+k). Los daarvan wil ik ook helemaal niet terug naar benzine of diesel.

Onderaan de streep kost voor mij mobiliteitsbudget pakken en zelf een standaard M3 kopen min of meer hetzelfde als mijn huidige M3, en met de nieuwe prijzen + subsidie zelfs nog veel minder. Ik reken dan met een restwaarde van 20k na 5 jr en circa 150k kilometers.

Zoals ik het lees, komt het bereik van een nieuwe standaard M3 rwd aardig overeen met het bereik van een LR uit 2019. Ben benieuwd hoe anderen dat zien.
 
Klein minpuntje is de iets mindere afwerking. Ik ben Audi gewend en die hadden dat toch beter voor elkaar. Desalniettemin, zie bovenstaande, voorlopig slaan ze mij met geen stok uit m'n M3 :)
De 2022 versies van de M3 & MY zijn echt merkbaar (veel) beter afgewerkt en stiller. De deuren gaan nog altijd wel niet op z’n Duits dichtvallen maar ik kan er echt niets aan opmerken tov mijn 2019 model.

Als dit een dingetje is waaraan je zou storen en je een interessante prijs krijgt en misschien met de nieuwe prijsdalingen een slagje kan slaan, kan het interessant zijn.

Langs de andere kant, waarom veranderen als je tevreden bent, niet?
 
  • Like
Reactions: Vova
inruilvoorstel bij Tesla voor een 2019 M3 long range is in 1.5 maand tijd ook 6k minder nu. Ouch.. Km stand is ongeveer gelijk gebleven. Al die model 3s op de tweedehandsmarkt moeten toch even een prijsupdate krijgen denk ik.
Deze trend is te verwachten, het voordeel van 4% bijtelling is ook nog maar 1 jaar en dus snel minder waard, er komen nu veel meer M3's op de markt en de lagere prijs voor een nieuwe helpt niet bij inruil.
Bijtellingsvoordeel is nog wel ca 3,5 k netto per jaar als je niet inruilt, dat compenseert wel flink.
Een nieuwe 3 of Y is wel flink aantrekkelijk nu om toch door te zetten wellicht?
 
Deze trend is te verwachten, het voordeel van 4% bijtelling is ook nog maar 1 jaar en dus snel minder waard, er komen nu veel meer M3's op de markt en de lagere prijs voor een nieuwe helpt niet bij inruil.
Bijtellingsvoordeel is nog wel ca 3,5 k netto per jaar als je niet inruilt, dat compenseert wel flink.
Een nieuwe 3 of Y is wel flink aantrekkelijk nu om toch door te zetten wellicht?
plus desinvesteringsbijtelling als je eerder dan 5 jaar verkoopt. Deel van de MIA moet dan terug.
 
Velen op dit forum zijn hun 4e jaar Model 3 ingegaan. Ik verwacht dat ik niet de enige ben die zich de vraag heeft gesteld wat te doen:
  1. Heerlijke auto en nog steeds zijn tijd up to date. Dus nog lang van genieten, na 5 jaar overzetten naar privé of overnemen uit de lease.
  2. Nog 1 jaar profiteren van 4% bijtelling en dan zien we wel wat de restwaarde doet en wat er dan te koop is.
  3. Nu profiteren van de hoge inruilwaarde en inruilen voor de spotgoedkope en ruime MY RWD.
  4. Als het even kan verkopen, lease beëindigen en eindelijk iets anders dan een Tesla.
  5. Ik ben de M3 al kwijt.
Ik ben, ook na een proefrit in een MY, gegaan voor doorrijden en naar verwachting langer dan 5 jaar. 115.000 bijna probleemloze kilometers, geen kraakje, veel praktisch en spotgoedkoop rijplezier. Qua kosten compenseert de hoge inruilprijs het huidige 4% voordeel (nog) niet.

Wat zijn jullie overwegingen?

Als merk heeft Tesla voor mij volledig afgedaan, nog nooit zo’n slechte kwaliteit en service meegemaakt (en ik reed voornamelijk Frans en Italiaans). Mijn volgende auto zal dan ook absoluut geen Tesla zijn.

De enige rede dat ik toch met een jaar verleng is dat ik maandelijks geld ontvang om in dit ding te rijden.
 
Last edited:
  • Funny
  • Like
Reactions: JeePee and JanG007
Wij gaan de 3 verkopen en een SR Model Y terugkopen. Toch de meer praktische auto, en technisch en qua interior wel erg veel vooruit gegaan. En financieel (als privekoper) nu met de prijsverlagingen erg veel waar voor je geld.
klopt maar de inruilwaarde van de 3 is harder gedaald dan de korting die je nu krijgt voor een model y sr. Ik las hier dat eind vorig jaar een forumlid zijn model 3 sr voor 42k had verkocht aan een handelaar. Dat zijn ondenkbare prijzen nu.
 
Ik hoop dat het in dit draadje mag… Ik had zojuist ikwilvanmijnautoaf.nl aan de lijn. Niemand wil meer een model 3 kopen, ze hebben moeten leuren en bellen om 1 bedrijf te vinden die mijn model 3 uit 2020, LR met FSD met 40.000km op de teller zou willen kopen. En wel voor 35.000 euro. Dat is toch onzin, of ligt dat aan mij?
Ik heb mijn M3 uit September 2019 (66.239 km) met trekhaak en FSD voor 40k bij Tesla achtergelaten toen ik mijn MYP ophaalde. Hij staat nu bij Tesla op de site voor bijna 10k meer... Ik zou dus nog even verder onderhandelen...