Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4G in de Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Mijn bronnen melden ook dat het scherm moet vervangen worden voor de 4G upgrade.

Toch geloof ik het niet. Hele oude foto's van de Model S laten al zien dat het modem een Sierra Wireless 3G is.

Het is ook totaal niet logisch om het op het bord te solderen.

Ja, het scherm moet er even uit, maar vervangen geloof ik toch niet. Ik denk dat men in de EU niet de juiste informatie heeft.
 
Toch geloof ik het niet. Hele oude foto's van de Model S laten al zien dat het modem een Sierra Wireless 3G is.

Het is ook totaal niet logisch om het op het bord te solderen.

Ja, het scherm moet er even uit, maar vervangen geloof ik toch niet. Ik denk dat men in de EU niet de juiste informatie heeft.

Ik vermoed dat een servicemedewerker niet op nog meer klussen zat te wachten of het ECHT niet wist. Maar als er een partlist is zoals hierboven lijkt me dat overtuigend bewijs.
 
Ik vraag me ook af of daar de bottleneck zit. Soms koppel ik aan een Vodafone 4G-wifi modem, en dat scheelt wel, maar niet genoeg.

Lees mijn eerdere posts nog eens :) LTE/4G bied meer dan alleen snelheid:
- Betere dekking
- Toekomstige investeringen van providers
- 3G frequentieruimte wordt vrij gemaakt voor 4G

Zie bijvoorbeeld: T-Mobile test verhoging snelheid 4g met gebruik frequentie 3g - Tablets en telefoons - Nieuws - Tweakers

Daar wordt dus 3G ruimte vrij gemaakt voor 4G. In dit geval voor snelheid, maar het levert ook beter dekking op die 3G daar aan het verliezen is.
 
Lees mijn eerdere posts nog eens :) LTE/4G bied meer dan alleen snelheid:
- Betere dekking
- Toekomstige investeringen van providers
- 3G frequentieruimte wordt vrij gemaakt voor 4G

Zie bijvoorbeeld: T-Mobile test verhoging snelheid 4g met gebruik frequentie 3g - Tablets en telefoons - Nieuws - Tweakers

Daar wordt dus 3G ruimte vrij gemaakt voor 4G. In dit geval voor snelheid, maar het levert ook beter dekking op die 3G daar aan het verliezen is.
Ik snap wat je zegt, maar als de CPU de bottleneck is puur waar het gaat om snelheid van het laden van webpagina's, schiet je met 4G alsnog niet veel mee op, toch (behoudens op plaatsen waar de dekking van 3G zelf de bottleneck is)?

(Ben allesbehalve techneut, dus correct me if I'm wrong)
 
4G is al enkele jaren op de markt, ik snap niet dat Tesla nog een 3G module inbouwt in hun wagens.
Of is dit een commercieel trucje?

Je moet een automotive grade modem hebben wat tegen -20C en +40C kan. Het duurt altijd even voordat zoiets getest is,

Ik snap wat je zegt, maar als de CPU de bottleneck is puur waar het gaat om snelheid van het laden van webpagina's, schiet je met 4G alsnog niet veel mee op, toch (behoudens op plaatsen waar de dekking van 3G zelf de bottleneck is)?

(Ben allesbehalve techneut, dus correct me if I'm wrong)
Deels wel, maar ik heb nu vaak E ipv 3G. Dat is bagger langzaam. Je zal sneller 4G bereik hebben dan 3G.
 
Zijn we er nu al uit sedert wanneer die 4G-hardware in de wagen zit (juli? december?), en dus alleen maar zou moeten 'geactiveerd' worden?

Carl,

De 4G hardware wordt geïnstalleerd sedert juni 2015.

Xavier

- - - Updated - - -

Staat zelfs in de Retrofit note vermeld:

All new cars as of June 2015 for North America include the new LTE hardware. Some cars a few weeks before June 2015 may also have LTE. If you have cars made in May 2015 and are unsure if you have LTE capability, contact Tesla service.
 
Carl,

De 4G hardware wordt geïnstalleerd sedert juni 2015.

Xavier

- - - Updated - - -

Staat zelfs in de Retrofit note vermeld:

All new cars as of June 2015 for North America include the new LTE hardware. Some cars a few weeks before June 2015 may also have LTE. If you have cars made in May 2015 and are unsure if you have LTE capability, contact Tesla service.

Betekent dat hetzelfde voor EU cars? Omdat er specifiek "North America" staat.
 
Dank Xavier. Weet je of dat betekent dat dan dat alle post-juni (EU) wagens ooit 'automatisch' 4G zullen krijgen OTA, of middels een kleine upgrade? En, in het laatste geval, zal dat een paar tientallen euro, of nog 500 EUR/700 EUR/5000 EUR kosten, want daarover lopen de meningen blijkbaar ook uiteen?

PS: We hebben een "NL-BE Tesla-Wiki" nodig, om niet alleen "beginnersvragen" maar ook onze huidige kennis van meer geavanceerde vragen te bundelen, zou ik zeggen!!
 
Mijn auto is drie weken oud en ik kreeg de onderstaande mail van SeC Duiven.

Beste Tim,
Wat ik van mijn collega terug gekoppeld heb gekregen is dat uw Model S uit is gerust met een 3G modem, deze zal helaas geen 4G ondersteunen, ook niet in de toekomst.
Een model S met een 4G modem naderhand uitrusten is (nog) niet mogelijk. Wellicht wordt dit in de toekomst wel mogelijk alleen kan ik daar geen uitsluitsel over geven.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben
Met vriendelijke groet/ Kind regards


Niets voorbereid voor 4G gewoon een 3G modem. Volgens mij is mijn auto december 2015 geproduceerd.
 
De Tesla die wij donderdag ophaalde beschikt ook over LTE/4G. Op mijn opmerking dat mijn paar maand oudere het helaas nog niet had kreeg ik het antwoord dat dat binnenkort wel met een OTA update mee zou komen. Ik zit echter al op dezelfde SW-versie. Gezien het feit dat ik nog wel het een en ander over de auto heb uit kunnen leggen aan ze heb ik er weinig vertrouwen in dat deze upgrade via een update komt. Mijn vraag om de nieuwe Tesla toe te voegen aan zowel mijn app als die van mijn vader deed de wenkbrauwen nogal fronsen. Gelukkig stond er bij mij nog een oude in en kon ik dus aantonen dat t echt (al meer dan een jaar) mogelijk is. Helaas niets nieuws geleerd. Gelukkig zitten er tegenwoordig wel michelins op de standaard 19" velgen.
 
De Tesla die wij donderdag ophaalde beschikt ook over LTE/4G. Op mijn opmerking dat mijn paar maand oudere het helaas nog niet had kreeg ik het antwoord dat dat binnenkort wel met een OTA update mee zou komen. Ik zit echter al op dezelfde SW-versie. Gezien het feit dat ik nog wel het een en ander over de auto heb uit kunnen leggen aan ze heb ik er weinig vertrouwen in dat deze upgrade via een update komt. Mijn vraag om de nieuwe Tesla toe te voegen aan zowel mijn app als die van mijn vader deed de wenkbrauwen nogal fronsen. Gelukkig stond er bij mij nog een oude in en kon ik dus aantonen dat t echt (al meer dan een jaar) mogelijk is. Helaas niets nieuws geleerd. Gelukkig zitten er tegenwoordig wel michelins op de standaard 19" velgen.

Ik heb al eerder ervaren dat er ook OTA updates mogelijk zijn voor lossen onderdelen en daarmee gaat er geen versienummer omhoog. In mijn geval ging het om een firmware update voor het laadklepje. :) Wie verzint het?