Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4G in de Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Dank Xavier. Weet je of dat betekent dat dan dat alle post-juni (EU) wagens ooit 'automatisch' 4G zullen krijgen OTA, of middels een kleine upgrade? En, in het laatste geval, zal dat een paar tientallen euro, of nog 500 EUR/700 EUR/5000 EUR kosten, want daarover lopen de meningen blijkbaar ook uiteen?

PS: We hebben een "NL-BE Tesla-Wiki" nodig, om niet alleen "beginnersvragen" maar ook onze huidige kennis van meer geavanceerde vragen te bundelen, zou ik zeggen!!

Heb natuurlijk ook de waarheid niet in pacht, maar bij het ophalen van mijn Tesla in november heb ik expliciet gevraagd naar de 4G, met vermelding van de sinds juni beschikbare hardware voor 4G die in 't fabriek geïnstalleerd was. De modems in deze auto's zouden zowel 3G als 4G ondersteunen.
Toen werd effectief bevestigd dat het enkel nog een 'administratieve regeling' was met de telcom operator om de S'en sedert juni op 4G om te schakelen, zou dan ook via software update uitgerold worden naar alle betrokken auto's.
Als hij onwaarheden vertelde, ik nu ook... .

- - - Updated - - -

De Tesla die wij donderdag ophaalde beschikt ook over LTE/4G. Op mijn opmerking dat mijn paar maand oudere het helaas nog niet had kreeg ik het antwoord dat dat binnenkort wel met een OTA update mee zou komen. Ik zit echter al op dezelfde SW-versie. Gezien het feit dat ik nog wel het een en ander over de auto heb uit kunnen leggen aan ze heb ik er weinig vertrouwen in dat deze upgrade via een update komt. Mijn vraag om de nieuwe Tesla toe te voegen aan zowel mijn app als die van mijn vader deed de wenkbrauwen nogal fronsen. Gelukkig stond er bij mij nog een oude in en kon ik dus aantonen dat t echt (al meer dan een jaar) mogelijk is. Helaas niets nieuws geleerd. Gelukkig zitten er tegenwoordig wel michelins op de standaard 19" velgen.

Denk eerlijk gezegd dat het niks te maken heeft met de algemene softwareversie, maar een aparte software aanpassing van je simkaart nummer om 4G te activeren.
Vermoedelijk moet auto per auto apart een update krijgen waar dergelijke nieuwe 'dubbele modem' aanwezig is.
 
Mijn auto is drie weken oud en ik kreeg de onderstaande mail van SeC Duiven.

Beste Tim,
Wat ik van mijn collega terug gekoppeld heb gekregen is dat uw Model S uit is gerust met een 3G modem, deze zal helaas geen 4G ondersteunen, ook niet in de toekomst.
Een model S met een 4G modem naderhand uitrusten is (nog) niet mogelijk. Wellicht wordt dit in de toekomst wel mogelijk alleen kan ik daar geen uitsluitsel over geven.
Hopende u hiermee voldoende geïnformeerd te hebben
Met vriendelijke groet/ Kind regards


Niets voorbereid voor 4G gewoon een 3G modem. Volgens mij is mijn auto december 2015 geproduceerd.

Waarom kan er in de US dan wel een retrofit? Ik heb gewoon het gevoel dat ze in NL nog niet op de hoogte zijn van alles.
 
Waarom kan er in de US dan wel een retrofit? Ik heb gewoon het gevoel dat ze in NL nog niet op de hoogte zijn van alles.
Mogelijk zit er in de US Model S'en andere modem hardware, gezien GSM frequenties die wel eens anders kunnen zijn enz. Dat ze daar dan een retrofit voor maken en aanbieden voor LTE zou dan zeer goed mogelijk zijn, terwijl dat voor EU modellen reeds hardwarematig geschikte modems zouden kunnen zijn per datum Y die alleen een FW update nodig hebben, of juist hardwarematig ongeschikte modems die helemaal vervangen moeten worden indien gemaakt voor datum X.

Ik ben in ieder geval blij dat de mijne LTE aanduidt en gebruikt!:cool:
 
Zou ik vreemd vinden… .
Eens ze beginnen met 4G modems worden die mondiaal gebouwd, de tijden dat 10 verschillende soorten gemaakt worden liggen achter ons. In constructie is het véél goedkoper om alle systemen in 1 versie toestel onder te brengen.
Een iPhone werkt ook wereldwijd op alle netten ( enkel de lader verschilt ) ongeacht 850, 900, 1800, 1900 netwerken aanwezig zijn. Kwestie van productiekosten zo laag mogelijk te houden.

Enfin, we zien wel wat het wordt.
 
Als we reeds beschikken over een 4G/LTE -modem in onze Tesla, dan is het ook nog noodzakelijk dat de betreffende netwerkoperator deze techniek voor ons activeert. Dat is vaak een kostenkwestie. Net zoals KPN destijds, bij de introductie van hun 4G/LTE -netwerk, die eerst hun eigen klanten deze nieuwe netwerktechniek ter beschikking stelde, en pas later aan de klanten van netwerkoperators welke gebruik maken van het mobiele netwerk van KPN (de MVNO's). Met de komst van 4G loopt namelijk het gebruik van 3G terug en heeft men daar bandbreedte over, deze bandbreedte wordt dan goedkoper en probeert men dan ook zo te slijten. Zo maken wij voor een project nog steeds gebruik van het 2G -netwerk in geheel Europe, als je maar geen bandbreedte nodig hebt.
 
4G is niet hetzelfde als LTE. Afhankelijk van de operator is LTE 3G, 3.5G of 4G (what's in a name). En omgekeerd is 4G niet altijd LTE.
Het is ook niet omdat een toestel LTE weergeeft dat het daadwerkelijk LTE gebruikt. De LTE indicator wordt meer dan eens gebruikt om gewoon een 'snellere' dataverbinding aan te geven, onafhankelijk van de gebruikte technologie.

Echter het blijkt moeilijk te zijn om 1 toestel compatibel te maken met alle beschikbare frequenties. En daarom zijn er verschillende modems voor de US en de EU waar de gebruikte frequenties verschillen. Die frequenties kan je zien op de Apple iPhone link. En als Apple er niet in slaagt om 1 type modem te gebruiken in zijn toestellen dan twijfel ik er aan dat Tesla dat wel zou kunnen.
 
Op het amerikaanse gedeelte is er iemand een tesla uit elkaar aan het halen( reapairing a flooded model S )volgens zijn bevinding is de sim module niet gesoldeerd, misschien dus voor classis ook goed nieuws

Repairing a Flooded Tesla Model S : HOW-TO - Page 101

Dat is al heel lang zo. In 2013 zag ik al zulke foto's waar het 3G modem een losse mini-PCI module is.

Daarom denk ik dat de upgrade gewoon kan. Getuige anderen die het al gedaan hebben.

4G is niet hetzelfde als LTE. Afhankelijk van de operator is LTE 3G, 3.5G of 4G (what's in a name). En omgekeerd is 4G niet altijd LTE.
Het is ook niet omdat een toestel LTE weergeeft dat het daadwerkelijk LTE gebruikt. De LTE indicator wordt meer dan eens gebruikt om gewoon een 'snellere' dataverbinding aan te geven, onafhankelijk van de gebruikte technologie.
4G is niet perse LTE, dat klopt. Maar bijna altijd wel.

Als er echter LTE staat dan is het ook echt LTE.

3G is bijv HSDPA(+).
 
in de USA zit de Sim op de computer achter het centenscherm. In de nieuwere Europese auto's (in ieder geval vanaf 10-2014) zit de sim niet meer op de computer, maar op een losse module onder het scherm. Als je het bakje onder het centerscherm weghaalt, zit daaronder een kleine module met een kabeltje. In deze module zit de (blanke) simkaart. Deze is makkelijk te wisselen dus. (foto's heb ik een half jaar eerder gepost) Dit is echter niet de 3G module zelf, alleen de simhouder. De 3G radio zit wel op de computer.
Met andere woorden, een USA auto is dus wezenlijk anders dan de Europese. Dat verklaart misschien waarom er nog geen upgrade beschikbaar is voor "onze" auto's.
 
Ik heb net een demo MS aangeschaft okt 2015, gevraagd of deze ook 4G/LTE heeft?

antwoord: De auto zal uitgerust zijn met een 3G internetverbinding (Tesla beschikt niet over 4G/LTE).

"4G is niet perse LTE, dat klopt. Maar bijna altijd wel". Ik geloof dat ik het niet geheel begrijp....