Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

4G in de Model S

This site may earn commission on affiliate links.
Gisteren naar SuC bij Erfstadt gereden. Na grensovergang viel LTE signaal heel, heel lang weg. Kwam pas terug bij het laden aan SuC.
Bij terugreis en grensovergang Nederland zelfde verhaal. Zelfs bij thuiskomst 15minuten later nog geen signaal. Ging er vanuit dat gedurende de nacht signaal wel weer zou worden opgepakt.
Vanmorgen vroeg naar m'n werk gegaan (fiets...) en eea niet meer kunnen checken. Blijkt net dat m'n vrouw de hele dag vandaag onderweg is geweest zonder signaal ("... had geen kaart en internet radio.... "). Net ff scherm gereset en het is opgelost. Lees hier dat meer mensen dit probleem hebben, maar iedere keer na grensovergang reset lijkt mij niet helemaal de bedoeling...
 
Ik kom net van Aartselaar. Mijn 85d van november 15 is 3g. Om te upgraden zou het scherm moeten vervangen worden. Hier was er echter nog geen info over. Wordt zoiezo een kostelijke zaak, en dan pas ik

Heel raar, normaal moet je 4g/lte hebben. Die van mij is geproduceerd in juni 2015(uitgeleverd eind augustus), en er is mij toen al bevestigd dat de 4G/lte modem aanwezig was.
Het enige wat diende te gebeuren was een omzetting van het abonnement. (Daar zijn we afhankelijk van de stappen die Tesla daarin neemt(oftewel wat het hun kost))

Een wagen van eind november kan al zeker geen modem meer op het moederbord hebben zitten. Dat zijn nu allemaal losse bakjes die ergens onder de middenconsole hangen.
Vraag dat anders eens aan HWS die heeft zijn hele S al open zien liggen!
Upgrade standaard audio - Page 23
 
"4G is niet perse LTE, dat klopt. Maar bijna altijd wel". Ik geloof dat ik het niet geheel begrijp....

Maak U niet te veel zorgen over het verschil tussen 4G en LTE.
Indien jouw Tesla een 4G/LTE modem heeft en er LTE wordt weergeven op het display dan heb je een snellere verbinding vergeleken met de oudere 3G. Daar draait het om.

Waar ik een opmerking over gemaakt heb, is dat er verschillende 'versies' van 4G/LTE zijn. De US 'versie' is net wat anders dan de Europese, dus de modems zijn heel waarschijnlijk verschillend, net zoals bij een iPhone.
 
Heel raar, normaal moet je 4g/lte hebben. Die van mij is geproduceerd in juni 2015(uitgeleverd eind augustus), en er is mij toen al bevestigd dat de 4G/lte modem aanwezig was.
Het enige wat diende te gebeuren was een omzetting van het abonnement. (Daar zijn we afhankelijk van de stappen die Tesla daarin neemt(oftewel wat het hun kost))

Een wagen van eind november kan al zeker geen modem meer op het moederbord hebben zitten. Dat zijn nu allemaal losse bakjes die ergens onder de middenconsole hangen.
Vraag dat anders eens aan HWS die heeft zijn hele S al open zien liggen!
Upgrade standaard audio - Page 23

Kijk even naar mijn post van een paar dagen geleden. Mijn S is drie weken oud en heb bericht gekregen van SeC Duiven dat ik een 3G modem heb en dat die nooit 4G gaat ondersteunen. Dus een S van vorig jaar heeft zeker een 3G modem.
Heb trouwens wel een KPN abo dus geen Telefonica.
 
Kijk even naar mijn post van een paar dagen geleden. Mijn S is drie weken oud en heb bericht gekregen van SeC Duiven dat ik een 3G modem heb en dat die nooit 4G gaat ondersteunen. Dus een S van vorig jaar heeft zeker een 3G modem.
Heb trouwens wel een KPN abo dus geen Telefonica.

Hmm, héél vreemd!
Enfin, er zijn dus tegenstrijdige dingen gecommuniceerd vanuit Tesla, beste wat we kunnen doen is geduldig afwachten wat er verder gebeurt. ( Net zoals we hier in België op Summon aan het wachten zijn… . )
 
Hmm, héél vreemd!
Enfin, er zijn dus tegenstrijdige dingen gecommuniceerd vanuit Tesla, beste wat we kunnen doen is geduldig afwachten wat er verder gebeurt. ( Net zoals we hier in België op Summon aan het wachten zijn… . )

Kan er iemand eigenlijk Überhaupt bevestigen dat ze al ooit LTE of 4G ontvangst gezien hebben op Belgisch grondgebied ? Ik heb de indruk dat ik enkel Nederlanders zie in deze thread die ooit al LTE of 4G ontvangst gezien hebben in hun wagen ...
 
Hmm, héél vreemd!
Enfin, er zijn dus tegenstrijdige dingen gecommuniceerd vanuit Tesla, beste wat we kunnen doen is geduldig afwachten wat er verder gebeurt. ( Net zoals we hier in België op Summon aan het wachten zijn… . )

Kan er iemand eigenlijk Überhaupt bevestigen dat ze al ooit LTE of 4G ontvangst gezien hebben op Belgisch grondgebied ? Ik heb de indruk dat ik enkel Nederlanders zie in deze thread die ooit al LTE of 4G ontvangst gezien hebben in hun wagen ...
 
Kan er iemand eigenlijk Überhaupt bevestigen dat ze al ooit LTE of 4G ontvangst gezien hebben op Belgisch grondgebied ? Ik heb de indruk dat ik enkel Nederlanders zie in deze thread die ooit al LTE of 4G ontvangst gezien hebben in hun wagen ...

Dit was in Hasselt, is dus actief in België.
 

Attachments

  • image.jpeg
    image.jpeg
    975.6 KB · Views: 68
Zondag kort de grens over en LTE viel direct weg. Kwam vervolgens ook niet meer terug; totaal geen internetverbinding meer. Ook na terugkomst in Nederland en resetten scherm. Contact opgenomen met technical support en die zouden er een engineer naar laten kijken. Dikke 24uur later was het opgelost. Dwz, had weer verbinding. Weet dus niet of dit spontaan was of idd agv actief herstel Tesla. Ik zal nog eens contact opnemen om eea na te vragen. Ook omdat ik geen zin heb dat dit bij iedere grensovergang gaat gebeuren.
Lees op andere delen van dit forum overigens dat indien herstellen verbinding niet wil lukken na een reset, het wel zou moeten lukken door de betreffende zekering (51) enkele minuten te verwijderen. Nu was ik niet echt van plan dit te gaan doen (wil eerst van Tesla weten/begriijpen hoe/wat/waar) maar ben wel ff opzoek naar betreffende zekering gegaan.
Off topic; nu blijkt m'n zekeringkastje heel anders te zijn dan de manual aangeeft. Bij mij zijn box 2 en 3 gecombineerd en lay-out is totaal anders:
New fuse box design? (RHD, Jul/Aug15 produce)
Iemand een idee tav nummers/betekenis?
 
Ik heb ook een LTE modem in m'n nieuwe 90D en deze werkt echt een stuk sneller. Vooral met maps en Spotify erg fijn! Ook de browser is echt een stuk sneller, wat moeilijk te geloven is gezien de browser in m'n oude P85 die totaal onbruikbaar was. Zelfs een pagina als Facebook laad binnen 2-3 seconden op de browser en een site als Tweakers.net laad gewoon instant.

Of 3G moet wel heel traag zijn geweest of er is stiekem een CPU upgrade geweest, maar dat heeft ook niemand ontdekt.
 
Die witte connector is een custom netwerk connector (is echter niet meer standaard enabled na hacks uit het verleden) en de blauwe is de nieuwste versie van de custom diagnostic connector. Via die diagnostic connector kan je de CAN messages uitlezen. Op CAN bus 3 zitten de messages van de batterij en de motoren (vermogen / koeling / ...).
 
ps.. krijg het bakje niet meer terug :-(
Dus kijk uit als je zelf wilt kijken ;-)

Je kan het bakje best enkel naar beneden duwen om de 2 klipsen vooraan los te klikken en de achterkant dus vast laten zitten. Anders is het een gepruts om het achteraan weer goed op zijn plaats te krijgen.

Als het niet lukt, kan je nog wat inspiratie opdoen door vanaf dit bericht te gaan lezen:
Let the hacking begin... (Model S parts on the bench)
 
Last edited:
Er zit kennelijk een bug in de LTE software. Zoals in eerdere berichten aangegeven schakelt het LTE modem bij grensovergangen niet of nauwelijks over. Bij mijn trip naar Spanje heb ik dit bij alle grensovergangen gehad. Altijd was een reset nodig. Bij de overgang van België naar Frankrijk was zelfs dat niet voldoende. Na 8 onsuccesvolle resets heb ik service gebeld. Die hebben de boel bekeken via een WiFi verbinding met mijn telefoon. Conclusie was dat het oude ip nummer in het systeem bleef zitten. Terwijl zij keken loste het probleem zich vervolgens zelf op.

Ik was toen al halverwege Lille en Parijs... Ik heb het probleem gemeld, nog geen oplossing. (Bij het sc Amsterdam was overigens nog niet bekend dat er al 4g modems waren)
 
  • Helpful
Reactions: jpet and Ivo-G