Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

75 en 100 worden sneller / Model X met 7 neerklapbare stoelen

This site may earn commission on affiliate links.
De Model S 75 accelereert nu bijna even snel als de 100. De 100 wint 0,1 seconde naar de honderd. De X 75 en 100 gaan ook sneller en benaderen nu bijna de S.

Het enige echte verschil tussen de 75 en 100 is dus nu nog de rijafstand.

En de X krijgt eindelijk een 7-zits combinatie met neerklapbare zetels (alle 5 de zetels dus).

Lees hier: Tesla introduces new performance enhancements to Model S and Model X
 
  • Like
Reactions: Gerrit Vos
Ik heb begin Juni mijn order bevestigd voor een Model S 90D.

Omdat ze nog niet gefabriceerd is — volgens My Tesla heeft ze de status "ingepland voor productie" — wat zou de kans zijn dat nog niet gefabriceerde 90D's ook zouden profiteren van een eventuele performance gain?
 
De Model S 75 accelereert nu bijna even snel als de 100. De 100 wint 0,1 seconde naar de honderd. De X 75 en 100 gaan ook sneller en benaderen nu bijna de S.

Het enige echte verschil tussen de 75 en 100 is dus nu nog de rijafstand.

En de X krijgt eindelijk een 7-zits combinatie met neerklapbare zetels (alle 5 de zetels dus).

Lees hier: Tesla introduces new performance enhancements to Model S and Model X

Heel brutale gedachte, maar zou het niet zijn dat men toch vanaf nu de nieuwe batterijcellen gaat inbouwen? Ik weet dat dat ergens tegengesproken werd maar men wil ook dat wat Model 3 heeft ook op de vlaggenschepen zit en Model 3 krijgt de nieuwe cellen. Wie weet wat er in de onthullingen zit. Overigens morgen al iets over het delivery-event van Model 3 van Elon.
 
dat snap ik, alleen moet dat wel onder de auto passen, zonder dat het pack eronder uit steekt, ik denk dat er dan grotere aanpassingen nodig zijn in het ontwerp van de auto. zal inderdaad ooit gaan gebeuren denk alleen dat de resources nu voornamelijk in de model 3 en model Y worden gestoken.
 
Ze moeten nog een groot Panasonic 18650 contract afmaken. Erna gooit Panasonic de tooling weg, of is die economisch afgeschreven, lijkt me. S/X verkopen aardig, maar er zit niet zoveel gang in dat de 18650 leveranties ruim voor het eind van het jaar gaan stoppen.

Eigenlijk maken ze de 5-zitten nu met 3e rij?
Ik vind het jaren te laat, dat beetje "U" in hun SUV.
Die 2e rij staat op stelten. Kan iemand echt iets met die ruimte? Renault Espace 1984 stoelen (super comfortabel) vouwden op, en konden voorover geklapt, tegen te voorstoelen aan. Dan had je, zonder ze eruit te halen (want dat was kinderstel, individueel) al een hele grote vlakke vloer om wat meubels of fietsen op te smijten.
Wat X mijns inziens had moeten hebben, is een middenste rij die opvouwt én knielt. Win je zo 15cm?

Nu die ruimte toch niet gebruikt wordt, waarom niet de vloer daar verhogen en er een flinke puist dubbele 2170's onder huisvesten? Breedte van de achterbank, 50 cm lengte. Dat is net zoiets als in de verborgen ruimte van de Model S past achterin, ik rekende net uit dat dat 24kWh is met een dubbele laag, met die extra breedte dus zomaar 30kWh :)

Die extra acceleratie is goed voor de concurrentiepositie tov de aanstormende concurrentie. Die krijgen onverwacht extra huiswerk, of moeten gewoon doorgaan met hun plannen en accepteren dan Tesla die race blijft winnen.

En het lijkt erop dat ze dusdanig veel marge maken op een simpele S/X dat ze die maar al te graag aan je verkopen. Wellicht hebben ze ruimte gevonden in de productie om er een stuk meer van te kunnen gaan maken op jaarbasis?
 
ok, dacht dat het meer was, luchtvering 5 mm hoger en klaar:)
Er schijnt gewoon ruimte te zijn in het originele pack. Zo niet zonder aanpassing al, dan met iets efficientere bedrading en dergelijke. Ik vermoed dat als het niet gepast had, ze de cellen misschien wel meteen 80mm gemaakt hadden. Nieuw pack voor S&X, auto's iets aangepast. Nu is er geen aanpassing nodig maar past er in hetzelfde pack ineens 7.7% meer volume aan cellen. Bovenop de 102.4KWh van de 100, bovenop het geoptimaliseren van de celdiameter voor minder alu en meer inhoud, en de beloofde (lang overtijdse) chemie verbetering.
Als de 2170's traag laden, is minder dan 130kWh voor een S/X pack eigenlijk een dikke fail. Als ze heel snel laden, is 100kWh nog wel acceptabel. Maar dan bedoel ik wel 2-3x sneller dan nu. Dus 300kW voor 100kWh.
 
Heel brutale gedachte, maar zou het niet zijn dat men toch vanaf nu de nieuwe batterijcellen gaat inbouwen? Ik weet dat dat ergens tegengesproken werd maar men wil ook dat wat Model 3 heeft ook op de vlaggenschepen zit en Model 3 krijgt de nieuwe cellen. Wie weet wat er in de onthullingen zit. Overigens morgen al iets over het delivery-event van Model 3 van Elon.

Nieuwe batterijen dat is hardop dromen.

Wat men volgens mij gedaan heeft is gewoon de electronische zekering ingebouwd die in alle P modellen zit en daar verkocht wordt (werd) als Ludicrous upgrade. Door dezelfde zekering in te bouwen in de modellen met 2 kleine motoren (de P heeft 1 grote en 1 kleine) kan je kortstondig meer stroom naar de motoren sturen en op die manier de acceleratie verbeteren. Het zal wel een kwestie zijn van productieoptimalisatie of de stock van de oude zekeringen was gewoon op.

Goede marketing heet zo iets. Die zekering werd eerst verkocht voor 10000 Euro. Een upgrade op een P85D (mijn auto) kost 6000 Euro. Maar eigenlijk kost die zekering gewoon niets meer in productie.

Ik heb begin Juni mijn order bevestigd voor een Model S 90D.

Omdat ze nog niet gefabriceerd is — volgens My Tesla heeft ze de status "ingepland voor productie" — wat zou de kans zijn dat nog niet gefabriceerde 90D's ook zouden profiteren van een eventuele performance gain?

Ik vrees dat dat feestje niet zal doorgaan. Men heeft alleen de 75 en 100 batterijen aangepast. Maar misschien kan je tegen een zacht meerprijsje nog upgraden naar een 100. De acceleratiewinst bij een 100 is nu ook weer niet zo spectaculair (0.1 sec).
 
  • Like
Reactions: Cloxxki
De huidige 75D is nu bijna zo snel als de originele Model S P85 (model 2012-2014). En het rijbereik van de 75 is zelfs beter. Eigenlijk kopen nieuwe 75D eigenaars dus een P85 ;), het gaat snel :D

Maar toch laat dat wel weer eens zien wat een brute drive train de P85(+) heeft. 3 jaar moeten duren om met de nieuwe techniek op dezelfde snelheid te komen met twee drive trains.