Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

85D of 90?

This site may earn commission on affiliate links.

ErnstT

Active Member
Apr 30, 2014
1,830
898
amsterdam
De 90KW upgrade kost 3.200, de D optie 5.400. 90KW biedt 6% meer range en de D ongeveer 5%. Wat is hier dan het beste advies, ik zou zeggen dat de 90 optie alleen ten opzichte van de D maximaal range voordeel biedt. Anders zou ik eerst de D nemen, dan heb je voor iets meer ook de wat strakkere 4WD. Ja dankzij het referral programma moet ik nu ook adviezen gaan geven... Hoe zien jullie dat?
 
Ik zou ook voor de 85D kiezen ipv de 90 non-D. 1% range is in de meest optimale omstandigheden maar 5km (en in de praktijk maar zo'n 3km). De 85D is weliswaar iets duurder, maar ook een stuk sneller (4.4 vs 5.6 sec naar 100) en de 4WD rijdt ook prettiger volgens mij.
 
Ik ook, configureerde ff mijn huidige MS waarin ik rij maar schrok wat ie duurder is geworden, nog maar 3 jaar mijn classic rijden dus!

Ik heb nog eens teruggekeken naar mijn oorspronkelijke configuratie uit februari 2014:
Een volledig standaard 85kWh kwam op 78.230 euro, diezelfde auto kost nu 86.200 - maar daarbij zijn de navigatie (voorheen in techpakket a 3600 euro), parkeersensoren (500 euro) en hoedenplank (250 euro) inbegrepen. Verder krijg je standaard DAB+ en lane departure warning en volgens mij ook de Yacht Floor (destijds 700 euro) standaard, maar heb je niet meer standaard een elektrische achterklep. Streep die laatste twee tegen elkaar weg en je hebt nog een prijsstijging van 3600 euro (4,5%) wat aanmerkelijk minder is dan wat de dollar is gestegen ten opzichte van de euro. De losse opties zijn wel flink duurder geworden: metallic was 700 en is nu 1050, leer is van 1450 naar 1900 gegaan en de audio-upgrade van 2400 naar 2700.
 
Misschien niet relevant voor je, maar ik vind de ruime frunc van een niet-d nog altijd ideaal, zeker voor op vakantie. Waar ik vorig jaar nog met een Passat station met dakkoffer op vakantie ging, lukt het me nu om alles in de Tesla zelf kwijt te kunnen. Nu hadden we wel iets minder bij ons dan vorig jaar, maar deze hoeveelheid zou echt niet in de passat station hebben gepast.
 
Afgelopen 2 dagen een 85D als loaner gehad. Ik was onder de indruk van de wegligging. Net alsof je op rails rijdt. De auto was stiller dan mijn P85. Wel hoorde je de voorste motor veel meer. Ik denk dat ik de D toch wel zou nemen. De 90 KWh zou mij niet zo boeien. Ik kan met de 85KWh prima uit de voeten en voor die enkele keer dat ik meer range nodig hebt, laad ik wel ergens wat bij.
 
Misschien niet relevant voor je, maar ik vind de ruime frunc van een niet-d nog altijd ideaal, zeker voor op vakantie. Waar ik vorig jaar nog met een Passat station met dakkoffer op vakantie ging, lukt het me nu om alles in de Tesla zelf kwijt te kunnen. Nu hadden we wel iets minder bij ons dan vorig jaar, maar deze hoeveelheid zou echt niet in de passat station hebben gepast.

Mee eens. Zeker na de laatste vakantie ben ik overtuigd van de frunk. Als je koffers en tassen hebt met de juiste maten dan is het verbazingwekkend wat er in past. Ik zou hem (Classic frunk) niet meer willen missen. Maar is verder hypothetisch want een andere model S zit er echt de komende jaren niet in :)
 
Inderdaad hoor je de voorste motor.. maar mijn ervaring was alleen bij het optrekken/lage snelheden. zodra je 80 en meer gaat rijden overstijgt het geluid van de banden en de wind dat van de motor. Vond het dus erg meevallen. En het is geloof ik nog steeds zo dat de voorste motor nog niet uit gaat zodra je een stabiele continue cruise-snelheid hebt bereikt.

Afgelopen 2 dagen een 85D als loaner gehad. Ik was onder de indruk van de wegligging. Net alsof je op rails rijdt. De auto was stiller dan mijn P85. Wel hoorde je de voorste motor veel meer. Ik denk dat ik de D toch wel zou nemen. De 90 KWh zou mij niet zo boeien. Ik kan met de 85KWh prima uit de voeten en voor die enkele keer dat ik meer range nodig hebt, laad ik wel ergens wat bij.