TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

85D of 90?

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by ErnstT, Aug 4, 2015.

  1. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,345
    Location:
    amsterdam
    De 90KW upgrade kost 3.200, de D optie 5.400. 90KW biedt 6% meer range en de D ongeveer 5%. Wat is hier dan het beste advies, ik zou zeggen dat de 90 optie alleen ten opzichte van de D maximaal range voordeel biedt. Anders zou ik eerst de D nemen, dan heb je voor iets meer ook de wat strakkere 4WD. Ja dankzij het referral programma moet ik nu ook adviezen gaan geven... Hoe zien jullie dat?
     
  2. dicktump

    dicktump Member

    Joined:
    Jun 6, 2014
    Messages:
    552
    Location:
    Enschede, NL
    Ik denk dat het per persoon verschilt. Ik geef zelf niet zoveel om 4WD, in Nederland is dat ook niet heel belangrijk ben ik van mening. Het gaat ook nog iets ten koste van de ruimte in de frunk.
     
  3. Daniel 74

    Daniel 74 Active Member

    Joined:
    Mar 25, 2013
    Messages:
    1,054
    Location:
    The Netherlands
    Ik zou zonder meer eerst gaan voor de D: bijna dezelfde range, 4wd en aanmerkelijk sneller (zowel qua optrekken als topsnelheid).
     
  4. Andre

    Andre Member

    Joined:
    Jul 13, 2013
    Messages:
    435
    Location:
    Holland
    Ik ook, configureerde ff mijn huidige MS waarin ik rij maar schrok wat ie duurder is geworden, nog maar 3 jaar mijn classic rijden dus!
     
  5. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Ik zou ook voor de 85D kiezen ipv de 90 non-D. 1% range is in de meest optimale omstandigheden maar 5km (en in de praktijk maar zo'n 3km). De 85D is weliswaar iets duurder, maar ook een stuk sneller (4.4 vs 5.6 sec naar 100) en de 4WD rijdt ook prettiger volgens mij.
     
  6. RoaldH

    RoaldH Member

    Joined:
    Mar 17, 2015
    Messages:
    140
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Je kan ook een 70 (zonder D) configureren. Haha.
     
  7. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Ik zou wel meer dan 90kW aan vermogen willen. Al is een 90kWh accu natuurlijk best leuk ;)
     
  8. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,345
    Location:
    amsterdam
    Ah, de eenheden politie staakt in elk geval niet!
     
  9. gelden

    gelden Active Member

    Joined:
    Apr 21, 2013
    Messages:
    4,512
    Location:
    Breda, Netherlands
    LOL
    De mobiele eenheid
     
  10. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    924
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Maar wat nou als je een lege 85kWh accu hebt en je die een uur lang laad met 85kW heb je dan geladen met 85kW of mag je dan wel zeggen geladen ik heb 85kWh geladen. :tongue:
     
  11. Danielk

    Danielk Member

    Joined:
    Mar 5, 2014
    Messages:
    118
    Location:
    Amsterdam
    Ik heb nog eens teruggekeken naar mijn oorspronkelijke configuratie uit februari 2014:
    Een volledig standaard 85kWh kwam op 78.230 euro, diezelfde auto kost nu 86.200 - maar daarbij zijn de navigatie (voorheen in techpakket a 3600 euro), parkeersensoren (500 euro) en hoedenplank (250 euro) inbegrepen. Verder krijg je standaard DAB+ en lane departure warning en volgens mij ook de Yacht Floor (destijds 700 euro) standaard, maar heb je niet meer standaard een elektrische achterklep. Streep die laatste twee tegen elkaar weg en je hebt nog een prijsstijging van 3600 euro (4,5%) wat aanmerkelijk minder is dan wat de dollar is gestegen ten opzichte van de euro. De losse opties zijn wel flink duurder geworden: metallic was 700 en is nu 1050, leer is van 1450 naar 1900 gegaan en de audio-upgrade van 2400 naar 2700.
     
  12. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    1,273
    Location:
    Third rock from the sun
    Volgens mij heb je met 85kW geladen en 85kWh geladen. :)
     
  13. HansBe

    HansBe Member

    Joined:
    Aug 1, 2014
    Messages:
    372
    Location:
    Langdorp, Belgie
    Ik zou zeggen - 90D....

    dan heb je samengesteld dikke 10% extra range en de extra punch... maar dat is dan ook wel weerom duurder...

    Tegen dat ik een nieuwe ga bestellen - hoop ik een 125D te kopen...
     
  14. widodh

    widodh Model S R231 EU

    Joined:
    Jan 23, 2011
    Messages:
    4,822
    Location:
    Middelburg, The Netherlands
    Klopt! Ben gedreven. Eenheden zijn er verder voor niets. We moeten wel technisch correct blijven.

    Afijn, ik zou voor een 90kWh accu gaan. Geeft een betere restwaarde denk ik zo.
     
  15. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    In ieder geval, zolang er geen grotere accu's zijn, een betere restcapaciteit! :tongue:
     
  16. Pascal-R

    Pascal-R Member

    Joined:
    Mar 19, 2015
    Messages:
    497
    Location:
    Zeeland, Netherlands
    Misschien niet relevant voor je, maar ik vind de ruime frunc van een niet-d nog altijd ideaal, zeker voor op vakantie. Waar ik vorig jaar nog met een Passat station met dakkoffer op vakantie ging, lukt het me nu om alles in de Tesla zelf kwijt te kunnen. Nu hadden we wel iets minder bij ons dan vorig jaar, maar deze hoeveelheid zou echt niet in de passat station hebben gepast.
     
  17. Blue Dream

    Blue Dream Member

    Joined:
    Oct 22, 2014
    Messages:
    97
    Location:
    Lelystad
    Afgelopen 2 dagen een 85D als loaner gehad. Ik was onder de indruk van de wegligging. Net alsof je op rails rijdt. De auto was stiller dan mijn P85. Wel hoorde je de voorste motor veel meer. Ik denk dat ik de D toch wel zou nemen. De 90 KWh zou mij niet zo boeien. Ik kan met de 85KWh prima uit de voeten en voor die enkele keer dat ik meer range nodig hebt, laad ik wel ergens wat bij.
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,838
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Mee eens. Zeker na de laatste vakantie ben ik overtuigd van de frunk. Als je koffers en tassen hebt met de juiste maten dan is het verbazingwekkend wat er in past. Ik zou hem (Classic frunk) niet meer willen missen. Maar is verder hypothetisch want een andere model S zit er echt de komende jaren niet in :)
     
  19. Edi99

    Edi99 Egbert Dijkstra

    Joined:
    Jun 23, 2013
    Messages:
    1,893
    Location:
    Netherlands
    Inderdaad hoor je de voorste motor.. maar mijn ervaring was alleen bij het optrekken/lage snelheden. zodra je 80 en meer gaat rijden overstijgt het geluid van de banden en de wind dat van de motor. Vond het dus erg meevallen. En het is geloof ik nog steeds zo dat de voorste motor nog niet uit gaat zodra je een stabiele continue cruise-snelheid hebt bereikt.

     
  20. PaulusdB

    PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

    Joined:
    Jul 12, 2013
    Messages:
    3,078
    Location:
    Europe
    Was het niet de achterste motor (zwaarder uitgevoerd en bij de P's ook van een oudere generatie) die uit zou moeten gaan bij de zogeheten 'torque sleep'?
     

Share This Page