TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker and becoming a Supporting Member. For more info: Support TMC

86ste Autosalon van Geneve

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Ivo-G, Feb 12, 2016.

  1. Carl Leermakers

    Joined:
    Nov 24, 2013
    Messages:
    329
    Location:
    Europe
    Och, de X is toch gewoon ook waarschijnlijk wel wat bedoeld als "yes-we-can" statement. MS en MX (mét haar achterportieren), die bouwen aan het Tesla-imago, en zijn goed voor het testen van de batterijen en van ideeën zoals Autopilot; maar M3 is wellicht het enige dat echt tellen zal voor de toekomst.
     
  2. jm71

    jm71 Active Member

    Joined:
    Dec 19, 2012
    Messages:
    1,537
    Location:
    Krommenie, Netherlands
    Hans, je hebt gelijk dat we pas echt kunnen oordelen als we de model X ervaren hebben. Jouw ongeëvenaarde positivisme valt bovendien te prijzen.
    Maar om nou te zeggen dat we afzakken als we niet zo enthousiast zijn over iets dat we alleen kennen van specs en filmpjes, is inderdaad cru.
    We dreigen op dit forum mensen wel eens te verketteren als ze niet lyrisch zijn over alles dat maar enigszins met Tesla te maken heeft. O wee als iemand zegt dat hij een ICE nog mooi vindt. Ik vind de Model S geweldig en ik wil nooit meer een ICE. Maar over de Model X ben ik, gebaseerd op foto's en filmpjes, nét iets minder enthousiast to put it mildly. Ieder zijn smaak en ieder zijn mening.
     
  3. Ivo-G

    Ivo-G Member

    Joined:
    Nov 15, 2015
    Messages:
    491
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Ouders van kleine kinderen zullen zeker de handigheid van de FW's inzien.

    De voordeuren moeten helaas motorisch open, de handgreep kon namelijk geen greep zijn door de manier van openen van de FW's. Het is nu gewoon een aanraakplaat geworden.

    Waar ik het meeste huiverig voor ben is steenslag op die grote voorruit!
     
  4. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,146
    Location:
    Netherlands
    De voordeuren kunnen ook gewoon open "geduwd" worden en niet automatisch geopend/gesloten worden.

    "Note: The powered front doors switch to manual operation whenever you choose to open or close a door manually." Zie p7 van de handleiding.
     
  5. Refie

    Refie Member

    Joined:
    Sep 25, 2015
    Messages:
    594
    Location:
    Netherlands
    Zo ben ik nooit gecharmeerd geraakt van de Model S qua vormgeving, en niet alleen om de reden dat het geen SUV is.
    FWD mooi, maar zonder had ik ook voor de Model X gegaan.

    het technisch platform spreek me (uiteraard) van beide aan.
     
  6. Andre

    Andre Member

    Joined:
    Jul 13, 2013
    Messages:
    644
    Location:
    Holland
    Dan ben je volgens mij echt een van de weinige die Model S niet mooi vind.
     
  7. Ivo-G

    Ivo-G Member

    Joined:
    Nov 15, 2015
    Messages:
    491
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Als je binnen zit wel, maar van buiten kan je de voordeur niet open trekken, er is niks om aan te trekken. Bij de Model S komt de hendel naar buiten en kan je eraan trekken, bij de Model X moet je de plaat aanraken om de deur tenminste open te laten springen (motorisch), waarna je met de hand het verder opentrekt door de deur zelf ergens vast te grijpen.

    En met manual operation bedoelen ze hier niet-auto-presenting, dus niet volautomatisch. But Manually opening from the outside still requires the motor to at least start pushing the door open.
     
  8. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,352
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #68 Hans Noordsij, Mar 1, 2016
    Last edited: Mar 1, 2016
    Wat we helaas zien is dat er wordt gereageerd op het momentum terwijl dat momentum onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Ik vind dat Elon wel heeft bewezen dat hij een vooruitziende blik heeft, een visie en vervolgens een plan ontwikkelt en dat dan consequent, soms zonder dat de ratio direct duidelijk is, uitvoert.

    Zo is de Model X bedoeld als people mover. Een voertuig waar mensen gemakkelijk in en uit kunnen stappen, hun bagage mee konden nemen en dan elektrisch, al dan niet grotendeels autopilot en t.z.t. wellicht zelfs autonoom, op verzoek (afroep) inzetbaar is.

    Het heeft niet meegezeten met de Falcon deuren. De toeleverancier uit Duitsland kreeg het niet voor elkaar zodat men een nieuw traject moest opstarten. Zelfs zo dat Elon achteraf zegt dat hij het misschien iets "minder" had kunnen doen. Maar in de opzet van wat we nu taxi's noemen zijn die deuren essentieel. Het is al verwonderlijk dat de Model S al zoveel als taxi wordt ingezet terwijl het wat instappen betreft bepaald geen praktische auto is.
    De Model X zal dat veel beter doen.

    Bij Elon zien we dat ook terug in de consequente opstelling als het gaat om wat een EV kansrijk maakt en de manier waarop hij afstand neemt van de toch wat halfbakken EV's die er verder zijn en het hap snap beleid bij overheden wat de laadinfra betreft.

    Er is heel wat nodig om de Autowende te laten plaatsvinden. Een EV moet inderdaad een range van 200 mijl hebben maar dat is op zich geen garantie dat het een succes wordt. Elke ICE heeft dat ook. Daarom zal het met de Bolt nog wel eens kunnen tegenvallen want een EV moet uitstraling, een soort charisma, hebben wil men enthousiast worden. Daarnaast zal iemand die een Bolt overweegt weten wat er speelt in de EV wereld en als dan de fout wordt gemaakt dat de auto niet op het Supercharger netwerk kan aansluiten zijn de meeste kansen verspeeld. ik praat niet over de zeer kleine groep die nu bijv. een Leaf koopt (ik reken mij daar trouwens ook toe) maar de grote massa van automobilisten. Die laten zich anno 2016 niets opdringen, iets waar de auto-industrie zich nog nauwelijks van bewust is.

    De Model S is wereldwijd een succes omdat deze op alle fronten de lat zo hoog mogelijk heeft liggen. De Model X zal dat ook zijn en, ervan uitgaan dat het technisch in orde is, de deuren zullen zich gaan bewijzen.

    Er is, ook op dit forum, best wel een dosis (begrijpelijk) cynisme te bespeuren in de geest van "in het verleden duurde het lang dus het zal ook straks wel zo zijn" en de kinderziektes die gekend zijn en die dan ook maar verondersteld gaan worden bij nieuwe modellen. Dat terwijl er een enorme ontwikkeling gaande is. Ik las pas dat de kosten van aftersales (dus de issues) over 2015 per auto de helft waren van die van 2014 en 2014 was de helft van 2013. Dus 75% teruggedrongen. De auto's die nu worden afgeleverd hebben natuurlijk wel eens iets maar zijn (letterlijk) beter in elkaar geschroefd en de vitale delen, batterij en motor(en) hebben niet meer de problemen van destijds (flatbed vanwege batterij en brom/milling sound). Ik merk het aan de 70D die zo probleemloos aanvoelt.

    Niemand weet precies hoeveel Model X er vooraf zijn gereserveerd. Misschien ergens tussen de 20 en 30k. In het begin kwam de productie erg moeizaam op gang maar nu gaat het harder en ik denk niet dat we op voorhand al moeten gaan zeggen dat de verwachting dat in Q2 de productie van Model X naar 1.000 per week zal gaan onzin is "want in het verleden kwam het ook niet uit". Lukt dat dan zal iedereen dit jaar zijn Model X hebben. Op de website wordt aangegeven dat een reservering nu leidt tot een aflevering eind van het jaar. Mij lijkt het optimistisch maar het zou mij ook weer niets verbazen.
    Tegelijkertijd is de produktie van Model S ook op eenzelfde niveau en ervan uitgaande dat de klim naar 90k afleveringen in 2016 gehaald wordt dan zit men eind van het jaar op een veel grotere produktie per week.

    Dan is er de laadinfra. Elon heeft daar ook een zeer duidelijk visie op. In een paar jaar is het SuC netwerk neergezet en dat wordt steeds verder uitgebreid. Als ik kijk naar wat er nu is veranderd sinds ik in maart 2014 de Model S kreeg aan zowel de auto als de laadinfra dan is dat in die twee jaar gigantisch. De Leaf hebben wij al wat langer en daar is eigenlijk helemaal niets veranderd. Geen visie wat laden betreft (ok, nu dan Fastned) , geen innovatie aan de auto, dezelfde onhebbelijkheidjes in de software zitten er nog steeds en de iets grotere batterij is ook niet wereldschokkend. Bovendien loopt het met de aflevering ook niet bepaald op rolletjes. Ook daar zitten mensen maanden te wachten omdat het niet werkt.

    De komst van Model 3 wordt heel nauwgezet voorbereid. Ik denk dat de Model 3 een groot aantal van de eigenschappen van de Model S zal hebben met instapversies die weinig toeters en bellen hebben maar wel de essentiële zaken die een Tesla een Tesla maken. Hij zal, verwacht ik, uiterlijk niet zoveel van de Model S afliggen net zoals Model X de grote lijnen van Model S heeft. En waarom zou dat anders moeten nu de hele wereld de Model S één van de mooiste auto's vindt die ooit gemaakt zijn (op toevallig nu voor het eerst iemand op het forum na die hem niet mooi vindt :) )

    Men zal er een event gaan maken op 31 maart en om dat aan te wakkeren zal er deze maand nog een aankondiging worden gedaan van een nieuwe infra. Ik praat voor mijzelf maar ik sluit niet uit dat dat in Nederland iets met Fastned te maken zal hebben en dan geen Chademo adapters. Ook zal de Europese versie van Destination Charging worden toegelicht waarbij ik ook denk dat men meer gaat doen met DC laden. Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer gedaan gaat worden met Powerpacks of een nieuwe variant, die zich doorlopend laden aan een lage aansluiting (bijvoorbeeld 25 Kw hier vanwege die idiote netwerkkosten) maar die dan snel stroom kunnen afgeven. Dat kan. Als wij het rechter pedaal indrukken geven we iets van 300 Kw af dus dat kan ook met een stationaire batterij.

    Jammer genoeg hebben de overheden het nog niet door en plannen zij kostbare uitbreidingen met duizenden paaltjes waar huidige EV's en PHEV's lange tijd aan kunnen hangen terwijl die auto's gaan uitsterven.

    Ik ben benieuwd wat er nog meer uit de hoge hoed gaat komen de komende tijd. In ieder geval zouden overheden er goed aan doen om proberen samen te werken met Tesla of in ieder geval de visie overnemen of er kennis van te nemen.

    Ik wilde dit even delen.
     
  9. Ivo-G

    Ivo-G Member

    Joined:
    Nov 15, 2015
    Messages:
    491
    Location:
    Utrecht, Netherlands
    Waarvoor dank! :cool:
     
  10. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,597
    Location:
    de Kempen
  11. CO2CLEAN

    CO2CLEAN Olivier Willemsen

    Joined:
    Apr 3, 2015
    Messages:
    3,146
    Location:
    Netherlands
    +1. Had niet beter beter kunnen zeggen!
     
  12. HWS

    HWS Supporting Member

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    6,973
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Mooie visie Hans hoop dat t meeste ervan gerealiseerd zal worden. Op het punt van 3x25A aansluiting betwijfel ik of dit de aandacht heeft. Voor zover ik weet is dit een lokaal (Nederlands) probleem. Op global scale totaal niet relevant. Is een regeltje die hier door de overheid aangepast dient te worden.
     
  13. Andre68

    Andre68 Driving BlueBolt

    Joined:
    Jul 31, 2014
    Messages:
    390
    Location:
    Strijen
    En zo is het !
     
  14. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,352
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Die 3x25A is een voorbeeld. Wat ik wil aangeven is dat het voor het net op zich al een erg goede balancing kan geven kan geven als stroom die beschikbaar is (solar bijvoorbeeld) wordt opgeslagen (noem het maar even powerpack) in de snellader zelf, dus DC blijft DC en gaat als DC de batterij van het laadstation in in en vervolgens ook weer als DC naar de batterij van de auto, wat in feite heel snel kan. Dit lijkt me heel wat beter dan het wat ondoordachte idee van V2G.
     
  15. e-Rik

    e-Rik Member

    Joined:
    Aug 20, 2013
    Messages:
    730
    Location:
    Nederland
    Ik denk dat de X vooral gemaakt is voor de US en Azië markt. In Europa heeft men doorgaans een betere smaak.

    Eerst gewoon, en dan met kunstjes. Er is een risico genomen door het andersom te doen, zoals Elon ook toegeeft. Hadden ze alle effort eerst in de 3 gestoken, dan was er een rage uitgebroken. Ze hadden jarenlang 50k units kunnen verkopen terwijl de vraag waarschijnlijk 100k+ per jaar zou zijn. Om vervolgens bij de extra productie van de Gigafactory echt los te gaan met de 3 en de X.
    Maar ja...don't bet against Elon:biggrin:, dus wie ben ik.

    Ik vind er niet veel schot meer in zitten de laatste, zorgwekkend.
     
  16. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,352
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    #76 Hans Noordsij, Mar 2, 2016
    Last edited: Mar 2, 2016
    Over smaak valt niet te twisten. Ik vind die enorme europese SuV's met hun overdreven elementen ronduit lelijk en nogal ongepast. Dus ik heb geen smaak :)

    Dat de 3 als laatste komt heeft te maken met opschalingsontwikkeling en fondsvorming. De Roadster leverde kennis en door de hoge prijs alvast wat kapitaal op om met de Model S te beginnen. Elke verkochte Model S levert door de bank genomen €.25.000,00 als marge op die wordt gebruikt voor SuC netwerk, Sales en Service Centers, Gigafactory, en uiteindelijk ontwikkeling en productie van Model S. Model X doet hetzelfde. Ligt in een ander segment en is ook niet als mainstreamauto bedoeld maar levert tegelijk naast cash ook veel kennis en ervaring op die van pas komt bij Model 3.

    Laten we verder de belangstelling voor de Model X en de verkoopcijfers maar voor zichzelf spreken. Morgen rijd ik samen met John en Tomas naar Genève, uiteraard om de Model X te zien (als we de kans krijgen maar gelukkig is John reservatiehouder) maar ook voor het event en om te zien hoe de belangstelling is in vergelijking met andere merken. Die Model X zie ik over een paar weken toch al hier in Tilburg en dan zal het ook niet lang meer duren voordat een testdrive mogelijk is.

    Tja, wat de SuC's betreft heeft men in een aantal Europese landen, waaronder en met name Duitsland, een zeer acceptabele (voor dit moment) dekking gerealiseerd en nu gaat het verder in de "moeilijke" landen. Vooral in Frankrijk zijn al veel van de palet laders vervangen door volwaardige stations en daar komen er ook meer bij. Dit is niet de eindsituatie (als die er ooit zal zijn) want ook in NL zit er nog wel wat aan te komen. Naarmate de vloot groter wordt zal men verder gaan verdichten naast alternatieven als lagere snelheid DC laders en wat men zoal nog meer bedenkt.
     
  17. AnalysiZ

    AnalysiZ Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2013
    Messages:
    2,597
    Location:
    de Kempen
    #77 AnalysiZ, Mar 2, 2016
    Last edited: Mar 2, 2016
    Ik vind het wel meevallen...

    Plaatje Februari:

    feb.jpg

    Maar idd allemaal wat meer in de periferie... Italië (Affi na .... eindelijk open!), Zweden, CZ....

    Zodra Delft, Assen en Namen open zijn zijn wij ook weer even zoet toch?
    (ik weet niet meer dan jullie maar kijkend op de kaart zijn dat mooie locaties)

    En om de autosalon te halen zijn er voldoende SuCs aanwezig toch? (en zo weer OT:biggrin:)
     
  18. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,352
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    357d2e7f637c1f5f315a65fe4df76316.jpg

    Onderweg. Bijna bij Waldlaubersheim. Benieuwd naar bezoek morgen.
     
  19. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Well-Known Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    8,352
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    b97c8b036a06216cf666452679774941.jpg

    John test de nieuwe dieselpoort.
     
  20. ErnstT

    ErnstT Active Member

    Joined:
    Apr 30, 2014
    Messages:
    1,830
    Location:
    amsterdam
    Goed bezig mannnen! Veel plezier in Geneve
    (de dieselslang mag handsfree in Duitsland)
     

Share This Page

  • About Us

    Formed in 2006, Tesla Motors Club (TMC) was the first independent online Tesla community. Today it remains the largest and most dynamic community of Tesla enthusiasts. Learn more.
  • Do you value your experience at TMC? Consider becoming a Supporting Member of Tesla Motors Club. As a thank you for your contribution, you'll get nearly no ads in the Community and Groups sections. Additional perks are available depending on the level of contribution. Please visit the Account Upgrades page for more details.


    SUPPORT TMC