Ouders van kleine kinderen zullen zeker de handigheid van de FW's inzien.
Wat we helaas zien is dat er wordt gereageerd op het momentum terwijl dat momentum onderdeel uitmaakt van een groter geheel. Ik vind dat Elon wel heeft bewezen dat hij een vooruitziende blik heeft, een visie en vervolgens een plan ontwikkelt en dat dan consequent, soms zonder dat de ratio direct duidelijk is, uitvoert.
Zo is de Model X bedoeld als people mover. Een voertuig waar mensen gemakkelijk in en uit kunnen stappen, hun bagage mee konden nemen en dan elektrisch, al dan niet grotendeels autopilot en t.z.t. wellicht zelfs autonoom, op verzoek (afroep) inzetbaar is.
Het heeft niet meegezeten met de Falcon deuren. De toeleverancier uit Duitsland kreeg het niet voor elkaar zodat men een nieuw traject moest opstarten. Zelfs zo dat Elon achteraf zegt dat hij het misschien iets "minder" had kunnen doen. Maar in de opzet van wat we nu taxi's noemen zijn die deuren essentieel. Het is al verwonderlijk dat de Model S al zoveel als taxi wordt ingezet terwijl het wat instappen betreft bepaald geen praktische auto is.
De Model X zal dat veel beter doen.
Bij Elon zien we dat ook terug in de consequente opstelling als het gaat om wat een EV kansrijk maakt en de manier waarop hij afstand neemt van de toch wat halfbakken EV's die er verder zijn en het hap snap beleid bij overheden wat de laadinfra betreft.
Er is heel wat nodig om de Autowende te laten plaatsvinden. Een EV moet inderdaad een range van 200 mijl hebben maar dat is op zich geen garantie dat het een succes wordt. Elke ICE heeft dat ook. Daarom zal het met de Bolt nog wel eens kunnen tegenvallen want een EV moet uitstraling, een soort charisma, hebben wil men enthousiast worden. Daarnaast zal iemand die een Bolt overweegt weten wat er speelt in de EV wereld en als dan de fout wordt gemaakt dat de auto niet op het Supercharger netwerk kan aansluiten zijn de meeste kansen verspeeld. ik praat niet over de zeer kleine groep die nu bijv. een Leaf koopt (ik reken mij daar trouwens ook toe) maar de grote massa van automobilisten. Die laten zich anno 2016 niets opdringen, iets waar de auto-industrie zich nog nauwelijks van bewust is.
De Model S is wereldwijd een succes omdat deze op alle fronten de lat zo hoog mogelijk heeft liggen. De Model X zal dat ook zijn en, ervan uitgaan dat het technisch in orde is, de deuren zullen zich gaan bewijzen.
Er is, ook op dit forum, best wel een dosis (begrijpelijk) cynisme te bespeuren in de geest van "in het verleden duurde het lang dus het zal ook straks wel zo zijn" en de kinderziektes die gekend zijn en die dan ook maar verondersteld gaan worden bij nieuwe modellen. Dat terwijl er een enorme ontwikkeling gaande is. Ik las pas dat de kosten van aftersales (dus de issues) over 2015 per auto de helft waren van die van 2014 en 2014 was de helft van 2013. Dus 75% teruggedrongen. De auto's die nu worden afgeleverd hebben natuurlijk wel eens iets maar zijn (letterlijk) beter in elkaar geschroefd en de vitale delen, batterij en motor(en) hebben niet meer de problemen van destijds (flatbed vanwege batterij en brom/milling sound). Ik merk het aan de 70D die zo probleemloos aanvoelt.
Niemand weet precies hoeveel Model X er vooraf zijn gereserveerd. Misschien ergens tussen de 20 en 30k. In het begin kwam de productie erg moeizaam op gang maar nu gaat het harder en ik denk niet dat we op voorhand al moeten gaan zeggen dat de verwachting dat in Q2 de productie van Model X naar 1.000 per week zal gaan onzin is "want in het verleden kwam het ook niet uit". Lukt dat dan zal iedereen dit jaar zijn Model X hebben. Op de website wordt aangegeven dat een reservering nu leidt tot een aflevering eind van het jaar. Mij lijkt het optimistisch maar het zou mij ook weer niets verbazen.
Tegelijkertijd is de produktie van Model S ook op eenzelfde niveau en ervan uitgaande dat de klim naar 90k afleveringen in 2016 gehaald wordt dan zit men eind van het jaar op een veel grotere produktie per week.
Dan is er de laadinfra. Elon heeft daar ook een zeer duidelijk visie op. In een paar jaar is het SuC netwerk neergezet en dat wordt steeds verder uitgebreid. Als ik kijk naar wat er nu is veranderd sinds ik in maart 2014 de Model S kreeg aan zowel de auto als de laadinfra dan is dat in die twee jaar gigantisch. De Leaf hebben wij al wat langer en daar is eigenlijk helemaal niets veranderd. Geen visie wat laden betreft (ok, nu dan Fastned) , geen innovatie aan de auto, dezelfde onhebbelijkheidjes in de software zitten er nog steeds en de iets grotere batterij is ook niet wereldschokkend. Bovendien loopt het met de aflevering ook niet bepaald op rolletjes. Ook daar zitten mensen maanden te wachten omdat het niet werkt.
De komst van Model 3 wordt heel nauwgezet voorbereid. Ik denk dat de Model 3 een groot aantal van de eigenschappen van de Model S zal hebben met instapversies die weinig toeters en bellen hebben maar wel de essentiële zaken die een Tesla een Tesla maken. Hij zal, verwacht ik, uiterlijk niet zoveel van de Model S afliggen net zoals Model X de grote lijnen van Model S heeft. En waarom zou dat anders moeten nu de hele wereld de Model S één van de mooiste auto's vindt die ooit gemaakt zijn (op toevallig nu voor het eerst iemand op het forum na die hem niet mooi vindt
)
Men zal er een event gaan maken op 31 maart en om dat aan te wakkeren zal er deze maand nog een aankondiging worden gedaan van een nieuwe infra. Ik praat voor mijzelf maar ik sluit niet uit dat dat in Nederland iets met Fastned te maken zal hebben en dan geen Chademo adapters. Ook zal de Europese versie van Destination Charging worden toegelicht waarbij ik ook denk dat men meer gaat doen met DC laden. Ik ben ervan overtuigd dat er veel meer gedaan gaat worden met Powerpacks of een nieuwe variant, die zich doorlopend laden aan een lage aansluiting (bijvoorbeeld 25 Kw hier vanwege die idiote netwerkkosten) maar die dan snel stroom kunnen afgeven. Dat kan. Als wij het rechter pedaal indrukken geven we iets van 300 Kw af dus dat kan ook met een stationaire batterij.
Jammer genoeg hebben de overheden het nog niet door en plannen zij kostbare uitbreidingen met duizenden paaltjes waar huidige EV's en PHEV's lange tijd aan kunnen hangen terwijl die auto's gaan uitsterven.
Ik ben benieuwd wat er nog meer uit de hoge hoed gaat komen de komende tijd. In ieder geval zouden overheden er goed aan doen om proberen samen te werken met Tesla of in ieder geval de visie overnemen of er kennis van te nemen.
Ik wilde dit even delen.