Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

90 is het nieuwe 100?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ken de regelgeving niet, maar het kan natuurlijk zijn dat de regelgeving het toelaat dat de afstand wat korter is als de auto zelf automatisch de onderlinge afstand kan bepalen en behouden.
Als bestuurder heb je zelf een bepaalde reactietijd terwijl een automatisch systeem een veel kortere reactietijd heeft.[/QUOTE

In Duitsland is het wettelijk minimum 0.9 seconden volgtijd.
Dat is duidelijk minder dan de advies volgtijd van 2 seconden.

ACC's worden dan nerveus op het minimum idd. Als je teveel auto's op ACC achter elkaar laat rijden dan wordt het zelfs (string)-instabiel.
Athlon heeft ooit (2 jaar geleden inmiddels?) zo'n proef gedaan met 50 autos op ACC. De laatste zwabberden en braken de proef af
 
Als ik zie dat een auto naar links komt dan lijkt het of de software pas reageert als de invoeger van rechts al een heel stuk op de linker baan zit en niet bijvoorbeeld al begint met snelheid inhouden als de invoeger afwijkt van zijn lijn op de rechterbaan. Dat zijn de verbeteringen die al lang hadden mogen zijn ingevoerd en niks met eu-regels te maken hebben.
Zover ik kan inschatten reageert een Tesla doorgaans pas vanaf iemand anders echt in het rijvak zit, net zoals een Tesla niet zal accelereren zolang je voorligger je rijvak niet verlaten heeft.

Dus wat jij intuïtief kan herkennen als iemand die wil invoegen, herkent je Tesla nog niet.

En soms wil ik ook niet dat ie dat herkent, en dat ie wat assertief is. Daarom zet je tenslotte bij druk verkeer 'm toch ook op standje 1, niet?
 
En soms wil ik ook niet dat ie dat herkent, en dat ie wat assertief is. Daarom zet je tenslotte bij druk verkeer 'm toch ook op standje 1, niet?

Nee, ik zet hem op standje 1 zodat ik niet een groot gat laat waarmee andere autos terecht ruimte zien om in te voegen. Ik wacht op de verbetering van de nu nog veel te simpel geprogrammeerde regel dat een invoegende auto pas een obstakel wordt wanneer deze ruim in de linker baan zit. De software anticipeert nu niet waardoor het gedrag van de autopilot erg nerveus wordt. Op basis van camerabeelden moet de software dan een vrachtwagen die wat in zijn rijbaan zwabbert dan kunnen onderscheiden van een invoeger die met of zonder richtingaanwijzer begint met een inhaalmanoeuvre. Dus geen schadowbreaken bij de zwalkende vrachtwagen maar wel direct van het gas(!) als een auto op de rechterbaan zijn richtingaanwijzer uit zet of icm een langzamer voertuig voor zich een inhaalaktie start. De software reageert nu te laat en blijft zonder snelheid minderen doorrijden terwijl je zelf ziet dat een inhaler gaat invoegen. Als de inhaler dan al ruim op de linkerbaan zit volgt een veel te abrupte rem ingreep door de software waar niemand blij van wordt. Dat daar in de softwareupdates niks mee gebeurt laat zien dat Tesla ondanks de duizenden autos die al jarenlang het neurale netwerk voeden niet weet hoe ze dit moet oplossen.
 
Last edited:
Als iemand geen richting aangeeft wordt het natuurlijk wel lastig om in te schatten wat de auto gaat doen. Maar het zou inderdaad al een verbetering zijn als de richtingaanwijzers van andere voertuigen worden herkend. Hierop kan dan goed geanticipeerd worden.
Dus na de stoplicht visualisatie straks ook knipperlicht visualisatie van alle auto’s om je heen:)
Ik kom nu al in kerstsfeer met al die knipperende lampjes:D
 
Als iemand geen richting aangeeft wordt het natuurlijk wel lastig om in te schatten wat de auto gaat doen. Maar het zou inderdaad al een verbetering zijn als de richtingaanwijzers van andere voertuigen worden herkend. Hierop kan dan goed geanticipeerd worden.
Dus na de stoplicht visualisatie straks ook knipperlicht visualisatie van alle auto’s om je heen:)
Ik kom nu al in kerstsfeer met al die knipperende lampjes:D
Een knipperlicht is natuurlijk de sterke aanwijzing voor een inhaalaktie. Een auto op de rechterbaan die afwijkt van zijn lijn op de rechterbaan in combinatie met een langzamer rijdende voorganger is denk ik voor veel linkerbaanbewoners een veel duidelijker aanwijzing dat je ofwel gas geeft om het gat dicht te rijden zodat de dreigende inhaalaktie met of zonder richtingaanwijzer niet wordt voortgezet, danwel als je de inhaler ruimte wilt geven direct de voet van het gas haalt. De tweede optie mag van mij dan achter een extra switch "No, I want my mommy"
 
Ik houd altijd het “één en twintig” ezelsbruggetje aan om 2 seconden te kunnen meten.
Neen dat is 1 seconde. Éénentwintig, tweeëntwintig is 2 seconden.
Trouwens de 2 secondenregel is voor mensen, omdat die een reactietijd van 1 seconde hebben. De AP heeft een reactietijd van milliseconden. Hij reageert zelfs al merkbaar als de voorligger van jouw voorligger remt. Ook al zie je die zelf niet.
 
Nee, ik zet hem op standje 1 zodat ik niet een groot gat laat waarmee andere autos terecht ruimte zien om in te voegen. Ik wacht op de verbetering van de nu nog veel te simpel geprogrammeerde regel dat een invoegende auto pas een obstakel wordt wanneer deze ruim in de linker baan zit. De software anticipeert nu niet waardoor het gedrag van de autopilot erg nerveus wordt. Op basis van camerabeelden moet de software dan een vrachtwagen die wat in zijn rijbaan zwabbert dan kunnen onderscheiden van een invoeger die met of zonder richtingaanwijzer begint met een inhaalmanoeuvre. Dus geen schadowbreaken bij de zwalkende vrachtwagen maar wel direct van het gas(!) als een auto op de rechterbaan zijn richtingaanwijzer uit zet of icm een langzamer voertuig voor zich een inhaalaktie start. De software reageert nu te laat en blijft zonder snelheid minderen doorrijden terwijl je zelf ziet dat een inhaler gaat invoegen. Als de inhaler dan al ruim op de linkerbaan zit volgt een veel te abrupte rem ingreep door de software waar niemand blij van wordt. Dat daar in de softwareupdates niks mee gebeurt laat zien dat Tesla ondanks de duizenden autos die al jarenlang het neurale netwerk voeden niet weet hoe ze dit moet oplossen.
Ik had 'm vroeger net als jij ook altijd op standje 1, om dezelfde redenen. Net als jij was ik ook niet blij met het nerveuze gedrag.

Na een tip van een ander forumlid rij ik nu al een jaar met standje 3-4, en dat bevalt vele malen beter. Het nerveuze is nagenoeg weg. En hoewel je anders zou verwachten valt het mee hoe vaak iemand in het "grote" gat duikt. Ik raad je echt aan het eens een tijdje te proberen met standje 3-4 en ben benieuwd of jou dat uiteindelijk ook beter bevalt dan standje 1. En de ene die dan tóch in het gat duikt laat ik lekker van z'n geluksmomentje genieten, zonder abrupte snelheidsvermindering en zonder manueel ingrijpen van mijn kant...