Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

90D - vermogen verschillend in BE en NL?

This site may earn commission on affiliate links.
Ik ben aan het uitkijken naar een tweedehandse Model S, en ik zou liefst een exemplaar van ~4 jaar oud hebben. Waarschijnlijk wordt het een 90D. Als ik naar Belgische wagens kijk hebben die allemaal 386 kW (525 pk), kijk ik op Nederlandse sites dan zie ik er heel veel met 310 kW (422 pk). En je ziet er hier en daar zelfs één met 193 kW maar dat lijkt me fout begrepen omdat dat toevallig het vermogen per as is. Ik dacht nochtans dat er enkel een 90D, P90D en evt P90D met ludicrous upgrade waren. Iemand enig idee vanwaar die verschillen komen?
 
  • Like
Reactions: maarten.claes
IS er een RWD variant van de 90D? Ik dacht dat de D nu net voor dual motor (dus AWD) stond. De performance-versie zou dan weer 568 kW leveren. Het lijken mij toch allemaal post-facelift (dus zonder de zwarte grille) te zijn.
Hebben die met de nieuwe neus trouwens altijd LED koplampen, of zijn er ook nog exemplaren met Xenon?
 
Ik ben aan het uitkijken naar een tweedehandse Model S, en ik zou liefst een exemplaar van ~4 jaar oud hebben. Waarschijnlijk wordt het een 90D. Als ik naar Belgische wagens kijk hebben die allemaal 386 kW (525 pk), kijk ik op Nederlandse sites dan zie ik er heel veel met 310 kW (422 pk). En je ziet er hier en daar zelfs één met 193 kW maar dat lijkt me fout begrepen omdat dat toevallig het vermogen per as is. Ik dacht nochtans dat er enkel een 90D, P90D en evt P90D met ludicrous upgrade waren. Iemand enig idee vanwaar die verschillen komen?
Als je naar de papieren kijkt, lees je het volgende bij een 90D (dat kan ik dan toevallig ;) ):
Maximum hourly output: 67 kW
Maximum net power: 193kW (front) , 193 kW Back)
Maximum 30 min power: 79 kw (Front and rear)

De NL versie (althans de mijne) van 2015 heeft dan ook 386 kW (525 pk) Als je beide motoren bij elkaar optelt.

Vergelijking:

Mijn vermoeden.... De 310 kW komt ergens anders vandaan
De S90 RWD heeft 285 kW

De P85+ heeft 310 kW: 2014 Tesla Model S P85+ - Specifications
 
Last edited:
Maar als je dan bv hier kijkt, zie je toch een 90D met 311 kW (het exacte getal varieert al eens, deze heeft zogezegd 423 pk).

Deze zou dan weer 235kW hebben terwijl het volgens het typeplaatje een 90D is
De advertentie zegt 422 pk maar de kentekencheck zegt wel degelijk 235kW/320pk.

Het is op zijn minst niet erg duidelijk :)
 
Maximum net power: 193kW (front) , 193 kW Back)
Maximum 30 min power: 79 kw (Front and rear)

De NL versie (althans de mijne) van 2015 heeft dan ook 386 kW (525 pk) Als je beide motoren bij elkaar optelt.
Beide motoren zijn toch verschillend? Of heb ik dat verkeerd opgepikt? Bij Range mode dacht ik dat enkel de kleinste actief is en de andere pas bijgeschakeld wordt als er meer vermogen gevraagd wordt
 
Beide motoren zijn toch verschillend? Of heb ik dat verkeerd opgepikt? Bij Range mode dacht ik dat enkel de kleinste actief is en de andere pas bijgeschakeld wordt als er meer vermogen gevraagd wordt
De ingevoerde gegevens van de Model S komen uit de officiële overdracht papieren (Complete Vehicles EC Certificate of conformity) van Tesla.
 
Ik weet niet of er met de S90D net zoiets speelt als met de S75D.
Die heeft ook (2x 193kW) 525pk maar in het begin werd dit softwarematig begrenst tot 333pk. Naderhand zijn die (ik dacht eind 2017 begin 2018) uncorked en hebben het volle vermogen gekregen middels een update. In de standaard voertuigregistratie staat echter nog het oude vermogen zelf de versies die standaard al met vol vermogen zijn geleverd.

Wellicht heeft de S75D nog steeds niet de volle 525pk want ze hebben alleen de acceleratie gelijkgetrokken met S100D die toen in 4,4s naar de honderd ging maar wel iets zwaarder is.
 
Maar als je dan bv hier kijkt, zie je toch een 90D met 311 kW (het exacte getal varieert al eens, deze heeft zogezegd 423 pk).

Deze zou dan weer 235kW hebben terwijl het volgens het typeplaatje een 90D is
De advertentie zegt 422 pk maar de kentekencheck zegt wel degelijk 235kW/320pk.

Het is op zijn minst niet erg duidelijk :)
Eens bedenk wel dat Tesla toen veel experimenteerde en ervaring opdeed (nu nog steeds 😎 ). Daarmee gaan mensen sneller aannames maken en dat leidt dan achteraf tot onduidelijkheden.
 
Officiële papieren lijken me nu toch niet meteen aannames :)
Ik dacht dat als ik een willekeurige 90D koop, ik altijd dezelfde motorisatie krijg. Dat blijkt dus niet zo te zijn, aangezien er hier al iemand is met 422 pk op papier, en iemand anders met 525pk op papier.

De vraag is in feite of ik advertenties wel kan vertrouwen, als ze het vaak zelf niet lijken te weten. Dan moet ik eigenlijk al iedere keer een foto van het gelijkvormigheidsattest opvragen.
 
  • Like
Reactions: Maurice1
De uitleg die ik van Tesla kreeg toen ik mijn verzekering regelde was dat je het vermogen van de motoren niet zomaar kon omrekenen naar pk. Bovendien mag je niet gewoon het sommetje van vermogens nemen bij de dual motor. Ik herinner me dat de officiële papieren het vermogen van de lichtste motor vermeldden en dat de verzekering daar dan ook op gebaseerd is. Als ik op internet zocht, zie je inderdaad heel wat verschillende vermeldingen van pk voor de M3P, die heel ver uit elkaar liggen. Ieder zijn waarheid zeker?
 
Okay, even los van vermogen...
422 pk, 4,4 seconden van 0-100

525 pk, 4,0 seconden van 0-100

Dus los van hoe je het meet lijkt er toch echt wel een verschil te zijn?
 
Okay, even los van vermogen...
422 pk, 4,4 seconden van 0-100

525 pk, 4,0 seconden van 0-100

Dus los van hoe je het meet lijkt er toch echt wel een verschil te zijn?
Heel simpel; het is gelimiteerd op het vermogen wat accu kan leveren, de accu kan niet het benodigde verhogen leveren om het maximale uit de motor te halen.

Staat er ook in ;-)
Screenshots_2021-09-07-21-32-55.png


Op evspecifications.com staat dus leuk 525PK echter zal je eerst een andere type accu eronder moeten schroeven voordat je die 525pk tevoorschijn kan toveren.