TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Aanhanger / paardentrailer achter Tesla

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by RoaldH, Mar 17, 2015.

1. RoaldH

RoaldH Member

Hallo allemaal,

Ik ben Roald, de 40 gepasseerd en rij nu een Volvo V60 Plugin-Hybrid.
    Is het (al) mogelijk om een aanhanger te trekken met de MS?
    In 2013 heeft de MS op de shortlist voor aanschaf gestaan. Alleen de beperkte laadmogelijkheden op dat moment in Frankrijk en Spanje (waar we familie hebben) gaven te veel complicaties om de MS in te zetten als enige gezinsauto.
    Vanaf 2015/6 lijkt dat ook opgelost te zijn, vandaar dat ik 3 weken geleden voor het eerste met de 85 facelift heb gereden. Ik hoor graag jullie reacties.

2. gelden

gelden Active Member

85 facelift?

3. jpet

jpet Jan P.

Wat ik een paar maanden geleden informeel heb gehoord is dat het wachten is op een homologatie hiervoor. Dit zou blijkbaar niet zo eenvoudig zijn bij een puur elektrische wagen. Ik weet niet waarom. Misschien moet je de vraag eens "formeel" voorleggen aan Tesla?

4. RoaldH

RoaldH Member

Zo noemen ze toch de huidige MS met de andere stoelen en autopilot.

5. Glitch

Glitch Member

Wat ik weet is dat er een trekhaak is maar deze niet van tesla is. Tevens ben je niet verzekerd als je hem gebruikt daar de remkracht niet berekend om een aanhanger. De model x krijgt wel officeel een trekhaak.

6. RoaldH

RoaldH Member

Ik had de vraag al uitstaan bij het SeC. Ik weet we dat bij auto's als de Leaf / Prius Plugin er mogelijk oververhitting kon ontstaan aan de elektromotor. Misschien is dat bij de MS ook zo?

7. jpet

jpet Jan P.

Dus je wil een paardentrailer trekken met een P85D? Mmmm, het begint me duidelijk te worden waarom die homologatie niet zo vlot. :scared:

8. RoaldH

RoaldH Member

Misschien is dat een trekhaak voor de fietsendrager? Je krijgt zeker problemen met de verzekering bij een ongeval (of een afwijzing bij een garantieclaim) zonder officiële goedkeuring. Dat was ook een reden om de V60 te kopen.

- - - Updated - - -

Zou toch moeten lukken met die 700pk? :biggrin:

9. MaH

MaH Member

En dan na elk ritje die paarden van de achterwand van je trailer krabben :biggrin:

10. TTheo

TTheo Member

Ja, ik weet het niet hoor... een paaardentrailer achter een Tesla. Moet dan denken aan die staatsloterij-commercial van die boer met die rode ferrari :wink:

11. leysfi

leysfi Member

Ik tel af tot we hier op de eerste Nederlander botsen, die met een caravan achter zijn Model S aan zeult... :wink:

12. RoaldH

RoaldH Member

:biggrin:

Als het niet mogelijk is staan er misschien wel 3 auto's voor de deur. Ik dacht niet dat dat de oplossing zou zijn.

13. Bj0rn

Bj0rn Member

Botsen hmmm... Kan je de zaak meteen aan de verzekering voorleggen ;-)

In de US heeft al iemand aangetoond dat het mogelijk is: https://www.youtube.com/watch?v=TQETOBEeIzA en https://www.youtube.com/watch?v=7QM1o_0nyqQ. Of het aangeraden/veilig is, is een andere kwestie.

En nu even ernstig: in Belgie moet trouwens elke trekhaak gekeurd worden. Ook trekhaken die "van de fabriek" op de auto gemonteerd zijn. M.a.w. ook met een nieuwe wagen die een trekhaak heeft moet je in principe naar de keuring (enkel om de trekhaak te keuren). Geen kat die dit weet natuurlijk, laat staan dat iemand dit doet. Zoiets kom je pas te weten als je bij een routinecontrole tegengehouden wordt. Vraag me niet hoe ik dat weet :biggrin:
    Zolang een trekhaak voor Model S niet gehomologeerd is kan je een aanhangwagen of fietsen op de trekhaak vergeten. Technisch ben je niet in orde en wellicht voor de verzekering al helemaal niet.

Een afneembare trekhaak lijkt me trouwens best wel handig. Al is het maar om enkele fietsen mee te nemen of eventjes met de aanhanwagen naar het containerpark te rijden.
    Het esthetische aspect is een ander paar mouwen: een gestroomlijnde Model S met daarachter een hoekige aanhangwagen.. :confused: Maar stel dat Tesla een aanhangwagen ontwerpt, hoe zou die er dan uit zien? :cool::cool:

14. redevries

redevries René de Vries

Ik blijf pleiten voor een algemeen verbod! Er zijn genoeg gekke Hollanders die dit voor een caravan gaan gebruiken. Ik zie ze al staan, bij de supercharger in Senlis. Als ze dat al halen....

15. ERvee

ERvee member

Ik vermoed dat je dan iedere 100 km een supercharger nodig hebt Zo ver zal Elon de verdichting van t netwerk nou ook wel niet doorvoeren..

16. Patrick Claerhout

Als ik het mij goed herinner heeft Jerome Guillen op 9/01 gezegd dat hij erg betrokken was bij het ontwerpen van de achterbumper en dat die volledig deel uitmaakt van de veiligheidskooi, die er voor zorgt dat Model S als 1 van de veiligste wagens is. Het doorbreken van die kooi o.m. door aanhechten van trekhaak zou de rigiditeit/stevigheid aantasten en zal daarom nooit de goedkeuring van Tesla zelf krijgen.
    Ik ben geen fysica-expert, dus dit is alleen wat ik er van onthouden/gemaakt heb.

17. Glitch

Glitch Member

Daarom ben ik benieuwd wat de X gaat doen want die krijgt wel een trekhaak optie.

18. jpet

jpet Jan P.

En is gebouwd op hetzelfde onderstel als de S.

19. TisLams

TisLams Member

uit de officiële Tesla handleiding:
    Knipsel.GIF

20. Rsvarthur

Rsvarthur Member

Share This Page