Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop Model S P85D

This site may earn commission on affiliate links.
Yeah right... Dat is de theorie.

Nou moet je de theorie van de Aventador niet vergelijken met een verwacht verbruik in de P85D. Da's een beetje appels en peren. Mijn vorige X5 zou gemiddeld 1 op 14 moeten rijden, in stadsverkeer 1 op 11,4. Met z'n 85L tank zou je dan nog 970km moeten kunnen rijden. Mijn praktijk gemiddelde over 50k km was 1 op 9, veel meer dan 700km kreeg ik er echt niet uit. Heb ook nog een Alfa 147 GTA gehad. Die gaf al een waarschuwing voor een beperkte actieradius als de tank nog voor 2/3 vol zat. Zou in stadsverkeer nog 350km met z'n 63L tank moeten halen. De 300km is mij nooit gelukt....
 
De Aventador heeft een theoretische range tussen de 328 en 796 Km (gemiddeld 522).
Maar dan ga je er volgens mij wel niet als een stier mee moeten rijden, net zoals bij de P85D.

De eerste aventador die 500km kan rijden met een volle tank wil ik nog wel eens zien ;-) 'k geloof er niet veel van, en denk dat het nog erger is dat met mijn bak. Officiel is het 14.iets l/100km met m'n M5 (gecombineerd verbruik), in de praktijk is het 25L gecombineerd, en in de stad 28. Als ik 100-110km/h doe in 7e versnelling, dan zit ik aan 15l of zo.
 
De eerste aventador die 500km kan rijden met een volle tank wil ik nog wel eens zien ;-) 'k geloof er niet veel van, en denk dat het nog erger is dat met mijn bak. Officiel is het 14.iets l/100km met m'n M5 (gecombineerd verbruik), in de praktijk is het 25L gecombineerd, en in de stad 28. Als ik 100-110km/h doe in 7e versnelling, dan zit ik aan 15l of zo.

Ik ben eens benieuwd hoe ver we gaan geraken met onze "D" als we wat gek gaan doen. :smile:
Aan 150 Km per dag heb ik genoeg dus ik kan het zo gek maken als ik wil.
Volgens de Amerikanen ben je 6 Km kwijt bij elke launch.
 
;)

Het enige waar ik mij nog een beetje zorgen overmaak is het verlies van range naarmate de km's die je doet... Een gsm/laptop verliest namelijk snel van zijn batterijcapaciteit.

De tesla verkoper drukte mij op het hart dat dit anders is bij een model S, dat het niet te vergelijken is met een laptop/gsm..

Nu ja, Enkel de toekomst zal daar uitsluitsel over kunnen geven vrees ik?
Het draadje over MaxRange zal u overtuigen.
 
Last edited:
Ik ben eens benieuwd hoe ver we gaan geraken met onze "D" als we wat gek gaan doen. :smile:
Aan 150 Km per dag heb ik genoeg dus ik kan het zo gek maken als ik wil.
Volgens de Amerikanen ben je 6 Km kwijt bij elke launch.

Ik zie het zo : mijn bereik gaat verdubbelen ;-)

Hoop net zoals jij dat er SuC komen richting Luxemburg. Heb je al eens gekeken waar je onderweg kan laden op publieke punten? Moet zelf ook regelmatig naar ginder, en dacht dat initieel te doen met de wagen van mijn madam....
 
Misschien helpt dit?

Wel beetje klungelige start van de ander maar resultaat overduidelijk.

En de P85D had niet eens een burnout nodig. :cool:

- - - Updated - - -

6km ....Je bedoeld 2mm profiel. 

LOL, dat zou naar het schijnt nog meevallen. De wielen zouden niet of nauwelijks slippen door de verbeteringen aan de tractiecontrole.
Dat zouden ze dan toch ook moeten kunnen verbeteren bij de P85 en P85+ want die schudden vrolijk met hun kontje. Is ook wel leuk natuurlijk.
Ik las op het Amerikaanse forum dat er bij elke launch effectief 4 miles van de range af gaan.
Maar gezien je na 3 launches al kotsmisselijk wordt is dat geen probleem. :biggrin:
 
Je laat dan gewoon de achterklep open staan. Heb je geen zakjes nodig. :scared:
Heb je de foto's al gezien van die eigenaar die een launch heeft gedaan met een open blikje Mountain Dew in de cup holder? Hij gebruikt vanaf nu flesjes met een dop...

Nope - heb je link? ;-) kwestie van de "education" van de do's and don'ts te starten

- - - Updated - - -

http://www.teslamotorsclub.com/showthread.php/40455-P85D-vs-can-of-Mountain-Dew-(PSA)
 
Toch nog even over de range, om teleurstellingen te voorkomen:
Mijn gemiddeld verbruik over 40.000 km is 268 w/km. Uitgaande van 70 Kwh bruikbaar in de accu (toch?) geeft dat zo'n 260 km range. En als je op de snelweg wat harder rijdt dan 120 en af en toe even gas bij geeft nadat je moest remmen voor een linksklever, komt het verbruik al snel boven 300 w/km, waardoor de range nog kleiner wordt.
Om 300 km op een accu te rijden moet je dus bereid zijn om niet veel harder dan 120 te rijden. Wel iets om te beseffen.
 
Toch nog even over de range, om teleurstellingen te voorkomen:
Mijn gemiddeld verbruik over 40.000 km is 268 w/km. Uitgaande van 70 Kwh bruikbaar in de accu (toch?) geeft dat zo'n 260 km range. En als je op de snelweg wat harder rijdt dan 120 en af en toe even gas bij geeft nadat je moest remmen voor een linksklever, komt het verbruik al snel boven 300 w/km, waardoor de range nog kleiner wordt.
Om 300 km op een accu te rijden moet je dus bereid zijn om niet veel harder dan 120 te rijden. Wel iets om te beseffen.

Ikzelf heb ondertussen 50000km erop zitten. Mijn gemiddeld verbruik zit op 233wh/km en dan heb ik niet zuinig gedaan met accelereren etc. Banden zijn hoofdzakelijk 20" geweest met een breedte van 285 achter.
Het merendeel van mijn kms zijn op de A2 gereden. Het verbruik op de bv. A58 is beduidend hoger.

Wat ik hiermee wil zeggen is dat het sterk afhankelijk is waar je rijdt, welke banden dat je hebt (19" of 20" of 21") en wat de weersomstandigheden zijn. (natuurlijk het lood gewicht in je rechtervoet mag je ook niet vergeten).

Het gemiddeld verbruik van gelden is relatief hoog. Wat je hieruit kunt concluderen is dat je met zekerheid 260km op een batterij kunt rijden.
Doe je wat rustiger aan, dan zal het verbruik snel zakken en haal je heel wat meer km op een lading.

Zodra je kunt laden op werk-locatie (zelfs op een gewoon stop-contact) zal al heel veel schelen hoe je kunt terug rijden.

Ik geloof iedereen van ons, de trotse Tesla Model S eigenaren, hebben allemaal de 'angst' gehad in het begin een locatie niet te bereiken of de angst niet te kunnen laden.
Je zult versteld staan hoe vindingrijk sommige mensen zijn om laadplaatsen te vinden en hoe bereid sommige mensen zijn je te helpen te kunnen laden.

Mijn advies : Koop de wagen. Maak je geen zorgen en wees bereid jezelf aan te passen aan situaties. Plan je reizen en zorg dat je de nodige hulpstukken in de kofferbak hebt liggen.

PS Wat velen geleerd hebben (en eigenlijk ook al altijd wisten) is dat als je 100km/uur rijdt voor een afstand van 50km tegenover 120km/uur op diezelfde afstand, dat het verschil in aankomsttijd enkel 2-3 minuten is.
 
Toch nog even over de range, om teleurstellingen te voorkomen:
Mijn gemiddeld verbruik over 40.000 km is 268 w/km. Uitgaande van 70 Kwh bruikbaar in de accu (toch?) geeft dat zo'n 260 km range. En als je op de snelweg wat harder rijdt dan 120 en af en toe even gas bij geeft nadat je moest remmen voor een linksklever, komt het verbruik al snel boven 300 w/km, waardoor de range nog kleiner wordt.
Om 300 km op een accu te rijden moet je dus bereid zijn om niet veel harder dan 120 te rijden. Wel iets om te beseffen.

Klopt, echter ik zit nu op 248 w/km gemiddeld. Als je 130 gaat rijden vanaf 100 zie je echt een verbruik van factor 1.5. t.o.v. 100 km/u. Maar met name een verkeerde wind, en de kou zorgt bij mij voor een groter verbruik. Ik heb laatst een stuk 138 op de Cruise C gereden en het viel me op dat het verbruik maar 220 was... Ik had de wind in de rug.. Tegenwind in de kou zit ik dan al snel aan de 280-300
 
PS Wat velen geleerd hebben (en eigenlijk ook al altijd wisten) is dat als je 100km/uur rijdt voor een afstand van 50km tegenover 120km/uur op diezelfde afstand, dat het verschil in aankomsttijd enkel 2-3 minuten is.

Ik val ook in die categorie. De meeste alledaagse bestemmingen (bijna allemaal) haal ik heen en terug op een 90% lading. Ook in deze tijd van het jaar. Is het echt verder weg, zoals richting Groningen of Zuid Limburg dan maak ik dankbaar gebruik van de SuC's zoals in Zwolle en Urmond.

Je kunt harder rijden maar dan moet je eerder onderweg bijladen. Is dat zeker (je weet waar, er is zeker plaats vrij) dan is dat nog te doen mits het niet te ver van de bestemming is.

Anders ben je de winst door het wat harder rijden weer kwijt aan het zoeken van een laadpaal en vervolgens te voet naar de bestemming lopen.

Het is een kwestie van voorkeur maar ik rijd graag een constante snelheid (dat lukt alleen als die niet te hoog is) en parkeer dicht bij waar ik zijn moet en rijd dan rustig weer terug. Maar nogmaals, kwestie van persoonlijke voorkeur. En oh ja, over de grens even boven de 200 rijden (zoals vanaf Enschede naar Emsbüren om maar iets te noemen) blijft natuurlijk leuk, ook voor mij.
 
PS Wat velen geleerd hebben (en eigenlijk ook al altijd wisten) is dat als je 100km/uur rijdt voor een afstand van 50km tegenover 120km/uur op diezelfde afstand, dat het verschil in aankomsttijd enkel 2-3 minuten is.

Die 2/3 minuten waar iedereen altijd maar mee schermt is eigenlijk hetzelfde als de algehele bakerpraatjes opmerking over EV rijders, dat we het zo goed hebben want blablabla

Het is toch echt 5 minuten. Ok, lijkt niet veel maar op een half uur? Als je 100km/u over 50km rijdt, dan doe je er exact 30 minuten over. Rij je 120km/u, dan doe je er 25 minuten over (120km/u = 2km per minuut, 50km delen door 2 = 25). Of als je een half uur rijd aan 120 heb je 60km afgelegd, tegenover 50km bij 100km/u. 20% tijd/afstandswinst tov 100 (hoe je het bekijkt). Is best veel dan, 5 minuten op een half uur. 2 uur aan 120 rijden is dus 20 minuten sneller of 40km verder, en bij een SuC laad je aan 120kW als je leeg bent... In 20 minuten heb je dan mogelijk gecompenseerd wat je verloren het, het omrijden, het aan en afkoppelen. Dus dan heeft het géén zin. Maar als je ergens naar toe gaat waar je kan laden tijdens je meeting oid, dan heeft het dus wel zin. Ga je vervolgens weer dezelfde route aan 120 km/u terug, heb je op een dag zo maar 40 minuten.
 
Die 2/3 minuten waar iedereen altijd maar mee schermt is eigenlijk hetzelfde als de algehele bakerpraatjes opmerking over EV rijders, dat we het zo goed hebben want blablabla

Het is toch echt 5 minuten. Ok, lijkt niet veel maar op een half uur? Als je 100km/u over 50km rijdt, dan doe je er exact 30 minuten over. Rij je 120km/u, dan doe je er 25 minuten over (120km/u = 2km per minuut, 50km delen door 2 = 25). Of als je een half uur rijd aan 120 heb je 60km afgelegd, tegenover 50km bij 100km/u. 20% tijd/afstandswinst tov 100 (hoe je het bekijkt). Is best veel dan, 5 minuten op een half uur. 2 uur aan 120 rijden is dus 20 minuten sneller of 40km verder, en bij een SuC laad je aan 120kW als je leeg bent... In 20 minuten heb je dan mogelijk gecompenseerd wat je verloren het, het omrijden, het aan en afkoppelen. Dus dan heeft het géén zin. Maar als je ergens naar toe gaat waar je kan laden tijdens je meeting oid, dan heeft het dus wel zin. Ga je vervolgens weer dezelfde route aan 120 km/u terug, heb je op een dag zo maar 40 minuten.

Natuurlijk heb je gelijk maar het is in het huidige verkeer verdraaid lastig om een gemiddelde snelheid van 120 km/uur te halen (even de nacht niet meegerekend).

Om dat te halen moet je dan constant je best doen, links rijden, versnellen en dan weer afremmen voor die vrachtauto, weer snel doortrekken etc. en dat vreet stroom. Een richtsnelheid van 120 is weer iets anders maar dan heb je nooit een gemiddelde van 120. Het aanhouden van bijv. 100 km/uur is vaker succesvol te doen en dan zit je dicht bij een gemiddelde van 100. Maar is verder niet belangrijk natuurlijk. Als ik voldoende stroom heb en wil opschieten dan rijd ik ook 120 - 130 en duw de rest op. Laten we het maar afwisseling noemen.
 
Natuurlijk heb je gelijk maar het is in het huidige verkeer verdraaid lastig om een gemiddelde snelheid van 120 km/uur te halen (even de nacht niet meegerekend).

Om dat te halen moet je dan constant je best doen, links rijden, versnellen en dan weer afremmen voor die vrachtauto, weer snel doortrekken etc. en dat vreet stroom. Een richtsnelheid van 120 is weer iets anders maar dan heb je nooit een gemiddelde van 120. Het aanhouden van bijv. 100 km/uur is vaker succesvol te doen en dan zit je dicht bij een gemiddelde van 100. Maar is verder niet belangrijk natuurlijk. Als ik voldoende stroom heb en wil opschieten dan rijd ik ook 120 - 130 en duw de rest op. Laten we het maar afwisseling noemen.

Had het idd over langere afstanden waar je door kunt rijden....