Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop Model S P85D

This site may earn commission on affiliate links.
Overdag en dan zeker op autostrades met 2 rijvakken, is er niet zoveel winst te halen door 130 ipv 100 te rijden.. S nachts is een ander verhaal natuurlijk. Soms dien ik een ritje van 500km+ te doen en dat doe ik s nachts zodat ik geen last heb van ander verkeer. Dan maakt het toch al gauw een paar uur verschil (140 tegenover 90)

Nu als ik de reacties lees is het me toch duidelijk geworden dat ik mijn huidige rijstijl absoluut niet kan aanhouden in een tesla want dan haal ik nog geen 200 km vrees ik..

In België rijd ik meestal 143 op de teller, tel daar nog wat vertragen en terug optrekken bij en lekker wegrijden bij sommige verkeerslichten dan lijkt het er aardig op dat ik aan 160-180 range zou komen.

De langste afstand die ik werksgewijs aan 1 stuk doe is 100 km, maar laden ter plaatse is geen optie.

Dan vind ik het ergens jammer dat en P85D zoveel vermogen heeft maar je kan het - als je redelijk wat afstand dient te doen - moeilijk gebruiken.

Ik stel mij tot slot ook de vraag, quid in Duitsland?

Topsnelheid 250 km/u maar vermoedelijk is de batterij na 20 km leeg?

Ik las dat iemand af en toe eens 200 doet in Duitsland? Kan U mij zeggen wat het verbruik is ? Aangezien er dergelijk groot verschil is tussen 100 en 120 moet 200 een immens verschil geven. Per afgelegde km een verlies van 10-20 typical range? Of is het zo erg niet?

het verbruik bij hogere snelheden lijkt momenteel toch nog een zwak punt van een EV te zijn.
 
Had het idd over langere afstanden waar je door kunt rijden....

Bij langere afstanden maak je sowieso al gebruik van Superchargers en dan kun je inderdaad 130 rijden zonder probleem. Langzamer rijden om energie uit te sparen zodat je minder lang moet laden bij een Supercharger is onzin.
De boodschap die ik wilde overbrengen is dat als je een afstand moet afleggen die tegen de "range limiet" grenst, het niet super veel uitmaakt qua tijd als je iets langzamer rijdt. De 2-3 minuten is een gok en kan best minder zijn.

Wat ik wil meegeven aan de mogelijk nieuwe Tesla eigenaar van dit topic is dat het niet veel moeite kost om je aan te passen en te leren omgaan met een elektrische auto.
Sterker nog, ik zou nooit meer terug willen naar een benzine/diesel/lpg auto. Ik durf te beweren dat ik, over een jaar gekeken, meer tijd kwijt was met tanken bij een pomp-station dan dat ik tijd kwijt was met wachten met opladen van de Tesla.
 
Overdag en dan zeker op autostrades met 2 rijvakken, is er niet zoveel winst te halen door 130 ipv 100 te rijden.. S nachts is een ander verhaal natuurlijk. Soms dien ik een ritje van 500km+ te doen en dat doe ik s nachts zodat ik geen last heb van ander verkeer. Dan maakt het toch al gauw een paar uur verschil (140 tegenover 90)

Nu als ik de reacties lees is het me toch duidelijk geworden dat ik mijn huidige rijstijl absoluut niet kan aanhouden in een tesla want dan haal ik nog geen 200 km vrees ik..

In België rijd ik meestal 143 op de teller, tel daar nog wat vertragen en terug optrekken bij en lekker wegrijden bij sommige verkeerslichten dan lijkt het er aardig op dat ik aan 160-180 range zou komen.

De langste afstand die ik werksgewijs aan 1 stuk doe is 100 km, maar laden ter plaatse is geen optie.

Dan vind ik het ergens jammer dat en P85D zoveel vermogen heeft maar je kan het - als je redelijk wat afstand dient te doen - moeilijk gebruiken.

Ik stel mij tot slot ook de vraag, quid in Duitsland?

Topsnelheid 250 km/u maar vermoedelijk is de batterij na 20 km leeg?

Ik las dat iemand af en toe eens 200 doet in Duitsland? Kan U mij zeggen wat het verbruik is ? Aangezien er dergelijk groot verschil is tussen 100 en 120 moet 200 een immens verschil geven. Per afgelegde km een verlies van 10-20 typical range? Of is het zo erg niet?

het verbruik bij hogere snelheden lijkt momenteel toch nog een zwak punt van een EV te zijn.

Alles wat ik je kan meegeven is mijn eigen ervaring.
Ikzelf heb best een zware rechter voet. Ik ben altijd een snelheidsduivel geweest en leeftijd heeft daar geen verandering in aangebracht.

Ik heb mijn rijstijl niet tot minimaal aangepast.

Ik rijd nog steeds 120 waar 100 mag, ik rijd nog steeds 130 waar 120 mag en nog steeds 140 waar 130 mag.
Wat je vooral zult merken is de nauwkeurigheid van de Tesla. Indien de teller zegt 100km/u, dan rijd je daadwerkelijk 100km/u en niet 95 (je wilt niet weten hoe vaak ik op de linkerbaan rij, iedereen inhaal, terwijl ik me precies aan de snelheid houd).
Het snel accelereren/optrekken blijft leuk en doe je zo vaak je maar wilt (vraag maar aan gelden hoe leuk dat kan zijn), het batterij verbruik valt best mee heb ik gemerkt.

Ik ben afgelopen zomer naar Hannover gereden. Destijds had ik mijn zomerset banden eronder liggen, 20" 285/35/20 // 245/45/20 achter (dus extra verbruik hierdoor). 200km/u rijden was geen enkel probleem. Je rijdt van Supercharger naar Supercharger. Laadt misschien 20-30 minuten bij en je rijdt weer verder (in Duitsland liggen de superchargers relatief dicht bij elkaar). Als ik me goed herinner zat mijn verbruik op 285-290wh/km. Nog steeds een bereik van zeker 250km.
Ook de terugreis was een eitje. 200km/u gereden waar het ging. De laadpauzes tussendoor bij de superchargers waren een prettige pauze.
 
Alles wat ik je kan meegeven is mijn eigen ervaring.
Ikzelf heb best een zware rechter voet. Ik ben altijd een snelheidsduivel geweest en leeftijd heeft daar geen verandering in aangebracht.

Ik heb mijn rijstijl niet tot minimaal aangepast.

Ik rijd nog steeds 120 waar 100 mag, ik rijd nog steeds 130 waar 120 mag en nog steeds 140 waar 130 mag.
Wat je vooral zult merken is de nauwkeurigheid van de Tesla. Indien de teller zegt 100km/u, dan rijd je daadwerkelijk 100km/u en niet 95 (je wilt niet weten hoe vaak ik op de linkerbaan rij, iedereen inhaal, terwijl ik me precies aan de snelheid houd).
Het snel accelereren/optrekken blijft leuk en doe je zo vaak je maar wilt (vraag maar aan gelden hoe leuk dat kan zijn), het batterij verbruik valt best mee heb ik gemerkt.

Ik ben afgelopen zomer naar Hannover gereden. Destijds had ik mijn zomerset banden eronder liggen, 20" 285/35/20 // 245/45/20 achter (dus extra verbruik hierdoor). 200km/u rijden was geen enkel probleem. Je rijdt van Supercharger naar Supercharger. Laadt misschien 20-30 minuten bij en je rijdt weer verder (in Duitsland liggen de superchargers relatief dicht bij elkaar). Als ik me goed herinner zat mijn verbruik op 285-290wh/km. Nog steeds een bereik van zeker 250km.
Ook de terugreis was een eitje. 200km/u gereden waar het ging. De laadpauzes tussendoor bij de superchargers waren een prettige pauze.

Interessant... Hoeveel km reed je dan tussen superchargers aan die snelheid?
 
Interessant... Hoeveel km reed je dan tussen superchargers aan die snelheid?

Het eerste stuk was 180km, van Supercharger tot Supercharger. De tweede was ca 90km en daarna weer 120km en toen was ik al op plaats van bestemming. Ik ben dus in totaal 3 keer gestopt.

Niet overal kun je 200 rijden en er waren zelfs stukken waar je maar 100 mag rijden (kwam ik achter nadat ik een mooie flits van voren zag...."CHEESE!!!" vlaggetje miste alleen nog).

Een toiletpauze, even benen strekken was voldoende om de auto weer vol genoeg te krijgen om gewoon verder te rijden.
Een nota, de tweede supercharger had ik gewoon kunnen overslaan, maar ik wilde gewoon zien hoe deze eruit zag.

Ik heb vaak genoeg lange afstanden moeten rijden, maar ik kan eerlijk zeggen, deze ervaring was toch wel de beste.

PS De auto maakt zo weinig lawaai op 200km/u dat de vriendin niet eens in de gaten had dat ik zo snel reed. Een gedeelte was ze zelfs in slaap gevallen.

Neem anders een blik op Superchargers
 
Overdag en dan zeker op autostrades met 2 rijvakken, is er niet zoveel winst te halen door 130 ipv 100 te rijden.. S nachts is een ander verhaal natuurlijk. Soms dien ik een ritje van 500km+ te doen en dat doe ik s nachts zodat ik geen last heb van ander verkeer. Dan maakt het toch al gauw een paar uur verschil (140 tegenover 90)

Nu als ik de reacties lees is het me toch duidelijk geworden dat ik mijn huidige rijstijl absoluut niet kan aanhouden in een tesla want dan haal ik nog geen 200 km vrees ik..

In België rijd ik meestal 143 op de teller, tel daar nog wat vertragen en terug optrekken bij en lekker wegrijden bij sommige verkeerslichten dan lijkt het er aardig op dat ik aan 160-180 range zou komen.

De langste afstand die ik werksgewijs aan 1 stuk doe is 100 km, maar laden ter plaatse is geen optie.

Dan vind ik het ergens jammer dat en P85D zoveel vermogen heeft maar je kan het - als je redelijk wat afstand dient te doen - moeilijk gebruiken.

Ik stel mij tot slot ook de vraag, quid in Duitsland?

Topsnelheid 250 km/u maar vermoedelijk is de batterij na 20 km leeg?

Ik las dat iemand af en toe eens 200 doet in Duitsland? Kan U mij zeggen wat het verbruik is ? Aangezien er dergelijk groot verschil is tussen 100 en 120 moet 200 een immens verschil geven. Per afgelegde km een verlies van 10-20 typical range? Of is het zo erg niet?

het verbruik bij hogere snelheden lijkt momenteel toch nog een zwak punt van een EV te zijn.

Hoho, het is echt niet zo erg dat je de 200 km range niet haalt als je 140 rijdt. Mijn relatief hoge verbruik komt door snelheden van 150-170 km/h op de snelweg (ik rijd meestal buiten de spits). Met dergelijke snelheden haal je ongeveer 250 km.
In Duitsland heb ik eens bijna een uur lang 200 km/h gereden (de top van mijn S85). In zo'n (extreme) situatie moet je rekenen op ongeveer 175 km range. Maar dat maak je in NL of B dus zeker niet mee.

Paar grafiekjes van toen in Duitsland:
c69b65dd49ff3f132718dba7d673b2fa.jpg

6d39f7d08cb79df39e03d1a78bd333cf.jpg
 
@germinal: er is niemand hier die je gaat zeggen dat de auto qua range onbruikbaar is, want dat is eenvoudig niet zo. Je moet echt heel veel moeite doen (zeker in B en NL) om je range onder de 250km te krijgen bij volle accu.

Het is wel zo dat lange roadtrips (zeg meer dan 500km) met de Tesla meer tijd kosten omdat je toch vaker en langer stopt dan je met een ICE gedaan zou hebben (mits je in je ICE geen kinderen meeneemt, boterhammetjes tijdens het rijden eet ipv tijdens een stop te lunchen/dineren, een 2e bestuurder bij je hebt, etc.), en niet in alle gebieden zijn genoeg SuCs om de kortste weg tussen A en B te rijden.

Dit ongemak (voor zover het dat is) tijdens lange roadtrips wordt ruimschoots goedgemaakt door het rijplezier, comfort en het gebrek aan vermoeidheid wanneer je op bestemming aankomt.

Verder is qua reistijd de beste gemiddelde snelheid tussen twee SuCs op de autobahn 130km/h als de SuCs zo'n 200km uit elkaar liggen, en 160km/h als de SuC's zo'n 120km uit elkaar liggen. Dan heb je het beste optimum tussen laadtijd en verbruik. Dit zijn gemiddelden, dus een stuk boven de 200km/h blazen afgewisseld met 80km/h bij een lange baustelle werkt ook.

In ieder geval vergt deze een auto een andere manier van denken en plannen. Als je eenmaal die omslag gemaakt hebt (dat neemt een paar ritten in beslag waarin je het vertrouwen in de auto moet opbouwen en de informatie die de auto je biedt over het verbruik moet leren interpreteren) dan wil je simpelweg niet meer terug.
 
@germinal: er is niemand hier die je gaat zeggen dat de auto qua range onbruikbaar is, want dat is eenvoudig niet zo. Je moet echt heel veel moeite doen (zeker in B en NL) om je range onder de 250km te krijgen bij volle accu.

Het is wel zo dat lange roadtrips (zeg meer dan 500km) met de Tesla meer tijd kosten omdat je toch vaker en langer stopt dan je met een ICE gedaan zou hebben (mits je in je ICE geen kinderen meeneemt, boterhammetjes tijdens het rijden eet ipv tijdens een stop te lunchen/dineren, een 2e bestuurder bij je hebt, etc.), en niet in alle gebieden zijn genoeg SuCs om de kortste weg tussen A en B te rijden.

Dit ongemak (voor zover het dat is) tijdens lange roadtrips wordt ruimschoots goedgemaakt door het rijplezier, comfort en het gebrek aan vermoeidheid wanneer je op bestemming aankomt.

Verder is qua reistijd de beste gemiddelde snelheid tussen twee SuCs op de autobahn 130km/h als de SuCs zo'n 200km uit elkaar liggen, en 160km/h als de SuC's zo'n 120km uit elkaar liggen. Dan heb je het beste optimum tussen laadtijd en verbruik. Dit zijn gemiddelden, dus een stuk boven de 200km/h blazen afgewisseld met 80km/h bij een lange baustelle werkt ook.

In ieder geval vergt deze een auto een andere manier van denken en plannen. Als je eenmaal die omslag gemaakt hebt (dat neemt een paar ritten in beslag waarin je het vertrouwen in de auto moet opbouwen en de informatie die de auto je biedt over het verbruik moet leren interpreteren) dan wil je simpelweg niet meer terug.

En dan nog. Die uitzonderlijke situaties doen zich niet dagelijks voor. Het genoegen om in een MS te rijden is wel dagelijks.
In mijn vorige auto probeerde ik om met zo weinig mogelijk stops bij de familie in Hongarije te komen. Nu zie ik wat ik aan reisplezier gemist heb toen. En het gezin vindt het ook veel beter zo. En in tegenstelling tot vroeger nooit meer echt moe aangekomen.

En natuurlijk, bij blijvende twijfel moet je het gewoon niet doen!

- - - Updated - - -

Misschien ook handig om te lezen
 
En dan nog. Die uitzonderlijke situaties doen zich niet dagelijks voor. Het genoegen om in een MS te rijden is wel dagelijks.
In mijn vorige auto probeerde ik om met zo weinig mogelijk stops bij de familie in Hongarije te komen. Nu zie ik wat ik aan reisplezier gemist heb toen. En het gezin vindt het ook veel beter zo. En in tegenstelling tot vroeger nooit meer echt moe aangekomen.

En natuurlijk, bij blijvende twijfel moet je het gewoon niet doen!

- - - Updated - - -

Misschien ook handig om te lezen

Hear Hear! Mijn trip naar Monaco zou ik met een ICE in één keer hebben gedaan, wat gewoon dom is.... Gevaarlijk.. etc. Nu lekker hotelletje erbij...
 
Verder is qua reistijd de beste gemiddelde snelheid tussen twee SuCs op de autobahn 130km/h als de SuCs zo'n 200km uit elkaar liggen, en 160km/h als de SuC's zo'n 120km uit elkaar liggen. Dan heb je het beste optimum tussen laadtijd en verbruik

Klopt inderdaad.
Met deze berekening in Excel die ik eerder had gemaakt, kun je kijken wat de optimale snelheid is bij een bepaalde afstand tussen twee Superchargers:
http://daglievemensen.nl/tesla/files/reistijd_laadtijd.xlsx

Niet echt relevant, want meestal sta ik langer te laden dan nodig omdat de pauze langer duurt dan gepland. :)
 
Hear Hear! Mijn trip naar Monaco zou ik met een ICE in één keer hebben gedaan, wat gewoon dom is.... Gevaarlijk.. etc. Nu lekker hotelletje erbij...

Gisteren vroegen de meisjes (7 en 5) nog wanneer we weer naar Opa en Oma gaan. Wat navragen leverde op dat ze juist de overnachting, grote familiekamer, zo leuk vinden en ze weten precies waar ze kunnen spelen tijdens de laadpauzes.

Over een paar maanden zal het wel weer zo ver zijn. Dat wordt de vierde keer met de MS en ook deze keer weer beter dan de vorige keren. Op de eerste plaats is Mogendorf er dan. Dat betekent dat we de hobbel bij Wilnsdorf (letterlijk bedoeld) niet meer hoeven nemen maar net als vroeger vanaf Köln de A3 kunnen volgen. We hebben in het verleden ook wel een paar keer ongeveer halverwege de reis overnacht. Daarvoor hadden we een leuk familiehotel in Hengersberg gevonden (tussen Regensburg en Passau). En laat daar nu inmiddels ook een SuC gebouwd zijn bij de Autohof, drie kilometer van het hotel. Dat verzin je toch niet?

En het houdt niet op. Misschien dat er dan ook eentje ergens halverwege Oostenrijk is gebouwd (Linz of Amstetten). De eerder aangekondigde bij Blindenmarkt gaat niet door maar er zouden al handtekeningen gezet zijn voor een andere lokatie.

Zoniet dan zal hij er verder dit jaar wel komen, net als de voor 2015 door Tesla ingetekende SuC oostelijk van Wenen (hoeven we de stad niet meer in, hoewel, de kinderen kunnen wel hun energie kwijt in het Bogipark (binnenspeeltuin) dat naast het SeC met de SuC is gebouwd). En dan de voor 2015 ook aangekondigde SuC in de buurt van Budapest. Zo wordt het steeds vanzelfsprekender.

Toen wij in de aankoopfase zaten had ik al deze snelle ontwikkelingen niet verwacht. Ook ik had, ondanks alle geruststellende berichten die ik er over las, bedenkingen over zaken als range hoewel de ervaringen met de Leaf deze al wat hadden geneutraliseerd. Het is echter de praktijk die mij er totaal van overtuigd heeft dat het geen issue meer is. Het aanpassen, relaxter worden, wordt met de auto meegeleverd. En dan, nauwelijks belicht in het forum, heb je wel voor je gezin de meest veilige koets gekocht die er op dit moment bestaat. Bovendien geen 85 liter benzine onder de achterbank. Wat is dat in euro's waard?

Tenslotte, als we het toch over euro's hebben: Met de SuC's sparen we zoveel uit op de in totaal 3.000 km dat de hotelovernachtingen inclusief uitgebreid eten er royaal van betaald kunnen worden en dan is er nog over voor wat "gifts":) En af van de tankstops en van de echte range-anxiety als het lampje gaat branden. Hoeveel zit er nog in? 50 km of 5 km. Daar heb ik af en toe echt over in gezeten en niet bij de exacte aanduiding van de EV.

Mijn advies: Als je het kunt, doen !!!
 
Last edited:
.... Bovendien geen 85 liter benzine onder de achterbank. ...

Hmm streep die maar af tegen de 7000 penlites onder je stoel die ook erg goed kunnen fikken... Zodra je veel (potentiële) energie in een klein volume propt heb je kans op spektakel.
Verschil is dat de Tesla je van tevoren waarschuwt als er problemen ontstaan, dat heeft er die paar keer dat het gebeurd is voor gezorgd dat er geen letsel is ontstaan.

Verder ben ik het helemaal eens met je betoog :)
 
Hmm streep die maar af tegen de 7000 penlites onder je stoel die ook erg goed kunnen fikken... Zodra je veel (potentiële) energie in een klein volume propt heb je kans op spektakel.
Verschil is dat de Tesla je van tevoren waarschuwt als er problemen ontstaan, dat heeft er die paar keer dat het gebeurd is voor gezorgd dat er geen letsel is ontstaan.

Ben het met je eens maar op de een of andere manier heb ik daar een geruster gevoel over. Het is trouwens al een lange tijd stil rondom de brandjes. De laatste keer was met die enorme klap (na diefstal) waarbij de auto brak, wat ik niet echt een representatief ongeval vind. Verder zal inmiddels het aantal MS'en wel bijna verdubbeld zijn maar geen berichten meer over brandjes.

Heb de armor-plate. Al een keer in Duitsland in volle vaart over een stuk kunststof bumper gereden dat op de weg lag maar geen probleem (zou trouwens zonder armor-plate ook wel goed gegaan zijn).

Over (serieuze) ongelukken hoor je ook eigenlijk niets meer laat staan ernstig gewonden of doden. Ik ga ervan uit dat deze (nog) wel de media zouden halen.

Afkloppen natuurlijk :)
 
... alleen nog die ongelukkige chauffeur die in een afgrond reed, een paar weken geleden :crying:

Nou, deze had ik inderdaad nog niet gezien.

Best beetje bizar want Elon heeft in één van zijn interviews gezegd dat "someone could drive off a cliff" of "let's wait till somebody drives of a cliff" of woorden van die strekking om aan te geven dat niets absoluut is, ook de veiligheid van de Model S niet.
 
Als Roadster eigenaar trek ik hier toch grote ogen van het verbruik van de MS. Ik lees hier gemiddelden van 230-270w/km. De roadster heeft voldoende aan 165-180w/km (90% autosnelweg +/- 120 km/u) - waardoor mijn bereik bijna gelijk is aan dat van een MS85. Erg tevreden van de 2008 technologie in mijn karreke, dat trouwens een veel hoger drag coëfficiënt heeft dan de MS (0,36 vs 0,24).
 
Als Roadster eigenaar trek ik hier toch grote ogen van het verbruik van de MS. Ik lees hier gemiddelden van 230-270w/km. De roadster heeft voldoende aan 165-180w/km (90% autosnelweg +/- 120 km/u) - waardoor mijn bereik bijna gelijk is aan dat van een MS85. Erg tevreden van de 2008 technologie in mijn karreke, dat trouwens een veel hoger drag coëfficiënt heeft dan de MS (0,36 vs 0,24).

1350 kg versus 2150 kg lijken me toch geen slechte cijfers. Jullie zijn wel de echte pioniers:smile: