Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop Model S P85D

This site may earn commission on affiliate links.
Als Roadster eigenaar trek ik hier toch grote ogen van het verbruik van de MS. Ik lees hier gemiddelden van 230-270w/km. De roadster heeft voldoende aan 165-180w/km (90% autosnelweg +/- 120 km/u) - waardoor mijn bereik bijna gelijk is aan dat van een MS85. Erg tevreden van de 2008 technologie in mijn karreke, dat trouwens een veel hoger drag coëfficiënt heeft dan de MS (0,36 vs 0,24).

Qua aerodynamische drag moeten beide wagens in essentie dezelfde weerstand overwinnen.
De drag coëfficient moet vermenigvuldigd worden met het frontale oppervlak om de aerodynamische drag te kunnen berekenen.

Het frontale oppervlak van de model S is 2,34 m².
Dat van de Tesla Roadster is nergens gepubliceerd maar is hier op het forum berekend als 1,65 m².

De "drag area" komt op:
0,24 * 2,34m² = 0,57m² voor de Model S
0,36 * 1,65m² = 0,59m² voor de Roadster

Bijna hetzelfde dus.

Het verschil zit hem waarschijnlijk (zoals Zuid5.nl al zei) in het extra gewicht dat in beweging gebracht moet worden en de extra rolweerstand die het gewicht met zich meebrengt.
 
Het verschil zit hem waarschijnlijk (zoals Zuid5.nl al zei) in het extra gewicht dat in beweging gebracht moet worden en de extra rolweerstand die het gewicht met zich meebrengt.

Dan waarschijnlijk vooral de extra rolweerstand, want de energie om het extra gewicht in beweging te brengen blijft behouden als bewegingsenergie en krijg je bij afremmen (tenzij abrupt zonder re-gen) grotendeels weer terug.
 
Up-date: Uw Models S is onderweg vanuit de fabriek!
Hebben jullie enig idee hoe lang het duurt voordat hij aankomt in Nederland? 4weken?6weken?8weken?

Ongeveer een week met de trein van Fremont naar New York. Vervolgens ongeveer 2 weken met de boot van New York naar Rotterdam. Dan terug assembleren in Tilburg, laatste QC en perfect reinigen voor uitlevering. 4 weken is wat te scherp. 6 weken is een goede inschatting. Er zitten lags tussen de verschillende stappen.
 
Ik denk morgen mijn bestelling te plaatsen. Jammer genoeg is de prijs gestegen ( dankzij de devaluatie van de euro ???)

Is er iets waar ik nog op dien te letten?

Ik zou de gewone zetels nemen in leder, die duo lader, tech pakket, winter pakket en alcantara dakhemel, voor het overige alles standaard...

Mis ik iets?
 
Je zou misschien zijn reservering kunnen overnemen, dan heb je hem eerder...

Mijn P85D komt idd in Maart, maar door duurder uitvallen verbouwing van het nieuwe huis (en het nog niet verkocht hebben van het huidige huis) is het wellicht minder verstandig om die door te laten gaan. Overigens ben ik in geval van verkoop wel van plan een 60 te kopen, om in ieder geval met de e-rally weer mee te kunnen doen (en niet door Maurice uit de organisatie verbannen te worden:wink:) en om te voorkomen dat Tesla door mij een auto minder zou verkopen.....

Met het verbruik dat ik uiteindelijk gemiddeld met de P85 vanaf Nov 2013 gehaald heb (200 Wh/Km over totaal 19000 km; 191Wh / Km over de laatste 13000) zal ik de extra Performance alleen aan de verkeerslichten missen. Wel jammer dat die er zo veel zijn....
 
Last edited:
Ik heb zelf een volledig geladen (dus niet met volle accu maar met bijna alle opties) P85D in bestelling voor eind maart en die gaat er alleen maar komen als mijn huidige SIG P85+ een beetje mooi weg gaat - maar er zit bijna EUR 9,000 (incl. BTW) verschil met de huidige prijs.

Dus met een van ons zaken doen scheelt tijd en ook wel iemand (of 2 iemanden) geld...

en de vorige poster kan volgens mij altijd wel iets lenen bij iemand hier of Tesla als hij anders door Maurice verbannen zou worden - niet dat dat ook maar waarschijnlijk is...
 
en de vorige poster kan volgens mij altijd wel iets lenen bij iemand hier of Tesla als hij anders door Maurice verbannen zou worden - niet dat dat ook maar waarschijnlijk is...

Lenen voor zijn verbouwing zeker, heb jij meer kans;)

Maar even serieus nu......als je een nieuwe S koopt, heb je nog maar over de eerste 50.000 euro de MIA (voor 2014 over het gehele aanschafbedrag). De KIA, VAMIL heb je al helemaal niet meer. Over je "oude" Tes moet je des-investeringsaftrek gaan betalen over alle vormen investeringsaftrek welke je genoten hebt..... En uiteraard 4% bijtelling ipv de 0% zo te zien aan jullie berichten.

Lijkt me niet dat jullie ze particulier kopen toch?
 
Lenen voor verbouwing- hou er over op - heb net een paar weken met banken lopen bakkeleien over hun nieuwe richtlijnen - laffe honden - wel de ellende veroorzaken en dan wegwezen....

maar goed- het hangt inderdaad helemaal van ieders fiscale situatie en financiële situatie af (ik klink als een bankier) of het wel of niet interessant is in te ruilen - en of je er veel of weinig voor over hebt...

En J.. (sorry AnalysiZ) - ik bedoelde natuurlijk een autootje lenen bij deze of gene...
 
Lenen voor zijn verbouwing zeker, heb jij meer kans;)

Maar even serieus nu......als je een nieuwe S koopt, heb je nog maar over de eerste 50.000 euro de MIA (voor 2014 over het gehele aanschafbedrag). De KIA, VAMIL heb je al helemaal niet meer. Over je "oude" Tes moet je des-investeringsaftrek gaan betalen over alle vormen investeringsaftrek welke je genoten hebt..... En uiteraard 4% bijtelling ipv de 0% zo te zien aan jullie berichten.

Lijkt me niet dat jullie ze particulier kopen toch?

Ik begrijp je bezwaar.

Van mijn kant was destijds de gedachte dat de P85D zo leuk was dat ik m niet kon laten lopen.

En toen ben ik creatief gaan rekenen. Als je de insteek kiest dat de MIA en KIA als extra aftrekpost een dempende werking hebben op de netto afschrijving en vervolgens de 18K MIA + 4% (die dan wel 5 jaar is en niemand weet wat daaraan gaat veranderen na 2016, dus bij vervanging in 2018 zou je zomaar een paar jaar een hoger percentage betalen dan 4%, terwijl de D dan nog door zou lopen) dan is het totaalplaatje zo gek nog niet.

Samengevat: Ik had mijzelf er van overtuigd dat ik netto bijna voor niets in mijn P85 gereden heb (voorbeeld: 10K afschrijving = Netto circa 15K aftrekpost en dat weegt door als IB ondernemer), en dat ik de propositie van de P85D nog steeds erg interessant vond. Idd niet het onderste uit de kan (het uitzitten van 5 jaar en max MIA / KIA voordeel) maar wel maximaal genieten :biggrin:. E.e.a. destijds met een andere Tesla rijder (advocaat en fiscalist) doorgesproken, en zijn conclusie was dat hij ook een P85D ging bestellen :biggrin:.

Daarnaast had ik bedacht om op het nieuwe huis zonnepanelen te leggen met EIA en KIA.... waardoor de desinvesteringsbijtelling voor MIA en KIA van de Tesla icm de nieuwe MIA nihil zou zijn....
Maar aangezien de EIA te goed werkte hebben ze die voor zonnepanelen ook weer de nek om gedraaid.
 
Ik heb zelf een volledig geladen (dus niet met volle accu maar met bijna alle opties) P85D in bestelling voor eind maart en die gaat er alleen maar komen als mijn huidige SIG P85+ een beetje mooi weg gaat - maar er zit bijna EUR 9,000 (incl. BTW) verschil met de huidige prijs.

Dus met een van ons zaken doen scheelt tijd en ook wel iemand (of 2 iemanden) geld...

en de vorige poster kan volgens mij altijd wel iets lenen bij iemand hier of Tesla als hij anders door Maurice verbannen zou worden - niet dat dat ook maar waarschijnlijk is...

Heb je al een koper ?
 
Ik begrijp je bezwaar.

Van mijn kant was destijds de gedachte dat de P85D zo leuk was dat ik m niet kon laten lopen.

En toen ben ik creatief gaan rekenen. Als je de insteek kiest dat de MIA en KIA als extra aftrekpost een dempende werking hebben op de netto afschrijving en vervolgens de 18K MIA + 4% (die dan wel 5 jaar is en niemand weet wat daaraan gaat veranderen na 2016, dus bij vervanging in 2018 zou je zomaar een paar jaar een hoger percentage betalen dan 4%, terwijl de D dan nog door zou lopen) dan is het totaalplaatje zo gek nog niet.

Samengevat: Ik had mijzelf er van overtuigd dat ik netto bijna voor niets in mijn P85 gereden heb (voorbeeld: 10K afschrijving = Netto circa 15K aftrekpost en dat weegt door als IB ondernemer), en dat ik de propositie van de P85D nog steeds erg interessant vond. Idd niet het onderste uit de kan (het uitzitten van 5 jaar en max MIA / KIA voordeel) maar wel maximaal genieten :biggrin:. E.e.a. destijds met een andere Tesla rijder (advocaat en fiscalist) doorgesproken, en zijn conclusie was dat hij ook een P85D ging bestellen :biggrin:.

Daarnaast had ik bedacht om op het nieuwe huis zonnepanelen te leggen met EIA en KIA.... waardoor de desinvesteringsbijtelling voor MIA en KIA van de Tesla icm de nieuwe MIA nihil zou zijn....
Maar aangezien de EIA te goed werkte hebben ze die voor zonnepanelen ook weer de nek om gedraaid.

Ja, ik was ook zo gaan rekenen maar is meer kijken door een roze bril natuurlijk ;)

Aangaande zonnepanelen en in sommige gevallen een EV kan je ook een groene lening nemen tegen een erg lage rente. 10 jaar afbetaling ipv hypotheek voor zonnepanelen en als je de bank uitlegt dat de auto 8 jaar onbezorgd meegaat ivm de garantie, de auto op 8.

En een 2de Tesla kopen en vervolgens weer aan je vrouw verhuren tegen een sterk gereduceerd tarief die als particulier huurt kan ook nog. Immers, je hebt 8 jaar garantie dus je commerciële afschrijving zet je op 8 jaar, dus dan hoef je per maand ook niet veel te rekenen. Btw aftrek heb je toch nauwelijks na je aanschaf (btw forfait is eigenlijk discriminerend als EV rijder tov ICE, maar dat is een andere discussie) Laden doe je met je nieuwe zonnepanelen en is ook nog niet helemaal voor de fiscus duidelijk hoe er mee om te gaan (fossiele brandstof heeft in de lease/zakelijk een streng controle systeem). Je hebt dan nog steeds BTW aftrek, MIA en als echtgenoot kan je er gewoon in rijden zonder bijtelling. Klinkt beetje ver gezocht maar als je toch echt graag wil..... Die des-investeringsaftrek is niet 5 hele jaren, als je richting einde jaar hebt aangeschaft dan telt het gebroken jaar ook als een heel jaar. Januari 2018 is het dan zover, kan je de P85D weer terugnemen van de vrouw en je huidige verkopen zonder terug te moeten gaan betalen.
 
Ja, ik was ook zo gaan rekenen maar is meer kijken door een roze bril natuurlijk ;)

Aangaande zonnepanelen en in sommige gevallen een EV kan je ook een groene lening nemen tegen een erg lage rente. 10 jaar afbetaling ipv hypotheek voor zonnepanelen en als je de bank uitlegt dat de auto 8 jaar onbezorgd meegaat ivm de garantie, de auto op 8.

En een 2de Tesla kopen en vervolgens weer aan je vrouw verhuren tegen een sterk gereduceerd tarief die als particulier huurt kan ook nog. Immers, je hebt 8 jaar garantie dus je commerciële afschrijving zet je op 8 jaar, dus dan hoef je per maand ook niet veel te rekenen. Btw aftrek heb je toch nauwelijks na je aanschaf (btw forfait is eigenlijk discriminerend als EV rijder tov ICE, maar dat is een andere discussie) Laden doe je met je nieuwe zonnepanelen en is ook nog niet helemaal voor de fiscus duidelijk hoe er mee om te gaan (fossiele brandstof heeft in de lease/zakelijk een streng controle systeem). Je hebt dan nog steeds BTW aftrek, MIA en als echtgenoot kan je er gewoon in rijden zonder bijtelling. Klinkt beetje ver gezocht maar als je toch echt graag wil..... Die des-investeringsaftrek is niet 5 hele jaren, als je richting einde jaar hebt aangeschaft dan telt het gebroken jaar ook als een heel jaar. Januari 2018 is het dan zover, kan je de P85D weer terugnemen van de vrouw en je huidige verkopen zonder terug te moeten gaan betalen.

Zo creatief had ik nog niet gekeken... hoewel verhuren en MIA elkaar natuurlijk een beetje bijten (terwijl leasemaatschappijen niet anders doen....). In dat geval kan ik natuurlijk mijn vrouw beter overhalen om ook zelfstandige te worden:smile:.

Mijn P85 is (onder voorbehoud van binnenkomen betaling) echter al verkocht, en de P85D is indien de komende weken een paar zaken op zijn plek vallen zeker welkom (zelfs met verlies van max voordeel van de oude regeling). Echter, als zich op korte termijn iemand meldt om de reservering over te nemen (liefst van NL ivm admin. afhandeling) dan deel ik graag het verschil tussen oude en nwe prijs (toch alweer meer dan 8K) met bijkomend voordeel van snelle levering.... Rust in het hoofd is nl. ook wel wat waard....
 
Klopt inderdaad.
Met deze berekening in Excel die ik eerder had gemaakt, kun je kijken wat de optimale snelheid is bij een bepaalde afstand tussen twee Superchargers:
http://daglievemensen.nl/tesla/files/reistijd_laadtijd.xlsx

Niet echt relevant, want meestal sta ik langer te laden dan nodig omdat de pauze langer duurt dan gepland. :)

Zeer interessante tool..

Zijn deze verbruiken/snelheden geldig bij vlakke weg en 20 graden en geen regen?

hoeveel % afwijking dien je in te calculeren voor tegenwind/regen/koude?