Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aankoop S 85P 2013 waar op letten

This site may earn commission on affiliate links.
Beste forumleden,


Ook wij zijn aan het kijken naar een gebruikte model S. Ik heb het forum doorgelezen en zoek tips om op te letten.


Het gaat om een 85P met kenteken GR-517-H uit november 2013,106200km, maar met automatich inklapbare spiegels. Voor de rest simpel, maar daar is de prijs ook naar. Hij is geïmporteerd naar NL en de huidige eigenaar geeft aan dat deze vanaf heden nog 2 jaar EU garantie heeft op accu en drivetrain. Of dit juist is, is te achterhalen via het vin number begrijp ik?


Verder geeft de verkoper aan dat afgelopen jaar de accu en drivetrain reeds is vervangen, waarbij de accu door een model 3 type. Er van uit gaande dat dit het geval is en te checken is, betekent dit dan dat het om een drivetrain gaat met de kwaliteit van 2018 zogezegd (en dus minder te verwachten case dat dit over 2,5 jaar nogmaals dient te gebeuren)?


Uiteraard heeft deze wagen geen auto-pilot functionaliteit en MCU1, echter vraag ik mij af of dit echt serieus een inbreuk gaat doen op onze rijervaring. Ik begrijp dat het om de traditionele cruise control zou moeten gaan en niet om de traffic-awareness versie (met zijn eigen problemen bij regenachtig weer)?


Het plan is om een aankoopkeuring te doen, kan dit bij een willekeurig gerenommeerde garage of toch beter bij een tesla service center? En waar kijken ze naar, naast remmen, ophanging, draagarmen, vering, rubbers, stuurlagers, rubbers en delaminisatie van het dakraam,…..?


Verder qua te verwachten reparaties: de doorhandles. Hoewel Tesla hier 1000,- voor rekent lijken er ook bedrijven te zijn die het voor 250,- kunnen en gaat het om de microswitch dan kun je DIY al voor 0,50 klaar zijn. Daar kan ik mij niet echt zorgen over maken. Belangrijker is wellicht het center screen. Heeft iemand ervaringen met het vervangen hiervan, en kijk ik dan gegarandeed tegen E7000,- aan of zou het ook mogelijk zijn slechts een deel te vervangen (zoals bij een telefoon, het scherm + digitizer of de hardware erachter). Daarnaast vroeg ik mij af of er geen markt is voor reparatie van die dingen door een handige electo soldeerder.


Andere zaken die stuk kunnen, ik ben handig zat en durf a.d.h.v. forum tips best zelf reparaties te doen. Het grote verschil is wellicht ook dat je als particulier occasion bezitter ook niet voor alles naar de garage wilt en hoeft (als het al stuk is zonder garantie -> DIY, geheel vervangen kan altijd nog). Bovendien lijkt een garage vaker simpelweg een nieuw onderdeel te monteren i.p.v. ook een upgrade erbij uit te voeren om eveneens de oorzaak weg te nemen om herhaling te voorkomen. Zaken zoals het rubber van het dakraam kunnen ook geen rocket science zijn lijkt mij (zelfs op aliexpress te koop). De laadpaal installeer ik per slot van rekening ook gewoon zelf. Geld dit echter ook voor de DC-DC converter of heb je hierbij te maken met 380V als je de 12V accu niet loskoppelt en is hier inmiddels een compatible upgrade voor met zekering of moet de hele unit vervangen worden? (replacement parts zijn wel te vinden: Autobahn Parts - Engine, Tesla Model S (2012-2015) OEM GEN2 DC/DC Converter Assembly Part# 1028665-00-C, 1028665-00-C)


Her en der HV-contactors, gaan ooit eens stuk bij veelvoudig laden neem ik aan, maar zitten in onze ZOE (nu net een jaar buiten garantie) vast ook. Net als regulier ICE onderhoud aan airco, defecte ruitenwisser motoren en ander klein ongein. Daarnaast de eventuele tocht via het voorruitje aan de bestuurderszijde, kan carglass dat ook niet gewoon goed oplossen? Net als vocht in de achterlichten. Is Ford / Renault niet anders. Duur plastic als het om speciaal vormgegeven LDR gaat, maar goed zelf te doen + wel zelf preventief herhaling voorkomen door een extra randje professionele bouwkit er omheen te leggen (wat de jongen in de garage wegens afweging nieuw v.s. uurloon niet doen).


Zie ik nog iets over het hoofd, is het betaalbaar te houden (op accu en drivetrain na) of zijn er toch nog dingen waar ik op leeg zou kunnen lopen omdat het ook simpelweg niet zelf te doen is (ook niet na het huren van een brug in een DIY garage i.v.m. speciaal gereedschap / computers) of door een reguliere garage (lagers, draadarm etc).

bij voorbaat dank voor elke reactie!, groet Jeffrey
 
Last edited by a moderator:
en anders heb ik mogelijk wel mijn P85+ te koop uit maart 2014 als dat je niet uitmaakt :)
126.000 KM, nieuwe type drive train (dikke stang) LTE Upgrade, MCU upgrade, CCS aanpassing, nieuw instrumenten panel, alle deurhandels al eens vervangen, middenconsole voor en achter, nieuw glazen dak, Duo lader 22kW, (ook al eens vervangen)
 
Verder geeft de verkoper aan dat afgelopen jaar de accu en drivetrain reeds is vervangen, waarbij de accu door een model 3 type.
Dit klinkt me wat vreemd, accu vervangen door een model 3 type, wat bedoelt de verkoper daarmee? De accu uit een model 3 auto past in een model S? (dat lijkt me stug), of derde iteratie/versie van de model S accu?
Meestal wordt bij vervanging van de accu niet een nieuw exemplaar maar een gerepareerd exemplaar ingezet. Ik zou hier nog wel even wat verder naar doorvragen.
 
Dit klinkt me wat vreemd, accu vervangen door een model 3 type, wat bedoelt de verkoper daarmee? De accu uit een model 3 auto past in een model S? (dat lijkt me stug), of derde iteratie/versie van de model S accu?
Meestal wordt bij vervanging van de accu niet een nieuw exemplaar maar een gerepareerd exemplaar ingezet. Ik zou hier nog wel even wat verder naar doorvragen.
Is inderdaad onzin, de accu van een M3 past niet onder een MS en zoals Bas al schreef, bij vervanging van de accu wordt er een refurbished accu onder geschroefd, die niet de verbeterde batterij samenstelling van de M3 heeft.
Zelfs de nieuwe raven MS/MX modellen hebben deze niet.
 
Als je zelf een beetje handig bent is er nog best een hoop zelf te doen aan een model S en zijn de kosten aardig in de hand te houden.

Op sloperijen staan ze ook steeds vaker dus dat is ook gunstig.

Er komt steeds meer info beschikbaar en mensen die software diensten aanbieden op afstand.

MCU kost ong 2500 maar deze is relatief makkelijk te repareren als hij nog niet kapot is.

Wat dingen die ik gefixed heb zonder hulp van Tesla: Handgrepen, div wielophanging, verlichting, mcu, ruitenwissermotormechaniek

Op hoogspanningsdelen na kan je bij Tesla ook gewoon onderdelen kopen en zelf monteren

Erg handige site:

https://epc.teslamotors.com/#/catalogs
 
hmm, verkeerd gelezen denk ik, maar verkoper schrijft battery Module 3 (niet model 3). Zal het hoe dan ook er naar vragen en de papeiren er op na (laten) kijken.

@pvh dank voor de link, ik ben aan het lezen

@Gtech dank! dat stelt mij enigszins gerust (ieder verdient een eerlijke boterham welteverstaan, maar E 1000,- voor 1 deurgreep :()
 
en anders heb ik mogelijk wel mijn P85+ te koop uit maart 2014 als dat je niet uitmaakt :)
126.000 KM, nieuwe type drive train (dikke stang) LTE Upgrade, MCU upgrade, CCS aanpassing, nieuw instrumenten panel, alle deurhandels al eens vervangen, middenconsole voor en achter, nieuw glazen dak, Duo lader 22kW, (ook al eens vervangen)

@Djeffoo
Ik zou het aanbod van pvh zeer serieus overwegen. Ten eerste omdat de onderdelen waarmee je 'gezeik' zou kunnen krijgen al zijn vervangen. Heb zelf vijf jaar in een P85+ gereden en herken veel van wat hij noemt. En daarnaast maakt die "plus" écht veel verschil. Het onderstel is echt strakker en lekkerder sturend dan alle MS'sen ervoor of erna, incl. alle P/D modellen. Dat komt door de combi van het sportievere onderstel met veel vermogen op alleen de achterwielen. De P85+ is en blijft de enige MS waarmee je, na uitschakeling van de TC, donuts kan draaien terwijl je je achterbanden oprookt :cool:;) (Tenzij Elon nog 'ns komt met een Donut-mode)
Batterij hield zich goed, na ruim 230.000km. en vijf jaar was 90% 325km, 100% 358km en gemiddeld verbruik 215Wh/km.
 
even een toelichting na wat speurwerk mijner zijde:

De betreffende auto: GR-517-H is namelijk onderdeel van een international scam / password phishing voor de echte betaalsite:

De auto staat ongetwijfeld wel ergens in NL, apk, (tot nov 2019) en verzekerd en wel, maar voor de financiële afhandeling wordt hiervoor gepushed op het systeem van "Cashsentinel". Deze echte site van CashSentinel, your preferred digital contracts and payment solutions provider | cashsentinel.com zit in Zwitserland en lijkt tot nu toe werkelijk wel betrouwbaar, en met een goed concept (jonge startup als een soort tussenpersoon voor grote bedragen, contacten met diverse banken en zelfs aanbevolen door de duitse autoscout24.de.

Echter......

Net (vlot) contact gehad met de servicedesk en mijn case besproken, want de verkopen stuurt via mail en sms zijn eigen link naar een 99% kopie van deze site op "https://www.cashsentinel.com-info.nl/". (zie .com-foute-boel)

Ik denk niet voor de Zwitserd dat hun concept zo een lang leven beschoren is, maar voor mij was het slechts een schadepost van +/- 5 euro voor een auto verleden rapportage (en vandaar dat ik denk dat de auto nog wel ergens in nl staat) maar graag waarschuw ik een ander met wat minder verstand van IT, om geen tijd te verspillen aan een zekere Koch Johan Jørg van www.aluglass-tech.com
(allemaal onderdeel van de scam) en om ook zeker geen cent aanbetaling op te sturen hiervoor.