Beste forumleden,
Ook wij zijn aan het kijken naar een gebruikte model S. Ik heb het forum doorgelezen en zoek tips om op te letten.
Het gaat om een 85P met kenteken GR-517-H uit november 2013,106200km, maar met automatich inklapbare spiegels. Voor de rest simpel, maar daar is de prijs ook naar. Hij is geïmporteerd naar NL en de huidige eigenaar geeft aan dat deze vanaf heden nog 2 jaar EU garantie heeft op accu en drivetrain. Of dit juist is, is te achterhalen via het vin number begrijp ik?
Verder geeft de verkoper aan dat afgelopen jaar de accu en drivetrain reeds is vervangen, waarbij de accu door een model 3 type. Er van uit gaande dat dit het geval is en te checken is, betekent dit dan dat het om een drivetrain gaat met de kwaliteit van 2018 zogezegd (en dus minder te verwachten case dat dit over 2,5 jaar nogmaals dient te gebeuren)?
Uiteraard heeft deze wagen geen auto-pilot functionaliteit en MCU1, echter vraag ik mij af of dit echt serieus een inbreuk gaat doen op onze rijervaring. Ik begrijp dat het om de traditionele cruise control zou moeten gaan en niet om de traffic-awareness versie (met zijn eigen problemen bij regenachtig weer)?
Het plan is om een aankoopkeuring te doen, kan dit bij een willekeurig gerenommeerde garage of toch beter bij een tesla service center? En waar kijken ze naar, naast remmen, ophanging, draagarmen, vering, rubbers, stuurlagers, rubbers en delaminisatie van het dakraam,…..?
Verder qua te verwachten reparaties: de doorhandles. Hoewel Tesla hier 1000,- voor rekent lijken er ook bedrijven te zijn die het voor 250,- kunnen en gaat het om de microswitch dan kun je DIY al voor 0,50 klaar zijn. Daar kan ik mij niet echt zorgen over maken. Belangrijker is wellicht het center screen. Heeft iemand ervaringen met het vervangen hiervan, en kijk ik dan gegarandeed tegen E7000,- aan of zou het ook mogelijk zijn slechts een deel te vervangen (zoals bij een telefoon, het scherm + digitizer of de hardware erachter). Daarnaast vroeg ik mij af of er geen markt is voor reparatie van die dingen door een handige electo soldeerder.
Andere zaken die stuk kunnen, ik ben handig zat en durf a.d.h.v. forum tips best zelf reparaties te doen. Het grote verschil is wellicht ook dat je als particulier occasion bezitter ook niet voor alles naar de garage wilt en hoeft (als het al stuk is zonder garantie -> DIY, geheel vervangen kan altijd nog). Bovendien lijkt een garage vaker simpelweg een nieuw onderdeel te monteren i.p.v. ook een upgrade erbij uit te voeren om eveneens de oorzaak weg te nemen om herhaling te voorkomen. Zaken zoals het rubber van het dakraam kunnen ook geen rocket science zijn lijkt mij (zelfs op aliexpress te koop). De laadpaal installeer ik per slot van rekening ook gewoon zelf. Geld dit echter ook voor de DC-DC converter of heb je hierbij te maken met 380V als je de 12V accu niet loskoppelt en is hier inmiddels een compatible upgrade voor met zekering of moet de hele unit vervangen worden? (replacement parts zijn wel te vinden: Autobahn Parts - Engine, Tesla Model S (2012-2015) OEM GEN2 DC/DC Converter Assembly Part# 1028665-00-C, 1028665-00-C)
Her en der HV-contactors, gaan ooit eens stuk bij veelvoudig laden neem ik aan, maar zitten in onze ZOE (nu net een jaar buiten garantie) vast ook. Net als regulier ICE onderhoud aan airco, defecte ruitenwisser motoren en ander klein ongein. Daarnaast de eventuele tocht via het voorruitje aan de bestuurderszijde, kan carglass dat ook niet gewoon goed oplossen? Net als vocht in de achterlichten. Is Ford / Renault niet anders. Duur plastic als het om speciaal vormgegeven LDR gaat, maar goed zelf te doen + wel zelf preventief herhaling voorkomen door een extra randje professionele bouwkit er omheen te leggen (wat de jongen in de garage wegens afweging nieuw v.s. uurloon niet doen).
Zie ik nog iets over het hoofd, is het betaalbaar te houden (op accu en drivetrain na) of zijn er toch nog dingen waar ik op leeg zou kunnen lopen omdat het ook simpelweg niet zelf te doen is (ook niet na het huren van een brug in een DIY garage i.v.m. speciaal gereedschap / computers) of door een reguliere garage (lagers, draadarm etc).
bij voorbaat dank voor elke reactie!, groet Jeffrey
Ook wij zijn aan het kijken naar een gebruikte model S. Ik heb het forum doorgelezen en zoek tips om op te letten.
Het gaat om een 85P met kenteken GR-517-H uit november 2013,106200km, maar met automatich inklapbare spiegels. Voor de rest simpel, maar daar is de prijs ook naar. Hij is geïmporteerd naar NL en de huidige eigenaar geeft aan dat deze vanaf heden nog 2 jaar EU garantie heeft op accu en drivetrain. Of dit juist is, is te achterhalen via het vin number begrijp ik?
Verder geeft de verkoper aan dat afgelopen jaar de accu en drivetrain reeds is vervangen, waarbij de accu door een model 3 type. Er van uit gaande dat dit het geval is en te checken is, betekent dit dan dat het om een drivetrain gaat met de kwaliteit van 2018 zogezegd (en dus minder te verwachten case dat dit over 2,5 jaar nogmaals dient te gebeuren)?
Uiteraard heeft deze wagen geen auto-pilot functionaliteit en MCU1, echter vraag ik mij af of dit echt serieus een inbreuk gaat doen op onze rijervaring. Ik begrijp dat het om de traditionele cruise control zou moeten gaan en niet om de traffic-awareness versie (met zijn eigen problemen bij regenachtig weer)?
Het plan is om een aankoopkeuring te doen, kan dit bij een willekeurig gerenommeerde garage of toch beter bij een tesla service center? En waar kijken ze naar, naast remmen, ophanging, draagarmen, vering, rubbers, stuurlagers, rubbers en delaminisatie van het dakraam,…..?
Verder qua te verwachten reparaties: de doorhandles. Hoewel Tesla hier 1000,- voor rekent lijken er ook bedrijven te zijn die het voor 250,- kunnen en gaat het om de microswitch dan kun je DIY al voor 0,50 klaar zijn. Daar kan ik mij niet echt zorgen over maken. Belangrijker is wellicht het center screen. Heeft iemand ervaringen met het vervangen hiervan, en kijk ik dan gegarandeed tegen E7000,- aan of zou het ook mogelijk zijn slechts een deel te vervangen (zoals bij een telefoon, het scherm + digitizer of de hardware erachter). Daarnaast vroeg ik mij af of er geen markt is voor reparatie van die dingen door een handige electo soldeerder.
Andere zaken die stuk kunnen, ik ben handig zat en durf a.d.h.v. forum tips best zelf reparaties te doen. Het grote verschil is wellicht ook dat je als particulier occasion bezitter ook niet voor alles naar de garage wilt en hoeft (als het al stuk is zonder garantie -> DIY, geheel vervangen kan altijd nog). Bovendien lijkt een garage vaker simpelweg een nieuw onderdeel te monteren i.p.v. ook een upgrade erbij uit te voeren om eveneens de oorzaak weg te nemen om herhaling te voorkomen. Zaken zoals het rubber van het dakraam kunnen ook geen rocket science zijn lijkt mij (zelfs op aliexpress te koop). De laadpaal installeer ik per slot van rekening ook gewoon zelf. Geld dit echter ook voor de DC-DC converter of heb je hierbij te maken met 380V als je de 12V accu niet loskoppelt en is hier inmiddels een compatible upgrade voor met zekering of moet de hele unit vervangen worden? (replacement parts zijn wel te vinden: Autobahn Parts - Engine, Tesla Model S (2012-2015) OEM GEN2 DC/DC Converter Assembly Part# 1028665-00-C, 1028665-00-C)
Her en der HV-contactors, gaan ooit eens stuk bij veelvoudig laden neem ik aan, maar zitten in onze ZOE (nu net een jaar buiten garantie) vast ook. Net als regulier ICE onderhoud aan airco, defecte ruitenwisser motoren en ander klein ongein. Daarnaast de eventuele tocht via het voorruitje aan de bestuurderszijde, kan carglass dat ook niet gewoon goed oplossen? Net als vocht in de achterlichten. Is Ford / Renault niet anders. Duur plastic als het om speciaal vormgegeven LDR gaat, maar goed zelf te doen + wel zelf preventief herhaling voorkomen door een extra randje professionele bouwkit er omheen te leggen (wat de jongen in de garage wegens afweging nieuw v.s. uurloon niet doen).
Zie ik nog iets over het hoofd, is het betaalbaar te houden (op accu en drivetrain na) of zijn er toch nog dingen waar ik op leeg zou kunnen lopen omdat het ook simpelweg niet zelf te doen is (ook niet na het huren van een brug in een DIY garage i.v.m. speciaal gereedschap / computers) of door een reguliere garage (lagers, draadarm etc).
bij voorbaat dank voor elke reactie!, groet Jeffrey
Last edited by a moderator: