Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanmelden voor services

Ben je aangemeld voor services?


  • Total voters
    37
This site may earn commission on affiliate links.
Indien je netjes 20000 km per jaar rijdt EN er waarde aan hecht om jaarlijks onderhoud te laten uitvoeren dan is het een goede keuze...
Bij afwijkende kms komt het nogal eens voor dat je de beurten niet goed kunt gebruiken, daar is al veel over geschreven....
In de oude vorm, waarbij elke beurt 700 Euro was, was het eigenlijk nog wel lucratief om bijv. na 50000 km en 2 jaar voor het eerst te gaan (garantie zou niet afhankelijk zijn van uitvoeren onderhoudsbeurt) maar daar heeft Tesla nu wat op gevonden door de 2e en 4e beurt wat duurder te maken zodat het verschil met het service contract wat minder wordt...
 
Last edited:
  • Like
Reactions: Noelis
Bij afhaling werd ons verteld dat er meerdere Tesla's zijn met +-80k km die nog nooit op onderhoud geweest zijn. Langs de andere kant is het ook niet afgeraden om 1x per jaar (of anderhalfjaar) eens op controle te gaan.
 
Toen ik de mijne ging afhalen 3 weken geleden in Aartselaar heb ik er specifiek om gevraagd. Ze hebben het afgeraden. Op mijn vraag hoe ik dan zou weten wanneer ik op onderhoud zou moeten gaan (want het onderhoudscontract omvat remolie en batterijkoelvloeistofwissels) was het antwoord: 'de auto zal wel op tijd een waarschuwing op het scherm tonen'
 
  • Informative
Reactions: jpet and HWS
Bedenk ook dat een auto met een volledige onderhoudshistorie straks waarschijnlijk makkelijker verkoopt.

Zitten we met deze mening niet een beetje vast in het oude ICE -tijdperk? Deze opmerking doet me zelfs spontaan denken aan de animatiefilm "Ice Age" o_O. Maar wat heeft nu echt periodiek onderhoud nodig bij een EV? Bij een ICE heeft de motorolie een beperkte (optimale) werking van de verbrandingsmotor of de koppeling, moet bijvoorbeeld de distributieriem na een x -aantal kilometer vervangen worden, en zo zijn er meer onderdelen van een ICE die frequent onderhoud vragen. Een EV is in mijn beleving echt technisch iets anders dan een ICE met een verbrandingsmotor waarbij bij een EV veel minder techniek zit welke periodiek onderhoud behoeft. Misschien de remmen, maar die worden ook veel minder gebruikt dan bij een ICE, of een interieurfilter wat we echt ook wel zelf kunnen vervangen. Wat er overblijft aan techniek bij een EV, heeft gewoonweg geen of veel minder onderhoud nodig, vandaar voor mijn geen onderhoudsovereenkomst.
 
Zitten we met deze mening niet een beetje vast in het oude ICE -tijdperk? Deze opmerking doet me zelfs spontaan denken aan de animatiefilm "Ice Age" o_O. Maar wat heeft nu echt periodiek onderhoud nodig bij een EV? Bij een ICE heeft de motorolie een beperkte (optimale) werking van de verbrandingsmotor of de koppeling, moet bijvoorbeeld de distributieriem na een x -aantal kilometer vervangen worden, en zo zijn er meer onderdelen van een ICE die frequent onderhoud vragen. Een EV is in mijn beleving echt technisch iets anders dan een ICE met een verbrandingsmotor waarbij bij een EV veel minder techniek zit welke periodiek onderhoud behoeft. Misschien de remmen, maar die worden ook veel minder gebruikt dan bij een ICE, of een interieurfilter wat we echt ook wel zelf kunnen vervangen. Wat er overblijft aan techniek bij een EV, heeft gewoonweg geen of veel minder onderhoud nodig, vandaar voor mijn geen onderhoudsovereenkomst.

Het belangrijkste en moeilijkste om zelf te doen is de ontvochiger in de A/C.
En na 4 jaar de koelvloeistof voor de batterij.
 
Enige tijd geleden meen ik hier de nieuwe prijslijst gezien te hebben voor de onderhoudsbeurten.
Kan iemand mij die aanwijzen?
En zou die niet beter bij "relevante lijstjes" staan?
 
Ik had er in het schade topic al iets over laten vallen maar info rond service past waarschijnlijk beter hier. Als Tesla fan maak ik graag een praatje met de mensen in het Service Center en deze keer was het best interessant.

Tesla is iets meer dan een maand bezig met het testen van een nieuw concept rond de werkmethode die ze gebruiken in de service centers met als doel de capaciteit te verhogen en doorlooptijd te verkleinen. In Maart werden er wereldwijd 5 Service Centers geselecteerd voor een pilootproject. Elke dag moeten de resultaten gerapporteerd worden aan Fremont.

In het kort komt het hierop neer dat men vroeger aan 1 service engineer de verantwoordelijkheid gaf over 1 wagen en het de bedoeling was dat deze de wagen zou afwerken. In de nieuwe methode wordt er steeds met een groep engineers aan 1 wagen gewerkt volgens een strak scenario. Hierdoor ontstaat een groepsdynamiek waarbij 1 persoon de leiding moet nemen over de werkzaamheden, er een constante overdracht is van kennis en men door optimaal samen te werken dingen veel sneller kan gedaan krijgen. Denk maar aan het roteren van de wielen bvb of het uitvoeren van taken waarbij men met meer dan 1 persoon moet zijn om zaken vast te houden.

De anciens hier zullen zich nog herinneren dat Tesla een tijd geleden een senior persoon heeft binnengehaald die gespecialiseerd was in de optimalisatie van pitstop tijden. Hierover werd niets gezegd tijdens mijn gesprek in het Service Center maar met die informatie in het achterhoofd lijkt het er op dat we hier de eerste impact zien van de voorstellen van deze persoon.

De eerste 2 weken waren een ramp omdat de medewerkers een werkmethode die ze al jaren gewoon waren uit hun systeem moesten krijgen. Nu zijn de resultaten verbluffend. De capaciteit is tussen de 50 en 100% gestegen met hetzelfde aantal service engineers! Men is hierdoor al begonnen het concept ook uit te rollen naar andere service centers. Ik denk dat het wel nog steeds een pilootproject is maar het geeft wel aan dat Tesla heel ernstig bezig is met het analyseren en optimaliseren van hun service delivery processen.

Zonder extra service centers of extra service engineers kunnen ze dus de service capaciteit de komende maanden zo goed als verdubbelen.