Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanrijdingschade in wasstraat

This site may earn commission on affiliate links.
Nog nooit heb ik problemen gehad in de wasstraat.
Tot 4 weken terug, ik mijn gordel niet om had tijdens de wassessie.
Tot de helft van de wasstraat ging alles goed maar toen werd de beugel die de auto vooruittrekt onder mijn wielen door getrokken. Ik merkte allemaal gehobbel maar had geen idee wat er aan de hand was.
Nadat ik ging toeteren werd de wasstraat stilgezet en bleek dat mijn auto in zijn P was geschakeld.
Het bleek dat de auto achter mij hierdoor tegen mijn achterbumper was gebotst (met 1km p/u)
Schade bij mij 900 euro en voor mijn achterligger 600euro.
Ik wordt verantwoordelijk gehouden en mijn verzekering heeft al uitbetaald
Het blijkt dat de auto in P gaat als er niemand in de gordel zit en hij toch gaat rollen.
Dit heb ik nooit geweten en ook nu kan ik dit niet vinden in de gebruiksaanwijzing.
Dit had Tesla kunnen voorkomen door duidelijke wasinstructie te geven waar dit in staat.
De wasstraat had dit kunnen voorkomen door hier instructie over te geven (het blijkt heel vaak te gebeuren bij meerdere merken auto)
Ik had dit kunnen voorkomen door mijn gordel om te doen (ik was even uitgestapt om iets uit de kofferbak te pakken en heb er niet aan gedacht dat de gordel in de wasstraat een probleem zou zijn)
Mijn achterligger kon niets zien doordat de borstel er voor zat.
 
Om bovenstaande schade te voorkomen had ik eigenlijk de auto in sleepmodus moeten zetten?
want als hij mijn sleutel om wat voor reden niet detecteerd kan hij ook in P geschakeld worden.
upload_2021-3-2_10-14-30.png
 
Denk dat er twee voorwaarden moeten voldaan zijn. Gordel niet aan en niemand in de bestuurderszetel. Waarschijnlijk heb je even het jouw gewicht van de stoel verwijderd door naar iets te reiken op de achterzetel of zo.
Is hier eerder voor gewaarschuwd. Ik denk in het schade draadje.
 
Je geeft nu zelf aan dat je na het feit in de handleiding bent gaan kijken. Ook al had er iets gestaan dan had je er niets aan gehad.

Het lijkt mij wel wenselijk gedrag van de auto om te voorkomen dat je ongewenst wegrolt.

Beste ADM,
Bij mijn vorige electrische auto de BMW i3 was er een speciale wasstraat procedure.
Toen ik 5,5 jaar terug deze model S kreeg heb ik naar de procedure gezocht en niet gevonden.
De auto gaat dus al 5,5 jaar door de wasstraat zonder problemen in de N stand.
Nu zijn er problemen ontstaan en ben ik gaan kijken of ik toch iets over het hoofd heb gezien.
Er staat dus geen wasstraat procedure in de handleiding.
Door te schrijven in dit Forum hoop je ook andere gebruikers te waarschuwen over wat er kan gebeuren.
Nu is mij nog steeds niet duidelijk wat het probleem heeft veroorzaakt. Geen gordel om of het tijdelijk niet herkennen van de sleutel?
En moet de auto nu in de sleepmodus gezet worden of niet?
 
  • Like
Reactions: FrankNL
Denk dat er twee voorwaarden moeten voldaan zijn. Gordel niet aan en niemand in de bestuurderszetel. Waarschijnlijk heb je even het jouw gewicht van de stoel verwijderd door naar iets te reiken op de achterzetel of zo.
Is hier eerder voor gewaarschuwd. Ik denk in het schade draadje.
Ik was met met de radio bezig en heb niet naar achteren gereikt of zo.
Doordat ik met de radio bezig was, werd ik ook echt overvallen door het gehobbel.
De tegenpartij heeft de camerabeelden opgevraagd en daarop is te zien dat ik niet de rem heb aangeraakt of zo.
 
Bij mijn vorige electrische auto de BMW i3 was er een speciale wasstraat procedure.
Toen ik 5,5 jaar terug deze model S kreeg heb ik naar de procedure gezocht en niet gevonden.
Omdat bij Tesla dit de sleepmodus heet.

Nu, ik zou ook gewoon 'm in neutraal gezet hebben, maar vermoedelijk wel m'n gordel aangehouden hebben.
 
Last edited:
Nu is mij nog steeds niet duidelijk wat het probleem heeft veroorzaakt.

Er is een druksensor in de stoel, de auto activeerd de P stand als;
- De gordel niet vast zit
- En de stoelsensor registreerd dat er geen persoon in de stoel zit

Is het zo dat je iets gepakt hebt en je lichaam zo bewogen is dat de sensor registreerd dat er niemand 'achter het stuur' zit (terwijl je de gordel dus niet om had)
 
Er is een druksensor in de stoel, de auto activeerd de P stand als;
- De gordel niet vast zit
- En de stoelsensor registreerd dat er geen persoon in de stoel zit

Is het zo dat je iets gepakt hebt en je lichaam zo bewogen is dat de sensor registreerd dat er niemand 'achter het stuur' zit (terwijl je de gordel dus niet om had)
Ik was met de radio bezig en had dus een normale houding
 
Ik was met de radio bezig en had dus een normale houding
Als je voorzichtig bent (langzaam vooral); test de sensor door hetzelfde te doen; gordel los, auto op een lichte helling (auto gaat rollen in N) en test dan de stoelsensor door te bewegen.

Mischien is je sensor namenlijk erg gevoelig, is mijn logische verklaring, je verteld dat dit de eerste keer is dat je zonder gordel in de wasstraat was, da zou dat zomaar kunnen.
 
@Theo Oberstadt
Ik denk dat jou vervelende ervaring een eyeopener moet zijn voor de rest van de forum leden. Er zijn namelijk veel leden die zulke onbenulligheden niet delen. Dank voor het delen van je ervaring voor mensen die gebruik maken van wasstraten. Ik kom er niet, voor mij is het wassen van mijn mooie tesla op de zondag morgen een tijdverdrijf waar ik veel voldoening uit haal. Daarnaast werkt het erg ontspannend en therapeutisch.
 
zelf ook ondervonden tijdens 2e x wastraat. Had geen gordel om en pakte iets uit dashboard kastje. Was genoeg om hem in P te zetten. Ik was iig op tijd om hem weer in N te krijgen. Gordel om en niet teveel bewegen werk nu al 1,5 jaar prima (al was ik 70% vd tijd met de hand)