Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanschaf tweedehands Model X

This site may earn commission on affiliate links.
De foto geeft een beetje een vertekend beeld want in werkelijkheid zie je de auto voor je veel scherper.

Fijn dat er een bocht naar rechts wordt aangekondigd waar de weg naar links gaat, ik veronderstel dat dit bij nacht niet anders is...
Imo, niet het beste voorbeeld dat je hier hebt gekozen, tenzij het werkelijk zo is. Zelf nooit een HUD gehad en wat je niet hebt mis je ook niet...
 
Fijn dat er een bocht naar rechts wordt aangekondigd waar de weg naar links gaat, ik veronderstel dat dit bij nacht niet anders is...
Je zegt het goed: er wordt een bocht aangekondigd, de bocht waar je op dat moment al in zit zie je (hopelijk) ook zonder de HUD wel. En als het zo donker is dat je wel de HUD ziet maar niet de weg dan wordt het tijd om de verlichting aan te doen... 😁 Ik heb wel een auto gehad met night vision (Lexus GS 450h) en dan kon je door de IR camera met dimlicht aan zelfs nog iets verder kijken dan met groot licht. Het was alleen niet prettig om naar een scherm naast je te kijken en dan ook nog eens een beeld in grijstinten te hebben. Als het nou een hele grote HUD was geweest zodat je het IR beeld als augmented reality te zien kreeg was het misschien in sommige zeldzame gevallen wél zinvol, nu was het niet meer dan een leuke gimmick.

Jarno
 
de bocht waar je op dat moment al in zit zie je (hopelijk) ook zonder de HUD wel

Voor mijn gevoel zit ik nog niet in die bocht, maar ik heb dan ook geen HUD ervaring.
En dan denk ik een bocht verder (de volgende bocht die volgens u wordt aangekondigd), waarom moet je die aankondigen? Ga je die niet zien aankomen zonder HUD?
In België hebben we al honderden borden naast de weg die onze aandacht vragen en velen daarvan zijn overbodig. Daarbovenop nog eens een virtueel scherm dat continu voor mij zweeft met 99% van informatie waar ik niets aan heb hoeft voor mij niet.
Maar ik begrijp dat er mensen zijn die dit leuk vinden...
 
Succes in elk geval met het maken van je keuze…..
Bedankt, maar ik ben er nog steeds niet uit. Het "sportievere" karakter van de Y boeit me niet zo, als ik sportief wil rijden zou ik wel een sportwagen kopen... Aan de andere kant vind ik bouwkwaliteit wel belangrijk omdat ik een redelijk lage tolerantie voor rammeltjes en kraakjes heb, en dat schijnt bij de X dus juist bovengemiddeld vaak voor te komen. Daarnaast heeft de X natuurlijk kans op het "shudder" probleem en de kans op cupping van de achterbanden, en de complexiteit van FWD verhoogt de storingskans. Daar staat dan weer tegenover dat de FWD prachtig zijn en je die geweldige panoramische voorruit hebt.... AAAARRRRRGHH!!!!!
Mind_blown.jpg


Jarno
 
  • Funny
Reactions: FAarts
De Y heeft toch ook een panoramische ruit.
Bij de 3 en de Y heb je niet het gevoel van een panoramisch dak door de brede balken (of hoe je die dingen ook noemt), zeker vooraan zit die dwarsbalk in je gezichtsveld. Bij de X is dit wat eleganter opgelost en heb je dat ruimte gevoel.
@Ikke het is duidelijk dat je de ruimte en de betere bouwkwaliteit wil en dan zou ik gewoon wachten op de Y Juniper.
De X is zowat de lelijkste suv die op de markt is, ziet eruit als een baksteen op wielen en waar ze dan nog van die ridicule vleugeldeuren aan toegevoegd hebben om de hoge prijs toch enigszins te kunnen verantwoorden (persoonlijk).
Ik zou voor de MYP Juniper gaan, zal iets exclusiever zijn met het sport interieur en het sportievere uiterlijk. Dit met een betere bouwkwaliteit en de ruimte die je voor ogen hebt.
Maar dergelijke aankopen zijn zo persoonlijk dat je beter op je eigen gevoel afgaat.
Succes!
 
  • Funny
Reactions: Krisja
De Y heeft toch ook een panoramische ruit.
Niet helemaal. De Y heeft een panoramadak wat veel verder naar achteren zit en vooral voor de passagiers is. Ik heb nu ook een auto met een panoramadak maar alleen omdat het er toevalig in zat. Eigenlijk boeit het me niet zoveel en ik zou er zelf niet voor gekozen hebben want onder het rijden heb je er totaal niets aan. Eerlijk gezegd heb ik het dakraam 95% van de tijd zelfs afgeschermd. De X heeft daarentegen een panoramische voorruit die doorloopt tot helemaal boven de 1e zitrij, waardoor vooral de bestuurder en bijrijder een geweldig uitzicht hebben. Ik zou deze auto vooral voor mezelf kopen dus het uitzicht van de passagiers vind ik minder belangrijk.

Jarno
 
Ik ben iemand die zijn auto’s normaliter met zijn hart koopt.
Tot nu toe dan ook een Alfa 166 fl gehad, een BMW 535d touring, een BMW 5GT 535XD en een Audi E-tron 50.
Deze laatste was zo een tegenvaller dat ik deze snel heb weggedaan.
Daar moest dus een EV voor inde plaats komen en heb ook serieus de model X overwogen.
Buiten dat ik de X echt niet mooi vind (maar beauty is in the eye of the beholder), hoe vaak ik er ook naar keek , heeft in deze ook echt wel de redelijkheid gewonnen; 40K meer betalen voor iets wat marginaal ruimer is en maar iets meer comfort biedt kon ik echt niet over mijn hart verkrijgen.
En geloof me, na de 5GT was ik qua comfort en luxe echt wel wat gewend; heb overigens nog steeds spijt dat ik die niet meer heb.
 
Doe geen moeite. @Ikke heeft aangegeven dat hij een MX zoekt onder andere omdat hij de MY een kartonnen doos vindt.
Misschien gekke en denigrerende vergelijking maar ik snap het wel. Ik reed laatst in een Model Y en vond het ook ineens heel ‘simpel’ en ‘goedkoop’ overkomen omdat ik nu de nieuwe Model S gewend ben. Ik heb jaren in een Model 3 gereden en toen viel het verschil niet zo op.
 
Misschien gekke en denigrerende vergelijking maar ik snap het wel. Ik reed laatst in een Model Y en vond het ook ineens heel ‘simpel’ en ‘goedkoop’ overkomen omdat ik nu de nieuwe Model S gewend ben. Ik heb jaren in een Model 3 gereden en toen viel het verschil niet zo op.

Het zou maar erg zijn moest er, ondanks het prijsverschil, geen verschil in beleving zijn tussen de goedkoopste en duurste.
 
Bedankt, maar ik ben er nog steeds niet uit. Het "sportievere" karakter van de Y boeit me niet zo, als ik sportief wil rijden zou ik wel een sportwagen kopen... Aan de andere kant vind ik bouwkwaliteit wel belangrijk omdat ik een redelijk lage tolerantie voor rammeltjes en kraakjes heb, en dat schijnt bij de X dus juist bovengemiddeld vaak voor te komen. Daarnaast heeft de X natuurlijk kans op het "shudder" probleem en de kans op cupping van de achterbanden, en de complexiteit van FWD verhoogt de storingskans. Daar staat dan weer tegenover dat de FWD prachtig zijn en je die geweldige panoramische voorruit hebt.... AAAARRRRRGHH!!!!!
View attachment 1069894

Jarno

Ik zit in dezelfde dubio. Een Model Y Performance of een X 100D. Uiteindelijk ben ik voor een 100D gegaan (komen van een Model 3 refresh LR). Keuze puur omdat ik de X mooier vindt maar je ook meer auto krijgt bij een X. Zoals je aangeeft, als ik sportief wil rijden dan koop ik wel een sportauto.
Met de M3 reed ik regelmatig 'vlot'. De X nodigt totaal niet uit om hard te rijden maar juist om te cruisen.

Verder is het interieur gewoon completer en natuurlijk luxer. Luchtvering is heerlijk, stoelen zitten goed, alles in het interieur is gewoon degerlijk. Prachtige panorama uit en natuurlijk heerlijk veel ruimte. Ik ben erg blij met mijn keuze.
 
Tweede vraag: heeft er iemand ervaring met het importeren van een BEV? Ik geef er zelf de voorkeur aan om dat via een bedrijf te doen omdat ik niet weet welke valkuilen hieraan vastzitten, zijn er nog bepaalde bedrijven die aanbevolen worden?

Als je de tijd hebt kan ik het best aanbevelen. Als je graag ontzorgd wilt worden dan niet doen.

In 2017 heb ik zelf een BEV uit Belgie naar NL gehaald. Was niet zo heel spannend.
Waar je enigszins rekening mee moet houden met een X is dat de gemiddelde autoambulance(aanhanger) deze niet kan dragen omdat de X best 2500kg weegt.
Dit probleem had ik niet met mijn BEV

Op internet zijn wel iets van tutorials te vinden omdat ieder buurland wel weer eigen regels heeft over wat wel en niet mag met bijvoorbeeld tijdelijke kentekens etc..

Ik zou het zelf zo weer doen..
 
Ik heb volgens hier 3 jaar geleden waarschijnlijk mijn grootste fout in mijn leven gemaakt en een 2017 MX 100D gekocht als prive persoon.
Bouwkwaliteit of precisie? de kwaliteit is in mijn ogen best wel goed maar precisie kennen de amerikanen niet echt. Of is het echt niet? Een simpel iets zoals het raam hoogte van de FWD is niet gelijk aan die van de voordeur. Zo zijn er wel een paar meer puntjes te scoren.
Ik heb geen last van rammels behalve losliggende items in de drinkbekerhouders.

Ik heb de miijne 3 1/2 jaar en heb er zelf 100.000 km meegereden hij staat nu op 180.000 km. 312 keer aan een supercharger gehangen bij 165 verschillende en nog een paar Fastnet en andere gehad. Afhankelijk van de dag heb ik net boven of net onder 10% degredatie.

Technische problemen. Ik heb heb gekocht met een paar problemen waarvan ik dacht dat het onder garantie zou vallen. Het meeste klopte ook. Ik moet eerlijk zijn de eerste onaangekondigde Tesla service contact was zeer goed. Ik heb mijn X van een particulier gekocht en direct naar Tesla Eindhoven gereden. Wist ik toen veel dat je voor alles een afspraak moet hebben. Voor gewone vragen of kleine dingen ga ik ook gewoon naar de Volvo of Land Rover dealer.
Ik wist van de rammelende voor steek-assen en krakende kogels en er waren paar kleine lak problemen zoals bij de FWD waar de rubber stop de body raakt etc. De incheck specialist was zeer hulpvaardig en heeft me een hoop verteld en uitgelegd over mijn X. Zeer goede service.
Ik kon mijn X direct daarlaten maar dan zou ik later nog eens terug moeten komen om de lak reparaties te laten doen. Dat stond me een beetje tegen. Net een auto gekocht en alleen van de eene kant van Eindhoven gereden naar de andere kant en dan mijn X alweer inleveren. Nee doe alles maar in 1 keer op een latere datum.
Wat niet onder de garantie viel was een niet werkende keyfob. :D

De steek-assen zijn vervolgens binnen 50 000 km nog 2 keer vervangen (coulanse en garantie) Nu kan ik je het rammelen van de aandrijf assen ook laten horen maar bij normaal rijden hoor je ze niet.

Onverwachte problemen: Vorig jaar na de zomer merkte ik dat mijn verwarming niet meer werkte.
De kogels boven de voorwielen gaan wel eens kraken maar sinds ik elk jaar de pin van de kogel losmaak van het lagere gedeelte en dan de rubber losmaak en nieuw vet bij de kogel doe en vervolgens de kogel weer goed gangbaar maak, heb ik daar geen last meer van.
Voor remblokken vervangen.


Slijtage banden. Ja je rijdt een auto van 2500 kg. Wat iet echt weegt moet ik nog eens bekijken maar dat is meer dan op papier/plastic tegenwoordig.
Wil je dat optimaliseren neem kleinere velgen. problemen zie je vooral bij 21" en 22" velgen duidelijk minder bij 20" en maar een beetje bij 19". Als voorbeeld mijn zomerbanden 20" die erop zaten heb ik nog 53000 km mee kunnen rijden en die zijn nu op. De 19" velgen met winterbanden die ik ook gebruikt gekocht heb die rij ik deze zomer door want ze zitten onder de 4 mm nu dus geen echte winterbanden meer maar die houden zich beter met scheef afslijten dan de 20" set. De 20" is een breedset dus achter blijft achter etc de 19" set wissel ik tussen voor en achter. Voor slijt iets meer aan de buiten kant en achter aan de binnenkant dus zo gaan ze ook langer mee.


Ben ik mijn X alweer zat? Nee zeker niet. Hij mag nog even blijven. Wij houden onze auto's vrij lang, meestal langer dan 10 jaar. Gaat de X dat ook halen? We zullen zien dat is nog 6 1/2 jaar en in tegenstelling met mijn Land Rovers, mijn vrouw rijdt ook in de X en dat deed ze weinig in de Land Rovers.

Ik zou niet lang problemen hebben met de keuze tussen de Tesla modellen, ik koop zo weer een X. Geen andere behalve de Cybertruck mag dit:

20240508_124815[1].jpg
 
@Camelroel Bedankt voor het zeer uitgebreide verhaal. Ik wil zelf specifiek een Raven update omdat daar de wielophanging verbeterd zou zijn, en dan bij voorkeur een long range versie omdat dan de kans iets groter is dat er rustig mee is gereden en de ophanging in betere toestand zal zijn. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de 6- en 7-zitter een efficiëntere airco hebben dan de 5-zitter, zegt dat je iets?

Jarno
 
@Camelroel Bedankt voor het zeer uitgebreide verhaal. Ik wil zelf specifiek een Raven update omdat daar de wielophanging verbeterd zou zijn, en dan bij voorkeur een long range versie omdat dan de kans iets groter is dat er rustig mee is gereden en de ophanging in betere toestand zal zijn. Ik meen ook ergens gelezen te hebben dat de 6- en 7-zitter een efficiëntere airco hebben dan de 5-zitter, zegt dat je iets?

Jarno
Hallo Jarno,
Ik heb wel gezien dat er bij de nieuwere modelen maar weet niet of dat al bij de Raven is, er een verschil is bij de bovenste arm van de achterwiel ophanging. Waardoor je plaatjes kunt gebruiken om de achterwielen wat rechter te zetten. Bij mijn model kan dat niet.
Ik weet ook niet of de kogels en de aandrijfassen voor anders zijn bij de Raven.
Je moet een beetje geluk hebben met een gebruikte auto. Je weet nooit hoeveel stoplicht sprintjes die gedaan heeft. Zelfs mijn 100D is voor een passagier oncomfortabel snel.
Waarom zou een 6 of 7 zitter een efficiëntere airco hebben? Heb ik nog niet eerder gehoord. Ik weet niet eens of ze extra lucht openingen hebben voor de laatste rij. Ik heb een 5 zitter. De 6 zitter is iets mooier om te zien maar daar kan de 2 de rij niet van plat dus beperkt je iets als je grote dingen wilt vervoeren. Bij een 7 zitter verlies je ruimte onder de vloer achterin. Voor mij had de stoel configuratie geen voorkeur en deze was interessant geprijst dus heb ik hem gekocht. Ik keek eigenlijk naar een 90D omdat de 100D boven mijn prijsrange zat. Maar de verkoper raakte hem niet kwijt omdat het een marge auto was dus werd de prijs flink verlaagd en kwam hij wel in mijn prijsrange waar ik naar keek.