Ik heb volgens hier 3 jaar geleden waarschijnlijk mijn grootste fout in mijn leven gemaakt en een 2017 MX 100D gekocht als prive persoon.
Bouwkwaliteit of precisie? de kwaliteit is in mijn ogen best wel goed maar precisie kennen de amerikanen niet echt. Of is het echt niet? Een simpel iets zoals het raam hoogte van de FWD is niet gelijk aan die van de voordeur. Zo zijn er wel een paar meer puntjes te scoren.
Ik heb geen last van rammels behalve losliggende items in de drinkbekerhouders.
Ik heb de miijne 3 1/2 jaar en heb er zelf 100.000 km meegereden hij staat nu op 180.000 km. 312 keer aan een supercharger gehangen bij 165 verschillende en nog een paar Fastnet en andere gehad. Afhankelijk van de dag heb ik net boven of net onder 10% degredatie.
Technische problemen. Ik heb heb gekocht met een paar problemen waarvan ik dacht dat het onder garantie zou vallen. Het meeste klopte ook. Ik moet eerlijk zijn de eerste onaangekondigde Tesla service contact was zeer goed. Ik heb mijn X van een particulier gekocht en direct naar Tesla Eindhoven gereden. Wist ik toen veel dat je voor alles een afspraak moet hebben. Voor gewone vragen of kleine dingen ga ik ook gewoon naar de Volvo of Land Rover dealer.
Ik wist van de rammelende voor steek-assen en krakende kogels en er waren paar kleine lak problemen zoals bij de FWD waar de rubber stop de body raakt etc. De incheck specialist was zeer hulpvaardig en heeft me een hoop verteld en uitgelegd over mijn X. Zeer goede service.
Ik kon mijn X direct daarlaten maar dan zou ik later nog eens terug moeten komen om de lak reparaties te laten doen. Dat stond me een beetje tegen. Net een auto gekocht en alleen van de eene kant van Eindhoven gereden naar de andere kant en dan mijn X alweer inleveren. Nee doe alles maar in 1 keer op een latere datum.
Wat niet onder de garantie viel was een niet werkende keyfob.
De steek-assen zijn vervolgens binnen 50 000 km nog 2 keer vervangen (coulanse en garantie) Nu kan ik je het rammelen van de aandrijf assen ook laten horen maar bij normaal rijden hoor je ze niet.
Onverwachte problemen: Vorig jaar na de zomer merkte ik dat mijn verwarming niet meer werkte.
De kogels boven de voorwielen gaan wel eens kraken maar sinds ik elk jaar de pin van de kogel losmaak van het lagere gedeelte en dan de rubber losmaak en nieuw vet bij de kogel doe en vervolgens de kogel weer goed gangbaar maak, heb ik daar geen last meer van.
Voor remblokken vervangen.
Slijtage banden. Ja je rijdt een auto van 2500 kg. Wat iet echt weegt moet ik nog eens bekijken maar dat is meer dan op papier/plastic tegenwoordig.
Wil je dat optimaliseren neem kleinere velgen. problemen zie je vooral bij 21" en 22" velgen duidelijk minder bij 20" en maar een beetje bij 19". Als voorbeeld mijn zomerbanden 20" die erop zaten heb ik nog 53000 km mee kunnen rijden en die zijn nu op. De 19" velgen met winterbanden die ik ook gebruikt gekocht heb die rij ik deze zomer door want ze zitten onder de 4 mm nu dus geen echte winterbanden meer maar die houden zich beter met scheef afslijten dan de 20" set. De 20" is een breedset dus achter blijft achter etc de 19" set wissel ik tussen voor en achter. Voor slijt iets meer aan de buiten kant en achter aan de binnenkant dus zo gaan ze ook langer mee.
Ben ik mijn X alweer zat? Nee zeker niet. Hij mag nog even blijven. Wij houden onze auto's vrij lang, meestal langer dan 10 jaar. Gaat de X dat ook halen? We zullen zien dat is nog 6 1/2 jaar en in tegenstelling met mijn Land Rovers, mijn vrouw rijdt ook in de X en dat deed ze weinig in de Land Rovers.
Ik zou niet lang problemen hebben met de keuze tussen de Tesla modellen, ik koop zo weer een X. Geen andere behalve de Cybertruck mag dit: