Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aantal vragen zzp’er aanschaf model 3

This site may earn commission on affiliate links.
Het verhaal over zakelijke verzekering is heel vaag en onduidelijk. Als je verzekering gaat aanvragen dan stellen ze ergens de vraag of je de auto meer dan 500km zakelijk gebruikt. Als je dat aanvinkt dan krijg je melding dat je zakelijke verzekering moet aanvragen.

Bij Allsecur werkt het anders, daar vinden ze het prima als je de auto 'normaal' zakelijk gebruikt (dus niet als koerier, personenvervoer....). Je kunt dan ook facturen krijgen zonder BTW.

De factuur van de Tesla staat ook op naam van mijn bedrijf.

Vraagje aan anderen hier: Is een zakelijke autoverzekering veel duurder dan een particuliere autoverzekering?

Net nog bij CB gekeken en het vinkje niet gezien. Waar zou je dan dat vinkje moeten zetten bij CB?
 
Verder kan een verzekeraar niet zomaar een uitkering weigeren.
Wel als je bewust informatie achterhoudt waarvan je denkt dat het van invloed zou kunnen zijn op de af te sluiten polis. Dat heet nl. fraude. En volgens mij zou dat voor jou nu gelden.

BTW: succes met het afsluiten van je volgende verzekering, als je elke keer moet aangeven dat een verzekering van jou al eens is opgezegd / geweigerd die en verzekeraar.
 
Wel als je bewust informatie achterhoudt waarvan je denkt dat het van invloed zou kunnen zijn op de af te sluiten polis. Dat heet nl. fraude. En volgens mij zou dat voor jou nu gelden.

BTW: succes met het afsluiten van je volgende verzekering, als je elke keer moet aangeven dat een verzekering van jou al eens is opgezegd / geweigerd die en verzekeraar.

Hoezo hou je bewust informatie achter? Dat kan momenteel niet eens, want pas bij de aangifte over 2019 maak je de keuze om de auto zakelijk of privé op te voeren.

Komt nog bij dat je bij het aanvragen het helemaal niet aan kan geven voor zover ik het kan zien.

Ik geloof ook helemaal niet dat zzp-ers die hun auto willen verzekeren zich bewust zijn van dat de fiscale keuze relevant is. Strikt genomen is die dat ook niet. Want het is een keuze achteraf.

Als CB het zo belangrijk vindt, moeten ze gewoon beter voorlichten. Het is wel erg makkelijk als kennispartij om met de handen over elkaar te gaan zitten en achteraf te roepen ‘dan had u dat maar moeten vragen’.
 
Ik vond het ook een lastige keuze. Iedereen sprak elkaar inderdaad tegen. Ik wilde echter toch voorkomen dat op welke manier dan ook bij een schade bepaalt wordt dat ze niet uitkeren omdat ik mij niet aan de regels zou hebben gehouden.. (ondanks dat ik het misschien niet wist)

De zakelijke verzekering was bij mij ongeveer 30% duurder, dus dat heb ik maar op de koop toegenomen... Het was nu te kort voor levering om nog alles verder uit te pluizen.
 
Volgens mij begrijpt niemand hier precies waarom de zakelijke verzekering van CB (zoveel) duurder is dan de particuliere. En weet ook niemand exact welk criterium door CB gehanteerd wordt, als het gaat om wel of niet particulier kunnen verzekeren. Ook de mensen van CB die je aan de telefoon krijgt spreken elkaar tegen. Ik denk daarom dat je erg voorzichtig moet zijn met zulke uitspraken.
Beste allemaal, Over de keuze tussen particulier of zakelijk bij Centraal beheer zijn al pagina's vol geschreven in de verschillende verzekeringsdraadjes. In de polisvoorwaarden van de particuliere verzekering staat:
upload_2019-6-3_22-56-49.png

Op de website van de zakelijke verzekering stond altijd dat je een zakelijke verzekering af kon (!) sluiten als de auto op naam van een onderneming stond, maar die tekst is recent behoorlijk aangepast.
upload_2019-6-3_23-13-37.jpeg

De particuliere en de zakelijke afdelingen van Centraal Beheer zijn volstrekt naast elkaar opererende bedrijfsdelen en die willen blijkbaar de voorwaarden niet op elkaar afstemmen.
 
Keuze gemaakt! Ga morgen bestellen.

Ik ga voor de Model 3 Long Range RWD. Deze kost 54.100 euro en heeft het grote bereik.

De zwarte ga ik kopen (scheelt 1000 euro en dus bijtelling) en bij levering meteen laten wrappen. Deze kosten kunnen op de zaak en telt dus niet mee met de bijtellinc (en mooie bescherming van de lak).

Nu nog nadenken welke financiering verhouding ik ga doen en hoe ik mijn BMW 1 serie van 2013 ga verkopen.
Misschien al ergens gereplied -ik kan niet alles lezen- maar je kan Tesla ook een inruilvoorstel vragen.
 
Ik heb mijn Tesla nu besteld op mijn eigen voor- en achternaam. Maakt het uit voor de boekhouding dat mijn bedrijfsnaam niet op de factuur staat? (Voor bijtelling, btw teruggave en MIA regeling)

Misschien moet ik Tesla vragen om mijn bedrijfsnaam toe te voegen op de factuur.
 
Ik heb mijn Tesla nu besteld op mijn eigen voor- en achternaam. Maakt het uit voor de boekhouding dat mijn bedrijfsnaam niet op de factuur staat? (Voor bijtelling, btw teruggave en MIA regeling)

Misschien moet ik Tesla vragen om mijn bedrijfsnaam toe te voegen op de factuur.

Ik neem aan dat jij gewoon een eenmanszaak hebt. Dan ben jij de ondernemer en heb jij dus recht op aftrek van de betaalde omzetbelasting.

Jij doet ook op eigen naam aangifte.

En in de kvk sta je neem ik aan ook als voornaam achternaam, hodn bedrijfsnaam.

Kortom, jij bent zelf het rechtssubject.

Bij een BV is dat anders natuurlijk.
 
Ik vond het ook een lastige keuze. Iedereen sprak elkaar inderdaad tegen. Ik wilde echter toch voorkomen dat op welke manier dan ook bij een schade bepaalt wordt dat ze niet uitkeren omdat ik mij niet aan de regels zou hebben gehouden.. (ondanks dat ik het misschien niet wist)

De zakelijke verzekering was bij mij ongeveer 30% duurder, dus dat heb ik maar op de koop toegenomen... Het was nu te kort voor levering om nog alles verder uit te pluizen.
Dat is heel krom. Bij een particulier moeten ze de BTW ook uitkeren. Zakelijk niet dus zou het eerder goedkoper moeten zijn. Bij schade uitkering vragen ze je ook vaak of je de BTW kunt aftrekken of niet ook als de verzekering op je bedrijfsnaam staat.
 
Dat is heel krom. Bij een particulier moeten ze de BTW ook uitkeren. Zakelijk niet dus zou het eerder goedkoper moeten zijn. Bij schade uitkering vragen ze je ook vaak of je de BTW kunt aftrekken of niet ook als de verzekering op je bedrijfsnaam staat.
Dat is vaak ook zo, maar dat komt dan omdat je de catalogusprijs excl. BTW verzekerd en niet de catalogus prijs inclusief BTW. De 'premie per 1000 euro verzekerde waarde" blijft gelijk, maar de verzekerde waarde ligt lager. Dat geldt bij mijn weten overigens alleen over de casco dekking en niet over de WA dekking.
 
Ja dat klopt maar wordt de auto nu dan geen ‘btw auto’? Wat bepaald of het een marge of btw auto is?

Een margeauto is een auto die verkocht wordt door een ondernemer die de auto gebruikt heeft ingekocht van een (rechts-)persoon die niet btw-plichtig is, dan wel de btw op die auto bij aanschaf niet in vooraftrek heeft gebracht, of kunnen brengen en die gekozen heeft om de margeregeling toe te passen.

Het is eigenlijk makkelijker om te redeneren vanuit de btw-auto: een btw auto is iedere auto die verkocht wordt met (aftrekbare) btw. Dat kan feitelijk bij iedere auto die wordt verkocht door een (rechts-)persoon die btw-plichtig is. Ook als de auto als margeauto is aangekocht kan dat (bij auto’s zal die keuze niet snel gemaakt worden, maar in bepaalde gevallen kan het passeren van de margeregeling een voordeel opleveren bij verkoop aan een aftrekgerechtigde ondernemer).

Zodra de ondernemer de btw die op de auto drukte bij aanschaf in vooraftrek heeft gebracht dient hij bij verkoop btw te berekenen en is de auto verplicht een btw auto.

Is er geen btw in vooraftrek gebracht is er noch sprake van een margeauto, noch van een btw auto (tenzij voor het laatste gekozen wordt, maar dat zal niemand doen, aangezien dat per definitie geen voordeel op kan leveren). Alleen wordt dat in de volksmond vaak alsnog aangeduid als een margeauto.

Kortom: zodra je kiest om de auto voor de btw zakelijk te behandelen (dit kan onafhankelijk van de keuze die je voor de inkomstenbelasting maakt) zal de auto een btw auto zijn bij verkoop.
 
Dat is vaak ook zo, maar dat komt dan omdat je de catalogusprijs excl. BTW verzekerd en niet de catalogus prijs inclusief BTW. De 'premie per 1000 euro verzekerde waarde" blijft gelijk, maar de verzekerde waarde ligt lager. Dat geldt bij mijn weten overigens alleen over de casco dekking en niet over de WA dekking.

Inderdaad geldt dat niet over de WA dekking, aangezien dat schade aan derden betreft en de aftrekgerechtigdheid van de verzekeringsnemer maakt daarvoor geen verschil.
 
Dat is heel krom. Bij een particulier moeten ze de BTW ook uitkeren. Zakelijk niet dus zou het eerder goedkoper moeten zijn. Bij schade uitkering vragen ze je ook vaak of je de BTW kunt aftrekken of niet ook als de verzekering op je bedrijfsnaam staat.

Bij InsureMyTesla is er een categorie "overig gebruik" bij zakelijk gebruik.
Met 75 Euro/maand goed te doen (20 jaar schadevrij) maar t.o.v van mijn vorige 25K Eco diesel met 50 Euro/maand zeker niet excessief.
 
Bij InsureMyTesla is er een categorie "overig gebruik" bij zakelijk gebruik.
Met 75 Euro/maand goed te doen (20 jaar schadevrij) maar t.o.v van mijn vorige 25K Eco diesel met 50 Euro/maand zeker niet excessief.
Niet slecht, he? Ik betaal bij InsureMyTesla EUR 90/mnd bij 13jr schadevrij voor zakelijk gebruik, vind ik ook absoluut niet verkeerd.

Kwam bij andere aanbieders vaak boven de EUR 100/mnd uit en dan niet eens zakelijk gedekt!

Edit: ter vergelijking, betaalde voorheen EUR 30/mnd voor een auto van 12k. Deze auto is bijna 5x zo duur maar verzekering maar 3x.
 
Deze auto is bijna 5x zo duur maar verzekering maar 3x.
Als je bedenkt dat globaal de helft van de premie Casco is en de andere helft WA en je vervolgens bedenkt dat de WA premie niet afhankelijk is van catalogus prijs (of niet zou moeten zijn), dan zou je verwachten dat de premie voor een 5 keer zo dure auto globaal 2.5 keer zo hoog zou moeten zijn.

Misschien dat het hoge gewicht zorgt voor een relatief hoge WA premie?
 
Niet slecht, he? Ik betaal bij InsureMyTesla EUR 90/mnd bij 13jr schadevrij voor zakelijk gebruik, vind ik ook absoluut niet verkeerd.

Ik was prettig verrast idd; mijn financieel adviseur kwam niet onder de 110 Euro + plus Lojack.
Enig nadeel is dat mijn zonen onder 25 niet in de Tesla mogen rijden (of +25 euro pp/per maand extra).
Dan wachten ze maar even....
 
  • Like
Reactions: Vlaaiman
Als je bedenkt dat globaal de helft van de premie Casco is en de andere helft WA en je vervolgens bedenkt dat de WA premie niet afhankelijk is van catalogus prijs (of niet zou moeten zijn), dan zou je verwachten dat de premie voor een 5 keer zo dure auto globaal 2.5 keer zo hoog zou moeten zijn.

Misschien dat het hoge gewicht zorgt voor een relatief hoge WA premie?
Zou te maken kunnen hebben met het risicoprofiel dat afwijkt tussen een stadsbakkie met 60PK en een elektromonster dat in 5 sec op 100 zit. :D