Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanvaardbare prestatie aan de Supercharger?

This site may earn commission on affiliate links.
Uh, is daar iets veranderd? Waldlaubersheim is voor zover ik weet 8xV2 150kW nabij een Allego HPC. Of bedoel je Gensingen 22xV3 250kW? Maar daar is de IONITY niet echt in de buurt. Overigens apart dat SC Gensingen niet gebouwd is aan het autohof waar IONITY staat.
Ja, je hebt gelijk. Allego 350 KW. What's in a name?:)
 
Gisteren bij SUC Zwolle (250 station)

Viel heel erg tegen: ik kwam aan met 5% resterend en een uur (ca 100 km) gereden. Starte op 60, hel langzaam naar de 124 en na enkele minuten alweer dalen. Na ca 20 min was het 52.

Voor de duidelijkheid: niemand naast mij, en max vier stalls van de 24 bezet.

SuC gaat bij in het algemeen trager dan ik verwacht. Van 10 tot 90 red ik niet een uur.

NB dit geld voor zowel de Tesla aansluiting als CCS (V2 en V3).

Ik kom er nu pas mee, omdat ik voordien bijna nooit bij een SuC laadde, maar lekker thuis. Gezien de energieprijzen en mijn gratis SuC doe ik dat tegenwoordig wat vaker, maar ben niet echt onder de indruk.
 
Gisteren bij SUC Zwolle (250 station)

Viel heel erg tegen: ik kwam aan met 5% resterend en een uur (ca 100 km) gereden. Starte op 60, hel langzaam naar de 124 en na enkele minuten alweer dalen. Na ca 20 min was het 52.

Voor de duidelijkheid: niemand naast mij, en max vier stalls van de 24 bezet.

SuC gaat bij in het algemeen trager dan ik verwacht. Van 10 tot 90 red ik niet een uur.

NB dit geld voor zowel de Tesla aansluiting als CCS (V2 en V3).

Ik kom er nu pas mee, omdat ik voordien bijna nooit bij een SuC laadde, maar lekker thuis. Gezien de energieprijzen en mijn gratis SuC doe ik dat tegenwoordig wat vaker, maar ben niet echt onder de indruk.
Van stall geprobeerd te wisselen? Ik herken je bericht (gelukkig) niet. Heb eigenlijk bijna altijd wel het maximaal beschikbare vermogen voor een korte periode en daarna alsnog een vrij lineare laadcurve naar beneden toe.
 
;)Van stall geprobeerd te wisselen? Ik herken je bericht (gelukkig) niet. Heb eigenlijk bijna altijd wel het maximaal beschikbare vermogen voor een korte periode en daarna alsnog een vrij lineare laadcurve naar beneden toe.

Nee, ik zat binnen aan ontbijt ;)

Zou dat trouwens uitmaken? Hij doet het of hij doet het niet, toch?

En ik heb dit vaker, ook bij andere SuC's. Maar dit soort zaken zijn mi lastig aan te kaarten bij Tesla, zeker buiten garantie...
 
Nee, ik zat binnen aan ontbijt ;)

Zou dat trouwens uitmaken? Hij doet het of hij doet het niet, toch?

En ik heb dit vaker, ook bij andere SuC's. Maar dit soort zaken zijn mi lastig aan te kaarten bij Tesla, zeker buiten garantie...
Het kan zeker uitmaken, ik heb het al een aantal keren gezien bijv. in Emmeloord maar een keer heel erg in een bijna lege Ulm de eerste stall V2 ergens in de 30kW toen een andere stall geprobeerd 70kW en pas de derde gaf mij 135kW. In Emmeloord heb ik nog nooit een andere stall geprobeerd omdat ik daar alleen laad als ik bang ben dat ik net niet thuis kom. (Ja, meestal ben ik te bang)
 
  • Informative
Reactions: Hbrink
Sinds mijn 2018 SP100D de 130K km grens is gepasseerd is op onverklaarbare wijze de supercharge snelheid afgenomen. Laden begint keurig op zo'n 135kW maar bij 50% SoC zak ik al richting 85kW (volgens mij zo'n beetje dezelfde laadcurve als Wooter eerder in dit draadje liet zien), terwijl ik voorheen pas na 60% SoC onder de 100kW dook... Volgens Tesla is de laadsnelheid niet softwarematig aangepast en is de huidige laadsnelheid binnen Tesla's specificaties, maar willen ze ook niet vertellen waarom de laadsnelheid plotseling verminderd is. Iemand met dezelfde ervaring?
 
En dat is de precies de vraag die Tesla niet beantwoordt.... Ik denk nl wel dat er een softwarematige aanpassing plaats gevonden heeft. Mijn ervaringen met Tesla zijn dusdanig negatief dat ik de leasemij gevraagd heb dit verder uit te zoeken.
Kan natuurlijk zijn dat de software inderdaad niet veranderd is, maar dat er nu pas een parameter overschreden is die de beperking veroorzaakt: degradatie, veroudering, temperatuur, aantal posts hier 🤭.
Dan is software nog steeds de oorzaak, maar niet door een aanpassing van de code.
 
  • Like
Reactions: Rqcg
Sinds mijn 2018 SP100D de 130K km grens is gepasseerd is op onverklaarbare wijze de supercharge snelheid afgenomen. Laden begint keurig op zo'n 135kW maar bij 50% SoC zak ik al richting 85kW (volgens mij zo'n beetje dezelfde laadcurve als Wooter eerder in dit draadje liet zien), terwijl ik voorheen pas na 60% SoC onder de 100kW dook... Volgens Tesla is de laadsnelheid niet softwarematig aangepast en is de huidige laadsnelheid binnen Tesla's specificaties, maar willen ze ook niet vertellen waarom de laadsnelheid plotseling verminderd is. Iemand met dezelfde ervaring?
Bijgevoegd mijn Laadcurve.pdf . Ik heb mijn X100D nu ruim 1 1/2 jaar en deze grafiek komt het meest van het begin. Dus vanaf 80.000 km tot rond de 100.000 km. Ik heb dus bij 60% SOC nooit de 100kW gezien.
Ook de laadcurve van abetterrouteplanner vind 100kW op 60% SOC wel het maximum.

BTX6_x100d.png.bccbbf35ad8f44ed0b94457dd38620a6.png
 

Attachments

  • laadcurve.pdf
    257.1 KB · Views: 39
Ik ben in mijn historiek gaan kijken voor 2017 en 2018:

1663684918064.png





1663684894290.png


1663684943184.png


Het lijkt me dat ik tegenwoordig meer de '2019' curve zie en niet de 'nieuwe' curve.

Het lijkt me dat het vermogen afhankelijk is van hoe warm de accu is, en eens de cellen te warm worden, het vermogen wordt geknepen. Zeker afgelopen zomer bij ~30º zag ik dat veel. Ik zag in Erftstadt iemand met een Tesla polo en 3 mannelijke passagiers wijzen op hoe ie zijn Model S op hoogste stand van de ophanging had gezet tijdens het superchargen, en heb daarna ook gemerkt dat als ik dat deed, ik duidelijk hitte voelde weg blazen aan het voorwiel van de passagier, en als ik niet in de auto bleef de vermogens langer en hoger bleven.
 
  • Helpful
Reactions: SMU