Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Aanvaardbare prestatie aan de Supercharger?

This site may earn commission on affiliate links.
Laatste keer dat ik daar was stond bijna hele V2 rij vol (zelfs hoop M3’s) en was er al stall sharing en bij V3 stonden 2 auto’s. Ik was ook helemaal verbaasd.
Het stallsharen gebeurt in Oberhonnefeld kont-aan-kont, dus je kunt wel naast elkaar staan. Kwam ik achter toen er achter mij een M3 parkeerde en het vermogen direct afnam naar ca. 62 Kw(h?).
 
Huh, ik dacht dat die achterste 20 superchargers 250kW deden en die voorste 20 superchargers 150kW. Op de website van Tesla staat ook 250kW. Ik heb de laatste keer niet op gelet welke snelheid ik haalde.
Dit staat op de Tesla site:
Charging
20 Superchargers, available 24/7, up to 150kW.

De V3's staan niet genoemd, maar zijn er dus in werkelijkheid wel. Die informatie is dus maar deels correct. Met mijn MX kan ik de maximale laadsnelheid niet testen maar ik denk nu dat de achterste 20 stalls toch wel echt V3 zijn.

Overigens zoals anderen ook al constateerden letten veel M3 rijders niet op en pakken de eerste de beste stall ook al:
1. krijgen ze daarmee niet de optimale laadsnelheid;
2. zeker niet als er ook nog gedeeld moet worden (stall pairing)
3. is het niet zo sociaal tegenover MS'en en MX'en.
Dit geldt overigens ook in Hilden en Zwolle.

Afgelopen jaar heb ik een paar keer geprobeerd M3 rijders uit te leggen waarom het niet handig is, maar laten we maar stellen dat een deel van de mensheid informatieresistent is en dit gewoon niet wil horen.
Overigens nu ik MY rijd is het natuurlijk in mijn belang dat de niet-zo-goed geïnformeerde M3 (en vast ook MY) berijders aan de V2's blijven staan😁.
 
  • Funny
Reactions: nico180 and job-lek
.......is, maar laten we maar stellen dat een deel van de mensheid informatieresistent is en dit gewoon niet wil horen.
....
Eens.

Maar Tesla zou met een relatief eenvoudige maatregel hierbij kunnen helpen. Borden! Per stal (type aansluiting / shared wel/niet en max vermogen) en aan het begin/entree een soort roadmap. M3/Y kies ...

Idem voor niet Tesla's, geef aan hoe en waar ze geacht worden te parkeren.
 
  • Like
Reactions: ScoopT
Eens.

Maar Tesla zou met een relatief eenvoudige maatregel hierbij kunnen helpen. Borden! Per stal (type aansluiting / shared wel/niet en max vermogen) en aan het begin/entree een soort roadmap. M3/Y kies ...

Idem voor niet Tesla's, geef aan hoe en waar ze geacht worden te parkeren.

Anno 2022 zou ik als Tesla kiezen voor info via navigatie en/of popup :cool:. (ipv borden)
 
  • Like
Reactions: job-lek
Eens.

Maar Tesla zou met een relatief eenvoudige maatregel hierbij kunnen helpen. Borden! Per stal (type aansluiting / shared wel/niet en max vermogen) en aan het begin/entree een soort roadmap. M3/Y kies ...

Idem voor niet Tesla's, geef aan hoe en waar ze geacht worden te parkeren.
Helemaal mee eens. Bij Hilden heb ik nog 2 Duitse Model 3 rijders uitgelegd dat ze verkeerd stonden en waren me dankbaar voor de uitleg. Er staat wel 1 bord met links S/X en rechts 3/Y maar die is niet goed zichtbaar.

Misschien is inderdaad een popup op het scherm met de lay-out een prima oplossing.

En dan meteen de SoC van de auto's die aan het laden zijn zodat je bij v2 weet waar je het beste kan gaan staan.
 
  • Like
Reactions: Hbrink
Helemaal mee eens. Bij Hilden heb ik nog 2 Duitse Model 3 rijders uitgelegd dat ze verkeerd stonden en waren me dankbaar voor de uitleg. Er staat wel 1 bord met links S/X en rechts 3/Y maar die is niet goed zichtbaar.

Misschien is inderdaad een popup op het scherm met de lay-out een prima oplossing.

En dan meteen de SoC van de auto's die aan het laden zijn zodat je bij v2 weet waar je het beste kan gaan staan.
Ik ben er nog niet geweest maar ik heb als het druk is ook een voorkeur voor een V3 paal met mijn X.
 
Afgelopen weekend zijn we nog eens op en af naar Parijs gereden.

Het viel me op dat de auto weinig zin had in superchargen. Zowel in Senlis als in Valenciennes (beide gestart aan een 20% SoC, in Senlis was hij misschien nog niet helemaal warm) ging hij even voorbij de 100kW om daarna (iets voorbij de 30% SoC) terug te vallen naar 64kW, waar hij dan een ganse tijd bleef hangen. In Valenciennes is hij nog even tot 66kW opgeklommen, maar meer zat er niet in.

Wel vreemd dat hij twee maal exact aan 64kW bleef hangen... en dat hij er in het begin (even) voorbij ging.

Geen stall-sharing.
 
Dit staat op de Tesla site:
Charging
20 Superchargers, available 24/7, up to 150kW.

De V3's staan niet genoemd, maar zijn er dus in werkelijkheid wel. Die informatie is dus maar deels correct. Met mijn MX kan ik de maximale laadsnelheid niet testen maar ik denk nu dat de achterste 20 stalls toch wel echt V3 zijn.

Overigens zoals anderen ook al constateerden letten veel M3 rijders niet op en pakken de eerste de beste stall ook al:
1. krijgen ze daarmee niet de optimale laadsnelheid;
2. zeker niet als er ook nog gedeeld moet worden (stall pairing)
3. is het niet zo sociaal tegenover MS'en en MX'en.
Dit geldt overigens ook in Hilden en Zwolle.

Afgelopen jaar heb ik een paar keer geprobeerd M3 rijders uit te leggen waarom het niet handig is, maar laten we maar stellen dat een deel van de mensheid informatieresistent is en dit gewoon niet wil horen.
Overigens nu ik MY rijd is het natuurlijk in mijn belang dat de niet-zo-goed geïnformeerde M3 (en vast ook MY) berijders aan de V2's blijven staan😁.
Klopt, achterste helft is allemaal v3. Overigens kreeg ik het ook voor elkaar om bij een volledig lege SUC eerst bij een V2 te gaan staan…….. Toen ik eenmaal buiten stond, en de auto aan het laden was, zag ik dat ‘verderop’ v3 palen stonden. Maar snel verplaatst.
 
  • Like
Reactions: RioolRat
Ik heb nu enkele keren staan laden bij fastned (350kW) waar ik nooit meer dan 180 zie.
Met deze temperaturen en de voorafgaande rit zou ik toch iets meer verwachten.
SOC zat steeds tussen 7% en 20%

Als ik Bjorn z’n tests zie dan zou je hogere waarden tot bijna 30% moeten zien.

Niet dat het niet snel genoeg is maar toch:

1> ligt dit aan Fastned?
2> een M3 (non LR of P) wordt “ook slechts” met 170kW snelheden geadverteerd.
 
Als ie bij ~60kW blijft hangen, durf ik wel eens uit trekken en opnieuw in steken met CCS-adapter, of een andere stall kiezen.
Ja maar was in beide gevallen de enige waar er geen stallsharing was dus andere stall kiezen was niet echt een goed idee denk ik. Heb ik in het verleden inderdaad ook nog gedaan en dat hielp soms.

CCS-adapter heb ik niet, en gezien deze bijna (hahaha) weg is ging ik er nu ook geen meer kopen.

Ik hoop alleen dat ik niet gethrottled wordt (wat ik niet denk want anders zou hij niet naar 100kW klimmen). Misschien waren ze allemaal in zondagmodus...
 
Ik heb nu enkele keren staan laden bij fastned (350kW) waar ik nooit meer dan 180 zie.
Met deze temperaturen en de voorafgaande rit zou ik toch iets meer verwachten.
SOC zat steeds tussen 7% en 20%

Als ik Bjorn z’n tests zie dan zou je hogere waarden tot bijna 30% moeten zien.

Niet dat het niet snel genoeg is maar toch:

1> ligt dit aan Fastned?
2> een M3 (non LR of P) wordt “ook slechts” met 170kW snelheden geadverteerd.
Had ik laatst bij Waldlaubersheim. De SuC was meer dan de helft bezet en bij Ionity stond niemand. Begon op 230 te laden maar dat was binnen 2 minuten al onder de 100. Zou dat toch ook komen doordat er al veel Tesla's stonden te laden? Het is toch hetzelfde net...
 
Had ik laatst bij Waldlaubersheim. De SuC was meer dan de helft bezet en bij Ionity stond niemand. Begon op 230 te laden maar dat was binnen 2 minuten al onder de 100. Zou dat toch ook komen doordat er al veel Tesla's stonden te laden? Het is toch hetzelfde net...
Ik stond en sta meestal alleen bij Fastned. Ik vind het gewoon vreemd dat hij altijd aftopt bij 180….
 
Had ik laatst bij Waldlaubersheim. De SuC was meer dan de helft bezet en bij Ionity stond niemand. Begon op 230 te laden maar dat was binnen 2 minuten al onder de 100. Zou dat toch ook komen doordat er al veel Tesla's stonden te laden? Het is toch hetzelfde net...
Uh, is daar iets veranderd? Waldlaubersheim is voor zover ik weet 8xV2 150kW nabij een Allego HPC. Of bedoel je Gensingen 22xV3 250kW? Maar daar is de IONITY niet echt in de buurt. Overigens apart dat SC Gensingen niet gebouwd is aan het autohof waar IONITY staat.