Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Acceleration shudder preventie met lowering brackets model S 2015

This site may earn commission on affiliate links.
Wie heeft ervaring met voorkomen van 'accelleration shudder' ofwel zorgen dat de voorste aandrijfassen van Model S (in dit geval P85D van 2015) niet om de zoveel maanden of om de 50k km vervangen hoeven te worden? Ik heb onlangs deze auto gekocht en de voorste aandrijfassen hiervan zijn vrij recent nog vervangen en het lijkt me wel fijn om ze goed te houden. Daarvoor vind ik deze oplossing: Eliminate Inner Tire & Premature Half-Shaft Wear On Tesla X/S!

Heeft iemand een idee of dat de investering waard is? Ervaringen? Alternatieven? Waar naartoe voor uitlijnen daarna of kan elke bandenspecialist dat goed doen?
 
Yep, of er niet mee rijden🍻

Beetje vreemde opmerking na 3 posts.

Lowering brackets tegen shudder of gewoon verlagen

Het probleem doet zich vooral op de X voor.

Nou mijn vraag is gewoon of het zinvol is om zo'n $1.700 uit te geven aan aanpassing van ophanging en of de el cheapo oplossing van alleen die linkjes vervangen eigenlijk net zo goed is. Die vraag vind ik nergens beantwoord in de threads met trefwoord shudder.

Ik ben ook niet op zoek naar een willekeurige oplossing voor shudder maar voor een oplossing waarmee niet het probleem verplaatst wordt (auto in low zetten, in chill modus rijden, in de garage laten staan, slijtage binnenkant achterbanden, ...).

Het meeste wat ik aan informatie vind als ik zoek op shudder is off-topic. Immers niet specifiek over deze totaal oplossing, die Tesla niet biedt.

Het zou goed kunnen dat, nu we een paar jaar verder zijn dan de datum van die posts, er meer lange termijn ervaring is opgedaan met dit soort oplossingen?

Bovendien werd in de tijd van die posts niet moeilijk gedaan over regelmatig laten vervangen van ophanging en aandrijfassen aangezien dat toen nog meestal onder garantie gedaan werd. Inmiddels zal voor steeds meer auto's van de leeftijd waar deze post over gaat gelden dat de eigenaar zelf voor die kosten moet opdraaien. Hoe dat met garantie-auto's gaat is dan off-topic?

Ik begrijp dat dit probleem bij de X in het algemeen nog erger is dan bij de S maar ik mag het toch ook wel een probleem vinden aangezien dit bij de S die ik heb wel een probleem blijkt te zijn gezien het feit dat die voorassen onlangs nog vervangen zijn om die reden? Hoe helpt het mij dan om op te merken dat dit vooral een probleem van de X is?
 
Door de linkjes wordt de auto iets verlaagd, maar of dat helpt weet ik niet. Ik heb in februari nieuwe assen gekregen nog onder garantie. Ik rij eigenlijk altijd op standje low en ga binnenkort even bij een Sec langs met de vraag waarom ze na ongeveer 20k km al weer te horen zijn.
 
Zo'n lowering kit van een paar linkjes is leuk maar ze zeggen er niet bij als je hiermee uiteindelijk de HV battery beschadigd omdat deze nu dichter bij het asfalt ligt en Tesla ziet dat je met lowering links rijdt je deze zelf mag betalen. Ik zeg niet dat het onvermijdelijk is maar er hangt dus wel een risico aan vast wat je voor jezelf moet overwegen. Hou er ook rekening mee mocht je de aftermarket/aangepaste draagarmen laten monteren dat Tesla je auto niet meer wil uitlijnen. Ook dit hoeft geen probleem te wezen maar ook iets om rekening mee te houden. Lowering links zelfde verhaal trouwens, Tesla serviced je airsuspension niet meer of als je pech hebt calibreren ze je auto weer op 'normal' ook al heb je de lowering links.

De 'fix' vanuit Tesla is een setje nieuwe drive shafts en een stuggere drive unit mount (clevis mount). Schijnt te helpen tegen de shudder maar je kan er andere vibraties voor terug krijgen aangezien de mount stugger is. Dus er is een oplossing maar of je daar vrolijk van gaat worden durf ik niet te zeggen.

Aangezien bij jou de verse assen er al onder zitten zou je er voor kunnen kiezen om de geupgrade clevis mount te monteren en dan de oude bewaren mocht het niet bevallen dan kan je hem altijd terug plaatsen indien nodig.


Probleem waarom de assen gaan trillen is vanwege de grote hoek die de assen moeten maken hierdoor slijten ze sneller en daarom heeft een X er sneller last van dan een S. Rijden op low zal het probleem inderdaad wat uit stellen met meer bandenslijtage als gevolg. (aangezien de auto standaard op 'normal' wordt uitgelijnd) Rij je weinig km's zou dit een optie zijn anders is het een dure hobby.
 
Zo'n lowering kit van een paar linkjes is leuk maar ze zeggen er niet bij als je hiermee uiteindelijk de HV battery beschadigd omdat deze nu dichter bij het asfalt ligt en Tesla ziet dat je met lowering links rijdt je deze zelf mag betalen. Ik zeg niet dat het onvermijdelijk is maar er hangt dus wel een risico aan vast wat je voor jezelf moet overwegen.
Ja dat zal inderdaad zo zijn. Dus dat zou dan een kwestie zijn van (bij behoefte aan snel optrekken) alleen op strak wegoppervlak gebruik maken van de lage stand en verder op normal of high rijden neem ik aan. Je voegt dan dus de mogelijkheid toe om snel op te trekken (op fatsoenlijk wegdek) zonder de voorassen kapot te rijden en die mogelijkheid heb je niet als je deze aanpassing niet doet. Is dat de juiste conclusie?
Hou er ook rekening mee mocht je de aftermarket/aangepaste draagarmen laten monteren dat Tesla je auto niet meer wil uitlijnen. Ook dit hoeft geen probleem te wezen maar ook iets om rekening mee te houden.
Geldt dat dan ook voor andere garages die op het forum genoemd worden zoals Tesla service Hoofddorp, Metropool electric cars en Tesland of zouden die uitlijnen met verbeterde (aftermarket) versie van de draagarmen wél doen? Ik kan het ze zelf vragen natuurlijk maar wellicht weet je dat zo te vertellen?
Lowering links zelfde verhaal trouwens, Tesla serviced je airsuspension niet meer of als je pech hebt calibreren ze je auto weer op 'normal' ook al heb je de lowering links.
Ben wel benieuwd of er specialisten zijn waar je dan wel goed terecht zou kunnen voor service van de luchtvering maar daar zal ik dan wel eens op gaan zoeken of nieuw topic voor beginnen.
De 'fix' vanuit Tesla is een setje nieuwe drive shafts en een stuggere drive unit mount (clevis mount). Schijnt te helpen tegen de shudder maar je kan er andere vibraties voor terug krijgen aangezien de mount stugger is. Dus er is een oplossing maar of je daar vrolijk van gaat worden durf ik niet te zeggen.

Aangezien bij jou de verse assen er al onder zitten zou je er voor kunnen kiezen om de geupgrade clevis mount te monteren en dan de oude bewaren mocht het niet bevallen dan kan je hem altijd terug plaatsen indien nodig.

Zou dit helpen de oorzaak van de slijtage aan de aandrijfassen te verhelpen (zoals het verkleinen van de ashoeken doet, zie ook jouw opmerking hierna)? Ik verwacht eigenlijk zelf van niet maar ik kan me vergissen.
Probleem waarom de assen gaan trillen is vanwege de grote hoek die de assen moeten maken hierdoor slijten ze sneller en daarom heeft een X er sneller last van dan een S. Rijden op low zal het probleem inderdaad wat uit stellen met meer bandenslijtage als gevolg. (aangezien de auto standaard op 'normal' wordt uitgelijnd) Rij je weinig km's zou dit een optie zijn anders is het een dure hobby.
Ja dit is precies wat ze bij In2itive zeggen. Weet je (of iemand) of het inderdaad zo is dat de af fabriek draagarmen niet verder versteld kunnen worden en dat deze draagarmen dus inderdaad de oplossing zijn voor dit probleem? Zo ja dan zou de conclusie zijn dat het de investering - voor een auto die niet meer onder garantie valt - toch al snel zou lonen?
 
Ja dat zal inderdaad zo zijn. Dus dat zou dan een kwestie zijn van (bij behoefte aan snel optrekken) alleen op strak wegoppervlak gebruik maken van de lage stand en verder op normal of high rijden neem ik aan. Je voegt dan dus de mogelijkheid toe om snel op te trekken (op fatsoenlijk wegdek) zonder de voorassen kapot te rijden en die mogelijkheid heb je niet als je deze aanpassing niet doet. Is dat de juiste conclusie?
Als je de lowering links plaatst is in principe elke stand lager dan dat ze daarvoor waren ('normal' is dan eigenlijk 'low' geworden en 'low' is dan eigenlijk 'very low' maar je bepaald natuurlijk zelf hoe laag laag is aangezien ze stelbaar zijn. De assen slijten trouwens ook van niet snel optrekken alleen minder snel.

Geldt dat dan ook voor andere garages die op het forum genoemd worden zoals Tesla service Hoofddorp, Metropool electric cars en Tesland of zouden die uitlijnen met verbeterde (aftermarket) versie van de draagarmen wél doen? Ik kan het ze zelf vragen natuurlijk maar wellicht weet je dat zo te vertellen?
Dat zou je van tevoren even moeten informeren, allicht vang je nog wat interessante informatie op over hoe hun met het probleem om gaan. Die kennis kan je dan vervolgens weer met ons delen ;-)

Ben wel benieuwd of er specialisten zijn waar je dan wel goed terecht zou kunnen voor service van de luchtvering maar daar zal ik dan wel eens op gaan zoeken of nieuw topic voor beginnen.
Ik weet heel toevallig wel iemand die de veerpoten kan reviseren, is alleen wel een stukje rijden voor je maar kan de moeite waard zijn.

Zou dit helpen de oorzaak van de slijtage aan de aandrijfassen te verhelpen (zoals het verkleinen van de ashoeken doet, zie ook jouw opmerking hierna)? Ik verwacht eigenlijk zelf van niet maar ik kan me vergissen.
Feitelijk versterken slappe motorsteunen een eventuele shudder. Maar het is wat je al zegt de ashoek veranderd niet met een stuggere motorsteun. Hij zorgt alleen dat de kogels het slijtagepatroon blijven volgen tijdens accelereren, in principe is dat prima natuurlijk, zolang je er maar geen hinder van ondervind. Of de stuggere clevis mount een goeie fix is waardoor het probleem lang weg blijft zal de tijd leren.

Ja dit is precies wat ze bij In2itive zeggen. Weet je (of iemand) of het inderdaad zo is dat de af fabriek draagarmen niet verder versteld kunnen worden en dat deze draagarmen dus inderdaad de oplossing zijn voor dit probleem? Zo ja dan zou de conclusie zijn dat het de investering - voor een auto die niet meer onder garantie valt - toch al snel zou lonen?

Wat je bij al die jongens ziet die lager dan 'low' rijden dat ze altijd naar verstelbare draagarmen moeten om weer binnen de voorgeschreven waardes (camber/sporing) te komen.

Lang verhaal kort, wat je zou kunnen doen is eerst even een rondje bellen om de ervaringen van alle bedrijven aan te horen/te vergelijken waar je het beste gevoel bij krijgt.
Anders zou mijn eerste keus zou zijn om voor de improved clevis mount te gaan en hem dan op low laten staan en hem hier op uitlijnen. Feitelijk ook de goedkoopste oplossing en dan even kijken of je daar tevreden mee bent.

Ik weet nog niet wat het beste is: Weegt het slijtage van de banden op tegen de langere levensduur van de aandrijfassen?

Als je X met 20dkm een set aandrijfassen opgegeten heeft is serieus niet grappig. Rij je vaak met aanhanger? Heb jij trouwens al wel de modificatie met de stuggere clevis mount? Ik verwacht dat een setje verse assen zo'n 1000 euro kost.
 
Als je X met 20dkm een set aandrijfassen opgegeten heeft is serieus niet grappig. Rij je vaak met aanhanger? Heb jij trouwens al wel de modificatie met de stuggere clevis mount? Ik verwacht dat een setje verse assen zo'n 1000 euro kost.
Een aanhanger was wel de bedoeling maar is door de Corona er niet van gekomen.
Ik vind het wel leuk om het vermogen te voelen, maar echte stoplicht sprintjes heb ik zelden gedaan. Nooit een echt waardige tegenstander gehad. Wel eens meegereden met iemand die dacht dat ie snel was en dan pas halverwege een keer echt het pedaal wat dieper ingedrukt. De meeste kilometers maakt ie op lange snelweg stukken. En hij staat standaard op laag.

Ik heb nog net de laatste voor de update denk ik.

CLVS ASSY,DBL ISO,LHS MTR MNT,SDU-F(1055366-00
-H)
De halfshafts heb ik eerder gecontroleerd dat zijn de oude.


Hier heb ik me echt aan gehouden:
Confirmed customers concern. Replaced front half shafts + clevis mount. Performed test drive and verified proper
vehicle operation. NOTE: Avoid driving aggressively, hard accelerations, sharp turns, etc.) when the suspension is set
to High or Very High. Doing so can cause vibration and increase the possibility of damage. Acceleration may be
reduced when the suspension is set to High or Very High.

Ik heb wel ervaring met kapotte homo's bij mijn Land Rover tot ik de onderstaande kocht.


20180419_094957.jpg


Ik zal Ashcroft maar eens bellen of ze ze ook voor Tesla kunnen maken. :D
 
  • Funny
Reactions: Gtech
Als je de lowering links plaatst is in principe elke stand lager dan dat ze daarvoor waren ('normal' is dan eigenlijk 'low' geworden en 'low' is dan eigenlijk 'very low' maar je bepaald natuurlijk zelf hoe laag laag is aangezien ze stelbaar zijn. De assen slijten trouwens ook van niet snel optrekken alleen minder snel.
Ik kwam er net op mijn eerste ritje nadat de auto nu op kenteken is gezet achter dat de modus zeer hoog beschikbaar is tot 35km/h en de modus hoog tot 55 km/h, daarna schakelt ie automatisch terug. Is dat standaard of is er dan een of andere update geïnstalleerd die daarvoor zorgt?
Dat zou je van tevoren even moeten informeren, allicht vang je nog wat interessante informatie op over hoe hun met het probleem om gaan. Die kennis kan je dan vervolgens weer met ons delen ;-)
Ik zal er eens achteraangaan. Ik had die drie al een mailtje gestuurd. Tot nu alleen van Tesland antwoord dat ze wel de aandrijfassen vervangen en verder dat ze alleen originele onderdelen inbouwen (dus geen medewerking bij preventie van schade door ontwerp/productfouten).
Ik weet heel toevallig wel iemand die de veerpoten kan reviseren, is alleen wel een stukje rijden voor je maar kan de moeite waard zijn.
Nou laat maar weten. Ik vind de vering best wel stug, eigenlijk niet anders dan spiraalveren. Dat moet ik eens laten beoordelen en kijken of dat beter kan. Tesland gaf ook aan dat ze dat doen maar dat zal dan een kwestie zijn van complete veerpoten vervangen neem ik aan.
Feitelijk versterken slappe motorsteunen een eventuele shudder. Maar het is wat je al zegt de ashoek veranderd niet met een stuggere motorsteun. Hij zorgt alleen dat de kogels het slijtagepatroon blijven volgen tijdens accelereren, in principe is dat prima natuurlijk, zolang je er maar geen hinder van ondervind. Of de stuggere clevis mount een goeie fix is waardoor het probleem lang weg blijft zal de tijd leren.



Wat je bij al die jongens ziet die lager dan 'low' rijden dat ze altijd naar verstelbare draagarmen moeten om weer binnen de voorgeschreven waardes (camber/sporing) te komen.
A kijk dat wist ik niet. Dan zal dat vast nodig zijn.
Lang verhaal kort, wat je zou kunnen doen is eerst even een rondje bellen om de ervaringen van alle bedrijven aan te horen/te vergelijken waar je het beste gevoel bij krijgt.
Anders zou mijn eerste keus zou zijn om voor de improved clevis mount te gaan en hem dan op low laten staan en hem hier op uitlijnen. Feitelijk ook de goedkoopste oplossing en dan even kijken of je daar tevreden mee bent.
Nou ik ga bellen en neem dan die oplossing mee in de overwegingen. Hartelijk dank zover !
Als je X met 20dkm een set aandrijfassen opgegeten heeft is serieus niet grappig. Rij je vaak met aanhanger? Heb jij trouwens al wel de modificatie met de stuggere clevis mount? Ik verwacht dat een setje verse assen zo'n 1000 euro kost.
 
Een aanhanger was wel de bedoeling maar is door de Corona er niet van gekomen.
Ik vind het wel leuk om het vermogen te voelen, maar echte stoplicht sprintjes heb ik zelden gedaan. Nooit een echt waardige tegenstander gehad. Wel eens meegereden met iemand die dacht dat ie snel was en dan pas halverwege een keer echt het pedaal wat dieper ingedrukt. De meeste kilometers maakt ie op lange snelweg stukken. En hij staat standaard op laag.

Ik heb nog net de laatste voor de update denk ik.

CLVS ASSY,DBL ISO,LHS MTR MNT,SDU-F(1055366-00
-H)
De halfshafts heb ik eerder gecontroleerd dat zijn de oude.


Hier heb ik me echt aan gehouden:
Confirmed customers concern. Replaced front half shafts + clevis mount. Performed test drive and verified proper
vehicle operation. NOTE: Avoid driving aggressively, hard accelerations, sharp turns, etc.) when the suspension is set
to High or Very High. Doing so can cause vibration and increase the possibility of damage. Acceleration may be
reduced when the suspension is set to High or Very High.

Ik heb wel ervaring met kapotte homo's bij mijn Land Rover tot ik de onderstaande kocht.


View attachment 736343

Ik zal Ashcroft maar eens bellen of ze ze ook voor Tesla kunnen maken. :D
Nou ik heb nog een Mercedes 280GE van 1981 waarvan de homo's ook hard aan vervanging toe zijn. Hebben zie die ook? Of zal ik die auto dan ook maar verlagen...;-) ?