Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Accu onder garantie vervangen.. hoe lang moet ik wachten?

This site may earn commission on affiliate links.
Met 250.000km op de teller gaf mijn model s p85 uit Nov 2013 een storing en was de auto compleet dood.
Na een tijd werkte alles wel weer en kon verder geen gekke dingen merken,alleen range werd stukken minder en
later nog een keer tijdens het snel laden aan de SC bij 60% ook weer het zelfde probleem met bms storingen.

Deze problemen doorgestuurd naar Tesla en uiteindelijk kwam er uit dat de HV accu vervangen moet worden omdat
er een brick-inbalance in zit waardoor de auto niet meer echt betrouwbaar bruikbaar is.

Een goede 85kWh Accu staat al vanaf 7 Oktober in bestelling bij Tesla Duiven maar tot op heden geen geschikte 85kWh accu vrij gekomen
uit het refurbished programma van Tesla.

De auto werkt nog wel maar mis ruim 10kWh en snel laden,diep leeg rijden,ver rijden,hard rijden/optrekken durf ik niet meer met deze accu die een slechte
module heeft,zomaar weer in de storing kan vliegen waardoor de auto compleet uit gaat.

Wacht dus straks al 2 maanden op een geschikte accu, is dit normaal en mag dit zo lang duren?
Auto is niet meer functioneel en dat belemmert mijn werk en weekend ritten,zou toch minimaal een gratis leenauto verwachten?

Of is het normaal dat het meer dan 2 maanden duurt voor ze een accu voor je hebben?
 
Dat is kl*ten en ik kan me helemaal jouw situatie voorstellen. Ik heb 3 maanden zonder mijn S 90D gezeten omdat ze op zoek waren naar een HV kabel. Dat zoeken heeft 2 maanden geduurd en naar het blijkt hebben ze daar heel Europa voor af moeten struinen. Ik kan me voorstellen dat een 85 kWh batterij (Vlaams voor accu) iets meer tijd nodig heeft. Gezien mijn ervaring kan ik dus zeggen dat het normaal is dat je zolang moet wachten, helaas.
 
...batterij (Vlaams voor accu)...
Als Vlaming zijnde kan ik je vertellen dat er een verschil is tussen een accu en een batterij.

Een accu is een element wat oplaadbaar is, en daardoor meerdere malen kan opgeladen en ontladen worden.
Een batterij bevat twee stoffen die door een chemische reactie stroom leveren. Eens dit chemisch proces is uitgewerkt is de batterij "leeg" en onbruikbaar.

Zo zie je maar weer dat wat geldt voor botten en laarzen, confituur en jam, niet geldt voor accu en batterij 😅
Maar gelukkig weet iedereen natuurlijk wat je bedoelt, net zoals een Vlaming weet wat een Nederlander bedoelt als hij een jus d'orange vraagt 😂
 
Als Vlaming zijnde kan ik je vertellen dat er een verschil is tussen een accu en een batterij.

Een accu is een element wat oplaadbaar is, en daardoor meerdere malen kan opgeladen en ontladen worden.
Een batterij bevat twee stoffen die door een chemische reactie stroom leveren. Eens dit chemisch proces is uitgewerkt is de batterij "leeg" en onbruikbaar.

Zo zie je maar weer dat wat geldt voor botten en laarzen, confituur en jam, niet geldt voor accu en batterij 😅
In ons Vlaams gezin zoeken wij soms toch naar de lader voor de oplaadbare batterijen van het kaske voor de tv.
 
Als Vlaming zijnde kan ik je vertellen dat er een verschil is tussen een accu en een batterij.

Een accu is een element wat oplaadbaar is, en daardoor meerdere malen kan opgeladen en ontladen worden.
Een batterij bevat twee stoffen die door een chemische reactie stroom leveren. Eens dit chemisch proces is uitgewerkt is de batterij "leeg" en onbruikbaar.
Dat is in Nederland niet anders hoor, alleen snappen mensen dat blijkbaar niet... Je wordt appelig aangekeken als je het over de accu hebt... ;) 'Dat is toch dat 12V ding?'

Oplaadbare batterijen is hier ingeburgerd, hoe onjuist ook.
 
Andere accu zit ee onder:2014 revisie 1. Nu zitten er 2 modules tussen die bij een hoge soc 0.060 tot 0.070vdc imbalance hebben tov de andere 14 modules...bij een lagere soc tot 6% is de imbalance circa 0.030vdc.mijn oude accu had onbelast maar een imbalance van maximaal 0.08vdc tot 0.003vdc.Vindt dit erg raar en je zou toch verwachten dat ze in tilburg de juiste apparateur hebben waarmee alles goed getest wordt? Langzaal laden naar 100% heft de onbalanse niet op en dc snelladen ook niet...ben niet van plan om de accu lang bovem de 90% soc te laten staan want dat kan voor een oude accu nooit goed zijn. Ook zie ik dat deze accu meer dc ladingen gehad heeft als het origineel.wel geeft hij circa 71kwh bruto aan en 66kwh netto bruikbaar bij 100% soc...aan de sc kwam hij maar tot 97% en zaten de 14 modules op circa 4.190a4.198vdc maar de twee andere modules blijven dan hangen op 4.13vdc. Tesla geeft tot op heden niet thuis.wil de auto flink aanpakken kwa onderhoud maar door dat de accu niet goed lijkt stel ik dat uit.lastige en de garantie van accu en motor zijn deze maand verlopen 😆
 

Attachments

  • Screenshot_20211209-181150.jpg
    Screenshot_20211209-181150.jpg
    262.4 KB · Views: 149
  • Screenshot_20211209-175758.jpg
    Screenshot_20211209-175758.jpg
    271.3 KB · Views: 98
  • Screenshot_20211209-153033.jpg
    Screenshot_20211209-153033.jpg
    290.8 KB · Views: 55
  • Informative
Reactions: FrankNL
0,08 volt is wel een redelijk grote imbalance.
Ook het feit dat de accu slechts toto 97% wil laden, in plaats van 100%, geeft al aan dat er een redelijke imbalance aanwezig is.
Als na een paar keer maximaal laden tot 100%, de imbalance nog steeds aanwezig is, kan de BMC deze niet meer corrigeren en zal na verloop van tijd dus alleen maar groter worden.
In dat geval zou ik Telsa verzoeken om de imbalance te verhelpen of een andere accu te monteren.
 
0,08 volt is wel een redelijk grote imbalance.
Ook het feit dat de accu slechts toto 97% wil laden, in plaats van 100%, geeft al aan dat er een redelijke imbalance aanwezig is.
Als na een paar keer maximaal laden tot 100%, de imbalance nog steeds aanwezig is, kan de BMC deze niet meer corrigeren en zal na verloop van tijd dus alleen maar groter worden.
In dat geval zou ik Telsa verzoeken om de imbalance te verhelpen of een andere accu te monteren.
Imbalance blijft gelijk,wordt niet groter...lijkt wel of ze het extra hebben gedaan,2 nieuwe modules afknijpen zodat de accu circa 71kwh broto heeft
 
Vandaag wilde de deuren van de Model S niet openen
Ook verscheidene keren de jumpstart geprobeerd aan de voorzijde van de auto, geen resultaat.
Gebeld naar het servicecenter, kreeg een Engels talige medewerker aan de telefoon - de app werkt niet meer, blijft de auto maar zoeken -, deze man vertelde mij dat de auto door mij naar het servicecenter gebracht moet worden.
Want de garantie is vervallen v.w. de meer dan 200.000 km's, maar er zit nog 11 maanden garantie op de hv batterij.
De hv batterij is in mei 2021 vervangen.
Volgens mij heb ik nog garantie op de hv batterij, want het is nog geen december 2022.
Graag jullie mening hier over.
 
Vandaag wilde de deuren van de Model S niet openen
Ook verscheidene keren de jumpstart geprobeerd aan de voorzijde van de auto, geen resultaat.
Gebeld naar het servicecenter, kreeg een Engels talige medewerker aan de telefoon - de app werkt niet meer, blijft de auto maar zoeken -, deze man vertelde mij dat de auto door mij naar het servicecenter gebracht moet worden.
Want de garantie is vervallen v.w. de meer dan 200.000 km's, maar er zit nog 11 maanden garantie op de hv batterij.
De hv batterij is in mei 2021 vervangen.
Volgens mij heb ik nog garantie op de hv batterij, want het is nog geen december 2022.
Graag jullie mening hier over.
Dit kan evengoed (of zelfs met waarschijnlijk) aan de 12V-batterij liggen.
 
Vandaag wilde de deuren van de Model S niet openen
Ook verscheidene keren de jumpstart geprobeerd aan de voorzijde van de auto, geen resultaat.
Gebeld naar het servicecenter, kreeg een Engels talige medewerker aan de telefoon - de app werkt niet meer, blijft de auto maar zoeken -, deze man vertelde mij dat de auto door mij naar het servicecenter gebracht moet worden.
Want de garantie is vervallen v.w. de meer dan 200.000 km's, maar er zit nog 11 maanden garantie op de hv batterij.
De hv batterij is in mei 2021 vervangen.
Volgens mij heb ik nog garantie op de hv batterij, want het is nog geen december 2022.
Graag jullie mening hier over.
Frunk open doen, tot aan de 12V batterij geraken en de 12V batterij even loskoppelen en terug aansluiten. Als dan nog niks werkt, andere 12V batterij aansluiten (of een 12V booster) en kijken of dat helpt.

Dat de app niet reageert en de deuren niet open gaan, ligt aan dat de auto geen 12V heeft. In extremis kan het ook de MCU zijn die vastgelopen is, die je kan resetten door de 12V los te koppelen. Maar ik denk gewoon dat je 12V batterij dood is.

Dat de servicemedewerker zegt dat de auto getakeld moet worden naar het Service Center is logisch, in die zin dat de meeste mensen niet thuis gaan sleutelen aan hun EV, en een takeldienst sowieso nodig zal zijn bij dergelijke panne. Maar als je dus een pientere takeldienst hebt, kan het zijn dat ie weet dat ie sowieso eerst 12V op de auto moet zetten om de deuren te laten werken en de auto in neutraal te zetten, en dan zal magisch blijken dat het probleem niet aan de HV batterij zit, maar aan de 12V batterij. En dat kan je dus verhelpen door de batterij te laten wisselen, of hopen dat eens de auto terug 12V heeft, de HV batterij de 12V batterij voldoende kan laden zodat je zelf naar het Service Center kan rijden om daar de 12V batterij te laten vervangen. Of dat een Mobile Service thuis de 12V komt vervangen, maar dat zal waarschijnlijk niet voor maandag kunnen.
 
Dank voor reacties.
Frunk kan niet open volgens een monteur van een bekend bedrijf dat Tesla's repareert.
Ik had hen gebeld, hij zei dat het de 12 V accu zou zijn, maar die is in mei 2021 vervangen, gelijk met de hv batterijen.
Zelfs met een tweede accu aansluiten op de plus aansluiting maakte de auto geen contact.
Ook geprobeerd het laatste de plus aansluiten, zag je geen vonkje.
De 12 V accu verwisselen heb een paar jaren geleden zelf gedaan, lastig met dit model, maar wel zelf te doen.
Is er een manier bij oude S om de frunk handmatig open te maken?
Gezocht op yt maar niets gevonden, wel over de latere S.
 
Dank voor reacties.
Frunk kan niet open volgens een monteur van een bekend bedrijf dat Tesla's repareert.
Ik had hen gebeld, hij zei dat het de 12 V accu zou zijn, maar die is in mei 2021 vervangen, gelijk met de hv batterijen.
Zelfs met een tweede accu aansluiten op de plus aansluiting maakte de auto geen contact.
Ook geprobeerd het laatste de plus aansluiten, zag je geen vonkje.
De 12 V accu verwisselen heb een paar jaren geleden zelf gedaan, lastig met dit model, maar wel zelf te doen.
Is er een manier bij oude S om de frunk handmatig open te maken?
Gezocht op yt maar niets gevonden, wel over de latere S.

Als de auto niet tot leven komt met een externe 12V dan zou het mogelijk kunnen zijn dat de zekering gesprongen is van de jumpstart terminal. Deze is namelijk gezekerd (Even meten met een voltmeter op de jumpstart terminals dan kan je dat uitsluiten)

De reden dat de 12V niet meer bijgeladen word kan veel oorzaken hebben, een probleem in het HVIL circuit (bijvoorbeeld de drive unit) kan er bijv voor zorgen dat de HV contactors niet meer sluiten en dus de 12V niet meer opgeladen kan worden. Echter moet hij met een jumpstart dan wel weer gewoon tot leven komen
 
Last edited:
  • Like
Reactions: wooter