Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Accu tot op de bodem leegrijden

This site may earn commission on affiliate links.
WAARSCHUWING: DAT IK NOG EEN FLINK STUK BEN DOORGEREDEN MET EEN VRIJWEL LEGE ACCU BIEDT GEEN ENKELE GARANTIE DAT DIT OOK MET ANDERE TESLA'S MOGELIJK IS. IN HET ALGEMEEN WIL IK ADVISEREN OM NIET ONDER DE NUL TE KOMEN. DOE DIT ALLEEN ALS HET ECHT NIET ANDERS KAN EN/OF JE ZEKER VAN JE ZAAK BENT.

Paar opmerkingen vooraf:

1. Volgens een SeC medewerker is sinds v5.9 nul km ook echt nul km en kan je daarna niet meer verder rijden.
2. Ik heb een volle accu zonder tussenstops in één keer leeggereden; de accu is dus de hele tijd warm geweest.
3. Het volledig leegrijden is mogelijk schadelijk voor de accu.

Onderstaande plaatjes vertellen het hele verhaal.

Bij nul kilometer heb ik Trip B gereset, zodat je vanaf nul kilometer kunt zien hoeveel kilometer ik nog ben doorgereden.
Gelukkig kwam ik met lege accu precies bij een laadpunt uit en kon ik gelijk laden. Ik kon toen nog maximaal 20 km/uur rijden.
Uiteindelijk heb ik 76,0 kWh uit de accu weten te halen. Dit is ca. 4 kWh minder dan een nieuwe accu kan leveren en komt vrijwel overeen met 382km x 200 wh/km = 76,4 kWh.
Het leegrijden op zich was niet spannend. Ik ging er gewoon van uit dat ik de 76 kWh zou halen en heb daar mijn route en snelheid op afgestemd.

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.50.05 PM.png


Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.50.34 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.51.43 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.51.56 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.52.51 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.05 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.15 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.29 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.44 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.24 PM.png

Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.39 PM.png
 

Attachments

  • Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.02 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.02 PM.png
    805.9 KB · Views: 1,182
Last edited:
Gaaf!!!
Dat betekent als je in NL bij 20km range op zoek gaat naar een laadpaal, je nooit in problemen gaat komen aangezien je dan nog grof 40KM kan rijden (met geringe snelheid).
Enne petje af!

Ik zou toch maar een slag om de arm houden. Het is niet gezegd dat iedere auto zo reageert en precies 20km onder nul kan gaan, alleen van de auto van Hans weten we dat nu dat die dat kan...

Maar Hans is uitgegaan van het feit dat hij 76kW moest kunnen verbruiken, dat is denk ik een betere manier om naar de overgebleven energie te kijken dan te vertrouwen op de typical range.
 
WOW, fantastische test Hans en super met al die screenshots.
Nou weet ik toevallig dat jij een extreem ervaren EV-rijder bent. Ik meen me te herinneren dat jij zelf al eens een auto tot EV hebt omgebouwd. Eerder gaf je al aan dat range anxiety jou onbekend was. Dus een algemene waarschuwing aan alle forumvrienden; laten we niet overmoedig worden. Als iemand dit kan is Hans dit!
 
Leuk verhaal. :)

Wat was de reden van deze exercitie, noodzaak of nieuwsgierigheid?
Ben je doorgereden totdat hij echt stil kwam te staan of had je nog door kunnen rijden?

Ik had voorheen al mijn eigenbouw EV, Leaf en Kangoo ZE diverse malen helemaal leeggereden. De Tesla ontbrak nog aan mijn lijstje.
Met de wetenschap wat er gaat gebeuren, ben je net even iets relaxter in een noodsituatie.
Ik ben doorgereden tot de gele streepjeslijn onder de 20kW kwam. Op dat moment is het onmogelijk om nog te versnellen.
Op dat moment reed ik 20 km/uur, kon niet meer versnellen en hield ik het voor gezien.

- - - Updated - - -

Ik zou toch maar een slag om de arm houden. Het is niet gezegd dat iedere auto zo reageert en precies 20km onder nul kan gaan, alleen van de auto van Hans weten we dat nu dat die dat kan...

Maar Hans is uitgegaan van het feit dat hij 76kW moest kunnen verbruiken, dat is denk ik een betere manier om naar de overgebleven energie te kijken dan te vertrouwen op de typical range.


Helemaal juist. Het gaat om de Kwh's. Bedenk echter wel dat ik tot 76 kWh ben gekomen omdat ik de accu in één keer heb leeggereden, zonder tussendoor te stoppen.
Tussendoor pauzes nemen betekent dat je accu afkoelt en weer wat energie nodig heeft om op te warmen. Dit is verlies dat niet in de verbruikte energie wordt meegenomen.
Ook als je met de kachel/airco aan stilstaat (voor een stoplicht of in de file) wordt de energie niet opgetelt bij verbruikte energie. In deze gevallen ga je dus nooit aan die 76 kWh komen.
 
Om in beeld te brengen wat er nou precies gebeurt met het verbruik van de airco/kachel heb ik nog wat testjes gedaan en plaatjes geschoten.

1.
Ik heb de auto 10 minuten op een parkeerplaats laten staan met de kachel op maximaal.
Het vermogen van de kachel was ca. 7 kW. Verbruik is dan 7kW x 10 minuten = 1,2 kWh.
Je ziet dat van 12:57 - 13:06 de range afneemt van 295 tot 289 km ( 6 km x 200Wh = 1,2 kWh)

Trip B blijft echter op nul staan, immers een tripcomputer berekent het (gemiddelde) verbruik als je van A naar B rijdt.
Als je stil staat registreert de tripcomputer dus niets. Dat geldt ook als je onderweg stilstraat voor een stoplicht of in de file stilstaat.

1257.png


Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.21.48 PM.png


Vervolgens heb ik de kachel uitgezet en ben ik een rustig rondje van 7,1 km gaan rijden.
Het verbruik (trip B) is 1,2 kWh. Dit komt overeen met 6 Typical kilometers. Je ziet ook dat Typical van 289 naar 283 is gegaan.
Het feit dat ik de kachel eerst 10 minuten heb aangehad heeft geen enkele invloed op het stuk dat je daarna gaat rijden.


Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.22.06 PM.png


Daarna heb ik Trip B weer op nul gezet en heb nogmaals exact hetzelfde rondje met dezelfde snelheid gereden met de kachel op maximaal.

Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.22.45 PM.png

Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.23.01 PM.png



Nu zie je dat het verbruik van de kachel zorgt voor een veel hoger verbruik in de Tripcomputer.
Het verbruik is omhoog gegaan van 1,2 kWh bij het eerste ritje naar 2,4 kWh. Dit komt overeen met 12 Typical kilometers.
Ook zie je dat de range is afgenomen met 13 kilometers.
 
Last edited:
  • Informative
Reactions: Carl
Om in beeld te brengen wat er nou precies gebeurt met het verbruik van de airco/kachel heb ik nog wat testjes gedaan en plaatjes geschoten.

1.
Ik heb de auto 10 minuten op een parkeerplaats laten staan met de kachel op maximaal.
Het vermogen van de kachel was ca. 7 kW. Verbruik is dan 7kW x 10 minuten = 1,2 kWh.
Je ziet dat van 12:57 - 13:06 de range afneemt van 295 tot 289 km ( 6 km x 200Wh = 1,2 kWh)

Interessante test! Bovenste foto, klopt die? (daar staat een tijd in van 13:06 maar je hebt het over 12:57).

- - - Updated - - -

Trip B blijft echter op nul staan, immers een tripcomputer berekent het (gemiddelde) verbruik als je van A naar B rijdt.
Als je stil staat registreert de tripcomputer dus niets. Dat geldt ook als je onderweg stilstraat voor een stoplicht of in de file stilstaat.
Is dat echt zo? Loopt de kWh waarde op de tripcomputer niet op als je voor het stoplicht staat met 'lopende motor'? Ik kan me voorstellen dat de tripcomputer de verbruikte energie in P niet meetelt, maar stilstaand in D voor het stoplicht of tijdens stop en go in de file zal ie toch wel meetellen?
Ik zal er zelf ook eens op letten bij een volgende rit.