TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Accu tot op de bodem leegrijden

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by Hans (Amsterdam), Oct 28, 2014.

  1. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    #1 Hans (Amsterdam), Oct 28, 2014
    Last edited: Oct 29, 2014
    WAARSCHUWING: DAT IK NOG EEN FLINK STUK BEN DOORGEREDEN MET EEN VRIJWEL LEGE ACCU BIEDT GEEN ENKELE GARANTIE DAT DIT OOK MET ANDERE TESLA'S MOGELIJK IS. IN HET ALGEMEEN WIL IK ADVISEREN OM NIET ONDER DE NUL TE KOMEN. DOE DIT ALLEEN ALS HET ECHT NIET ANDERS KAN EN/OF JE ZEKER VAN JE ZAAK BENT.

    Paar opmerkingen vooraf:

    1. Volgens een SeC medewerker is sinds v5.9 nul km ook echt nul km en kan je daarna niet meer verder rijden.
    2. Ik heb een volle accu zonder tussenstops in één keer leeggereden; de accu is dus de hele tijd warm geweest.
    3. Het volledig leegrijden is mogelijk schadelijk voor de accu.

    Onderstaande plaatjes vertellen het hele verhaal.

    Bij nul kilometer heb ik Trip B gereset, zodat je vanaf nul kilometer kunt zien hoeveel kilometer ik nog ben doorgereden.
    Gelukkig kwam ik met lege accu precies bij een laadpunt uit en kon ik gelijk laden. Ik kon toen nog maximaal 20 km/uur rijden.
    Uiteindelijk heb ik 76,0 kWh uit de accu weten te halen. Dit is ca. 4 kWh minder dan een nieuwe accu kan leveren en komt vrijwel overeen met 382km x 200 wh/km = 76,4 kWh.
    Het leegrijden op zich was niet spannend. Ik ging er gewoon van uit dat ik de 76 kWh zou halen en heb daar mijn route en snelheid op afgestemd.

    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.50.05 PM.png

    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.50.34 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.51.43 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.51.56 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.52.51 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.05 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.15 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.29 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.53.44 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.24 PM.png
    Schermafbeelding 2014-10-28 om 8.54.39 PM.png
     

    Attached Files:

    • Like x 2
    • Informative x 1
    • Love x 1
  2. ErikR

    ErikR Member

    Joined:
    Mar 23, 2014
    Messages:
    473
    Location:
    Netherlands, Friesland
    Met een "Charge NOW" op je dash en 75,6kWh verbruikt op je trip een tunnel inrijden getuigt wel van een hoog vertrouwen in je Tesla (en een paar stevige Cojones). Noem mij een watje, maar ik had al lang aan het eerste de beste stopcontact gehangen :redface:...
     
  3. Hans Noordsij

    Hans Noordsij Active Member

    Joined:
    Apr 4, 2014
    Messages:
    4,854
    Location:
    Tilburg, Netherlands
    Eerlijk gezegd, ik ook.
     
  4. Xfrank

    Xfrank Well-Known Member

    Joined:
    Jun 16, 2012
    Messages:
    5,313
    Location:
    Waasmunster, Belgium
    Ik heb ooit eens tot nul durven rijden (over en weer in mijn straat) en ik had al stress:smile:
     
  5. Alain13

    Alain13 Member

    Joined:
    Jan 4, 2014
    Messages:
    924
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    Een BMW i8 kan 25 km volledig elektrisch rijden...een Tesla haalt dat als ze leeg is zelfs ;)
     
    • Funny x 4
    • Love x 2
  6. Merijn

    Merijn Active Member

    Joined:
    Jul 10, 2013
    Messages:
    1,319
    Location:
    Den Haag
    Leuk verhaal. :)

    Wat was de reden van deze exercitie, noodzaak of nieuwsgierigheid?
    Ben je doorgereden totdat hij echt stil kwam te staan of had je nog door kunnen rijden?
     
  7. DjiM

    DjiM Member

    Joined:
    Nov 29, 2013
    Messages:
    191
    Location:
    Dilbeek, Belgium
    Aan de stippellijn op de kW-meter te zien, zou het toch niet bepaald vlot geweest zijn...

    Inderdaad leuk verhaal. Thanks!
     
  8. szh

    szh Member

    Joined:
    Feb 24, 2012
    Messages:
    171
    Location:
    Rotterdam R696
    Tnx voor info :) Alleen wow, jij durft lol
     
  9. PaulW5

    PaulW5 *****Driver

    Joined:
    Jul 22, 2013
    Messages:
    996
    Location:
    Uithoorn, Netherlands
    Gaaf!!!
    Dat betekent als je in NL bij 20km range op zoek gaat naar een laadpaal, je nooit in problemen gaat komen aangezien je dan nog grof 40KM kan rijden (met geringe snelheid).
    Enne petje af!
     
  10. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Ik zou toch maar een slag om de arm houden. Het is niet gezegd dat iedere auto zo reageert en precies 20km onder nul kan gaan, alleen van de auto van Hans weten we dat nu dat die dat kan...

    Maar Hans is uitgegaan van het feit dat hij 76kW moest kunnen verbruiken, dat is denk ik een betere manier om naar de overgebleven energie te kijken dan te vertrouwen op de typical range.
     
  11. HWS

    HWS Speedjunkie

    Joined:
    Mar 16, 2013
    Messages:
    4,954
    Location:
    Zoetermeer, Netherlands
    WOW, fantastische test Hans en super met al die screenshots.
    Nou weet ik toevallig dat jij een extreem ervaren EV-rijder bent. Ik meen me te herinneren dat jij zelf al eens een auto tot EV hebt omgebouwd. Eerder gaf je al aan dat range anxiety jou onbekend was. Dus een algemene waarschuwing aan alle forumvrienden; laten we niet overmoedig worden. Als iemand dit kan is Hans dit!
     
  12. bpsmits

    bpsmits Member

    Joined:
    Oct 15, 2013
    Messages:
    534
    Location:
    Bilthoven
    Houdt de info van Tesla dan in dat dit schema niet meer zou kloppen?


    range.jpg
     
  13. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Misschien geldt dit alleen voor een nagelnieuwe accu? Ik kan me voorstellen dat door capaciteitsdaling de getallen een beetje veranderen (bij Hans zou dat op 6,3% minder capaciteit dan nieuw uitkomen: (1 - 76kWh/81.1kWh) * 100%).
     
  14. bpsmits

    bpsmits Member

    Joined:
    Oct 15, 2013
    Messages:
    534
    Location:
    Bilthoven
    Als dat naar evenredigheid gaat, dan zou de "zero mile" protection 6.3% lager zijn dan 5.1 Kwh
     
  15. bennyvw

    bennyvw *****huren.eu

    Joined:
    Feb 8, 2014
    Messages:
    225
    Location:
    Elspeet
    Heel scherp! :biggrin:
    En de autojournalisten blijven die twee gewoon met elkaar vergelijken. Allebei 'iets met elektrisch' haha
     
  16. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    Ik had voorheen al mijn eigenbouw EV, Leaf en Kangoo ZE diverse malen helemaal leeggereden. De Tesla ontbrak nog aan mijn lijstje.
    Met de wetenschap wat er gaat gebeuren, ben je net even iets relaxter in een noodsituatie.
    Ik ben doorgereden tot de gele streepjeslijn onder de 20kW kwam. Op dat moment is het onmogelijk om nog te versnellen.
    Op dat moment reed ik 20 km/uur, kon niet meer versnellen en hield ik het voor gezien.

    - - - Updated - - -


    Helemaal juist. Het gaat om de Kwh's. Bedenk echter wel dat ik tot 76 kWh ben gekomen omdat ik de accu in één keer heb leeggereden, zonder tussendoor te stoppen.
    Tussendoor pauzes nemen betekent dat je accu afkoelt en weer wat energie nodig heeft om op te warmen. Dit is verlies dat niet in de verbruikte energie wordt meegenomen.
    Ook als je met de kachel/airco aan stilstaat (voor een stoplicht of in de file) wordt de energie niet opgetelt bij verbruikte energie. In deze gevallen ga je dus nooit aan die 76 kWh komen.
     
  17. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Is er geen app net als de Leaf Spy (Pro) om de de MS op celniveau en op kWh nauwkeurig uit te lezen?
     
  18. juggie

    juggie Member

    Joined:
    Aug 14, 2014
    Messages:
    63
    Volle accu
     

    Attached Files:

  19. Hans (Amsterdam)

    Hans (Amsterdam) Model S res#3130

    Joined:
    Feb 9, 2013
    Messages:
    1,072
    Location:
    Amsterdam
    #19 Hans (Amsterdam), Nov 9, 2014
    Last edited: Nov 9, 2014
    Om in beeld te brengen wat er nou precies gebeurt met het verbruik van de airco/kachel heb ik nog wat testjes gedaan en plaatjes geschoten.

    1.
    Ik heb de auto 10 minuten op een parkeerplaats laten staan met de kachel op maximaal.
    Het vermogen van de kachel was ca. 7 kW. Verbruik is dan 7kW x 10 minuten = 1,2 kWh.
    Je ziet dat van 12:57 - 13:06 de range afneemt van 295 tot 289 km ( 6 km x 200Wh = 1,2 kWh)

    Trip B blijft echter op nul staan, immers een tripcomputer berekent het (gemiddelde) verbruik als je van A naar B rijdt.
    Als je stil staat registreert de tripcomputer dus niets. Dat geldt ook als je onderweg stilstraat voor een stoplicht of in de file stilstaat.

    1257.png

    Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.21.48 PM.png

    Vervolgens heb ik de kachel uitgezet en ben ik een rustig rondje van 7,1 km gaan rijden.
    Het verbruik (trip B) is 1,2 kWh. Dit komt overeen met 6 Typical kilometers. Je ziet ook dat Typical van 289 naar 283 is gegaan.
    Het feit dat ik de kachel eerst 10 minuten heb aangehad heeft geen enkele invloed op het stuk dat je daarna gaat rijden.


    Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.22.06 PM.png

    Daarna heb ik Trip B weer op nul gezet en heb nogmaals exact hetzelfde rondje met dezelfde snelheid gereden met de kachel op maximaal.

    Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.22.45 PM.png
    Schermafbeelding 2014-11-08 om 5.23.01 PM.png


    Nu zie je dat het verbruik van de kachel zorgt voor een veel hoger verbruik in de Tripcomputer.
    Het verbruik is omhoog gegaan van 1,2 kWh bij het eerste ritje naar 2,4 kWh. Dit komt overeen met 12 Typical kilometers.
    Ook zie je dat de range is afgenomen met 13 kilometers.
     
  20. basvk

    basvk Active Member

    Joined:
    Dec 27, 2013
    Messages:
    1,642
    Location:
    Eindhoven
    Interessante test! Bovenste foto, klopt die? (daar staat een tijd in van 13:06 maar je hebt het over 12:57).

    - - - Updated - - -

    Is dat echt zo? Loopt de kWh waarde op de tripcomputer niet op als je voor het stoplicht staat met 'lopende motor'? Ik kan me voorstellen dat de tripcomputer de verbruikte energie in P niet meetelt, maar stilstaand in D voor het stoplicht of tijdens stop en go in de file zal ie toch wel meetellen?
    Ik zal er zelf ook eens op letten bij een volgende rit.
     

Share This Page