Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Accu tot op de bodem leegrijden

This site may earn commission on affiliate links.
Interessante test! Bovenste foto, klopt die? (daar staat een tijd in van 13:06 maar je hebt het over 12:57).

- - - Updated - - -


Is dat echt zo? Loopt de kWh waarde op de tripcomputer niet op als je voor het stoplicht staat met 'lopende motor'? Ik kan me voorstellen dat de tripcomputer de verbruikte energie in P niet meetelt, maar stilstaand in D voor het stoplicht of tijdens stop en go in de file zal ie toch wel meetellen?
Ik zal er zelf ook eens op letten bij een volgende rit.



Bedankt, ik heb de bovenste foto vervangen.
Interessante gedachte, mijn auto stond stil in P, ik heb niet getest in D.
 
Last edited:
Misschien dat ik ook nog wat waardevolle data hieraan kan toevoegen.
Zeer recent heb ik zonder dat het de bedoeling was een aantal kilometer doorgereden terwijl de typical range op 0 stond.
Er was een onverwachte omleiding bij vertrek uit Oost-Groningen op weg naar het westen via SC Zwolle, die ik dus gelukkig net wel heb gehaald:)

Ik rij met software versie 6x en daarbij is het in ieder geval niet zo dat de auto stil is gevallen bij typical range 0.
Dat zou me overigens ook verbazen. Ik schat dat ik heeeeeeeel rustig nog ca. 8-10 km ben doorgereden.
Er kwam op een bepaald moment wel een andere melding in plaats van 'Charge Now'. Het was iets in de trant van 'battery extremely low'

Naar mijn idee is dus het door Tesla opgegeven schema met de reserve capaciteit en anti-bricking beveiliging nog steeds accuraat.
Inderdaad wel met aftrek van het percentage van de terug loop van de accu capaciteit.
 
Bedankt, ik heb de bovenste foto vervangen.
Interessante gedachte, mijn auto stond stil in P, ik heb niet getest in D.

Is inderdaad zo. Ergens heb ik nog eens een foto gepost van de energie grafiek nadat hij een 20 min in N met de airco aan buiten had staan wachten.
Dan heb je daarna een enorm (600+) gemiddeld verbruik over de eerste kilometers.

Zelf overigens in Parijs (dit voorjaar) nog eens tot -12km range gereden om bij de (toen) unieke type 2 lader te komen. Ging er inderdaad van uit dat je 5kWh reserve hebt.

Kan me niet voorstellen dat Tesla dit opeens gewijzigd zou hebben zonder dit te vermelden. Zou onverantwoord zijn.
Zal niet de eerste keer zijn dat je bij een SeC 'onjuiste' informatie krijgt. Zal ongetwijfeld zo worden verkondigd om te verkomen dat mensen echt stil komen te staan.
 
Misschien een domme vraag, maar de 12 V accu blijft dan gewoon werken? Anders kan je niet meer laden omdat als de wagen helemaal leeg is, het laadpunt op de auto vergrendeld is denk ik?
De auto is nooit helemaal leeg. Er blijft altijd iets rest over ter bescherming van de batterij en het management. Het gaat iets van 5 kWh.

Verder heeft het met de 12 Volt accu niets te maken. Die heeft met het rijden zelf niets te maken alleen de randapparatuur.
 
  • Informative
Reactions: CO2CLEAN
De auto is nooit helemaal leeg. Er blijft altijd iets rest over ter bescherming van de batterij en het management. Het gaat iets van 5 kWh.

Verder heeft het met de 12 Volt accu niets te maken. Die heeft met het rijden zelf niets te maken alleen de randapparatuur.
de vraag was wel terecht: de 12v accu is juist nodig om de charge port vrij te geven. Zie deze video (vanaf ongeveer 1 minuut):
 
Dat is helder. En ook over nagedacht anders kan je je charge port niet meer openen. Maar hoe die Tesla in dat filmpje de "auxiliary battery" ook leeg krijgt is dan nog even de vraag.

En bij een ICE laad de dynamo de accu bij. Hoe werkt dat eigenlijk bij Tesla?

Dat komt vanuit de hoofdbatterij dus als die stopt zal na verloop van tijd, net als bij een ICE, de batterij wel leeg gaan maar dat is niet synchroon.
 
De vraag is dan vervolgens hoe lang het duurt voor je 12 v accu leeg is. Bijvoorbeeld als je op vakantie bent. Maar ik kan me niet voorstellen dat die accu na een paar weken plat is.
Nou dat is wel interessant: ik heb eigenlijk die CAR OFF functie maar 1 keer gebruikt, toen ik mijn auto een week bij Schiphol had geparkeerd. Normaal gesproken heb ik namelijk een flink sluipverbruik omdat teslalog.com + een dashcam dat 12V systeem wakker houdt. Dat kan wel zo'n 15km range per dag verbruiken, dus zo'n 3kWh
Dat wilde ik uiteraard natuurlijk niet een week lang dus ik had alles afgekoppeld en de auto uitgeschakeld. Na een week was er amper range verloren gegaan.
Maar als ik de CAR OFF zou zetten en teslalog laat doorlopen zou ik in een dag tijd de 12V accu leegtrekken?
(laten we zeggen dat er een 80Ah 12V accu in zit, dat is maar 1kWh?)
 
Nou dat is wel interessant: ik heb eigenlijk die CAR OFF functie maar 1 keer gebruikt, toen ik mijn auto een week bij Schiphol had geparkeerd. Normaal gesproken heb ik namelijk een flink sluipverbruik omdat teslalog.com + een dashcam dat 12V systeem wakker houdt. Dat kan wel zo'n 15km range per dag verbruiken, dus zo'n 3kWh
Dat wilde ik uiteraard natuurlijk niet een week lang dus ik had alles afgekoppeld en de auto uitgeschakeld. Na een week was er amper range verloren gegaan.
Maar als ik de CAR OFF zou zetten en teslalog laat doorlopen zou ik in een dag tijd de 12V accu leegtrekken?
(laten we zeggen dat er een 80Ah 12V accu in zit, dat is maar 1kWh?)
als de auto echt is uitgeschakeld (car off) lijkt me dat er ook geen actieve dataverbinding meer wordt onderhouden, tenminste niet via de api (teslalog). (misschien nog wel voor noodgevallen, alleen door Tesla).
 
Nou dat is wel interessant: ik heb eigenlijk die CAR OFF functie maar 1 keer gebruikt, toen ik mijn auto een week bij Schiphol had geparkeerd. Normaal gesproken heb ik namelijk een flink sluipverbruik omdat teslalog.com + een dashcam dat 12V systeem wakker houdt. Dat kan wel zo'n 15km range per dag verbruiken, dus zo'n 3kWh
Dat wilde ik uiteraard natuurlijk niet een week lang dus ik had alles afgekoppeld en de auto uitgeschakeld. Na een week was er amper range verloren gegaan.
Maar als ik de CAR OFF zou zetten en teslalog laat doorlopen zou ik in een dag tijd de 12V accu leegtrekken?
(laten we zeggen dat er een 80Ah 12V accu in zit, dat is maar 1kWh?)

Ik verwacht, dat is iets anders dan ik weet, dat er best wel een systeem is dat ervoor zorgt dat de 12 volt te allen tijde op niveau blijft. We hebben wat dat betreft nog nooit iets gehoord van hen die hun auto lang parkeerden.