Welcome to Tesla Motors Club
Discuss Tesla's Model S, Model 3, Model X, Model Y, Cybertruck, Roadster and More.
Register

Achterbank verwijderen

This site may earn commission on affiliate links.
heeft iemand ervarin met het verwijderen van de in twee delen neerklapbate achterbank van een model S?
We gaan op vakantie en nemen onze twee honden mee en zien er een voordeel in indien de achterbank leuning verwijderd zou kunnen worden.
 
heeft iemand ervarin met het verwijderen van de in twee delen neerklapbate achterbank van een model S?
We gaan op vakantie en nemen onze twee honden mee en zien er een voordeel in indien de achterbank leuning verwijderd zou kunnen worden.

Ik weet niet hoeveel haast het heeft, maar ik verwacht binnen nu en 2 weken het volledige interieur te vervangen van de S van mijn werkgever. Het is nog even wachten op de achterbank uit de VS.

Ik verwacht overigens wel storingen in je auto indien er geen gordelsloten, zitdetectie en eventuele verwarming wordt gedetecteerd van de achterbank.
 
Ik weet niet hoeveel haast het heeft, maar ik verwacht binnen nu en 2 weken het volledige interieur te vervangen van de S van mijn werkgever. Het is nog even wachten op de achterbank uit de VS.

Ik verwacht overigens wel storingen in je auto indien er geen gordelsloten, zitdetectie en eventuele verwarming wordt gedetecteerd van de achterbank.
Daarvan interesseert me wel een fotoverslagje!
 
Zoals gezegd, heb ik vandaag het interieur (achterbank + voorstoelen) vervangen van de Model S van mijn werkgever. Alle gemaakte foto's zijn in onderstaande link te vinden:
Nieuw interieur Model S

@S802TES: De achterbank verwijderen gaat relatief eenvoudig. De zitting zit slechts met 2 ogen in het zitframe vastgeklikt in plastic clipjes (deze clipjes zijn overigens exact dezelfde als van een Toyota Prius 3, mochten ze sneuvelen). De 2 ogen zitten onder elk van de buitenste "frontkussens" van de zitting. Door 2 handen onder 1 frontkussen te steken en zeer stevig (!!!!!) naar boven te trekken komt ze los. Eventueel stekkers losnemen van de stoelverwarming, indien aanwezig. Er verschijnt bij de voorstoelen in ieder geval geen foutmelding op het scherm naar aanleiding van losliggende bedrading aangaande de stoelen/verwarming/zitherkenning etc. De rugleuningen losmaken heb ik als volgt gedaan. Eerst moeten de losse hoekkussens worden losgeklikt. Klap de rugleuningen naar voren. Door 2 handen achter de bovenste punt te steken en stevig (!!) naar voren te trekken komt deze los en is deze uitneembaar. (mocht het hoekkussen niet losklikken dan is eventueel de witte clip waar deze in zit aan de achterzijde eruit te klikken. Hiertoe dient in de trunk de zijbekleding te worden uitgebouwd). Hierna kunnen de rugleuningen worden losgemaakt (draai nog even met torx50 de bout los van de middelste gordel, onderin de bank). Tesla heeft hier een erg mooi systeem voor bedacht waarbij je enkel een platte schroevendraaier nodig hebt. De zwarte plastic clip aan de buitenste scharnieren onder, dienen richting het midden van de auto te worden geklikt. Hiermee worden 2 pennen ontgrendeld en komt de rugleuning los. De zwarte plastic clip kan naar binnen worden geklikt door tussen deze clip en het aluminium deel wat zichtbaar is aan de bovenzijde een schroevendraaier te steken. Let daarbij op dat de rugleuning iets opgeklapt moet worden (zo'n 10-20cm), alsof deze op de zitting ligt. Alleen dan kan de zwarte plastic clip volledig worden ontgrendeld!

Dan de voorstoelen (torx40 en torx45 benodigd). Dat was helaas erg veel werk, omdat Tesla tussen productiedatum 29-01-2015 (zwart lederen voorstoelen. Ja die hadden we ook nog "toevallig" liggen) en 19-03-2015 (beige lederen voorstoelen) de stekkers volledig heeft veranderd. Waarschijnlijk is in die periode de "v1.0" seat vervangen door "v1.1" (niet de next-gen dus). De kussens zijn net iets voller dan v1.0. Vooral de hoofdsteun is veel dikker. Omdat mijn werkgever toch wel zeer graag de beige lederen stoelen erin wou hebben hebben we besloten om de stekkers maar om te solderen (specialiteit bij ons in het bedrijf, dus geen probleem ;)). Het ging om grofweg 50 draadjes in totaal voor de beiden voorstoelen, waarbij er ook wat wijzigingen zaten in kleurjes, danwel draden extra aanwezig waren of juist minder. Uiteindelijk alles netjes werkend gekregen en zit het er zeer netjes in! De hoekkussens van de achterbank zaten helaas niet bij de beige bank, maar eigenlijk stoort dit totaal niet. Zijn indien later nog gewenst vast wel aan te komen.

Al met al ben ik er toch wel zo'n 8 uurtjes mee zoet geweest. Vooral de voorstoelen zaten in dit geval erg veel werk in vanwege het omzetten van de stekkers. Erg tevreden met het resultaat!