TMC is an independent, primarily volunteer organization that relies on ad revenue to cover its operating costs. Please consider whitelisting TMC on your ad blocker or making a Paypal contribution here: paypal.me/SupportTMC

Achterklep spontaan open

Discussion in 'Belgium and the Netherlands' started by MindBender, Nov 2, 2014.

1. MindBender

MindBender Bite my shiny metal ass

Tesla blijft me onaangenaam verassen. Ik heb de auto al twee keer 's ochtends aangetroffen met alle ramen open, maar dat probleem is nu opgelost is mij verteld. Er is echter wel een probleem voor teruggekomen:

Ik liep daarna naar de Tivoli parkeergarage in Tilburg, en ik zag vanaf de begane grond buiten al dat mij achterklep openstond. Deze is ergens in de drie uur dat we in de stand waren spontaan opengegaan. Hij ging ook niet meer elektrisch dicht: Toen ik op de knop drukte kreeg ik enkel een paar piepjes. Mechanisch ging hij nog wel dicht, maar nu ratelt de klep bij het open en dicht doen. Wat ben ik deze kutcar zat zeg!

Dus even een waarschuwing: Laat geen kostbare bezittingen in je Tesla achter, want het is niet gegarandeerd dat ramen en portier gesloten blijven tijdens je afwezigheid. Ook niet zonder externe inmenging.

Service wilde de logfiles ophalen, maar ook dat werkte niet, zelfs niet na het obligate resetten. Naar mijn ervaring niet vreemd, wat de Tesla app krijgt ook zelden tot nooit verbinding als ik de verwarming weer eens vooraf in wil schakelen. En ondanks 12 firmware updates kan het ding nog steeds geen verbinding met mijn WiFi maken.

2. Keezje

Keezje Active Member

Tsjonge, al je berichtjes zojuist gelezen, jij hebt zo te zien echt een T****dag!

3. PaulusdB

PaulusdB Mayor Gnomus Vintage Limb

En dan heeft-ie het nog niet eens over de tweedehands waarde die gekelderd is door de introductie van de vierwielaangedreven Model S...
    Wegdoen is nu dus ook minder een optie geworden.

4. Keezje

Keezje Active Member

Na al die berichtjes is aanbieden van zijn S op dit forum alvast geen optie meer :crying:

Vind het wel rot voor MindBender en anderen die blijkbaar teveel kinderziektes moeten doormaken. Ik ben zelf ook wel een paar keer bij het SC voor de bekende kwalen, maar blijf nog steeds erg gelukkig met mijn S, daar gaat de D niets vanaf doen. Een erg fantastische auto of een heel erg fantastische auto, het zal wel....

5. QueenieEye

QueenieEye Member

Is inderdaad minder als je wat gedoe hebt. Ik heb me er destijds wel op ingesteld, dat ik iets meer risico liep met deze auto. Gelukkig heb ik nog geen enkel noemenswaardig probleem gehad na 39000 km. De Tesla is het beste wat me ooit overkomen is.
    @MindBender: snel verkopen, je wordt er alleen maar chagerijnig van. Zonde! ;)

6. MindBender

Goed gezien; Ik ben echt f*cking p*ssed en ik ben helemaal afgeknapt op die kutkar. De elders genoemde problemen, de halfbakken software, de niet eerder genoemde problemen met bekraste ramen en de drivetrain die nog vervangen moet worden, de talloze keren dat de auto het laden zonder waarschuwing heeft onderbroken, de niet nagekomen beloftes, het alarm dat afgaat als ik de airco aanzet en zelfs de gekelderde restwaarde; Ik kon er allemaal mee leven.

Maar nu blijkt het ding zelfs ook nog onbetrouwbaar in het dicht houden van de portieren, wat netto dus gewoon betekent dat ik niets in de auto kan achterlaten.

En het ergste is nog: Ik ben tot het ding veroordeeld. Het is een enorme investering en ik moet teveel verlies nemen als ik hem weg doe.

7. PaulW5

PaulW5 *****Driver

En het een keer op de zakelijke manier doen, inleveren en melden met de lijst van tekortkomingen dat ze een X aantal weken hebben om alles te verhelpen (behalve de navi, daar heb ik niet zo'n positief gevoel over ;-)) en dat je anders stappen gaat ondernemen/ de koop ontbind door ondeugelijk product?

Ik heb al maanden geneuzel over hemelbekleding die niet nieuw auto waardig is (en ja valt in het niet met jouw issues) maar Tesla komt gewoon niet met een oplossing. Ik ga een in gebrekestelling brief zenden. Alle software issues kan ik mee leven maar basale zaken moeten bij een nieuwe auto (los van de prijs) gewoon goed zijn. Net zoals iets dat je auto dicht blijft ;-) Succes. Ik heb gelukkig maar een klein probleem dan

8. leysfi

leysfi Member

Daar moet je bij ons voor naar het crematorium, hoor :wink:
    En bovendien in een toestand waarbij je geen onderscheid meer kan maken tussen aangenaam en onaangenaam, helaas...

Maar los daarvan, mijn innige deelneming met je pech en miserie. Sofort officieel in gebreke stellen, die handel!

9. MindBender

Dat zou ik inderdaad moeten doen, maar dat houd ik niet vol.

Een echte premium car heeft geen 'te kleine' problemen.

10. Jeroen1961

Jeroen1961 Member

Vorige maand ging mijn achterklep spontaan open tijdens het gebruik van de supercharger in Jettingen-Scheppach. Stond net met een blije Duitse Tesla eigenaar te praten toen we allebei 'klik' hoorde, wat de achterklep bleek te zijn.

Ik was het alweer vergeten, maar je bericht herinnerde me eraan. Het was gelukkig de enige keer tot nu toe (gauw afkloppen...)

11. MindBender

Tja, ik vind dat er hier nogal gelaten op gereageerd wordt. Ik wens het niemand toe, maar ik ben blijkbaar niet de enige, dus het kan iedereen hier gebeuren. Misschien zitten hier over het algemeen fanboys, of misschien realiseert men zich de mogelijke consequenties van een spontaan openende achterklep niet goed.

Voor mij betekent het dat ik mijn auto alleen nog maar overdekt kan parkeren, vanwege weer en wind. Het betekent ook dat ik mijn auto eigenlijk niet meer op een publiekelijk toegankelijke parkeerplaats kan zetten, in verband met diefstal en/of vandalisme. En het betekent dat ik geen kostbare zaken meer in de auto kan achterlaten, inclusief >1000 Euro aan laadkabel, mobile charger en verlengsnoer.

Eigenlijk betekent het gewoon dat ik mijn auto niet meer vertrouw.

12. Hans (Amsterdam)

Hans (Amsterdam) Model S res#3130

Ik doe maar een gok.
    Je zult het allemaal wel nagegaan zijn.

Maar ik lees net elders iemand met een plotseling openstaande frunk.
    Heeft het wellicht iets te maken met de fob in de (strakke) broekzak als je wegloopt bij de auto (of even bukt ) ?
    Als de keyfob aan je sleutelbos hangt kunnen de sleutels mogelijk het knopje indrukken.

Jammer overigens dat je al die problemen hebt.

- - - Updated - - -

Bedenk ook dat die keyfob flinke afstanden kan overbruggen. Ik kan mijn auto van 75 meter afstand nog openen en sluiten.
    Als je dan binnen 75 meter op je kantoor of in een restaurant zit kan je misschien beter niet met je keyfob gaan spelen .

13. MindBender

Nope; Ik had mijn auto op de 3e verdieping geparkeerd, omdat ik daar geen ‘buren’ had. En aan de rand, zodat ik hooguit één buur krijg. En op die plek kon ik hem van buiten de garage zien staan. Toen we de straat uitliepen was de klep nog dicht, maar toen we 4 uur later terug kwamen was de klep open. Hij wilde ook niet meer elektrisch dicht; Ik heb hem mechnisch dicht moeten forceren, en nu maakt de klep een ratelend geluid bij het open en dicht doen. Die motor zal dus wel kapot zijn.

Zelfs als dat zo zou zijn, dan is het nog steeds een Tesla probleem: Of het een software bug is, of een slecht ontworpen keyfob is mij vestzak/broekzak (haha, kon het niet laten).

14. xa20es

xa20es Member

Ooit ook teruggekomen van een klant en op een open parking de BMW aangetroffen met alle ramen en het dak open... Gelukkig was het droog en was er niets mee gebeurd. Kennelijk ook keyfob in een te strakke jeans met de huissleutels tijdens het weglopen. Kan gebeuren kennelijk. Trouwens al iets van Tesla gehoord over de logs? Ik heb geen idee wat ze allemaal loggen maar zou me niet verbazen als commando's van de keyfob kunnen terugvinden.

15. MindBender

Nope; Nog helemaal niets gehoord. Maakt me ook wel een beetje verdrietig.
    Daar hoop ik eigenlijk een beetje op. Maar wat ze ook zeggen, ik kan het toch niet controleren.

16. xa20es

xa20es Member

Heb je er zelf al eens achteraan gebeld? Beetje druk op de ketel houden eh :wink:

17. RCH1708

RCH1708 Member

Funny you should say that. I understand Mindbenders attitude well enough. We had a 5 series touring with the "shopping button" to automatically open the rear gate. But that thing also had the habit of opening of its own accord. This was in the days that our daughter was getting intensive chemo in the Catherina hospital. I had the night shift with her and in the morning it was often easy to spot the beamer, sitteg there with its gate open. It also had the habit of forgetting or confusing the his/hers seat position, with the result that I often found myself squeezed against the steering wheel.

BMW did nothing about all the problems and I swore that I would never buy another one. And I won't, not least because the service was utterly terrible.

18. Hans (Amsterdam)

Duidelijk, dit lijkt inderdaad op een defect en niet op per ongeluk indrukken van de fob.

De beide spindel gasliften zijn van Stabilus Powerise die voor diverse grote merken (VW, Audi, BMW, etc) in Mexico worden geproduceerd.
    Naast de spindels levert Stabilus ook de regeltechniek voor de bediening. Dit regelsysteem heeft alleen maar een signaaltje van je keyfob (of via het Tesla display) nodig om verder zelfstandig te kunnen functioneren. Het regelt bijvoorbeeld dat de klep weer omhoog gaat als er iets tussen klep en auto zit.
    Als er dus, zoals in jou geval, iets mis gaat ligt dit hoogstwaarschijnlijk aan een probleem met de Stabilus regeltechniek al dan niet veroorzaakt door een defecte gaslift.
    Ik kan me daarom voorstellen dat een dergelijk defect niet is terug te vinden in de Tesla logs.
    Als ik Tesla was zou ik in jouw geval zowel de spindels als de regeltechniek vervangen om te kijken of het probleem daarmee is verholpen.
    Het probleem lijkt vrij uniek; ik heb even op het forum gezocht maar kon nergens iets soortgelijks vinden.

Wel deze schoonmoeder verslindende achterklep : Liftgate (rear trunk) trying to eat my mother-in-law

19. xa20es

xa20es Member

Het lijkt me sterk dat de liften zelfstandig het slot gaan openen als de auto op slot was, dus vermoed dat het commando wel van de Tesla kwam, al dan niet van de fob.

20. Hans (Amsterdam)

Mindbender meldt dat de klep open was maar niet meer reageerde op de Keyfob.
    Hij heeft de klep mechanisch dicht moeten forceren.
    Dat doet mij dan denken aan een probleem met de Stabilus gasliften/regeling.
    En wie zegt dat de klep in het slot was gevallen ? Misschien was de klep niet voldoende dichtgetrokken = defect aan regelsysteem ?

Share This Page